راهنما: مک آدرس گوشی ، کامپیوتر ، مودم و.. چیست و چه کاربردی دارد؟

راهنما: مک آدرس گوشی ، کامپیوتر ، مودم و.. چیست و چه کاربردی دارد؟

به منظور برقراری ارتباط یا انتقال داده ها در شبکه و بین کامپیوتر ها ، به برخی از اطلاعات و آدرس ها نیاز داریم. یکی از آن ها آدرس مک یا مک آدرس (MAC Address) می باشد. امروز در انزل وب قصد داریم تا مک آدرس گوشی، کامپیوتر، مودم و.. را به شما معرفی کنیم. همچنین کاربردهای آن و فرمت ساخته شدن این آدرس را هم بررسی خواهیم کرد.

آدرس مک چیست ، MAC Address در مودم ، لپ تاپ و.. چه کاربردی دارد؟

What is a MAC Address?

در شبکه های کامپیوتری انواع مختلفی از آدرس ها تعریف شده اند. هر کدام از این آدرس ها در لایه ای از شبکه کار می کنند. آدرس مک یا مک آدرس در لایه Data Link کار می کند و به نام آدرس فیزیکی شناخته می شود. در ادامه به صورت خلاصه و ساده MAC Address را بیشتر معرفی خواهیم کرد.

مک آدرس مودم چیست؟

منظور از مک آدرس چیست؟ مک آدرس مخفف عبارت Media Access Control Address می باشد. آدرس کنترل دسترسی رسانه (MAC) به شکل یک کد منحصر به فرد ۴۸ بیتی و سخت افزاری است. این آدرس برای هر دستگاهی که کارت شبکه داشته باشد و یه شبکه و اینترنت وصل شود، ثبت می شود. سخت افزاری بودن این آدرس به این معنی است که در زمان تولید دستگاه، این آدرس در کارت شبکه یا Network Interface Card تعبیه می شود. پس آدرس مک را می توان آدرس فیزیکی یک دستگاه در شبکه معرفی کرد.

مک آدرس مودم چیست؟

در استاندارد IEEE 802 لایه Data Link به دو زیر لایه تقسیم می شود:

  • Logical Link Control(LLC) Sublayer
  • Media Access Control(MAC) Sublayer

مک آدرس توسط زیر لایه Media Access Control (MAC) sublayer از لایه Data-Link استفاده می شود. این آدرس کاملا منحصر به فرد و میلیون ها دستگاهی که در شبکه قرار دارند، قابلیت شناسایی شدن را از روی این آدرس را دارند.

مک آدرس مودم چیست؟

همچنین اگر قصد پیدا کردن آدرس آیپی را دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب پیدا کردن آدرس آی پی خود و دیگران ، هویت اینترنتی خود را بشناسید! را مطالعه نمایید.

فرمت ساخت مک آدرس وای فای و..

شناسه MAC یک شماره ۱۲ عددی هگزادسیمال است که در ۶ جفت تقسیم بندی شده اند. در این شماره ۶ رقم اول (از سمت چپ) نشان دهنده سازنده است. این قسمت مانند ۰۰:۴۰:۹۶ نشان داده می شود. این بخش به نام OUI (Organizational Unique Identifier) هم نامیده می شود. کمیته ثبت نام IEEE این کد ها را فروشندگان ثبت شده خود اختصاص می دهد. به طور مثال کد سازنده های زیر را می توانید مشاهده کنید:

  • Cisco: CC:46:D6
  • Google, Inc.: 3C:5A:B4
  • Hewlett Packard: 3C:D9:2B
  • HUAWEI TECHNOLOGIES CO.,LTD: 00:9A:CD

۶ رقم دوم و سمت راست هم نشان دهنده Network Interface Controller هستند. این قسمت UAA نامیده می شود که توسط سازنده تعیین شده است. با ۴۸ بیت آدرس مک، می توان بیش از ۲۸۱ هزار میلیارد (۲۸۱۴۷۴۹۷۶۷۱۰۶۵۶) کد منحصر به فرد تنظیم کرد که برای تعداد دستگاه های مورد نیاز با توجه به جمعیت فعلی و احتمالا در آینده هم کافی است.

فرمت ساخت مک ادرس وای فای

قابل ذکر است که مک آدرس به صورت هگزادسیمال نشان داده می شود. اما می توان MAC address را به فرمت های زیر هم نشان داد.

  • MM:MM:MM:SS:SS:SS
  • MM-MM-MM-SS-SS-SS
  • MMM.MMM.SSS.SSS

همینطور اگر لپ تاپ شما یا آشنایان به سرقت رفته است، مطالعه مطلب با بهترین روش های پیدا کردن و ردیابی لپ تاپ سرقتی و گمشده آشنا شوید! برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

کاربرد های آدرس مک گوشی ، مودم وای فای و..

اما مک آدرس چه کاربردی هایی دارد؟ از آنجایی که این آدرس ثابت است، برای شناسایی دقیق دستگاه در شبکه کاربرد زیادی دارد. سرور های DHCP هم از طریق این آدرس دستگاه را شناسایی می کنند. همچنین سویچ های شبکه با استفاده از آدرس های مک فعالیت می کنند. با استفاده از این آدرس منحصر به فرد، می توان افراد متصل به شبکه را مدیریت کرد.

پیدا کردن مک آدرس گوشی، کامپیوتر و..

برای پیدا کردن مک آدرس در ویندوز کافی است تا در سرچ استارت CMD را تایپ کرده و Command Prompt را باز کنید. سپس دستور ipconfig /all را تایپ و اینتر کنید. در نتایج مشاهده شده، در قسمت Physical Address می توانید آدرس مک را مشاهده کنید.

پیدا کردن مک آدرس گوشی، کامپیوتر و..

برای پیدا کردن مک آدرس در مک هم System Preferences را از منوی اپل باز کنید. روی Network کلیک کنید. حال مودم متصل را انتخاب کرده و روی Advanced کلیک کنید. در پنجره باز شده به تب Hardware بروید. MAC Address خود را در این قسمت خواهید دید.

پیدا کردن مک آدرس گوشی، کامپیوتر و..

برای پیدا کردن مک آدرس در آیفون به تنظیمات رفته و وارد بخش General شوید. سپس About را باز کرده و آدرس مک خود را در بخش WiFi Address خواهید دید.
پیدا کردن مک آدرس گوشی، کامپیوتر و..

برای پیدا کردن مک آدرس در اندروید هم به تنظیمات رفته و روی About تاچ کنید. در قسمت Status می توانید آدرس مک را ببینید.

پیدا کردن مک آدرس گوشی، کامپیوتر و..

در سایر دستگاه ها هم این کد در برچسب روی محصول، جعبه و بدنه ذکر می شود.

روش تغییر دادن آدرس مک، هک از طریق مک آدرس

به صورت کلی نمی توان مک آدرس وای فای و.. را تغییر داد. زیرا این آدرس در زمان تولید، برای دستگاه تعریف شده است. البته در برخی از موارد با استفاده از تکنیک های مختلف می توان این فرآیند را به صورت موقت، مجازی یا سخت افزاری انجام داد.

در پایان اگر مهمان دارید و می خواهید حجم و سرعت اینترنت خود را برای مهمانان کنترل کنید، می توانید این کار را با کمک آدرس مک انجام دهید. پس مطالعه مطلب چگونه سرعت و حجم اینترنت وایرلس مهمان را مخفیانه محدود کنیم را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز مک آدرس را به صورت خلاصه و ساده به شما معرفی کردیم. همچنین کاربرد ها، روش پیدا کردن و فرمت ساخت آن را بررسی کردیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه آدرس مک چیست را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 5 روش مشاهده و پیدا کردن مک آدرس لپ تاپ ویندوز 11
آموزش ۵ روش مشاهده و پیدا کردن مک آدرس لپ تاپ ویندوز ۱۱
how-to-limit-and-block-guest-access-to-wifi-router-modem - چگونه سرعت و حجم اینترنت وای فای مهمان را مخفیانه محدود کنیم
چگونه سرعت و حجم اینترنت وایرلس مهمان را مخفیانه محدود کنیم

نظرات

  • M says:

    سلام وقت بخیر
    برای جلوگیری از هک مودم، میخواستم مک ادرس های گوشی و لپتاپ رو برای مودم D-link مشخص کنم
    بخشی که برای ثبت مک آدرس ها بود غیرفعال بود
    وقتی allow listed رو زدم اینترنت قطع شد
    لطفا لطفا راهنمایی کنید 🙏
    خیلی ضروریه😭
    ممنون