بازاریابی ویروسی چیست؟ آشنایی با انواع بازاریابی ویروسی و مثال های آن

بازاریابی ویروسی چیست؟ آشنایی با انواع بازاریابی ویروسی و مثال های آن

آیا برای تبلیغ محصولات فروشگاه آنلاین خود به دنبال افزایش مشتری هستید؟ یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به مشتریان بیشتر، استفاده از بازاریابی ویروسی است. اگر دوست دارید بدانید بازاریابی ویروسی چیست و با انواع بازاریابی ویروسی آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید.

تعریف و نمونه های بازاریابی ویروسی چیست؟

What is Viral Marketing? Advantages and Examples

با توجه به افزایش استارتاپ‌ها و کسب و کارهای آنلاین و همه‌ی ما به دنبال راهی برای افزایش مشتری از طریق بازاریابی‌های مختلف هستیم. قبلا در انزل وب با بازاریابی B2B آشنا شده بودیم. امروز می‌خواهیم بدانیم بازاریابی ویروسی چیست و انواع بازاریابی ویروسی را بشناسیم.با ما همراه باشید.

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی هر تاکتیکی است که منجر به گسترش سریع پیام بازاریابی یک کسب و کار بصورت آفلاین می شود. به کمپانی‌ها و برندهای تجاری بزرگی مانند “Real Beauty” فکر کنید. افرادی که حتی از محصولات Dove استفاده نمی‌کنند، این فیلم های تبلیغاتی با این نام تجاری را که منتشر شده است دیده‌اند.

بازاریابی ویروسی چگونه کار می کند؟ تاریخچه بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی به عنوان یک استراتژی تجاری از کانال‌های توزیع موجود برای تبلیغ یک محصول، خدمات یا مارک استفاده می کند. این فعالیت با عملکرد ویروس مترادف است، از یک شخص به فرد دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود، و به سرعت مخاطبان عظیمی را در یک مکان یا در سطح جهان جذب می کند.

Old Spice این نوع بازاریابی را در سال ۲۰۱۰ با کمپین “The Man Your Man Could Smell Like”  کشف کرد که شامل یک سری فیلم های طنزآمیز بود. این مثال بازاریابی ویروسی ۵۵ میلیون بازدید داشت، کانال YouTube آن‌ها بصورت نمایی رشد کرد و فروش در سه ماه اول پس از کمپین ۵۵ درصد رشد کرد. موفقیت این کمپین عمدتا به دلیل طنز آن بود که مردم در همه جا می توانستند آن‌ را درک کنند و خنده دار به نظر برسند. طنز تنها احساسی نیست که شرکت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند تا کمپین بازاریابی خود را به یک ویروس تبدیل کند. عشق، وحدت و ترس تعدادی از دیگر از احساسات است که کمپین های بازاریابی ویروسی از آن استفاده می‌کنند.

نمونه بازاریابی ویروسی

نمونه‌های بسیاری از کمپین‌های بازاریابی ویروسی وجود دارد که به عنوان بهترین کمپین‌ها شناخته می‌شوند. در ادامه مثال‌های بازاریابی ویروسی را بیان می‌کنیم که می‌توانند در درک توانایی‌های این نوع کمپین‌ها برای شکل دادن به بازار شما کمک کنند.

مثال برای بازاریابی ویروسی

Oreo – Lights Out در سال ۲۰۱۳، روی لحظه‌ی حساس پرش کرد هنگامی که قطع برق باعث شد چراغ ها در طول Superbowl روشن شوند. در دقیقه ۳۴ Superdome یک خاموشی جزئی را تجربه کرد که تیم رسانه‌های اجتماعی Oreo به سرعت پرش کرد. با ارسال یک Oreo انفرادی بر روی پس زمینه سیاه و متن با خواندن متن “You can still dunk in the dark” در توییتر و فیس بوک، به سرعت بیش از ۱۰،۰۰۰ ریتوییت در توییتر و بیش از ۲۰،۰۰۰ لایک در فیس بوک دریافت کرد.

