آموزش تصویری کار با دکمه های ماشین حساب معمولی ، مهندسی و..

آموزش تصویری کار با دکمه های ماشین حساب معمولی ، مهندسی و..

آشنایی کامل با روش کار و امکانات مختلف هر دستگاهی برای استفاده بهتر از آن لازم است. ماشین حساب یکی از متداول ترین وسیله هایی است که از آن استفاده می کنیم. اما ممکن است با همه دکمه های آن آشنا نباشیم و در نتیجه نتوانیم به خوبی از همه امکانات آن استفاده کنیم. امروز در انزل وب کاربرد دکمه های ماشین حساب مهندسی و معمولی را به شما معرفی می کنیم.

آموزش و آشنایی با کاربرد دکمه های ماشین حساب کاسیو ، شارپ و..

Introduction to Calculator Buttons

چه شما از ماشین حساب ساده استفاده کنید و یا از ماشین های حساب های مهندسی استفاده کنید، دکمه های مختلفی را روی آن خواهید دید. عملکرد برخی از دکمه ها مانند اعداد و عملگر های اصلی ریاضی مشخص است. اما برخی از دکمه های دیگر هم هستند که ممکن است نا آشنا یا پیچیده به نظر برسند. در ادامه همه دکمه ها که ممکن است در ماشین حساب ساده و یا مهندسی موجود باشند را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دکمه های کشویی ماشین حساب : پاور یا ON/OFF

دکمه های کشویی ماشین حساب : پاور یا ON/OFF

دکمه ON/OFF در ماشین حساب یا دکمه پاور در بیشتر ماشین حساب ها وجود دارد. با زدن این دکمه می توانید دستگاه را خاموش و روشن کنید. برخی از دستگاه ها هم فقط دکمه ON دارند و پس از روشن کردن اگر مدت زمان مشخصی غیر فعلا بمانند خاموش می شوند.

همچنین اگر به دنبال استفاده از ماشین حساب خوب در اندروید هستید، پیشنهاد می کنیم مطلب ۱۲ مورد از بهترین برنامه ماشین حساب ساده و حرفه ای اندروید را مطالعه نمایید.

دکمه های ماشین حساب : Add

دکمه های ماشین حساب : Add

دکمه جمع در ماشین حساب که با علامت + نشان داده می شود، برای جمع کردن دو عدد استفاده می شود. این دکمه پر استفاده بوده و تقریبا همه با آن آشنا هستند.

دکمه های ماشین حساب : – یا Subtract

دکمه های ماشین حساب : Subtract

دکمه تفریق در ماشین حساب که با علامت – نشان داده می شود، برای تفریق کردن دو عدد استفاده می شود. این دکمه پر استفاده بوده و تقریبا همه با آن آشنا هستند.

دکمه های ماشین حساب کاسیو و.. : ÷ یا Divide

دکمه های ماشین حساب کاسیو و.. : Divide

دکمه تقسیم در ماشین حساب که با علامت ÷ نشان داده می شود، برای تقسیم کردن دو عدد استفاده می شود. این دکمه پر استفاده بوده و تقریبا همه با آن آشنا هستند. همچنین ممکن است این دکمه با علامت / هم نشان داده شود.

دکمه های ماشین حساب : × یا Multiply

دکمه های ماشین حساب : Multiply

دکمه ضرب در ماشین حساب که با علامت × نشان داده می شود، برای ضرب کردن دو عدد استفاده می شود. این دکمه پر استفاده بوده و تقریبا همه با آن آشنا هستند.

دکمه های ماشین حساب : =  یا Equal

دکمه های ماشین حساب : Equal

دکمه مساوی در ماشین حساب که با علامت = نشان داده می شود، برای محاسبه و نمایش نتیجه ورودی ها استفاده می شود. این دکمه پر استفاده بوده و تقریبا همه با آن آشنا هستند.

کارایی دکمه های ماشین حساب : AC

دکمه های ماشین حساب : AC

دکمه AC در ماشین حساب های مختلف وجود دارد و مخفف All Clear می باشد. وظیفه آن پاک کردن حافظه و صفحه نمایش ماشین حساب است. برای استفاده از این دکمه می توانید در هر زمانی AC یا Clear را فشار داده تا حافظه و صفحه نمایش پاک شود.

