آیا آهنربا برای گوشی ضرر دارد؟

بررسی: آیا آهنربا برای گوشی ضرر دارد؟

تقریبا اکثر افراد راجب تاثیر منفی و ضرر های آهنربا بر وسایلی مانند تلفن های همراه، کارت های اعتباری و سایر لوازم الکترونیکی را شنیده اند. برخی هم به همین دلیل بسیار مراقب هستند تا گوشی کنار آهنربا نباشد. اما آیا واقعا آهنربا برای گوشی ضرر دارد؟ امروز در انزل وب قصد داریم تا بررسی کنیم که آهنربا چه تاثیری روی گوشی دارد و این تاثیر را چگونه می گذارد.

بررسی مضرات و تاثیر آهنربا برای گوشی

Is Magnet Harmful For Mobile?

تاثیر آهنربا بر لوازم الکترونیکی و ابزاری مانند کارت های الکترونیکی و.. از زمان های گذشته به گوشی می رسد. برخی این تاثیر را برای گوشی شدید تر می دانند و معتقدند که آهنربا می تواند گوشی را به صورت کامل نابود کند! به همین دلیل تاثیر آهنربا بر گوشی برای برخی خطرناک به نظر می رسد! در ادامه موضوع تاثیر آهنربا روی باتری و.. گوشی را بیشتر بررسی می کنیم.

تاثیر آهنربا برای گوشی، آهنربا چه تاثیری روی تلفن همراه دارد؟

در تحقیقاتی که در زمینه ضرر آهنربا برای گوشی انجام شده است، طبق تحقیقات Matt Newby از کارشناسان first4magnets، لوازم الکترونیکی قدیمی مانند مانیتور های CRT و تلویزیون های قدیمی، می توانند تاثیرات منفی از نزدیکی با آهنربا دریافت کنند. زیرا صفحه نمایش های قدیمی با کمک میدان مغناطیسی کار می کردند و آهنربا می توانست در کار آن ها اختلال ایجاد کند. اما لوازم الکترونیکی جدید و مدرن بنابر ساختار متفاوت خود اینگونه نیستند و حتی از آهنربا های مختلفی هم در اجزای خود و لوازم جانبی استفاده می کنند. به طور مثال در شارژ بی سیم، از نیروی القایی مغناطیسی استفاده می شود که این کار به آهنربا وابسته است.

تاثیر آهنربا برای گوشی، آهنربا چه تاثیری روی تلفن همراه دارد؟

پس می توان گفت که آهنربا های معمولی و ضعیف، ضرر خطرناکی برای گوشی های امروزی ندارد. با اینحال باید توجه داشت که آهنربا می تواند قطب نما گوشی را موقتا دچار خطا کند. قابل ذکر است که این تاثیرات در مورد آهنربا های کوچک و متوسطی که در زندگی روزمره ممکن است با آن رو به رو شویم به دست آمده است. اما در مورد آهنربا های خیلی قوی مطالعات زیادی روی آن ها انجام نشده است.

تاثیر آهنربا بر قطب نمای گوشی، مضرات هولدر مگنتی

پس دانستیم که به جز اختلال موقت در عملکرد قطب نمای گوشی و از بین رفتن کالیبراسیون آن، آهنربا های معمولی تهدید دیگری محسوب نمی شوند. در زمینه قطب نما هم تحقیقات مختلفی انجام شده است. مهندسان شرکت K&J Magnetics با یک آزمایش روی آیفون، این موضوع را نشان می دهند که می توانید آن را در ویدیوی زیر تماشا کنید.

این تاثیر که می تواند ناشی از مضرات هولدر مگنتی و.. باشد، در نهایت ممکن است باعث ایجاد مشکل موقت در سایر برنامه ها مانند جهت یابی در نقشه هم شده و کالیبراسیون قطب نما گوشی بهم بخورد. گرچه این مشکل موقت بوده و با دور کردن آهنربا و کالیبراسیون قطب نمای گوشی، مشکل رفع می شود اما بنابر همین دلایل با عدم وجود مشکل خطرناک، بهتر است که گوشی خود را از آهنربا (خصوصا زمانی که نیاز به جهت یابی و.. دارید) دور نگه دارید.

تاثیر آهنربا بر قطب نمای گوشی، مضرات هولدر مگنتی

همینطور آیا گوشی خود را از شب تا صبح به شارژر متصل می کنید؟ پیشنهاد می کنیم مطلب بررسی: آیا از شب تا صبح ماندن گوشی در شارژ ضرر دارد؟ را هم مطالعه نمایید.

اجزایی که ممکن است با قرار دادن آهنربا در کنار گوشی دچار مشکل شوند، معایب قاب مگنتی و..

در شایعاتی که در زمینه ضرر آهنربا برای گوشی وجود دارد، برخی از قطعاتی از موبایل های را معرفی کرده اند که با در معرض آهنربا قرار گرفتن معیوب می شوند. در این قسمت دلیل این که مغناطیس آهنربا نمی تواند موجب خرابی این قطعات شود را بررسی می کنیم.

حافظه و مموری: تلفن های همراه از تراشه های فلش برای ذخیره سازی استفاده می کنند و برعکس هارد دیسک، آهنربا نمی تواند تاثیری روی آن داشته باشد. تنها در صورتی که گوشی همراه شما از هارد دبسک استفاده کنند، آهنربا بر آن تاثیر منفی خواهد گذاشت.

اجزایی که ممکن است با قرار دادن آهنربا در کنار گوشی دچار مشکل شوند، معایب قاب مگنتی

صفحه نمایش: صفحه نمایش های قدیمی با کمک میدان مغناطیسی کار می کردند و آهنربا می توانست در کار آن ها اختلال ایجاد کند. اما صفحه نمایش های جدید از فناوری بروزتری استفاده می کنند و مشکلی در این زمینه نخواهند داشت.

اجزایی که ممکن است با قرار دادن آهنربا در کنار گوشی دچار مشکل شوند، معایب قاب مگنتی

GPS و قطب نما: همانطور که اشاره کردیم، آهنربا آسیبی به این سنسور ها نمی رساند اما می تواند موقتا در عملکرد قطب نما اختلال ایجاد کرده و جهت اشتباهی را نشان دهد. در مورد GPS از آنجایی که از اطلاعات ماهواره استفاده می کند، آهنربا تاثیری در آن ندارد.

اجزایی که ممکن است با قرار دادن آهنربا در کنار گوشی دچار مشکل شوند، معایب قاب مگنتی

باتری، آیا آهنربا برای باتری موبایل ضرر دارد؟: تلفن همراه های جدید از باتری لیتیوم یونی (Lithium-ion) استفاده می کنند. این باتری ها با واکنش های شیمیایی کار می کنند که غیر مغناطیس هستند. پس آهنربا در باتری (مدل های لیتیوم یونی) هم تاثیری ندارد. برخی از کاربران شاکی هستند که هنگامی که با استند های اهن ربایی گوشی را به ماشین متصل می کنند و برای مسیریابی از آن استفاده می کنند، باتری آن ها سریعتر تخلیه می شود. دلیل این امر فقط استفاده از GPS، روشن ماندن صفحه برای ناوبری و پردازش نقشه است.

اجزایی که ممکن است با قرار دادن آهنربا در کنار گوشی دچار مشکل شوند، معایب قاب مگنتی

اسپیکر: اسپیکر ها خود از آهنربا در ساختار خود استفاده می کنند. طبق آزمایشات انجام گرفته آهنربا های معمولی مورد استفاده ضعیف هستند و نمی توانند اختلالی در ان ایجاد کنند اما در صورت وجود آهنربا بسیار قوی، ممکن است اختلالاتی در عملکرد اسپیکر در زمانی که تحت میدان مغناطیسی هستند ایجاد شود.

در پایان اگر قصد دارید تا با ضرر امواج الکترومغناطیس بر بدن هم آشنا شوید، مطالعه مطلب کدام امواج الکترومغناطیسی برای انسان ضرر دارند؟ چگونه از این تابش ها در امان باشیم؟ را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز تاثیر آهنربا برای گوشی تلفن همراه را بررسی کردیم. آیا به جز اختلال در قطب نما، تجربه اختلال های دیگری را دارید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه آیا آهن ربا برای گوشی ضرر دارد را در دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

بررسی مضرات گذاشتن گوشی موبایل کنار یا بالای سر هنگام خواب
بررسی مضرات گذاشتن گوشی موبایل کنار یا بالای سر هنگام خواب
مضرات استفاده بیش از حد و زیاد از گوشی موبایل
مضرات استفاده بیش از حد و زیاد از گوشی موبایل برای کودکان، نوجوانان، زنان باردار و..

نظرات

  • صفا says:

    سلام. برای گوشیم کیف مگنتی خریدم. قلم گوشی روی یک سوم سمت راست صفحه به شکل نیمدایره عمل نمی کرد. با جدا کردن کیف از گوشی مشکل قلم حل شد. متوجه شدم به خاطر مغناطیس درب کیف است که در نوشتن قلم اختلال ایجاد شده.

  • هموطن says:

    سلام گوشی هواوویی میت ۸ من بعد سه چهار ماه که یک کیف با در مگنتی که مگنت آن قوی بود برای آن گرفتم از کار افتاد، یا از آهنربا بوده و یا از اپلیکیشن زوم که باتری زیاد مصرف میکرده و گاهی در حین زوم مجبور به شارژ باتری بودم و چند بار باتری بدلیل تخلیه کامل مویل به حالت زنگ زدن اتصالی خاموش شد و یک روز در نهایت موبایل هنگ کرد و اندروید آن دیگه بالا نیامد