تنظیمات دستگاه کارت خوان سداد ، پاسارگاد ، شهر و...

آموزش کامل استفاده و تنظیمات دستگاه کارت خوان

تقریبا همه شما دستگاه های کارت خوان را در مغازه ها و فروشگاه های مختلف دیده اید. با استفاده از آن خرید کرده اید. دیگر امروزه بخاطر وجود دستگاه کارت خوان یا همان POS خرید های نقدی بسیار کمتر شده است خصوصا برای مبالغ سنگین. اما شاید برایتان سوال باشد که چطور باید یک دستگاه کارت خوان برای خود داشته باشیم و چطور میتوانیم آن را راه اندازی کنیم؟ با مطلب استفاده و تنظیمات دستگاه کارت خوان همراه انزل وب باشید.

چگونه از دستگاه کارتخوان استفاده کنیم؟

How to Work With POS Machine

عبارت POS بر این اساس است که یک ابزاری وجود دارد که شما به توسط آن میتوانید یک خرید کامل را داشته باشید. یا آن را در مغازه تان قرار دهید تا خرید را برای مشتری هایتان آسان تر کنید. واقعیت این است که یک دستگاه خرید مدرن و کامل شامل چندین جزء نرم افزاری و سخت افزاری است. از جمله :

  • مانیتور و کامپیوتر یا تبلت
  • نرم افزار های EPOS
  • دستگاه کارت خوان
  • صندوق پول
  • چاپگر رسید
  • بارکد خوان یا بارکد اسکنر

امروزه دو روش اصلی برای پرداخت وجود دارد. یکی پول نقد و دیگری کارت های اعتباری. در ادامه نگاهی میاندازیم که هر کدام از آنها چطور کار میکنند. هر چند ما هر روزه با هر دوی آن ها سر و کار داریم.

استفاده و تنظیمات دستگاه کارت خوان و راه اندازی آن

برای استفاده از دستگاه کارتخوان سیار، پس از دریافت آن باید آن را به یک سیم تلفن متصل کنید. این به این معنی است که دستگاه های کارت خوان به اینترنت نیاز دارند. البته به جای اتصال سیم تلفن میتوان از WiFi هم استفاده نمود. اگر هیچ کدام از دو مورد قبل مقدور نبود، از یک سیم کارت استفاده کنید. سیم کارت را باید درون دستگاه قرار دهید.

دستگاه کارتخوان سیار

پس اینکه مشتری مواد مورد نیاز خود را انتخاب کرد، شما میبایست قیمت آنها را محسابه کنید. پس از آن باید مبلغ محسابه شده را بر روی دستگاه کارت خوان وارد کنید. سپس مشتری رمز کارت خود را وارد کرده و پس از آن دستگاه کارت خوان با بانک صادره کارت اتصال بر قرار میکند. پس از تراکنش موفق، به همراه یک صدای کوچک به مانند یک بوق، رسید خرید را دریافت خواهید کرد.

تنظیمات دستگاه کارت خوان سداد ، پاسارگاد ، شهر و…

هر دستگاه کارت خوان از جمله سداد، پاسارگارد ، شاپرک یا … دارای سه کلید اصلی جهت تنظیمات و پیکربندی میباشد. این سه کلید اصلی F1 و F2 و  F3 نام دارند. شما توسط این سه کلید میتوانید به امکانات مختلف دستگاه کارت خوان POS دسترسی داشته باشید. در ادامه میخواهیم هر کدام از این سه کلید را بررسی کنیم. میتوانید نمودار درختی کلید های F1 و F2 را در عموم دستگاه های کارت خوان مشاهده نمایید.

پشتیبانی دستگاه کارت خوان

امکانات قابل دسترس در کلید F1 برای صندوقدار کارتخوان برند Bluebird با سیستم عامل ویندوز

خطاهای دستگاه کارت خوان

امکانات قابل دسترس در کلید F2 برای صندوقدار کارتخوان برند Bluebird با سیستم عامل ویندوز

وظیفه دستگاه کارت خوان در پایان روز کاری

در پایان هر روز کاری شما باید یک گزارش از میزان تراکنش هایتان دریافت کنید. این کار از طریق دستگاه POS که در اختیار دارید امکان پذیر است. این گزارش تمامی تراکنش های شما را به روش های پرداخت تقسیم میکند از جمله پول نقدی، کارت و چک و کارت هدیه و … . برای تهیه گزارش میتوانید از دستگاه کارتخوان، موبایل یا رایانه تان استفاده کنید. همچنین اگر در طول روز پول نقد هم پذیرفته اید باید آنها را هم در گزارشتان محاسبه کنید تا از صحت معامله هایتان در آن روز مطمئن شوید.

