راهنما: تلفن ماهواره ای چیست و چگونه کار میکند؟

راهنما: تلفن ماهواره ای چیست و چگونه کار میکند؟

معمولا با شنیدن نام تلفن ماهواره ای، تصویر دستگاهی بزرگ و حجیم در ذهن ما ایجاد می شود. تلفن های ماهواری ای از نظر عملکرد با تلفن معمولی تفاوت دارند. امروز در انزل وب قصد داریم تا تلفن ماهواره ای را به شما معرفی کنیم و همینطور نحوه عملکرد آن و تفاوت هایی که با تلفن معمولی دارد را بررسی کنیم.

طریقه کار تلفن ماهواره ای چگونه است؟

What Is A Satellite Phone And How It Works?

زیر ساخت شبکه های ماهواره ای در سال ۱۹۶۵ توسط Intelsat ساخته شد و شیوه ارتباط در دنیا را تغییر داد. تلفن ماهواره ای برای برقراری ارتباط مستقیما از ماهواره هایی که در فضا و در مدار کره زمین قرار دارند، استفاده می کند. در نتیجه در هر جایی می توان از آن استفاده کرد و کاربرد های بسیار زیادی دارد.

تلفن ماهواره ای چیست؟ خط تلفن ماهواره ای

همانطور که از نام گوشی تلفن ماهواره ای پیدا است، گونه ای از تلفن است که برای برقراری ارتباط به ماهواره متصل می شود. این ارتباط بی سیم است و در هرجایی از زمین که ماهواره ها آن جا را پوشش دهد، این تلفن قابل استفاده خواهد بود. این تلفن ها به دلیل اینکه فقط برای تماس استفاده می شوند، معمولا ظاهر ساده ای دارند.

تلفن ماهواره ای چیست؟ خط تلفن ماهواره ای

البته در حال حاضر گوشی های هوشمند ماهواره ای هم طراحی و ساخته شده اند که ظاهری همانند سایر گوشی های هوشمند دارند. گوشی های ماهواره ای سیم کارت های مخصوصی را نیاز دارند و عملکرد آن ها شبیه تلفن معمولی است. با این تفاوت که با سخت افزار متفاوت خود، از فرکانس های متفاوت و قوی تری استفاده می کنند و به جای تبادل با دکل های مخابراتی، با ماهواره ها تبادل داده دارند.

تلفن ماهواره ای چیست؟ خط تلفن ماهواره ای

برای استفاده از این تلفن ها باید در فضای باز قرار گیرید تا امواج بتوانند به خوبی به ماهواره های مورد نظر برسند و عکس این فرایند هم اتفاق بیافتد. همانند تماس با تلفن معمولی، برای هر دقیقه مکالمه باید هزینه مشخصی به سرویس دهنده خود پرداخت کنید.

همچنین آیا با تلفن های سانترال هم آشنا هستید؟ پیشنهاد می کنیم مطلب تلفن سانترال چیست؟ آموزش تصویری نصب تلفن سانترال در محل کار و خانه چیست را هم مطالعه نمایید.

کاربرد های تلفن ماهواره ای تفاوت آنها با تلفن های معمولی

امروزه گوشی های هوشمند در همه جا استفاده می شوند و شاید برایتان سوال باشد که اصلا چه نیازی به این نوع تلفن و تماس با تلفن ماهواره ای خواهیم داشت؟ تلفن های معمولی برای برقراری ارتباط، باید به برج های سلولی متصل شوند که برد خاصی دارند. برج های سلولی قابل اعتماد نیستند زیرا در صورت بروز فاجعه یا بحران از دسترس خارج می شوند. همینطور در همه نقاط خصوصا مناطق دور افتاده هیچ آنتن دهی ندارند.

کاربرد های تلفن ماهواره ای و تفاوت با تلفن های معمولی

اما تلفن ماهواره ای، تمام این نواقص را رفع می کند. با پوشش گسترده ماهواره، تقریبا در هر نقطه ای از کره زمین (بیابان، کوه، دریا) می توان تحت پوشش بود و ارتباط برقرار کرد. همچنین در شرایط بحرانی (بلایای طبیعی، جنگ و.. ) که در زمین اتفاق می افتد، دسترسی این تلفن ها بسیار کمتر دچار مشکل می شود. به همین دلیل برای نظامیان، ماجراجویان، دریانوردان، کوه نوردان و مسافران مختلف بسیار محبوب هستند. زیرا در هر جایی و در هر حالتی (خصوص لحظات بحرانی) می توانند تماس برقرار کنند.

کاربرد های تلفن ماهواره ای و تفاوت با تلفن های معمولی

گروه دیگری از افراد که خود را از قبل برای اتفاقات پیشبینی نشده هم آماده می کنند، معمولا یک تلفن ماهواره ای را برای روز های نیاز، ذخیره می کنند. فراموش نکنید که ارتباطات تلفن ماهواره ای توسط حکومت ها قابلیت شنود ندارند و به همین دلیل هم در برخی از کشور ها غیر قانونی محسوب می شوند و یا در موارد خاصی با محدودیت اجازه استفاده می دهند.

همینطور مطالعه مطلب Virtual Number یا شماره تلفن مجازی چیست؟ آیا قابل ردیابی است؟ هم می تواند برای شما کاربردی و مفید باشد.

روش کار تلفن ماهواره ای، تلفن های ماهواره ای چگونه کار می کنند؟

ماهواره های مختلفی در فضا قرار گرفته اند که قابلیت استفاده برای تماس ماهواره ای را دارند. این ماهواره ها معمولا در مدار Geosynchronous و Low-Earth قرار دارند.

ماهواره های مدار Geosynchronous: در فاصله ای در حدود ۳۵۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارند. اما این ماهواره ها به حدی قدرتمند هستن که می تواند برای منطقه های بزرگی پوشش برقرار کنند. از معایب این ماهواره ها می توان به تاخیر قابل توجه در تماس به دلیل فاصله زیاد اشاره کرد.
روش کار تلفن ماهواره ای، تلفن های ماهواره ای چگونه کار می کنند؟

ماهواره های مدار Low-Earth: ماهواره های این مدار در فاصله ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتری سطح زمین قرار دارند. پوشش این نوع ماهواره ها کمتر است اما با توجه به تعداد زیاد تری که دارند، می تواند اکثر نقاط را تحت پوشش قرار دهند. با توجه به فاصله کمتر، این نوع ماهواره ها ارتباط قوی تر و با تاخیر کمتری را برقرار می کنند.

روش کار تلفن ماهواره ای، تلفن های ماهواره ای چگونه کار می کنند؟

طرز کار تلفن ماهواره ای هم به این صورت است که هنگامی که تماس ماهواره ای برقرار می کنید، اطلاعات از تلفن شما به نزدیک ترین ماهواره مربوطه ارسال می شود. سپس اطلاعات شما برای گیرنده ارسال شده و همین فرایند به صورت معکوس برای دریافت پاسخ هم انجام می شود.

روش کار تلفن ماهواره ای، تلفن های ماهواره ای چگونه کار می کنند؟

از آنجایی که ماهواره های مدار Low-Earth نزدیک تر هستند، تلفن های ماهواره ای که سازگار با ماهواره های این مدار هستند، اندازه کوچک (کمی بزرگتر از تلفن های استاندارد) دارند.

روش کار تلفن ماهواره ای، تلفن های ماهواره ای چگونه کار می کنند؟

اما تلفن هایی که ماهواره های مدار Geosynchronous وصل می شوند باید قدرت بیشتری داشته باشند. در نتیجه ابعاد آن ها در حدود یک لپ تاپ می باشد.

روش کار تلفن ماهواره ای، تلفن های ماهواره ای چگونه کار می کنند؟

برای استفاده از این فناوری، باید تلفن همراه یا سیم کارت یکی از شرکت هایی که ارتباطات تماس ماهواره ای را برقرار می کنند خریداری کنید. برقراری تماس و پرداخت هزینه همانند تماس معمولی است اما هزینه ای متفاوت و بیشتر از حالت معمول دارد.

در پایان اگر تمایل داشتید که با فناوری VoIP هم آشنا شوید، مطالعه مطلب راهنما: VoIP چیست؟ آشنایی با کاربرد و مزایا تکنولوژی تلفن VoIP را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز تلفن ماهواره ای و روش کارکرد آن را معرفی کردیم. با توجه به قیمت دستگاه، اشتراک و هزینه بالای مکالمه، استفاده از این تلفن ها در مواقع عادی خیلی رایح نیست. نظر شما راجب انواع تلفن ماهواره ای چیست؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه گوشی های ماهواره ای را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

اعلام و پیگیری خرابی تلفن ثابت با موبایل و اینترنت
۴ روش موثر اعلام و پیگیری خرابی تلفن ثابت با موبایل و اینترنت (جدید)
مشکل سیم کشی تلفن
۵ روش عیب یابی و رفع مشکل سیم کشی تلفن برای اینترنت و..
آموزش 5 روش مشاهده و پرداخت قبض تلفن ثابت
آموزش ۵ روش مشاهده و پرداخت قبض تلفن ثابت
سیستم WLL چیست؟ آشنایی با کاربرد WLL در مخابرات و ...
سیستم WLL چیست؟ آشنایی با کاربرد WLL در مخابرات و..

نظرات