علت روشن شدن چراغ ABS ماشین چیست

علت روشن شدن چراغ ABS ماشین چیست و چگونه آن را خاموش کنیم؟

چراغ های مختلفی در صفحه آمپر یا روی داشبورد ماشین وجود دارند. هر کدام از آن ها مربوط به قسمتی از خودرو می باشد که کاربرد آن بسیار مهم می باشد. یکی از این چراغ ها مربوط به سیستم ABS است. در صورتی این چراغ برای خودرو شما روشن شده است، تا انتهای مطلب همراه ما باشید. امروز در انزل وب علت روشن شدن چراغ ABS ماشین و دلیل خاموش نشدن آن و نحوه رهایی از این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

دلیل روشن ماندن چراغ ABS خودرو چیست؟

What to Do When Your ABS Light Comes on

اگر پس از روشن شدن خودرو، چراغ ABS خاموش نشود و روشن بماند، نشان دهنده وجود مشکل در سیستم ترمز ABS خودرو می باشد. همینطور روشن ماندن این چراغ، به معنی غیر فعال شدن این سیستم هم هست که راننگی ایمن را تهدید می کند. در نتیجه باید سریعا برای رفع این مشکل اقدام کنید. در ادامه ضمن معرفی سیستم ABS، چراغ ABS و کاربرد آن، دلایل روشن ماندن را هم معرفی می کنیم.

چراغ ABS چیست؟ روشن شدن چراغ ABS

قبل از بررسی روشن بودن چراغ ABS پراید و..، بهتر است به صورت کلی با این سیستم آشنا شویم. ABS مخفف Anti-Lock Brake System سیستم و به معنی سیستم ترمز ضد قفل می باشد. در واقع این سیستم به ترمز خودرو اضافه می شود تا مانع از قفل شدن چرخ ها در ترمز گیری شود. قفل شدن باعث می شود که کنترل و هدایت وسیله را از دست بدهید و نتوانید با کنترل درست، از برخورد با مانع جلوگیری کنید. با این سیستم با قطع و وصل شدن های سریع سیستم ترمز، دیگر چرخ ها قفل نمی شود تا بتوانید در موارد نیاز ضمن ترمز گیری، خودرو را هدایت کنید. در هنگام ترمزگیری با فعال شدن ABS لغزش یا ضربه زدن پدال را حس خواهید کرد که نشان دهنده عملکرد آن است.

چراغ ABS چیست؟ روشن شدن چراغ ABS

برای این سیستم یک چراغ در داشبورد تهیه شده است که وضعیت آن را نشان می دهد.

چراغ ABS چیست؟ روشن شدن چراغ ABS

روشن ماندن این چراغ نشان دهنده ایجاد مشکل در این سیستم است که باید هر چه سریعتر رفع شود. توجه داشته باشید که قبل از استارت زدن و با باز کردن سویچ، به منظور بررسی سیستم این چراغ روشن می شود. این کار برای تست سیستم و همینطور اطمینان شما برای کارکردن و سالم بودن این چراغ تهیه شده است. (پس در نظر داشته باشید که در صورت روشن نشدن چراغ ABS یا هر چراغ دیگری حین روشن کردن خودرو، (معمولا) نشانه خراب شدن لامپ می باشد. باید این مشکل را رفع کنید تا در صورت بروز مشکل در سیستم، بتوانید از وقوع آن آگاه شوید.)

چراغ ABS چیست؟ روشن شدن چراغ ABS

همچنین آیا با ترمز دستی الکترونیکی ماشین هم آشتا هستید؟ پیشنهاد می کنیم مطلب راهنما: EPB یا ترمز دستی الکترونیکی ماشین چیست؟ را هم مطالعه نمایید.

سیسیتم ABS از چه اجزایی تشکیل شده است و چگونه کار می کند؟

سیستم ABS معمولا از یک واحد مرکزی کنترل ABS، تعدیل کننده هیدرولیک، پمپ و سنسور متعلق به هر چرخ تشکیل شده است. همچنین یک سنسور برای اندازه گیری فشار پدال هم قرار داده می شود. وجود این سیستم برای برخی از آپشن ها مانند کنترل کشش و.. مورد نیاز است.

روشن ماندن چراغ ABS پراید و..، ABS از چه اجزایی تشکیل شده است و چگونه کار می کند؟

با وجود سنسور برای هر چرخ، واحد مرکزی ترمز را طوری تنظیم می کند که سرعت چرخ ها یکسان باشد تا دچار انحراف و چرخش نشوید. تعدیل کننده روغن هم فشار مایع ترمز را طوری تنظیم می کند تا چرخ ها قفل نشوند. واحد مرکزی این سیستم با توجه به اطلاعات دریافتی از سنسور ها، مدیریت و کنترل می کند.

همینطور مطالعه مطلب راهنما: Auto Hold یا اتوهلد ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟ هم می تواند برای شما کاربردی و مفید باشد.

علت روشن شدن چراغ ABS پراید، ۲۰۶، تیبا، سمند و..

حال با سیستم ترمز ABS آشنا شدیم. اگر مشکلی برای هر یک از اجرای این سیستم پیش آید، چراغ ABS روشن می شود و یا شاهد روشن خاموش شدن چراغ ABS پراید و.. خواهیم بود و این سیستم خاموش می شود. در واقع در اینصورت ترمز شما فعال خواهد بود اما قابلیت سیستم ABS را از دست می دهید. مشکلات زیر به عنوان دلایل روشن ماندن چراغ ای بی اس بیشتر شایع هستند:

  • کاهش سطح روغن ترمز
  • خطا در واحد کنترل ABS
  • مشکل در سنسور های مربوطه
  • ایراد در سیم کشی مربوطه
  • مشکل خرابی پمپ ترمز
  • نقص برق در سیستم ترمز

در صورتی که همراه این چراغ، چراغ ترمز دستی هم روشن بماند، یعنی سیستم ترمز دستی ماشین شما دچار مشکل اساسی شده است و رانندگی با آن ایمن نیست. در این موارد هنگام روشن ماندن چراغ ABS پراید و.. باید از امداد خودرو ها جهت انتقال خودرو به تعمیرگاه کمک بگیرید.

رفع عیب ABS و خاموش نشدن چراغ ABS پژو ۴۰۵، ال ۹۰، جک J5  و..

بسته به خودرو شما، معمولا علت اصلی روشن شدن چراغ ABS پژو ۲۰۶ و.. در حافظه DTC خودرو ذخیره می شود. برای شناسایی علت دقیق این مشکل، باید از دستگاه های دیاگ یا OBD2 scanner استفاده شود تا مشکل دقیق را بدانید. بنابراین باید هرچه سریعتر خودرو را به به تعمیرگاه های تخصصی برسانید تا مشکل دقیق شناسایی شود.

رفع عیب ABS و خاموش نشدن چراغ ABS پژو 405، ال 90، جک J5 و..

البته از آنجایی که کاهش سطح روغن ترمز نیز از عوامل زمینه ساز این مشکل است، برای رفع علت روشن شدن چراغ ABS سمند EF7 و.. باید سطح روغن را چک کنید. در صورت کاهش باید قبل از حرکت روغن ترمز اضافه کنید.

در زمان روشن بودن چراغ ABS فراموش نکنید که عملکرد این سیستم غیر فعال شده است. پس با احتیاط تا تعمیرگاه رانندگی کنید. همچنین قابل ذکر است که سایر سیستم ها مانند کنترل کشش، کنترل پایداری و.. هم به این سیستم وابسته هستند.

در پایان برای آشنایی بیشتر با سیتسم ESP هم مطالعه مطلب راهنما: ESP در ماشین چیست؟ چه وظایف و کاربردی در خودرو دارد؟ را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز مشکل روشن ماندن چراغ ABS را بررسی کردیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه روشن شدن چراغ ABS را در دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • منصور says:

    سلام اینجانب دارای ماشین ساینا ای دیروز چراغ ,ABSماشین روشن شد نزد تعمیر کار بردم سنسور یکی ازچرخها خراب بود تعویض نمود بقیه کار لازمه را انجام داد ولی هنوز چراغ خاموش نشد گفتن شاید برد ماشین خراب می باشد لطفاً راهنمایی فرمایید متشکرم با جی میل جواب دهید

  • ناصر says:

    منم این مشکل رو دارم
    چکار باید بکنم ؟
    دقیقا موقع خاموش صدا میده

  • محسن says:

    تازه ۲ روزه پژو ۲۰۷ خریدم. چراغ ABS اش روشنه و موقع خاموش کردم ،یه صدایی از ماشبن میاد، دلیلش چیه به نظرتون؟
    الانم مسافرم باید برگردم شهرم، نمیدونم برم یا نه؟

  • دانیال جنتی راد says:

    با سلام چراغ آی بی اس ماشینم تیبا روشن میشه بعضی وقت ها بعد دوباره خاموش میشه بعضی وقت ها چراغش بعد از روشن کردن ماشین روشن میشه بعد که خاموش میکنم دوباره روشن میکنم دیگه چراغ روشن نمیشه دلیلش به نظرتون چی می‌تونه باشه

  • فرامرز says:

    درود، چراغ ABS ماشینx33 یه مدتی بود بعد نیم ساعت از روشن شدن ماشین، روشن میشد، بعدها که دینام رو تعویض کردم، خاموش شد متوجه شدیم دینام کم شارژ میکرده،و کامپیوتر به سیستم دستور حذف موارد غیر ضرور رو میداده، بعد دو سه ماه، شارژ گاز کولر رو افزایش دادم، دوباره چراغ روشن شد، بنظرتون علت چیه؟

    • داریوش سجادی نیا says:

      سلام کولر وقتی خاموشه چراغ خاموش بشه باید اتصال بدنه دیگه بزاری

  • آزاد says:

    سلام چراغ abs پرایدمون روشن شده و خاموش نمیشه، پیش ۲ استاد کارم رفتیم‌ زدن دستگاه خطا رو نمیاره مشکل چی میتونه باشه ، سطح روغن ترمزم مشکلی نداره سنسورا هم سالمه

    • متخصص. ای. بی. اس. says:

      سلام. پشت لاستیک چرخ جلو یه قطعه دندانه دار وجود داره. داخل دندانه ها را بوسیله برس کوچک تمیز کن.