اصول بازاریابی ویروسی

Oreo در واقع ۱۵ نفر از تیم‌های رسانه‌ای اجتماعی قدرتمند را در اختیار داشت تا هر چیزی را که می‌تواند در طول شب اتفاق بیفتد، منتشر کند، اما اگر بتوانید در صدر روندهای فعلی در صنعت خود باشید، می‌توانید با یک تیم یک نفره ویروسی باشید. از این مثال از بازاریابی عالی ویروسی بیاموزید و از رویدادهای فعلی استفاده کنید تا محصول خود را در وسط تاریکی در یک نور مثبت قرار دهید.

نمونه‌های بازاریابی ویروسی

در سپتامبر سال ۲۰۱۸ نایک کمپین سی امین سالگرد فعالیت خود را با عنوان تصویری “Just Do It” با ویدئویی از بسیاری از ورزشکاران، از جمله سرنا ویلیامز، لبرون جیمز و برجسته ترین ورزشکاران راه اندازی کرد. مهمترین عنصر این کمپین لحن الهام بخش است که مطابق با برچسب نایک است. پس از انتشار این کمپین، رسانه‌های اجتماعی با افرادی که از این پیام الهام می‌گرفتند، منفجر شدند. حتی رئیس جمهور ترامپ نظر خود را در مورد عملکرد این برند ابراز کرد. البته کسانی که از پیام رسانی پشتیبانی می کردند، بدون توجه به اینکه با چه کسی ناعادلانه رفتار می‌شود ، لزوم ایستادگی در برابر بی عدالتی را درک کردند.

تاریخچه بازاریابی ویروسی

این کمپین یک نمونه عالی از بازاریابی ویروسی است که مزایای آن از هزینه‌ی انجام شده بسیار بیشتر است. اگر می خواهید در کمپین بازاریابی ویروسی خود موفق شوید، مطمئن شوید که مزایا و هزینه‌های آن را اندازه می گیرید، زیرا این امر می تواند باعث از دست رفتن مشتری و پول نهایی در درازمدت شود.

نمونه بازاریابی ویروسی

Dove که در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد  کمپین واقعی خود را برای طراحی زیبایی ارائه داد تا چگونگی توصیف زنان در مقایسه با نحوه توصیف دیگران از خودشان را به روشی منفی و کمتر زیبا تر نشان دهد. با هدف جلب توجه زنان در سراسر جهان ، شرکت محصولات آرایش و زیبایی به زنان کمک کرد تا ارزش واقعی خود را ببینند و به درک منفی نسبت به خود بپردازند. این کمپین مطالعات موردی را دامن زد و بحث و گفتگو را در مورد همه سیستم عامل‌های مهم رسانه‌های اجتماعی آغاز کرد. این تبلیغات از طریق تبلیغات تلویزیونی، رسانه های اجتماعی، وبلاگ نویسی و سایر کانال‌های توزیع انجام شد که یک مارک تجاری عالی برای این شرکت بود و میلیون‌ها زن این کمپین را برای دوستان و اعضای خانواده خود تبلیغ کردند.

مثال برای بازاریابی ویروسی

این حرکتی عالی برای داو بود که در سال‌های قبل در بازار بسیار آرام شده بود. آن‌ها توانستند برند خود را مجدداً طراحی نمایند تا همه چیز فراگیر باشد و برای زنان جوان و پیر نیز یکسان باشد. تحریک عاطفی مربوط به مبارزات انتخاباتی، بدون توجه به جایگاه اجتماعی، اعتقادات مذهبی و غیره مورد توجه خانم‌ها قرار می گیرد. این یک نمونه بازاریابی ویروسی عالی است.

