بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟ آشنایی با مزایا و استراتژی های رایج آن

بازاریابی محتوا چیست؟ به طور ساده ، بازاریابی محتوا (Content Marketing) استفاده از محتوا برای کمک به تحقق یک هدف بازاریابی برای سازمان شما است. این می تواند به دست آوردن مشتریان بالقوه ، نگهداری از مشتریان موجود ، آگاهی بیشتر افراد از برند شما یا محصولات شما یا هرچیز دیگری باشد. در این آموزش انزل وب به تعدادی از محبوب ترین و موثرترین روش ها و نکات بازاریابی محتوا خواهیم پرداخت.

بازاریابی محتوا چیست و چگونه می توانیم آن را انجام دهیم؟

?What Is Content Marketing and How Is It Done

همیشه این جمله کلیدی را به یاد داشته باشید: “محتوا پادشاه است“. درحالی که مباحث بسیار خوبی در مورد صحت این عبارت وجود دارد ، اما نکته مهم این است که محتوا کمی متفاوت از سایر زمینه های بازاریابی مانند رسانه های اجتماعی، سئو، بازاریابی ایمیلی و… است. مثلا بدون یک محتوای درست ، سئو ها هیچ کاری برای بهینه سازی موتور های جستجو نمی کنند. ابرداده ای (Metadata) که آنها به پست ها اضافه می کنند ، تلاشی برای کمک به ربات هایی مانند گوگل و فیس بوک است که صفحات دیجیتالی خود را در محتویات فهرست بندی شده پیچیده قرار دهند.

هر پیوندی (Link) که توسط هر بازاریاب به دست می آید به بخشی از محتوا اشاره می کند و کلمات کلیدی که افراد در موتورهای جستجو تایپ می کنند، تلاشی برای یافتن محتوای درست است. هر ایمیل ، هر توییت ، هر صفحه ورودی و توضیحات محصولات ، همگی نمونه ای از محتوا هستند ، و یکی از بهترین راه های توصیف مشترکات آنها توسط Ian Lurie از شرکت Portent به صورت خلاصه بیان شده:

محتوا چیزهایی که برای “رتبه بالاتر” یا “اینفوگرافیک (infographic)” یا “مقالات طولانی” می نویسیم نیست. محتوا هرچیزی است که پیامی را به مخاظب منتقل می کند. هرچیزی!
Ian Lurie ، مدیر عامل شرکت Portent

محتوا قلب کاری است که یک بازاریاب انجام می دهد. آن ها با مشتریان و خوانندگان خود صحبت می کنند ، و آنچه به آنها می گویند – صرف نظر از اینکه به چه شکل انجام شود – محتوای آن ها است.

چگونه بازاریابی محتوا به نفع تجارت است؟

یکی از دلایلی که برخی شرکت ها در تخصیص منابع به بازاریابی محتوا تردید کرده اند این است که درک واقعی مزایای بازاریابی محتوا می تواند دشوار باشد. واداشتن مردم برای تفکر بیشتر در مورد مشاغل شما ، مطمئناً عالی به نظر می رسد ، اما نتایج کاملا نتیجه عکس خواهد داشت. این حالات موجب روی آوردن به بازاریابی محتوا و استفاده از مزایای آن خواهد شد.

۶ نمونه از مزایای بازاریابی محتوا

مزایای بازاریابی محتوا

ابتدا با مطالب نامحسوس تر و هرچند کم اهمیت اهداف بازاریابی محتوا شروع می کنیم:

مطرح شدن برند

ایجاد محتوا به مخاطبان شما موضوعی برای گفتگو می دهد. هنگامی که آن ها در مورد شما صحبت می کنند ، آن ها در مورد شرکت شما به یکدیگر آموزش می دهند ، توصیه ها و پیوند هایی (Links) را در این زمینه به شما ارائه می دهند. این آگاهی از مارک و برند شما ، طلای بازاریابی است.

احترام و تحسین در صنعت

احترام و تحسین مخاطبان شما کاملاً به ساختن زمان نیاز دارد ، زیرا آن ها نیاز به کسب اعتماد دارند. شما دانش خود را ثابت کردید و از همه مهم تر صداقت خود را ، شما می توانید چراغ هدایتگری باشید که افراد به آسانی در سردرگمی ها به آن روی می آورند. در این بین سایت هایی هم هستند که به کیفیت محتوا اهمیتی نمی دهند و تنها هدف آن ها تولید محتوا است – به هر قیمتی – در اصطلاح به این سایت ها کارخانه تولید محتوا می گویند.