مقابله با هک دستگاه کارت خوان

برای جلوگیری از هک این دستگاه ها، شرکت توزیع کننده دستگاه کارت خوان برای هر بخش از سیستم، رمز های گوناگونی تعریف نموده است. برای مثال، لایه امنیتی صندوق دار متشکل از یک حرف چهار حرفی است که با یک مقدار ثابت داخل نرم افزار پایانه فروش تعریف میشود و توسط صندوقدار، پذیرنده و پشتیبان قابل تغییر است. این رمز که از پیش تعیین شده، به همراه راهنمای استفاده از دستگاه کارت خوان توسط پشتیبان به پذیرنده و صندوقدار تحویل داده میشود.

لازم به ذکر است که حتما باید صندوقدار، جهت جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی، رمز خود را مطابق با راهنمای استفاده از دستگاه کارتخوان عوض کند. همچنین در صورتی که رمز ورود سه مرتبه به طور اشتباه وارد شود، برای امنیت بیشتر، رمز از کار افتاده و باید مجددا توسط پذیرنده یا پشتیبانی تعریف شود.

مسئله هک و از دست دادن اطلاعات فقط برای دستگاه های کارت خوان نیست. شما باید اطلاعات و مبلغ درون کارتتان را نیز از هکر ها و افراد سود جو محافظت کنید. اگر فکر میکنید اقدام موثری در این زمینه انجام نداده اید یا اطلاعات کافی از آن ندارید، حتما محافظت در مقابل هک و دزدی اطلاعات از کارت عابر بانک را مطالعه کنید.

تنظیمات دستگاه کارت خوان شاپرک

بررسی دستگاه کارت خوان Verifone 670

دستگاه کارت خوان Verifone 670 از نظر ابعاد، از کوچکترین دستگاه های کارت خوان در دنیا است. طراحی خاص و قابل حمل و نقل بودن توسط دست از جمله قابلیت هایی میباشد که باعث استفاده بیشتر این دستگاه نسبت به دستگاه های کارت خوان مشابه باشد. تقریبا همه ما نمونه ای از این دستگاه را در فروشگاه ها، مغازه ها و رستون ها دیده ایم و شاید توسط آنها خرید خود را نیز انجام داده باشیم.

این دستگاه ویژگی های مهم و کلیدی‌ای دارد که میتوان از مهمترین های به موارد زیر اشاره کرد :

  • دارای حافظه ۱۲ مگابایت (۸ مگابایت فلش و ۴ مگابایت SRAM)
  • دارای صفحه نمایش ۱۲۸*۱۲۸ پیکسل با پس زمینه نور سفید
  • دارای یک صفحه کلید ۴*۳ با ده کلید عملیاتی و ۶ صفحه کلید صفحه
  • دارای قابلیت چاپ به صورت گرمایی که شامل ۱۸ خط در ثانیه، ۲۴ یا ۳۴ ستون و کاغذ رول ۳۸ میلیمتری
  • دارای مودم بی سیم
  • دارای طول ۱۶۸ میلیمتر، عرض ۷۸ میلیمتر و ارتفاع ۵۸ میلمیتر
  • وزن ۴۳۹ گرم

ریست دستگاه کارت خوان

راه اندازی دستگاه کارت خوان Verifone 670

این دستگاه را میتوان در مراکز فروش، فروشگاه های بزرگ، بوفه ها، رستوران، هنل و یا پیک های موتوری استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که فقط میتوان از کارت های سالم جهت خرید با دستگاه کارت خوان استفاده کرد. نه کارت های خم شده یا شکسته. کارت صادره از بانک دارای نوار مشکی‌ای است که باید به طور کامل با قسمت مربوطه در دستگاه کارت خوان ارتباط بر قرار بکند. اگر کارت شما یا مشتری هایتان به هر دلیلی قابل استفاده و جایگذاری در محل مربوط در دستگاه کارت خوان نبود، حتما ۲ روش تعمیر کارت های اعتباری و عابر بانک خم شده را مشاهده کنید.

محل قرار گیری دستگاه

این دستگاه سیار است ولی برای پرداخت توسط آن باید آن را در موقعیت مناسبی قرار داد تا از خطاهای دستگاه کارت خوان جلوگیری شود. به نکات زیر توجه کنید :

  • دستگاه را در محل کاملا صاف قرار دهید.
  • دستگاه باید دور از نور مستقیم خورشید قرار داشته باشد.
  • دستگاه را در معرض مکان‌هایی که خطر برق دارد، قرار ندهید.

خارج کردن دستگاه از پک آن

جعبه‌ای که شما از شرکت تحویل می‌گیرید باید شامل یک دستگاه ترمینال، دستگاه برق، سیم خط، سیم برق، باتری و کاغذ رول شده باشد. باید ابتدا تمامی پلاستیک‌ها و همچنین کاور روی صفحه نمایش را جدا کنید.

بررسی دکمه های دستگاه

حالا باید دکمه‌های موجود در دستگاه را کاملا بررسی کرده تا از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید. یک دستگاه کارت خوان شامل دکمه های زیر است :

  • ۱۲ دکمه صفحه کلید (اعداد ۰ تا ۹ و دکمه های ستاره و مربع)
  • ۶ دکمه انجام دهنده تابع عملیاتی که با F0 تا F5 در سمت راست صفحه نمایش
  • ۴ دکمه برای برنامه ریزی در قسمت بالای صفحه کلید و پایین صفحه نمایش
  • سه دکمه رنگی زرد، قرمز و سبز برای انجام عملیات
  • دکمه خاموش و روشن کردن دستگاه کارت خوان
  • یک دکمه آلفا در بالای صفحه کلید و وسط دکمه‌های برنامه ریزی

در سمت راست دستگاه محل کشیدن کارت قرار دارد. در بالای دستگاه و زیر صفحه نمایش، مکان جا گرفتن کاغذ رول است که با زدن دکمه و فشار دادن می‌توانید آن را باز کنید. همچنین در قسمت کناری بالا سمت راست نمایشگر، یک چراغ LED قرار دارد که نشان میدهد دستگاه روشن است.

چک کردن پورت های دستگاه

در پایین دکمه‌های رنگی که برای انجام عملیات بودند، چند پورت وجود دارد که توسط آن میتوانید دستگاه را به تلفن و برق متصل کنید. ابتدا برق را به دستگاه اتصال دهید تا از کار کردن صحیح آن مطمئن شوید. سپس پورت USB اینترنت را وصل کنید. اگر قرار است از خط تلفن برای دستگاه استفاده کنید، به جای اتصال پورت یو اس بی به مودم، آن را به خط تلفن وصل کنید.

کاغذ رول را در دستگاه قرار دهید

توسط این کاغذ، رسید شما و فروشنده چاپ میگردد. برای قرار دادن آن در دستگاه، در قسمت پشت دستگاه (پشت صفحه نمایش و بالای دستگاه) با فشار دکمه و به بیرون کشیدن آن، قفل محفظه را باز کرده و کاغذ رول را درون آن قرار دهید.

سیم کارت را در دستگاه نصب کنید

برای نصب سیم کارت در دستگاه ابتدا باید آن را خاموش کنید؛ آن را به پشت برگردانید. پس از خارج کردن باتری میتوانید جایگاه سیم کارت را ببینید. سیم کارت را در آنجا قرار داده و مجددا باتری را در دستگاه بگذارید. دستگاه را روشن کنید و حالا دستگاه کارت خوان شما قابل استفاده است. میتوانید از آن برای معاملات خود در فروشگاه یا هتل یا هر جای دیگری استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز با آموزش استفاده و تنظیمات دستگاه کارت خوان همراه شما بودیم. آیا این مطلب برایتان مفید بود؟ آیا شما تابحال تجربه کار کردن با دستگاه کارت خوان را داشته اید؟ شما همچنین میتوانید سایر نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه دستگاه کارتخوان سیار و پشتیبانی دستگاه کارت خوان در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • مالک says:

    یلان.وقتتون بخیر.رمز وای فای ما حروف انگلیسی و دستگاه کارت خکان فقط عدد میشه وارد کرد چطوری میشه تبدیل کرد به تایپ حروف؟

    • محسن میرشاهی says:

      مدل کارت خانم S910سیار هست دکمه‌ای
      رمز مدیریتش نمیدونید چنده به هر کجا هم زنگ میزنم میگن کارشناس میفرستیم ولی به مقصد نمیرسه کارشناسشون نمیاد نمیدونم چرا دگه خسته شدم از دسته ایران کیش کارت خانش یه شرکت خوب معرفی کنید که کارت خانش سریع جواب بده

  • رضا صادقی says:

    سلام وقت بخیر
    چطور میتونم دستگاه پوز ingenico 3500 رو تنظیمات کارخانه کنم آیا کد خاصی داره ؟ باسیستم خود پوز امکان پذیر است؟

  • مهتاب says:

    چرا کارت خوان این خطارو میدهد
    Err:sec invalid terrninal keys

  • مهتاب says:

    سلام دستگاه کارت خوان خطامیدهد
    ک اشتباه درثانیه کلیدهای اصلی نامعتبر مشکلش چیه

  • محمدتوسلی says:

    اقا دستگاه کارتخوان من بعد روشن شدن میزنه شاتینگ دَون بعدشم خاموش میشه
    بخاطر چیه مشکلش از کجاشه؟؟؟؟

  • امامی says:

    ضمن تشکر دستگاه من پیام میده حافظه پر است چکار باید بکنم

  • آراز says:

    خسته نباشید من یه دستگاه سیار پیدا کردم میخواستم بدونم میتونم تغیر حساب بدم حساب خودمو و به نام خودم ثبت بکنم چون صاحب دستگاه یه شرکتی بوده ک منحل شده

  • آراز says:

    ببخشید جواب سوال منو کجا میاد جوابش

    • سورن says:

      سلام وقت بخیر ایا امکان محدود کردن دسترسی صندوقدار به تراکنش های روزانه امکان پذیر است

    • پاز says:

      باتی پاکس میاد درخونتون، کارمزدو هزینهٔ ایاب زهاب رو هم موقع تحویل جواب ازشما می گیرن چونکه پیش کرایه نشده و پَس کرایه هست یعنی شما باید بدی

  • آراز says:

    خسته نباشید من دستگاه سیارمو گم کردم میخواستم بدونم کسی که پیدا میکنه میتونه حساب منو حذف بکنه بعدش به اسم خودشو حساب خودش ثبت بکنه

  • آراز says:

    سلام خسته نباشید من یه دستگاه pax s90 داشتم الان گم کردم میخواستم بدونم اونیکه پیدا کرده میتونه تغیر حساب بده و به نام خودش کنه حساب خودشو ثبت بکنه بعدش استفاده بکنه

  • A.M says:

    سلام این قسمت پایین کارت خوان که تو عکس اول گذاشتین چه کاربردی داره؟

  • حمید says:

    سلام ببخشیدمن یک دستگاpaxS90دارم هر یک ماه ارور میده حافظه دستگا پر شوده لطفا راهنماییم کنید مرسی

  • فرامرز says:

    سلام من یک وریفون۶۷۰ دارم. چند وقته خطا می‌دهد میگه پذیرنده کارت مشخص نیست. به بانک هم مرجعه کردم. میگه از طرف بانک مشکلی نیست. باید چکار کنم ؟ ممنون

  • حمید says:

    ببخشید در مغازه در پشت کارت خوان جایی است برای وارد کردن کارت وظیفه آنجا چیست

    • فرامرز says:

      سلام من یک وریفون۶۷۰ دارم. چند وقته خطا می‌دهد میگه پذیرنده کارت مشخص نیست. به بانک هم مرجعه کردم. میگه از طرف بانک مشکلی نیست. باید چکار کنم ؟ ممنون

    • mohsen says:

      اون مربوط به پشتیبانی و تنضیمات خود دستگاه هستش..

  • amir says:

    سلام امکان داره حافظه دستگاه کارتخوان را ریست کرد که ترکنش های آن مشخص نباشد؟؟؟

  • الی says:

    با سلام. چه جوری میشه صفحه کلید رو از عدد به عبارت یا حروف تبدیل کنیم . برای وارد کردن رمز حروفی

  • Fafa says:

    کارتخان پایانه غیرمتصل چجورفعالش کنم

    • مجید says:

      قسمت پایین دستگاه کارتخوان یه ورودی داره که میشه کارت رو واردش کرد. این ورودی چه کاربردی داره؟
      برای مثال در دستگاه کارتخوان مدل اس۹۰

      • محسن میرشاهی says:

        سلام کارت خانه من خیلی خیلی دیر جواب میده نسخه نرم افزارش ۱/۶هست آیا شما رمز مدیر کارت خان رو میدونین چنده کاغذ رسید خیلی بزرگ میده از کجا باید کوچیکش کرد رمز مدیریتشه ندارم نمیدونم چنده

  • مهرداد says:

    سلام من یه دستگاه s90 دارم دادم به شرکت برنامشو اپدیت کردن العان تو چاپ پیرینتر مشکل دارم خیلی کند چاپ میکنه چند بار هم گفتم میگن این مدلش اینه میگم که اول اینجوری نبود جدابی نمیدن میشه راهنماییم بکنین ممنون میشم

  • وحید خسرویان says:

    سلام من یه دستگاه کارتخوان سیار دارم ساعتش یه ساعت عقبه چه جوری درستش کنم ممنون

  • مختار says:

    سلام ببخشید من یه دستگاه مدل pax s910,یه هفته گرفتم فقط روز اول کارت کشید الان فقط میگه خطای عدم ورود به سیستم میده میشه راهنمایی کنید منظورش چیه شرکتش به درد نخور تربت شرکته اصلا جواب نمیده تورو خدا جواب بدین

  • رضا says:

    سلام
    ی دستگاه کارتخوانpax s90 دارم که امشب ارور پر شدن حافظه میده
    با توجه به اینکه دسترسی به جایی که خریداری کردیم این دستگاه و برامون سخت هست امکانش هست راهنمایی بفرمایید چطوری حافظه دستگاه و خالی کنیم؟
    سپاسگزارم?

  • محمد زارع says:

    با سلام شماره رمز پذیرنده رو فراموش کردم چطور میتونم دوباره به رمز دسترسی پیدا کنم

    • وحید خسرویان says:

      سلام من یه دستگاه کارتخوان سیار دارم ساعتش یه ساعت عقبه چه جوری درستش کنم ممنون

    • محمدرضا مجیدی says:

      برای گرفتن تراکنش که بعد از چندبار کارت کشیدن مجبورم گزارش کامل بگیرم .امکان گرفتن تراکنش برای مثال پنجم هست .؟چگونه؟ خیلی ممنونم
      پوز bite ic3300 باتشکر مجدد

  • عباس حیدری says:

    سلام لطفا در مورد وریفون ۶۸۰ وتنظیماتش واینکه چطور میشه ساعت وتاریخ وشماره حساب رو تغییرداد. ضمنا راجع به تنظیمات پیکربندی وارتباط وسایر تنظیماتش که بزبان انگلیسی وبا حروف مخفف شده مثل TPDU NII یاmessage NII و…. نوشته شده. توضیح بدین. ممنون

  • مسعود says:

    سلام من یه دستگاه وری فونی vx675 رو خریداری کردم چگونه میشه رول کاغذ رو کوچیک تره بده دسته مشتری
    جایی یا نمایندگی یا تنظیمات دستگاه هست لطفااااا اگه میشه راهنمایی کنید

    • عباس حیدری says:

      سلام دوست عزیز من یه وریفون ۶۸۰ دارم زنگ زدم پرسیدم گفتن فعلا برای پوزهای سری وریفون این قضیه (کوچک کردن کاغذدریافتی) هنوز اجرایی نشده…!!!

      • علی says:

        سلام ببخشید وریفون۶۷۵دارم این کارت خوان قابلیت اینو داره که وقتی کارت میکشم چاپ نده تا اینکه تایید بزنم چاپ کنه کجا میتونم درستم کنم

    • کریم چراغی says:

      سلام ببخشید علت پرشدن حافظه دستگاه وروش رفع عیب آن خواهش میکنم جواب بدید تو رو خدا