مزایای بازاریابی ویروسی

تاریخچه بازاریابی ویروسی

استفاده از ایده ” ۱۵ minutes of fame”  برای شرکت‌هایی که در بازاریابی ویروسی فعالیت می کنند می‌تواند باعث رسیدن به موفقیت‌های زیاد در مدت زمان کوتاه  شود. برخی از مزایای بازاریابی ویروسی شامل موارد زیر است:

هزینه کم برای تبلیغات – مخاطبان شما محتوای شما را به طور طبیعی به اشتراک می گذارند، بنابراین برای تبلیغ آن نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت.

افزایش آگاهی از نام تجاری – در دنیای کامل، تجارت شما می تواند محصولی درباره محصولات شما پیدا کند یا ایجاد کند – محتوا آنقدر جذاب است که تعداد زیادی از مردم می خواهند آن را به اشتراک بگذارند. از این سهام ، مشتریان جدید بالقوه به شیوه ای به یاد ماندنی به تجارت و محصولات شما معرفی می شوند.

اعتبار برند – یک قطعه عالی از محتوای ویروسی – خواه یک مقاله خبری، تصویر، GIF، ویدئو، پادکست یا موارد دیگر باشد – یا مشتری برای خرید محصول شما ترغیب می‌کند یا خاطره‌ای بی نظیر را در ذهن مشتری ایجاد می کند که زمان بعدی که آن‌ها درباره خرید محصولاتی که می فروشید فکر می‌کنند، ابتدا به فروشگاه اینترنتی شما فکر می کنند.

شتاب رشد در لیدرها – با افرادی که اطلاعات بسیار محبوب شما را از طریق اینترنت به اشتراک می‌گذارند موظفید افراد بیشتری را نسبت به قبل از مراجعه به وب سایت خود و خرید محصول خود جمع کنید. باید اطمینان حاصل کنید که برنامه ای برای این نوع کمپین دارید تا سربازان شما ریزش نداشته باشند.

اصول بازاریابی ویروسی

پنج عنصر در یک کمپین بازاریابی موفق ویروسی وجود دارد. بازاریابی ویروسی لازم نیست که پیچیده باشد. مهم است که قبل از برنامه ریزی فعالیت‌های بازاریابی ویروسی خود تصمیم بگیرید که این کار از تلاش‌های عادی بازاریابی فراتر خواهد رفت. هر کسی از یک صاحب فروشگاه آنلاین کوچک گرفته تا یک مارکت بزرگ می‌تواند در صورت پیروی از این اصول بازاریابی ویروسی، یک کمپین موفقیت آمیز در بازاریابی ویروسی ایجاد کند.

پژوهش اصل اول در بازاریابی ویروسی

نمونه بازاریابی ویروسی

اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که با نوع محتوایی که مصرف کنندگان محصولات شما می‌پسندند آشنا شوید. می‌توانید از مطالب موجود در شبکه‌های اجتماعی بزرگ مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام شروع کنید.

شما می توانید تحقیق خود را با استفاده از صفحات محتوای مد روز در شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و شبکه‌های خبری مربوط انجام دهید. اینها احساس کلی نسبت به انواع محتوایی که برای مخاطبان عام جذاب است، به شما می دهند.همچنین به شما می کند تا به ترویج محصولات به صورت ویروسی بپردازید.

بسته به کالاهایی که می فروشید، ممکن است مجبور شوید ویژگی خاص تری پیدا کنید تا محتوای ویروسی جذاب تری برای پایگاه مشتری مورد نظر خود  پیدا کنید. سریعترین روش برای انجام برخی تحقیقات خاص درباره محتوای ویروسی، استفاده از جستجوی هشتگ یا کلید واژه‌های کلیدی در هر شبکه مربوطه است. به عنوان مثال، اینستاگرام پست‌های برتر برای هشتگ های خاص اینستاگرام را به شما می‌دهد، و جدیدترین پست‌ها را دنبال خواهید کرد. نمونه های بازاریابی ویروس در اینستاگرام را در تصویر زیر میبینید.

نمونه بازاریابی ویروسی

YouTube نتایج جستجوی کلمات کلیدی را بر اساس ارتباط و محبوبیت نمایش می دهد. کانال های YouTube تأیید شده در صورت داشتن فیلم های قابل اجرا ، به طور معمول بسته را هدایت می کنند.

نمونه بازاریابی ویروسی

نتایج جستجوی کلید واژه‌ها و هشتگ‌های توییتر با توجه به محبوبیت در پست های کاربران توییتر تأیید شده که منجر به دسته بندی شده اند.

نمونه های بازاریابی ویروسی

سایر شبکه‌های برتر در جستجوی کلمات کلیدی یا هشتگ‌های مربوط به محصولاتی که تجارت شما می فروشید، آنچه در هر شبکه مشاهده می کنند را به شما نشان می‌دهند. اگر می توانید برای آن شبکه‌ها محتوای ویروسی ایجاد کنید، شانس خوبی برای جستجوی مشتری‌های هدف خود دارید. هنگامی که محتوا را تجزیه و تحلیل می کنید، حتماً جزئیات خاصی مانند موارد زیر را یادداشت کنید.

محتوای ویروسی آن چیست؟ مقاله ، کتاب ، پادکست ، تصویر ، GIF و…

چگونه مطالب به اشتراک گذاشته شود؟ پیوند به یک وب سایت ، پیوند به یک فیلم YouTube، مستقیماً محتوای بارگذاری شده و…

مقدار محتوا چقدر باشد؟ ۵۰۰ کلمه ، ۵۰ صفحه ، ۲ دقیقه ، ۵۰ دقیقه و..

چه کسی مطالب را منتشر کرده است؟ یک تجارت با برند، یک انتشارات، مشتری، یک مرورگر و…

بازاریابی ویروسی دیجیتال

فرض کنید که شما قطعات موتور سیکلت می‌فروشید. ممکن است متوجه شوید که مشتریان شما فیلم هایی را می‌پسندند که موتورسیکلت در حال فعالیت در اینستاگرام و فیس بوک را نشان می دهند، فیلم ها را در YouTube بررسی می‌کنند، مقالاتی درباره آخرین فن آوری می‌خوانند و… بطور خلاصه برای اینکه محصولاتتان در محتوای ویروسی تعبیه شوند، باید چند فیلم تهیه کنید.

کشف یا ایجاد اصل دوم در بازاریابی ویروسی

قدم بعدی در بازاریابی ویروسی کشف یا ایجاد یک قطعه از محتوا است که می تواند ویروسی باشد. این محصول باید از کالایی باشد که شما می فروشید و از کیفیت بالایی برخوردار است. برای اینکه محتوا به اندازه کافی افراد را برای اشتراک گذاری دعوت کند، باید زمان و هزینه خود را صرف ایجاد محتوای با کیفیت خوب کنید. باید روی کلمات کلیدی برای بهینه سازی موتورهای جستجو تحقیقات انجام شود. در اولین گام از یادداشت‌های تحقیق خود استفاده کنید تا مشخص کنید چه شبکه‌هایی هستند که شما می خواهید روی آن‌ها کار کنید و نوع محتوا که به شما در دستیابی به نتیجه کمک می کند چیست. سپس آن محتوا را منتشر کنید، یا مطالب منتشر شده بر روی منبعی را منتشر کنید که می تواند به شما در بازاریابی ویروسی کمک کند. به تحقیقات خود مراجعه کنید تا ببینید چه عناصری بهترین محتوای ویروسی را برای مخاطبان هدف شما ایجاد می کند.

اگر مطالبی را پیدا کرده‌اید که می تواند برای تبلیغ برند شما استفاده شود، نیمی از کار قبلاً برای شما انجام شده است!

مثال برای بازاریابی ویروسی

مثلا اگر در فروشگاه آنلاین خود مدادرنگی Prismacolor را برای فروش دارید قطعا از تصویر بالا استفاده می‌کنید.