احترام و تحسین در صنعت

این سایت ها با توصیه های بد یا گمراه کننده موجب سردرگمی خوانندگان می شوند و خوانندگان نیز به این فکر می کنند که به چه کسی می توان اعتماد داشت.اما شما در این بین باید سرنخ را به دست بگیرید و کاری کنید تا مشتریان به محصولات یا خدمات شما منتقل شوند. به احتمال زیاد مشتریان از طریق رقابت شما را انتخاب می کنند.

تبدیل غیرمستقیم مشتری

اگر شما در حال ایجاد محتوایی هستید که مشتریان بالقوه را هدف می دهد ، اگر فاصله بین آن افراد و محصولات خود را کوتاه کنید ، احتمال خرید و استفاده از خدمات شما به مراتب بالاتر خواهد رفت حتی با توجه به اینکه شاید محتوا و خدمات شما ارتباط کمی با هم داشته باشند.

هماهنگی تیم

بازاریابی محتوا پایه ای است که کل مبارزات بازاریابی برروی آن بنا نهاده شده. ایجاد محتوا ، دوستان بازاریاب محتوا و فرصتی خارق العاده برای همکاری با تیم های دیگر را در اختیارتان خواهد گذاشت. برای مثال شما می توانید با طراحان یا مهندسان کار کنید تا محتوای شما به روش های درست به صورت آنلاین نشان داده شود. شما می توانید با تیم ها و جوامع اجتماعی کار کنید تا مطمئن شوید محتوای حرفه ای به طور موثر تبلیغ می شود ، و این فقط آغاز کار است.

مزایای بسیار کمی نیز وجود دارند که نتایج ملموس تری را نشان خواهند داد و اندازه گیری آن ها ساده تر است:

ترافیک سایت

ترافیک ممکن است مزیت بارزی باشد ، اما همچنین یکی از مهم ترین آنهاست. ایجاد محتوای عالی ، افراد را به سمت سایت شما سوق می دهد ، جایی که اطلاعاتی درباره شرکت شما و محصولات و خدمات شما پیدا می کنند.

بهبود سئو (SEO)

تعداد روش هایی که از مزایای جستجوی محتوا بهره می برند بسیار زیاد است. به طور خلاصه ، محتوای عالی پیوند های عنوان ها را جذب می کند ، که به گوگل می گویند شما مهم و معتبر هستید. گوگل همچنین می تواند محتوای شما را توسط ربات های خزنده خود مورد واکاوری قرار دهد و اطلاعات بهتری راجب شرکت شما به دست آورده و سایت شما را برای نتایج جستجوی مناسب تر (از جمله بسیاری از سوالات طولانی) قرار می دهد. اما تمامی این موارد در مورد سئو و بازاریابی محتوا مستلزم یادآوری این جمله مهم است: بدون محتوای مناسب ، چه چیزی برای بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد؟

تبدیل مستقیم مشتری

توصیفات عالی محصول، مردم را متقاعد می کند که شما محصول با ارزش منحصر به فردی را به آن ها پیشنهاد کرده اید. تقریبا هیچ چیز دیگری غیر از این موضوع تعداد مشتری های شما را بالا نمی برد.

بازاریابی چرخنده چیست؟

بازاریابی چرخنده چیست؟

نکته ای که شما باید به صورت درست آن را فرا بگیرید این است که هیچ یک از این مزایا فوراً نتیجه مطلوب را نمی دهند. کانتنت مارکتینگ نمونه ای شگفت انگیز از چیزیست که به عنوان بازاریابی چرخنده شناخته می شود ؛ در ابتدا ، فقط چرخش چرخ لازم است .(اگرچه با گذشت زمان ، حرکت خود چرخ باعث کاهش تلاش شما برای دیدن نتایج مشابه می شود.) همین فردا انتظار نتایج را نداشته باشید و هم اکنون به این فکر کنید که انتظارات ممکن است شما را ملزم به چه کارهایی کند و چه کارهایی برای بیزینس شما مفید است. گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست ؛ هیچ وقت به خود اجازه ناامید شدن و تصور بیهوده بودن این موضوعات را ندهید!

پنج نمونه استراتژی بازاریابی محتوا

به همان اندازه که انواع محتوا وجود دارد بازاریابی محتوا نیز موجود است. پس تعداد خیلی زیادی از بازاریابی های محتوا است مانند کتاب های الکترونیکی ، برنامه ها ، سخنرانی های عمومی ، وبلاگ ها و … وجود دارند که در این مقاله تنها به معرفی ۵ نمونه از آن ها می پردازیم. اما همین ۵ مورد به شما کمک می کند تا با سمت و سو و چگونگی کار بازاریابی محتوا آشنا شوید.

اینفوگرافیک

این موارد به طور کلی تصاویر گرافیکی عمودی طولانی هستند که شامل آمار ، نمودارها و سایر اطلاعات اند. اینفوگرافیک در صورت خوب و موثر بودن ، می تواند سال ها در رسانه های اجتماعی و وبسایت ها باقی بماند. به طور مثال شما می توانید یک صفحه در سایت Pinterest ساخته و اینفوگرافیک ها را در موضوعات مربوط به شغل خود در آن قرار دهید. این یک نوع بازاریابی محتوا است که چیزی جز وقت شما را نمی خواهد.

اینفوگرافیک

صفحات وب

تفاوت بین یک صفحه وب عادی و یک صفحه وب که بازاریابی محتوا است در چیست؟ بیشتر مطالب مطالعه ای در وب خسته کننده هستند. مطالعات نشان می دهد پویایی و جذابیت محتوای نوشته شده در یک صفحه وب می تواند تفاوت چشم گیری در تعداد مخاطبین داشته باشد.

پادکست ها

Michael Hyatt ، نویسنده کتاب پرفروش Platform: Get Noticed in a Noisy World و صاحب پادکست “This is Your Life” که ۲۵۰۰۰۰ بار در ماه میانگین دانلود آن است در وبلاگ خود می گوید :

پادکست به شما دنیایی کاملا متفاوت را نشان می دهد.

Michael Hyatt در پادکست خود اطلاعات و توصیه های ارزشمندی را به صورت رایگان ارائه می دهد اما این پادکست منجر به افزایش فروش بیشتر کتاب ها و دوره ها و درخواست های وی به عنوان سخنران شده است.

پادکست ها

فیلم ها

فیلم ها و پادکست ها نوعی بازاریابی محتوا هستند که به طور عمده غیر قابل استفاده اند زیرا مردم فکر می کنند ایجاد این نوع محتواها هزینه بر و سخت هستند. اما با کاهش قیمت تجهیزات حرفه ای ، ایجاد محتوای ویدیویی و صوتی با کیفیت بالا از همیشه راحت تر است. چه ویدیویی را می توانید برای شرکت خود تولید کنید که ثروت شما را در طول یک شب تغییر دهد؟ این ممکن است ساده تر از آنچه فکر می کنید باشد.

بیشتر مردم معتقدند که کتاب ها مانند فیلم ها ، خودشان ، خودشان را می فروشند؛ اما بازاریابان باهوش فقط برای فروش ، کتاب نمی فروشند ، آنها به عنوان ابزار بازاریابی کتاب می فروشند. فقط متخصصان معتبر می توانند یک کتاب تجاری منتشر کنند. با نشر مطالب به صورت کتاب حتی اگر مورد استقبال مردم نیز قرار نگیرد شما هربار به عنوان نویسنده معرفی می شوید و از این عنوان می توانید به طرقی در کانتنت مارکتینگ استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز به معرفی بازاریابی محتوا و معرفی برخی از روش های آن پرداختیم در ادامه شما می توانید با انواع دیگر بازاریابی ها مانند بازاریابی اینستاگرامی ، ویروسی و هک رشد نیز آشنا شوید. می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه راهنمایی برای چگونگی بازاریابی محتوا را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

بازاریابی ویروسی چیست؟ آشنایی با انواع بازاریابی ویروسی و مثال های آن
بازاریابی ویروسی چیست؟ آشنایی با انواع بازاریابی ویروسی و مثال های آن
بازاریابی B2B چیست؟ آشنایی با کاربرد و استراتژی های بازاریابی صنعتی
بازاریابی B2B چیست؟ آشنایی با کاربرد و استراتژی های بازاریابی صنعتی
بازاریابی عصبی چیست؟ آشنایی با کاربرد، تکنیک و مثال های بازاریابی عصبی
بازاریابی عصبی چیست؟ آشنایی با کاربرد، تکنیک و مثال های بازاریابی عصبی
آموزش اصول و ترفندهای موثر در بازاریابی با اینستاگرام
آموزش جامع اصول و ترفندهای موثر در بازاریابی با اینستاگرام

نظرات