دکمه های ماشین حساب : CE یا Del

دکمه های ماشین حساب : CE یا Del

دکمه CE در ماشین حساب مخفف Clear Entry است. کاربرد این دکمه پاک کردن آخرین شماره بدون ایجاد مشکل در معادله است.این دکمه به نام های Del، Delete و Backspace هم شناخته می شود. به عنوان مثال شما عبارت ۴ ضرب در ۲ را وارد کرده اید اما قبل از زدن مساوی متوجه اشتباه شده و می خواهید عدد آخر یعنی ۲ را تغییر دهید. در این زمان باید این دکمه را زده و عدد جدید را وارد کنید و معادله را ادامه دهید. (اگر این دکمه را زمان مشاهده نتیجه یعنی بعد از = بزنید، صفحه نمایش پاک می شود)

دکمه های ماشین حساب : . (نقطه)

دکمه های ماشین حساب : . (نقطه)

دکمه . یا نقطه در ماشین حساب برای ایجاد اعداد اعشاری کاربرد دارد. قبل از وارد کردن اعشار یک عدد باید این دکمه را زده و سپس قسمت اعشاری را وارد کنید.

همینطور مطالعه مطلب ۶ تا از بهترین سایت حل معادلات ، مسائل و سوالات ریاضی آنلاین هم می تواند برای شما کاربردی و مفید باشد.

دکمه های ماشین حساب : %

دکمه های ماشین حساب : %

دکمه % در ماشین حساب اعداد را به درصد تبدیل می کند. به طور مثال با زدن عدد ۷ و سپس دکمه % عدد ۰.۰۷ را خواهید دید. این دکمه کاربرد های زیادی دارد. به طور مثال می خواهید بدانید که ۷ درصد عدد ۲۰ چقدر می شود؟ برای این محاسبه دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا عدد ۷ را بزنید.
  2. سپس دکمه % را زده تا عدد تبدیل به درصد شود.
  3. حال دکمه ضرب یا × را زده و عدد ۲۰ را وارد کنید.
  4. ماشین حساب عدد ۱.۴ را نشان می دهد یعنی ۷% عدد ۲۰ معادل ۱.۴ می باشد.

همچنین توجه داشته باشید که مانند تصویر بالا با نگه داشتن دکمه Shift می توانید از عملگر دوم دکمه ها استفاده کنید. عملگر دوم در بالای دکمه روی ماشین حساب نمایش داده می شود.

دکمه های بالای ماشین حساب کاسیو  : () یا پرانتز

دکمه های بالای ماشین حساب کاسیو : () یا پرانتز

دکمه پرانتز در ماشین حساب های مهندسی بیشتر به چشم می خورد. اگر شما می خواهید یک عبارت را محاسبه کنید که پرانتز دارد، باید از دکمه ) برای باز کردن پرانتز و ( برای بستن آن استفاده کنید. با این کار ماشین حساب پرانتز معادله را در نظر می گیرد.

معنی دکمه های ماشین حساب : M+ و M-

دکمه های ماشین حساب : M+ و M-

دکمه های M+ و M- در ماشین حساب مربوط به حافظه موقت دستگاه هستند که جهت آسانتر کردن محاسبات استفاده می شوند. (M+=M+D) و (M-=M-D).حافظه موقت با زدن دکمه CE تحت تاثیر قرار نمی گیرد و فقط با AC یا خاموش کردن پاک می شود. به طور مثال می خواهید عددی را به حاظه دستگاه اضافه کنید. برای این کار کافیست تا عدد مربوطه را وارد یا محاسبه کنید. سپس دکمه M+ را بزنید. در صورتی که عدد دیگری را وارد کنید و M- را بزنید، عدد دوم با عدد اول تفریق می شود و با زدن M+ جمع می شوند. معمولا دکمه MC برای پاک کردن این حافظه و MR برای خواندن آن هم قرار می گیرند.

دکمه های ماشین حساب حسابداری ، مهندسی و.. : inverse

دکمه های ماشین حساب : inverse

دکمه x^-1 در ماشین حساب های مهندسی وجود دارد که با نام inverse شناخته می شود. کاربرد دکمه X به توان منفی یک در ماشین حساب، معکوس کردن یک عدد است.

کلید های بالای ماشین حساب : square و √

کلید های بالای ماشین حساب : square و √

دکمه X^2 در ماشین حساب های مهندسی وجود دارد که با نامsquare شناخته می شود. کاربرد دکمه X به توان ۲ در ماشین حساب مربع کردن عدد است.

دکمه √ هم ریشه مربع را حساب می کند. این دکمه برای وارد کردن رادیکال در عبارت ریاضی و محاسبه ریشه دوم کاربرد دارد.

دکمه های ماشین حساب : x^y

دکمه های ماشین حساب : x^y

دکمه x^y در ماشین حساب های مهندسی ممکن است با عبارت های ^ یا yX هم نشان داده شود. از این دکمه برای اضافه کردن توان به عدد استفاده می شود. برای مثال برای وارد کردن عدد ۷ به توان ۲، باید ابتدا دکمه ۷ و سپس x^y و در نهایت ۲ را بزنید. پس از زدن مساوی نتیجه به شما نشان داده می شود. البته همچنان می توانید معادله را هم ادامه دهید.

دکمه های ماشین حساب : EE یا EXP

دکمه های ماشین حساب : EE یا EXP

دکمه EE یا EXP در ماشین حساب های مهندسی جهت محاسبه عدد های خیلی بزرگ یا خیلی کوچک با روش علمی است. به طور مثال می خواهید عدد ۵.۷ x 10-9 که معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۵۷ است را محاسبه کنید. برای وارد کردن این عدد ابتدا ۵.۷ را وارد کرده و سپس دکمه EXP را بزنید. حال عدد -۹ را وارد کنید.

کاربرد کلید های درجه ای ماشین حساب : sin, cos, و tan

کاربرد کلید های درجه ای ماشین حساب : sin, cos, و tan

دکمه های sin, cos, و tan در ماشین حساب های مهندسی هم جهت محاسبه Sine, cosine و tangent کاربرد دارد. به طور مثال برای محاسبه کسینوس یک زاویه، ابتدا عدد را به زاویه وارد کرده و دکمه cos را بزنید. دکمه های sin-1 یا arcsin و.. هم معکوس این فرآیند را انجام می دهند.

کلیدهای کشویی ماشین حساب : LOG

کلیدهای کشویی ماشین حساب : log

دکمه LOG در ماشین حساب های مهندسی هم برای محاسبه log یا لگاریتم اعداد به کار می رود.

در پایان اگر به دنبال راهی برای حل معادلات با استفاده از دوربین گوشی بودید، مطالعه مطلب ۷ تا از بهترین برنامه حل سوالات و مسائل ریاضی اندروید با دوربین و.. را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز دکمه های ماشین حساب و نحوه کار و استفاده از آن ها را بررسی کردیم. کاربرد کدام دکمه ها بیشتر مورد نیاز شما بود یا برای شما جالب و کاربردی بود؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه کلیدهای درجه ای ماشین حساب را در دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید. همینطور می توانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا آن ها هم با دکمه های ماشین حساب بیشتر آشنا شوند.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

10 روش حل مشکل کار نکردن کلید ترکیبی Alt + Shift در ویندوز برای تغییر زبان
۱۰ روش حل مشکل کار نکردن کلید ترکیبی Alt + Shift ویندوز برای تغییر زبان
آموزش روش تنظیم کاربرد دکمه های هندزفری و هدفون اندروید
آموزش ۷ روش تنظیم کاربرد دکمه های هندزفری و هدفون اندروید
دکمه Caps Lock کیبورد چیست؟ تنظیم اطلاع رسانی و حل مشکل کار نکردن Caps Lock
دکمه Caps Lock کیبورد چیست؟ تنظیم اطلاع رسانی و حل مشکل کار نکردن Caps Lock
دکمه DPI روی موس چیست
دکمه DPI روی موس چیست و چه کاربردی دارد؟ آموزش تنظیم DPI موس

نظرات

  • mkh says:

    سلام‌ ماشین‌ حساب‌ من‌ دکمه‌ calc‌ رو‌ نداره‌ برای‌ نوشتن‌ مساوی‌ داخل‌ معادله‌ کدوم‌ دکمه‌ رو‌ باید‌ بزنم

  • Arad says:

    سلام من هر اعدادی رو تقسیم کنم که حاصل اعشاری باشه به جای نمایش اعشار از کسر استفاده میکنه و قبلا اینطور نبود چجوری باید ریست کرد؟!

    • حسن مفاخری says:

      دوستان برای تبدیل کسر به حالت اعشاری در ماشین حساب مهندسی وارد تنظیمات setup بشید
      در ماشین حسابهای مهندسی کاسیو برای ورود به ستاپ

      ابتدا shift رو بزنید سپس کلید mode
      بعد از ورود به ستاپ گزینه line IO رو انتخاب کنید(در ماشین حساب کاسیو عدد ۲ رو بزنید فعال میشه)

      خلاصه اگرجواب محاسبات شما به شکل کسر بود و خواستید به شکل عدد (عدد اعشاری) باشه
      Line IO رو فعال کنید

  • سیدفایق فقیری says:

    سلام من یک ماشین حساب مهندسی دارم بنظر می رسه که عدد هاش قفل شده یعنی از عدد ها نمیشه استفاده کرد ولی از بقیه میشه. این چطوری میشه مشکل شو بر طرف شه. اسمش KENKO هست

  • حسین says:

    سلام ببخشید من وقتی یه عددی هفت رقمی یا بیشتر رو بر یه عدد هفت رقمی یابیشتر میکنم درجواب یه کسر نیده چجوری میشه به عدد صحیح یا اعشاری تبدیلش کرد

  • رژان says:

    سلام ببخشید در ماشین حساب چجوری باید جمع دو محاسبه ضرب رو انجام داد؟؟
    مثلا۱۰۰۰۰×۲+۳×۱۱۵۰۰

  • پارسا)خواهشا جواب بدید says:

    میشه معادله حل کرد؟!
    مثلا x+-2y

    • Arad says:

      سلام من هر اعدادی رو تقسیم کنم که حاصل اعشاری باشه به جای نمایش اعشار از کسر استفاده میکنه و قبلا اینطور نبود چجوری باید ریست کرد؟!

  • مانی says:

    مجتبی عزیز ماشین حساب اخیرین عملیات رابا عدد بعدی عمل می‌کند درمثال شما
    ۴رابا ۴ جمع میکنه جوابشو باعدد بعدی عمل میکنه وجوابشو با عدد بعدی و….

  • قاسمی says:

    باسلام و احترام
    سوال من این است که؛

    در ماشین حساب Catiga مدل CD-2592 و دیگر ماشین حساب های مشابه، به عنوان مثال اگر عدد ۴ بر ۳ تقسیم شود، پاسخ ۱.۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳ خواهد بود. حالا اگر بخواهیم این عدد های ۳ اضافی نمایش داده نشوند، تنظیمات آن چگونه است؟
    با نقش دکمه های ۵ حالته F420ADD2 و دکمه های UP 5/4 CUT چیست؟
    با تشکر

    • کیارا says:

      ببخشید وقتیکە عددی رو بە توان میرسونیم جوابش خیلی بزرگ میشە علامتEرو میارە .مقدار عددی این علامت چقدرە ؟؟؟؟؟؟ممنون

  • مجتبی says:

    با سلام خدمت شما
    من یک ماشین حساب مدلGY-150TCخریدم می‌خوام باهاش فاکتور جمع بزنم ولی اشتباه جمع میزنه،مثلا حاصل جمع و ضرب۴×۴+۲×۲ که باید ۲۰نشون بده ۳۲ نشون میده،لطفا راهنمایم کنید چکار کنم؟

  • مجید says:

    سلام و خسته نباشید اقا یک سوال داشتم . در یک فاکتور خرید مبلغ کل نوشته و مبلغ پرداختی با تخفیف نوشته حالا من چطوری با ماشین حساب / حساب کنم که بدونم چند درصد تخفیف داده مثلا مبلغ فاکتور شده ۵.۰۱۱.۹۲۰ ولی مبلغ پرداخت با تخفیف شده ۴.۷۶۱.۳۰۰ لطفا جواب را برام ایمیل کنید