تبلیغات قبل از راه‌اندازی اصل سوم در بازاریابی ویروسی

استراتژی‌های بازاریابی ویروسی تبلیغات قبل از راه اندازی را فراموش نمی‌کنند. یک راه آسان برای اطمینان از ایکه کمپین بازاریابی ویروسی درست عمل می‌کند این است که قبل از راه اندازی شروع به مکالمات آنلاین شود و نیاز را در افراد به وجود آورد. باید طرحی ساخته شود که همکاران از آن در مکالمات آنلاین استفاده کنند. این مرحله گاهی به اندازه مرحله تبلیغ مهم و کارآمد است.

تبلیغات قبل از راه اندازی شامل موارد زیر است:

اجرای یک مسابقه: یک مسابقه طراحی کنید و جایزه‌ای که برای مخاطبانتان جذاب است برای آن در نظر بگیرید. می‌توانید مسابقه را از طریق رسانه‌های اجتماعی و یا ایمیل با تاکید بر برند خود برگزار کنید. از برنده بحواهید ویدئوی محصول شما را در فیسبوک، اینستاگرام و… منتشر کند و سود ببرد.

آزمایشی رایگان: به طرفداران برند یا محصول خود را بصورت رایگان ارائه دهید تا افراد قبل از عرضه محصول آن را امتحان کنند. به آنها انگیزه دهید تا تجربیات خود را از این محصول به صورت آنلاین ترویج دهند تا مکالمه ای را در شبکه‌های اجتماعی خود انجام دهند.

تبلیغ کوتاه محصول: برای جلب توجه افراد، تبلیغات کوتاه را در وب سایت خود و از طریق رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید. صحبت در مورد جنبه های کوچک از محصول آینده شما و اینکه چگونه می‌تواند به مشتریان شما در حل مسئله آن‌ها کمک کند، راهی عالی برای جلب توجه آنها است.

هشتگ‌های مشخص شده: این روش بسیار خوبی برای معرفی برند شما است زیرا هرچه بیشتر افراد از هشتگ استفاده کنند بیشتر اطلاعات را گسترش می دهند. هرچه افراد بیشتری آن را ببینند، به معنای پوشش و دانش بیشتر در مورد راه اندازی محصول شما است.

مثال برای بازاریابی ویروسی

ترویج، اصل چهارم در بازاریابی ویروسی

وبلاگ نویسی مهمان: انتشارات برتر را مشخص کنید و مقاله ای درباره راه اندازی برای آنها بنویسید. ویژگی‌های مهم، تاریخ راه‌اندازی و برخی از آمارهای کلیدی را مشخص تا افراد بتوانند با کلیک کردن آن‌ها را بخوانند.

آزمایش بتا: اینفلوئنسرهای برتر را شناسایی کنید که بتوانند محصول جدید شما را در نسخه بتا امتحان کنند تا به آنها انگیزه دهد که قبل از مراجعه به بازار، درباره آن صحبت و گفتگو کنند. پیروان آنها از اطلاعات “طبقه بندی شده” محافظت می کنند و باعث می شوند احساس خوبی داشته باشند و می خواهند اطلاعات بیشتری درباره محصول کسب کنند. اطمینان حاصل کنید که هر گونه اشکال یا سردرگمی که در این مرحله مشخص شده است، قبل از نهایی شدن محصول حل شده است.

اصول بازاریابی ویروسی

مهمترین بخش از هر فعالیت بازاریابی ویروسی، تبلیغ بخشی از محتوای ویروسی شما است. در حالی که برخی از انواع محتوا به طور طبیعی خاموش می شوند، مانند بررسی محصولی که می توانید در یک پست محبوب شده بفروشید، سایر انواع محتوا به ویروس نیاز دارند.

همانطور که در ابتدا گفته شد، اکثر سیستم عامل ها دارای الگوریتمی برای تعیین نوع محتوا هستند که به عنوان محتوای ویروسی، محبوب یا داغ نشان داده می شوند. در اکثر موارد، این الگوریتم ها به دنبال تعامل یک قطعه از محتوا در رابطه با زمان انتشار بخشی از مطالب یا در یک بازه زمانی خاص هستند. بیایید بگوییم که هدف بازاریابی ویروسی شما ایجاد ویدئویی است که نمودارهای Trending را در YouTube ایجاد کرده است. در صورتیکه:

در ۲۴ ساعت اول انتشار، افراد زیادی با این فیلم (مشاهده، پسندیدن، اظهار نظر و به اشتراک گذاری) درگیر شدند.

افراد زیادی صرف نظر از زمان انتشار این ویدئو ، در یک بازه زمانی کوتاه با این ویدئو درگیر شدند.

آموزش بازاریابی ویروسی

برای اطمینان از اینکه محتوای ویروسی شما شانس بازاریابی ویروسی در کانال‌های اجتماعی برتر را دارد، مطمئن شوید که اکثر تلاش‌های تبلیغاتی شما بلافاصله پس از انتشار محتوا انجام می شود. این مسئله اطمینان حاصل خواهد کرد که هنگام صحبت از الگوریتم های گرایش به محتوا، دچار حساسیت می شوید. ایجاد یک چک لیست قبل از تبلیغ، روند تبلیغ شما را کارآمدتر می کند. چک لیست روش‌های تبلیغ شما باید موارد زیر را شامل شود:

پست‌های رسانه‌های اجتماعی – با استفاده از مهمترین هشتگ‌ها، محتوای خود را در کانال‌های رسانه اجتماعی برند خود به اشتراک بگذارید.

مشاوره کارمندان – کارمندان را تشویق کنید تا با اشتراک گذاری مجدد پست‌ها از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی مارک شده خود، مطالب را به اشتراک بگذارند.

بازاریابی ایمیلی – یک برنامه ارسال ایمیل یا خبرنامه بصورت یکجا را برای بانک اطلاعات مشتری خود ایجاد کنید که شامل محتوای شما باشد.

استفاده از اینفلوئنسرها – با محبوب ترین افراد در صنعت خود ارتباط برقرار کنید تا ببینید که آیا آنها علاقه مند به اشتراک گذاری مطالب شما با مخاطبان خود هستند یا خیر.

تبلیغات انجام شده – به محض انتشار مطالب، مخاطبان خاصی را با تبلیغات، جستجو و رسانه‌های اجتماعی به دست آورید.

گروه ها و انجمن ها – در گروه‌های رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌ها و شبکه‌های پرسش و پاسخ فعال شوید.

نمونه های بازاریابی ویروسی

مشاغلی که با مخاطب زیادی شروع می شوند به احتمال زیاد به صورت ارگانیک (بدون تاکتیک های پرداختی) به شهرت محتوای ویروسی می رسند زیرا مخاطبان آنها در انتشار محتوا کمک می‌کنند. مشاغلی که با یک مخاطب کوچکتر شروع می‌شوند ممکن است بخواهند روی روش‌های تبلیغی پولی سرمایه گذاری کنند تا اطمینان حاصل کنند که محتوای آنها به بیشترین افراد ممکن می رسد تا به سرعت در انتشار آن کمک کنند.

پیگیری کمپین، اصل پنجم در بازاریابی ویروسی

مهم است بدانید که چه زمانی یک کمپین بازاریابی موفقیت آمیز بوده است. حتی اگر تبلیغات و ترافیک رایگان زیادی به وب سایت خود وارد کنید، اگر هدف این کمپین افزایش فروش باشد و این نتیجه حاصل نشده باشد، موفقیت این کمپین قابل تردید است. امروزه معیارهای موفقیت و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در بخش‌های بازاریابی بسیار مهم هستند و تعیین این معیارها باید در مرحله برنامه ریزی اتفاق بیفتد. این آمار و ارقام را بطور مرتب در روزهای بعد از اجرای برنامه به صورت زنده دنبال کنید تا واقعاً موفقیت کمپین خود را بفهمید. این می تواند به شما در بهینه سازی فعالیت‌های خود در زمان واقعی کمک کند تا بتوانید از تلاش‌های خود نهایت استفاده را ببرید.

انواع بازاریابی ویروسی

نمونه های بازاریابی ویروسی

روش های بسیاری برای “ویروس شدن” از دیدگاه بازاریابی وجود دارد. هیچ روش تکنیکی برای بازاریابی ویروسی وجود ندارد که برای همه صنایع کار کند، بنابراین یک رویکرد مناسب که شامل یک یا چند کانال بازاریابی ویروسی باشد مهم است. فیلم‌ها محبوب ترین روش هستند، اما پست‌های رسانه‌های اجتماعی، صفحات نتیجه موتور جستجو (SERP)، کمپین‌های بازاریابی ایمیل و حتی تبلیغات تلویزیونی محتوای ویروسی و گرایش را برای شرکت‌ها ایجاد کرده اند، چه به صورت هدفمند و چه به طور تصادفی.

در بازاریابی ویروسی انواع مختلفی محتوا وجود دارد، اما می‌توان آن‌ها را به سه دسته تقسیم کرد – محتوا ایجاد شده توسط یک تجارت در مورد محصولات خود، محتوا ایجاد شده توسط دیگران در مورد محصولات یک کسب و کار و محتوایی که مشاغل به اینفلوئنسرها پرداخت می کنند تا بتوانند محصولات خود را از طریق آن‌ها تبلیغ کنند.

مثال برای بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی دیجیتال

محتوای ویدیویی ویروسی –  بسته به بستری که استفاده می کنید، به روش‌های مختلفی به افراد می رسد. به عنوان مثال کاربران YouTube می‌توانند فیلم‌های پرطرفدار را مرور کنند. YouTube سیگنال‌هایی مانند تعداد مشاهده ویدیو، میزان رشد نماها را که از آن سرچشمه می گیرد (مثلاً نتایج جستجوی YouTube در مقابل یک فیلم جاسازی شده در یک پست وبلاگ) و زمان انتشار این ویدئو، ارزیابی می کند.

مثال برای بازاریابی ویروسی

این تنها سیگنال‌هایی نیستند که به یک ویدیو کمک می کند تا در نمودارهای روز صعود کند. YouTube داده‌های مربوط به محبوبیت بیشتر را برای فیلم‌ها جمع آوری می‌کند. از جمله تعداد لایک و دیس لایک، نظرات و از همه مهمتر – مدت زمانی که کاربران ویدیو را تماشا می‌کنند. آنها به طور خاص اظهار داشتند که “… ویدیو با بالاترین تعداد مشاهده در یک روز معین ممکن است شماره یک در جریان Trending نباشد، و فیلم‌هایی با نمایش بیشتر ممکن است در زیر فیلم‌هایی با تعداد بازدید کمتر نشان داده شوند.”

نتیجه؟ تبلیغات و بازبینی محصولات از مشاغل، رسانه ها و مصرف کنندگان در میان ویدیوها درباره رویدادهای جاری، اخبار سرگرمی و سایر موضوعات گرایش شخصی به علایق کاربر YouTube ظاهر می شود.

اصول بازاریابی ویروسی

محتوای اجتماعی ویروسی – بخش ویدیویی بومی فیسبوک توانایی مشابهی در ارائه خدمات پرطرفدار به کاربران فیسبوک در مورد علایق عمومی و شخصی در اخبار و بخش ویدیوهای پرطرفدار وب سایت یا برنامه Facebook دارد.

