رمز دوم یکبار مصرف (رمز دوم پویا) چیست؟ آموزش دریافت رمز دوم پویا کارت بانکی

رمز دوم یکبار مصرف (رمز دوم پویا) چیست؟ آموزش دریافت رمز دوم پویا کارت بانکی

احراز هویت فرآیندی جهت شناسایی و اعتبار سنجی افراد برای دسترسی به سرویس های محافظت شده مانند یک حساب بانکی است. یکی از راه های احراز هویت، الگوریتم رمز یکبار مصرف می باشد. امروز در انزل وب در زمینه کارت های بانکی، رمز دوم یکبار مصرف (رمز دوم پویا) را به شما معرفی کرده و روش دریافت آن را هم بررسی خواهیم کرد.

رمز دوم پویا یا یکبار مصرف چیست؟ نحوه فعال سازی رمز دوم پویا ملی ، ملت ، رفاه و…

What is The One Time Password (OTP) and How To Activate it in Iran for Bank cards

راه های مختلفی برای احراز هویت و این که در هنگام استفاده از یک حساب ثابت کنید که شما صاحب حساب هستید وجود دارد. در ایران برای کارت های بانکی از روش رمز عبور استفاده می شود. هر کارت بانکی رمز عبور اول برای استفاده با کارت و رمز دوم برای استفاده بدون ارائه کارت (اینترنتی) کاربرد دارد. با توجه به افزایش قابل توجه امنیت حساب شما و همینطور قانون جدید اجباری شدن استفاده از رمز دوم یکبار مصرف، در ادامه این الگوریتم را به شما معرفی خواهیم کرد. همینطور روش فعالسازی برای بانک های مختلف نیز بررسی خواهند شد.

رمز یکبار مصرف چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، یکی از راه های احراز هویت، استفاده از رمز عبور است. اما اگر شخص دیگری بتواند (به وسیله روش های مختلف هک و..) به رمز عبور شما دسترسی داشته باشد، می تواند به راحتی سو استفاده کرده و به حساب شما متصل شود. برای رفع این مشکل رمز عبور یکبار مصرف طراحی شده است.

رمز یکبار مصرف چیست؟

در رمز عبور یکبار مصرف یا One Time Password (OTP)، برای هر بار متصل شدن به حساب با استفاده از الگوریتم خاصی یک رمز تصادفی جدید ایجاد شده و به کاربر ارسال می گردد که فقط یکبار قابل استفاده است و در زمان کوتاهی فاقد اعتبار می شود. به این شکل نقطه ضعف رمز های عبور تا حد زیادی از بین رفته و درصد سواستفاده از حساب شما به میزان زیادی کاهش می یابد.

رمز یکبار مصرف چیست؟

رمز عبور یکبار مصرف از دو روش می تواند برای کاربران ارسال شود.

  • روش مبتنی بر پیامک: در این روش رمز عبور در مواقع نیاز برای شما پیامک می شود.
  • روش مبتنی بر اپلیکیشن: در این روش در تلفن های هوشمند با نصب برنامه خاص، رمز به شما اعلام می شود.

همچنین برای آشنایی با روش کارت کارت نیز پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش ۸ روش کارت به کارت بانکی اینترنتی ، با گوشی ، عابر بانک و.. را مطالعه نمایید.

رمز دوم یکبار مصرف چیست؟ ( رمز دوم پویا)

با توجه به افزایش کلاهبرداری های بانکی، استفاده از رمز دوم یکبار مصرف کارت بانکی یک راه مناسب امنیتی محسوب می شود. در این روش همانطور که اشاره کردیم، رمز دوم کارت بانکی شما به شکل یک بار مصرف تبدیل شده و هر بار که نیاز به استفاده از آن دارید، رمز جدید از طریق روش های ذکر شده یعنی پیامک یا اپلیکیشن برای شما ارسال می شود. رمز فقط یکبار قابل استفاده بوده و معمولا بعد از ۶۰ ثانیه منقضی خواهد شد.

رمز دوم یکبار مصرف چیست؟ ( رمز دوم پویا)

روش فعال کردن رمز دوم پویا بانک ملت ، تجارت ، کشاورزی و…

برای استفاده از رمز دوم یکبار مصرف ابتدا باید این سرویس را فعال کنید. برای این که این سرویس را فعال کنید، بسته به بانک خود ممکن است نیاز باشد که به عابر بانک یا شعبه بانکی مراجعه کنید. معمولا بانک ها روش مختلفی را برای فعالسازی انتخاب کرده اند. این فرایند فقط برای فعالسازی نیاز است و پس از آن دیگر نیازی به مراجعه نیست. جهت آشنایی بیشتر، به سایت بانک خود مراجعه کنید.

روش فعال کردن رمز دوم پویا بانک ملت ، تجارت ، کشاورزی و...

همینطور مطالعه مطلب ۷ روش فهمیدن موجودی حساب کارت بانکی از طریق سایت ، اپ ، کد و.. نیز می تواند برای شما کاربردی و مفید باشد.

روش دریافت رمز دوم یکبار مصرف بانک ها

در این قسمت برنامه مورد استفاده بانک ها و سامانه رمز یکبار مصرف بانک برای دریافت رمز پویا و همینطور روش فعال سازی این سرویس جهت استفاده از اپلیکیشن را برای برخی از بانک ها معرفی می کنیم. توجه داشته باشید که در صورتی که قصد استفاده از روش دریافت SMS را دارید، در زمان فعال سازی باید گزینه دریافت رمز با پیامک را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که برای دانلود برنامه معرفی شده توسط بانک، فقط و فقط به سایت اصلی بانک خود مراجعه کنید.

دریافت و فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف بانک ملی

برای فعال‌ سازی رمز یکبار مصرف اول و دوم کارت‌های بانک ملی باید نرم‌افزار شصت (۶۰) را نصب کنید. بانک ملی روش‌ های مختلفی برای فعال‌ سازی برنامه رمز ساز خود دارد. برای فعال‌ سازی نرم‌ افزار شصت، به یکی از سه روش مراجعه به سامانه بام، مراجعه به دستگاه‌های کیوسک و دستگاه‌های خودپرداز می‌توان عمل کرد. پس از فعال کردن برنامه، با همان برنامه می توانید رمز پویا دریافت کنید.

دریافت و فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف بانک ملت

بانک ملت جهت استفاده مشتریان از امکان جدید رمز‌های پویا، برنامه موبایلی رمز نگار ملت را ارائه کرده است. برای استفاده از برنامه رمز نگار ملت لازم است که در ابتدا با مراجعه به عابر بانک ملت، کد فعالسازی برنامه را دریافت نمایید. پس از دانلود رمز نگار ملت و نصب آن، با وارد کردن کد، برنامه را فعال کنید. از این پس، برای هر بار دریافت رمز پویا کافی است به رمز نگار ملت مراجعه نمایید.

دریافت و فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف بانک تجارت

بانک تجارت برای ارائه رمز دوم یکبار مصرف، اپلیکیشن همراز را تهیه کرده است. در حال حاضر بانک تجارت دستگاه‌ های خودپرداز را به عنوان تنها روش برای فعال‌ سازی اپلیکیشن همراز معرفی کرده است.

دریافت و فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف بانک سامان

بانک سامان برای ارائه خدمات رمز دوم از برنامه رمزینه استفاده می‌کند. برای فعال‌ سازی اپلیکیشن رمزینه باید به یکی از شعب بانک سامان مراجعه نمایید تا کد فعال‌ سازی برای شما پیامک گردد.

دریافت و فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف بانک پارسیان

برای استفاده از خدمات رمز پویا بانک پارسیان لازم است که ابتدا برنامه پارسیان من را دانلود و نصب کنید. اپلیکیشن پارسیان من به صورت اختصاصی برای تهیه رمز پویا معرفی شده است. به منظور فعال‌ سازی برنامه، می‌بایست به یکی از دستگاه‌ های خودپرداز بانک پارسیان مراجعه نمایید.

دریافت و فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف بانک پاسارگاد

مشتریان بانک پاسارگاد می‌توانند از طریق موبایل بانک نسبت به دریافت و فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف اقدام کنند. فعال‌ سازی موبایل بانک بدین صورت است که با مراجعه به خودپرداز بانک پاسارگاد کد کاربری و رمز عبور را دریافت می‌کنید. پس از آن با دانلود همراه بانک پاسارگاد نسبت به دریافت رمز یکبار مصرف کارت‌های بانک پاسارگاد اقدام می‌کنید.

دریافت و فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف بانک سپه

برای دریافت رمز یکبار مصرف بانک سپه، ابتدا باید اپلیکیشن رمزساز سپه را روی تلفن همراه خود نصب کنید. توجه داشته باشید که برای دریافت کد فعال‌سازی باید به یکی از شعب بانک سپه مراجعه و فرم درخواست رمز یک‌بار مصرف را پر کنید.

دریافت و فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف بانک رفاه کارگران

برنامه رمز یکبار مصرف موبایلی به منظور تولید رمز پویا بانک رفاه کارگران تهیه گردیده‌ است. با مراجعه به شعب بانک نسبت به اخذ شماره سریال و شماره فعالسازی برنامه رمز یکبار مصرف موبایلی اقدام نمایید.

دریافت و فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف بانک صادرات

بانک صادرات کد دستوری USSD را برای رمز دوم یکبار مصرف مشتریانش در نظر گرفته است. مشتریان بانک صادرات می‌ توانند با شماره‌ گیری کد دستوری #۷۱۹* و انتخاب گزینه پنجم نسبت به دریافت رمز پویا اقدام نمایند. بعد از انجام مراحل مذکور، هرگاه نیاز به دریافت رمز دوم یکبار مصرف داشته باشید، کافی است کد دستوری #۷۱۹* را شماره‌گیری نمایید و با انتخاب گزینه پنجم یعنی رمز یکبار مصرف و وارد کردن رمزی که برای سامانه USSD تعیین کردیده، برای شما رمز دوم یکبار مصرف بانک صادرات تولید می‌شود.

در پایان در صورتی که نیاز به مسدود کردن کارت خود دارید و یا برای آمادگی بیشتر در زمان های گم کردن یا سرقت کارت بانکی، مطالعه مطلب آموزش ۵ روش مسدود کردن و سوزاندن کارت بانک از طریق اینترنت ، تلفن و.. را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز رمز یکبار مصرف را به شما معرفی کردیم و روش دریافت رمز دوم پویا کارت بانکی را هم معرفی کردیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه رمز دوم یکبار مصرف بانک و اپلیکیشن رمز پویا بانک را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات