گاهی اوقات هنگام دانلود 📥 یک فایل در نرمافزار IDM ارور SSL Connect Error 5 نمایان میشود.
این مشکل میتواند دلایل مختلفی از جمله اختلال مرورگر، مسدود شدن دسترسی به وبسایت توسط فایروال یا آنتی ویروس، متصل بودن یا نبودن تغییردهنده آی پی سیستم و غیره داشته باشد. در این مطلب از انزل وب به آموزش روش های رفع ارور SSL Connect Error 5 در دانلود منیجر IDM خواهیم پرداخت.
حل مشکل SSL_connect Error 5 IDM
How to Fix SSL Connect Error 5 IDM
ارور SSL Connect error 5 در دانلود منیجر IDM، هنگامی دیده میشود که سیستم شما در برقراری اتصال امن (SSL) با سرور سایت مقصد ناموفق بوده است. شاید برای دانلود فایلی عجله داشته باشید، در این صورت باید برای حل مشکل کار نکردن دانلود منیجر تغییراتی را در تنظیمات سیستم خود ایجاد کنید. بهعنوان مثال، اطمینان حاصل کنید که اینترنت سیستم بهخوبی متصل باشد. همچنین میتوانید تغییردهنده آیپی سیستم را وصل کنید. روش دیگر غیر فعال کردن آنتیویروس و فایروال سیستم است.
۱- بررسی اتصال اینترنت برای رفع ارور SSL Connect Error 5 دانلود منیجر
قبل از هر چیزی، مطمئن شوید اینترنت شما به درستی کار میکند. ممکن است مشکل از اتصالات شبکه مودم یا روتر شما باشد. بنابراین در اولین قدم یک مرتبه، روتر یا مودم خود را خاموش کرده و مجدداً راهاندازی کنید.
۲- اعمال دستورات CMD ویندوز
در ادامه اگر مشکل ارور SSL دانلود منیجر همچنان ادامه داشت باید یکسری دستوراتی در بخش CMD سیستم خود اعمال کنید.
برای این کار منوی ویندوز را باز کرده و CMD را در بخش جستجو تایپ کنید و سپس راست کلیک انجام دهید و نرمافزار CMD را در حالت Run As Administrator باز کنید.
در صفحه سیاهی که باز شد، کنار متن <C:\Windows\System32، دستور زیر را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید:
ipconfig/flushdns
سپس همانند قبل، متن زیر را تایپ کنید و مجدداً اینتر را بزنید:
ipconfig/release
در آخرین مرحله، متن زیر را نیز وارد کرده و دکمه اینتر را بزنید:
ipconfig/renew
حال دانلود فایل موردنظر را مجدداً انجام دهید، احتمالاً مشکل حل شده باشد.
۳- آپدیت کردن نرمافزار اینترنت دانلود منیجر
باید مطمئن شوید که از آخرین نسخه برنامه IDM استفاده میکنید. برای این کار نرمافزار را باز کنید.
از بخش Help، گزینه Check For Updates را کلیک کنید.
زمانی که این گزینه را انتخاب کردید، اگر در حال حاضر در حال استفاده از نسخه آخر برنامه هستید، تنها یک پنجره کوچک باز میشود؛ و میگوید که نیازی به آپدیت ندارید. اما اگر ورژن قدیمی بر روی سیستم شما نصب باشد، دانلود ورژن جدید، خودکار انجام میشود.
۴- غیرفعال کردن آنتیویروس و فایروال سیستم بهصورت موقتی
گاهی ممکن است علت مسدود شدن دسترسی IDM به وبسایت و لینک دانلود، آنتیویروس و فایروال سیستم باشد. برای غیرفعال کردن این موارد باید ابتدا در منوی ویندوز Windows Security را سرچ و باز کنید.
در این صفحه باید گزینه Firewall & Network Protection را کلیک کنید.
در ادامه وارد بخش Private Network شوید.
سپس، تیک Microsoft Defender Firewall را غیر فعال کنید.
اکنون دانلود فایل مورد نظر را انجام دهید. اگر فایل دانلود شد به همین مسیر برگردید و این تیک فایروال را روشن کنید.
۵- فعال کردن دسترسی فایروال به برنامه IDM
اگر روش قبل یعنی غیر فعال کردن موقت فایروال را انجام دادید و همچنان دانلود انجام نشد، یکی دیگر از تنظیمات مربوط به فایروال که میتوانید انجام دهید این است که دسترسی فایروال برای برنامه دانلود منیجر را صادر کنید.
برای انجام این روش، به مسیر Windows Security> Firewall & Network Protection بروید و بر روی گزینه Allow An App Through Firewall کلیک کنید.
در پنجره جدید، ابتدا بر روی Change Setting و سپس بر روی Allow Another App کلیک کنید.
سپس در پنجره کوچکی که باز شد، گزینه Brows را بزنید؛ سپس در اینجا از درایو C به پوشه Program Files (x86) بروید و پوشه Internet Download Manager را باز کنید.
حال باید ۳ گزینه زیر را یکی یکی انتخاب کرده و Open را بزنید.
۶- تغییر تنظیمات پیشرفته فایروال برای حل ارور SSL Connect Error 5 دانلود منیجر
آخرین تنظیماتی که میتوانید بر روی فایروال خود اعمال کنید، رفتن به بخش Advance Setting است. باید از مسیر Windows Security> Firewall & Network Protection، گزینه Advance Setting را انتخاب کنید.
سپس در پنجره جدید که باز شد، بر روی گزینه Inbound Rules دو مرتبه کلیک (دابل کلیک) کنید.
در اینجا از سمت راست پنجره، گزینه New Rule را انتخاب کنید.
در پنجره کوچکی که باز شد، گزینه Program را انتخاب کرده و Next را بزنید.
حال اینجا باید از قسمت This Program Path به مسیر درایو C بروید و پوشه Program Files (x86) و پوشه Internet Download Manager را باز کنید. در اینجا باید فایل IDMan.exe را انتخاب و Open را بزنید. سپس گزینه Next را بزنید تا به مرحله بعدی منتقل شوید.
در تب جدید، گزینه Allow The Connection را بزنید و بر روی Next کلیک کنید.
تیک هر سه گزینه (Domain, Private, Public) را فعال کنید و به مرحله بعد بروید.
مرحله آخر از شما میخواهد یک نام وارد کنید. بنویسید IDM و Finish را بزنید.
حال، دوباره تمام این فرآیندها را انجام دهید و در مرحله انتخاب فایل در پوشه Internet Download Manager، فایل IDMGrHlp.exe را انتخاب کنید و سایر مراحل را همانند قبل انجام دهید.
با انجام این مراحل مشکل دانلود نشدن IDM مربوط به فایروال حل میشود، اگر همچنان نتوانستید دانلود فایل را انجام دهید، مشکل به فایروال سیستم ربطی ندارد. باید اقدامات دیگری را مد نظر قرار دهید.
۷- پاک کردن کوکیها و کش مرورگر برای رفع ارور SSL Connect Error 5 دانلود منیجر
ممکن است گاهی مشکل دانلود نشدن فایل از طریق IDM مربوط به مرورگر باشد. بنابراین یکی دیگر از روشهای رفع ارور SSL_Connect Error 5 پاک کردن حافظه Cache مرورگرتان است.
برای پاک کردن کش مرورگر کروم با فشار دادن کلیدهای ترکیبی (CTRL+H)، به بخش History بروید. در این صفحه بر روی گزینه Delete Browsing Data کلیک کنید.
در تب جدید Time Range را بر روی All Time تنظیم کنید، تیک تمام موارد را فعال کنید و گزینه Delete Data را بزنید.
سپس یکبار دیگر فایل مورد نظر را دانلو کنید.
برای پاک کردن کش مرورگر فایرفاکس، آیکن سه خط (از بالا، سمت راست) انتخاب کنید و در لیستی که باز شد History را کلیک کنید.
در ادامه باید گزینه Clear Recent History را باز کنید.
تب جدید نمایان میشود که در ابتدای آن گزینه Everything را انتخاب کرده و Clear را کلیک کنید.
۸- پاک کردن کش و کوکی از بخش Internet Option سیستم
در این روش کافیست در منوی استارت ویندوز کلمه Internet Option را سرچ کنید و وارد این ابزار شوید.
در ادامه باید از بخش General و Browsing History گزینه Delete را بزنید.
سپس در پنجره جدید، تیک تمام موارد را بزنید و گزینه Delete را کلیک کنید.
سپس به بخش Setting بروید. (دکمه Setting در کنار دکمه Delete قرار دارد.)
در اینجا تیک گزینه Never را فعال کنید و OK را بزنید و در نهایت بر روی دکمه Apply کلیک کنید.
سپس از تب Advance گزینه Restore Advance Setting را کلیک کنید و در نهایت دکمه Apply را مجدداً بزنید.
برای مرحله بعدی، به تب Content بروید و بر روی Clear SSL State کلیک کنید و OK را بزنید.
۹- وصل کردن تغییردهنده آیپی سیستم
گاهی اوقات ممکن است لینک دانلود از سمت سرور، در داخل کشور ما محدود شده باشد. بنابراین باید تغییردهنده آیپی و پروکسی سیستم خود را فعال کنید و دانلود را مجدداً انجام دهید. اگر دیدید همچنان دانلود فایل با ارور مواجه میشود، تغییردهنده آیپی یا پروکسی سیستم را که روشن کرده بودید خاموش کنید و مجدداً برای دانلود فایل تلاش کنید.
۱۰- غیرفعال کردن پروکسی و تغییردهنده آیپی در برنامه IDM
ممکن است در برنامه اینترنت دانلود منیجر، پروکسی یا تغییردهنده آیپی تنظیم شده باشد که دسترسی به لینک دانلود را مسدود کرده باشد. بنابراین باید این موارد را غیر فعال کنید.
برنامه IDM را باز کنید و از تب Downloads گزینه Options را انتخاب کنید.
در تب جدیدی که باز شد، به بخش Proxy/Socks بروید و وضعیت پروکسی دانلود منیجر را در حالت No Proxy/Socks قرار دهید و ok را بزنید.
مجدداً به تب Dial Up بروید و مطمئن باشید تمام بخشها خالی است و تیک گزینه Use Windows Dial Up Networking غیر فعال باشد.
۱۱- تغییر DNS سیستم
گاهی مواقع DNS سیستم به درستی تنظیم نشده است. برای تنظیم DNS در ویندوز ۱۱ به مسیر Setting> Network & Internet بروید.
در صفحه جدید گزینه Advanced Network Settings را انتخاب کنید.
سپس نوع شبکهای که از اینترنت آن استفاده میکنید را انتخاب کرده و به بخش View Additional Properties بروید.
حال وارد بخش Edit که روبهروی DNS Server Assignment قرار دارد، شوید.
در زیر گزینه Edit DNS Settings بر روی دکمه Manual کلیک کنید. در ادامه دو گزینه با عنوانهای IPv4 و IPv6 قرار دارد که تیکشان را فعال کنید و در باکسهای مربوط، DNSهای موردنظرتان را وارد کنید.
برای تغییر DNS در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ قبلاً در انزل وب مطلبی را منتشر کردیم.
۱۲- آپدیت کردن ویندوز برای رفع ارور SSL Connect Error 5 دانلود منیجر
توجه کنید اگر ویندوز شما نیازمند بهروزرسانی باشد، ممکن است مشکل SSL_Connect Error 5 IDM پیش بیاید. بنابراین به مسیر Setting > Windows Updates بروید و ویندوز خود را آپدیت کنید.
سوالات متداول
در برخی مواقع بله، ممکن است مشکل پیش آمده به دلیل بروز اختلالاتی در نسخه قدیمی مرورگر باشد. بنابراین مرورگر خود را نیز به آخرین نسخه بهروزرسانی کنید و مجدداً دانلود فایل را امتحان کنید. اگر مشکل SSL_Connect Error 5 برای برنامه دانلود منیجر حل نشد، موقتاً از دانلود مستقیم مرورگر استفاده کنید. همچنین میتوانید از نرمافزارهای دیگری برای دانلود بهره بگیرید.آیا استفاده از آخرین نسخه مرورگر (کروم، فایرفاکس و...) مشکل را حل میکند؟
اگر تمام روشها را امتحان کردیم و نتیجه نداد چه کنیم؟
نظرات و پیشنهادات شما؟
در شرایطی که برای دانلود یک فایل عجله داشتید مشکل ارور IDM برایتان پیش آمده است؟ دانلود کردن فایل مورد نظر برایتان ضروری بود ولی با ارور SSL Connect Error 5 دانلود منیجر مواجه شدید؟ کدام روش را برای حل این چالش انجام دادید؟ از کدام روش نتیجه مثبت گرفتید و موفق به دانلود فایل موردنظر شدید؟ در بخش نظرات برای ما و دیگر کاربران بنویسید.