اصول بازاریابی ویروسی

الگوریتم فیس بوک انواع محتویاتی را که یک کاربر خاص مشاهده می‌کند، تعیین می‌کند و طبق گفته فیسبوک، هدف در سال ۲۰۱۸ این است که به کاربران «… محتوای عمومی کمتری مانند ارسال از مشاغل ، برندها و رسانه‌ها ارائه شود.» این به طور معمول منجر به محتوای عمومی کمتری می شود و محتوای منتشر شده توسط افراد جایگزین مشاغل نمایش داده شد می شود. البته وقتی محصولی در محتوای پرطرفدار در فیس بوک ظاهر می شود، مورد توجه بسیاری قرار می گیرد.

نمونه بازاریابی ویروسی

اینستاگرام که متعلق به فیس بوک است، ممکن است از الگوریتم‌های مشابهی برای تعیین انواع محتوای مد روز در فید خبری کاربر یا برگه جستجو در برنامه اینستاگرام استفاده کند. به نظر می‌رسد مشاغل کوچکتر با استفاده از محتوای ویروسی در مقایسه با فیس بوک، می‌توانند در اینستاگرام از گرایش بهتری برخوردار باشند، اگرچه ممکن است ناشران و افراد نیز در همانجا شروع به رهبری کنند.

محتوای ویروسی ارگانیک – محتوای ویروسی فقط باعث ایجاد ترافیک در شبکه‌های اجتماعی برتر نمی‌شود. بلکه می‌تواند به شما در SERPs – صفحات نتایج موتور جستجو- برسد. به عنوان مثال، در نتایج جستجوی Google، اگر نمی‌توانید برای یک کلمه کلیدی با رقابت بالا رتبه بندی کنید، ممکن است بتوانید محصول خود را از طریق ناشر که می‌تواند این کار را از طریق Google News انجام دهد، به صورت محتوا درج کنید. الگوریتم Google News بر تنوع محتوا، تازگی، ارتباط متن با جستجو و اصالت متمرکز است.

از این رو، پیوندی به فروشگاه اینترنتی شما از انتشاراتی مانند Wired در یک بررسی محصول می‌تواند نوع محتوای ویروسی باشد که منجر به مراجعه به وب سایت شما شود.

نمونه بازاریابی ویروسی

بازاریابی ایمیلی ویروسی – کمپین‌های ایمیل که برجسته می‌شوند و فضای احساسی را به وجود می آورند، برای اشتراک مشترکان با دیگران بسیار جالب هستند. ایجاد تماس با اقدامات و محتوای ارزشمند در ایمیل خود که به موقع و از نزدیک با آنچه مشترکان به آن اهمیت می دهند مرتبط است به ویروسی بودن کمپین ایمیل شما کمک خواهد کرد. در دنیایی که ۲۰٪ از مشترکین خبرنامه‌های ایمیل را باز می کنند، مهم است که مخاطبان خود را برای ارائه بهترین محتوای ممکن و همچنین ایجاد تماس های واضح برای اقدام بشناسید. بنابراین مشترکین نیازی به فکر کردن در مورد آنچه باید پیام شما داشته باشند، ندارند.

مثال برای بازاریابی ویروسی

در نتیجه بازاریابی ویروسی می تواند در صورت انجام صحیح، علاقه زیادی به تجارت شما و محصولات آن ایجاد کند. هنگامی که محتوای شگفت انگیز ایجاد می‌کنید و می دانید مشتریان شما عاشق آن هستند، شما با ابزارهایی برای ایجاد ترافیک مجازی شفاف از محتوای مناسب، به مردم قدرت می دهید. یا حداقل، این نام تجاری شما را در ذهن کسانی قرار خواهد داد که نیاز به خرید محصولاتی را که در آینده می فروشید، خریداری کنند.

نظرات و دیدگاه‌ها شما؟

ویروسی ترین محتوای شما کدام است؟ آیا از مطلب بازاریابی ویروسی راضی بودید؟ امیدواریم این مطلب در کسب و کار شما مفید واقع شود. خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود در مورد بازاریابی ویروسی، روش‌ها و انواع آن را در دیدگاه همین پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات