راهنما: حسگر اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش چیست و چگونه کار میکند؟

راهنما: حسگر اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش چیست و چگونه کار میکند؟

حسگر های اثر انگشت به عنوان یک ابزار دقیق احراز هویت، به خوبی جای خود را در بین کاربران گوشی های همراه باز کرده اند. اما تکنولوژی، یک بازی بی پایان نوآوری است. با پیشرفت این فناوری امروزه شاهد حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش هستیم. اگر شما هم می خواهید بیشتر با این فناوری و روش کار آن آشنا شوید، با ما همراه باشید. امروز در انزل وب حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش را به شما معرفی می کنیم و روش کارکرد آن را بررسی خواهیم کرد.

اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایشگر چیست؟

How In-Display Fingerprint Sensors Work on Smartphones

اثر انگشت انسان ها، طرح منحصر به فردی دارد. سالیان از این ویژگی جهت احراز هویت استفاده می شد اما در چند سال اخیر با کمک سنسور های شناسایی اثر انگشت کوچک، دقیق و ارزان قیمت، پای این ویژگی به گوشی های هوشمند هم رسید. سنسور اثر انگشت معمولا در جلو یا قاب پشتی تلفن همراه نصب می شود اما با فناوری جدید، از این حسگر می توان در زیر صفحه نمایش هم استفاده کرد.

حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش چیست؟

سنسور زیر صفحه اسکن اثر انگشت وظیفه ای مشابه سایر سنسور های اثر انگشت معمولی دارد. اما با مکانی متفاوت تر! این سنسور در زیر صفحه نمایش مخفی شده است و شما با قرار دادن انگشت خود در محل مشخص شده روی صفحه نمایش و کمی فشار دادن انگشت، می توانید سطح انگشت خود را اسکن کنید.

حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش چیست؟

روش کار اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش

اسکنر اثر انگشت گوشی زیر صفحه نمایش، از یک سنسور کوچک تشکیل شده است که در پشت صفحه نمایش در منطقه کوچکی قرار می گیرد.

روش کار اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش

اولین سنسور ابداع شده از نوع سنسور نوری (Optical) است. سنسور های نوری عملکردی تقریبا مانند دوربین ها دارند. در این سنسور نور صفحه نمایش به انگشت شما تابانده می شود. یک سنسور کوچک در پشت حسگر هم همانند یک دوربین، بازتاب نور انگشت شما که از بین فضای پیکسل ها برمیگردد را ثبت می کند. برای اطمینان از خواندن دقیق اطلاعات، لازم است صفحه را کمی فشار دهید. این فرآیند به گونه ای انجام می شود تا حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر قادر به تفکیک پستی و بلندی های اثر انگشت باشد. به این شکل اثر انگشت شما اسکن می شود.

روش کار اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش

البته سنسور های اثر انگشت زیر صفحه نمایش از چند نوع تشکیل شده اند. در گوشی های گرانقیت تر از سنسور های اولتراسونیک (Ultrasonic) هم استفاده می شود. در گوشی های مانند Galaxy S10 که از حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش اولتراسونیک استفاده می کند، فرآیندی مشابه سونوگرافی انجام می شود. یعنی با استفاده از تابش امواج، نقشه سه بعدی از انگشت شما طراحی می شود. دقت این روش بالاتر است. بنابراین اگر انگشت شما آلوده شده باشد، با این توع سنسور بهتر تشخیص داده می شود.

روش کار اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش

گوشی های مانند Vivo X21 و Xiaomi Mi 8 از سنسور Synaptics’ Clear ID استفاده می کنند. سنسور Clear ID از چیپ CMOS با نام Clear ID FS9500 استفاده می کنند. این تراشه فقط در نمایشگر های OLED و AMOLED کار می کند.

همچنین اگر می خواهید با استفاده از این سنسور گوشی خود را قفل هم کنید، پیشنهاد می کنیم مطلب خاموش و قفل کردن صفحه نمایش اندروید با استفاده از حسگر اثر انگشت را هم مطالعه نمایید.

مزایا و معایب سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش

هدف از طراحی سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش، یکپارچه سازی سطح جلوی گوشی است. با استفاده از طراحی ناچ اسکرین، انتقال سنسور به زیر صفحه و.. طراحان سعی می کنند به این هدف برسند. اما این فناوری مزایا و معایبی هم دارد.

مزایا و معایب سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش

مزایا اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش:

  • امکان استفاده از این فناوری با وجود سرد بودن، خیس بودن و.. انگشت وجود دارد.
  • طراحی جلو گوشی را یکپارچه تر می کند.
  • تاثیر زیادی در افزایش ضخامت گوشی ندارد.

معایب سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش:

  • سرعت آن ها به نسبت نوع معمولی کمی کمتر و کند تر است.
  • در حال حاظر درصد خطای زیادی دارند و دقت زیادی ندارند. ممکن است بیشتر دچار اشتباه شوند.
  • فریب دادن آن ها راحت تر است. از آن جایی که این سنسور ها نوری هستند و نه خازنی، بنابراین می توان آن ها را با اسکنهای جعلی فریب داد.
  • استفاده از محافظ کننده های صفحه نمایش محدود می شود.

اولین گوشی استفاده کننده از حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش

در نهایت اولین تلفن همراه تجاری دنیا که با سنسور اثر انگشت روی صفحه گوشی به بازار معرفی شد، Vivo X21 بود.

اولین گوشی استفاده کننده از حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش

از آن زمان به بعد در دیگر گوشی های گرانقیمت بازار و همینطور سایر برند ها دیده می شود. البته استفاده از این سنسور در سایر گوشی ها رو به افزایش است و احتمال دارد با وجود پیشرفت های بیشتر در طراحی آن، استفاده از آن بیشتر شود.

آینده تکنولوژی حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر

در نگاه اول این تکنولوژی جذاب به نظر می رسد اما مسلما فناوری حسگر اثر انگشت داخل صفحه نمایش برای افزایش محبوبت نیاز به پیشرفت های زیادی دارد. در حال حاظر با توجه به دقت و سرعت پایین تر این فناوری، ممکن است با چالش های مختلفی رو به رو شود. از سمتی سایر روش های احراز هویت هم در حال توسعه هستند. باید دید که آیا این فناوری با رفع معایب خود می تواند محبوبیت بیشتری را در میان کاربران پیدا کنید یا نه؟

آینده تکنولوژی حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر

در پایان برای این که امنیت استفاده از این فناوری را افزایش دهید، مطالعه مطلب بررسی ۵ روش جلوگیری از هک اثر انگشت دستگاه شما! را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز تکنولوژی حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش را به شما معرفی کردیم. آیا تجربه استفاده از این فناوری را دارید؟ نظر شما راجب کارایی این تکنولوژی چیست؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه اثر انگشت روی اسکرین گوشی را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش تصویری نحوه فعال كردن اثر انگشت لپ تاپ ویندوز 11
آموزش تصویری نحوه فعال کردن اثر انگشت لپ تاپ ویندوز ۱۱
آموزش 13 روش حل مشکل ناپدید شدن اثر انگشت شیائومی
آموزش ۱۳ روش حل مشکل ناپدید شدن اثر انگشت شیائومی
آموزش 9 روش حل مشکل کار نکردن اثر انگشت آيفون
آموزش ۹ روش حل مشکل کار نکردن اثر انگشت آیفون
آموزش 11 روش حل مشکل کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی
آموزش ۱۱ روش حل مشکل کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی

نظرات

  • آریا says:

    من خیلی وقت هست که دنبال این برنامه هستم خیلی ممنون که این برنامه رو ساختید از سازندش سپاس و درود میپیوندم