تلفن ثابت تصویری آمد

تلفن ثابت تصویری چیست؟ تلفن ثابت تصویری به ایران آمد

تلفن IP تصویری یا VoIP از فناوری VoIP که مخفف voice over IP است برای برقراری و انتقال تماس های تلفنی از طریق IP شبکه (مانند اینترنت) به جای شبکه تلفنی سوئیچ عمومی (PSTN) استفاده می کنند. سرویس تلفنی مبتنی بر IP دیجیتال از پروتکل های کنترل مانند SIP, SCCP یا انواع مختلف پروتکل های اختصاصی دیگر استفاده می کند.

تماس تصویری با انواع تلفن های ثابت IP تصویری

VoIP Phone

محتوای این پست بروزرسانی شده است.

تلفن های VoIP نام دیگر تلفن های تصویری است که می توانند تلفن های ساده مبتنی بر نرم افزار یا دستگاه های سخت افزاری باشند که بسیار شبیه به تلفن های معمولی یا تلفن های بیسیم هستند. تلفن های PSTN سنتی به عنوان تلفن های VoIP با آداپتورهای تلفن آنالوگ (ATA) استفاده می شوند. یک برنامه یا تلفن تصویری VoIP ممکن است دارای قابلیت های بسیار زیادی باشد که یک تلفن آنالوگ از آنها پشتیبانی نمی کند، به طور مثال شناسه هایی مانند ایمیل برای مخاطبین ممکن است ساده تر از نام و شماره تلفن برای به خاطر سپردن باشد و یا برای اشتراک گذاری لیست تماس مابین چند حساب ساده تر باشد.

به طور کلی تلفن های تصویری VoIP از اسکایپ و سایر سرویس های تلفنی مبتنی بر کامپیوتر پشتیبانی می کند که دارای قابلیت های بسیار زیادی هستند اما دارای مشکلات تاخیر انتقال صدا می باشند.

تماس تصویری با انواع تلفن های ثابت IP تصویری

دیدگاه رقابتی که وجود دارد این است که سیستم های عامل اصلی در برنامه های صوتر با سرویس کیفی QoS بهتر شده و سرویس های انتقال بیسیم بیرونی قابل دسترس شدند و نوت بوک ها، گوشی های هوشمند به سادگی اینترفیس های غالب شدند. سیستم عامل های آیفون و اندروید و QNX و بعدها تلفن های BlackBerry که مورد استفاده قرار گرفتند به طور کلی قابلیت عملکرد VoIP را داشتند (حتی در دستگاه هایی که با باتری های کوچک شارژ می شدند).

در اواخر سال ۲۰۱۱ این دستگاه ها از رابط USB پشتیبانی می کرند اما ار رابط اترنت پشتیبانی نمی کردند. برهمین اساس گوشی های هوشمند تبدیل به گوشی های VoIP شدند و دلیل آن هم این بود  که در محیط های داخلی و بیرونی کار می کردند و پروتکل ها یا ایستگاه های بیس به راحتی هزینه های دسترسی و تماس و دیگر عواملی که برای کاربر مهم بود را کاهش می داد و تلفن های PoE/USB VoIP به این ترتیب دستگاه های انتقال شدند. برای دایرکت تلفن ثابت خود پیشنهاد می کنیم آموزش و کد فعال کردن یا لغو دایورت تلفن ثابت را مطالعه بفرمایید.

فطعات سخت افزاری و نرم افزاری تلفن های ثابت تصویری

تلفن VoIP شامل اجزای سخت افزاری و نرم افزاری می باشد. این نرم افزار نیاز به اجزای شبکه سازی استاندارد مانند استک شبکه TCP/IP، پیاده سازی کلاینت برای DHCP و سیستم DNS دارد. علاوه براین استک پروتکل سیگنال VoIP مانند پروتکل پیاده سازی جلسه (SIP)، H323، سیسکو، اسکایپ مورد نیاز هستند. برای استریم های رسانه ای پروتکل انتقال بلادرنگ (RTP) در اکثر سیستم های VoIP استفاده می شدند.

برای انکد کردن رسانه و صدا کدرهای مختلفی مورد نیاز است برای مثال برای صوت G.711, GSM, iLBC, Speex, G.729, G.722, G.722.2 (AMR-WB) و سایر کدک های صوتی، برای ویدیو کدک های H.263, H.263+, H.264 مورد نیاز است. رابط کاربری نرم افزار عملیات اجزای سخت افزاری را کنترل می کند و ممکن است به عملیات کاربر ببا پیغامی که روی صفحه نمایش نشان داده می شود پاسخ دهد.

فطعات سخت افزاری و نرم افزاری تلفن های ثابت تصویری

کلاینت STTUN

برای فعال کردن ارتباطات VoIP بسته های SIP/RTP باید مورد استفاده قرار گیرند و کلاینت STUN جزء اصلی ارتباطات VoIP برای مدیریت بسته های SIP/RTP خواهد بود. یک کلاینت STUN در برخی از تلفن های VoIP مبتنی بر SIP استفاده می شود و به عنوان فایروال در اینترفیس شبکه برخی از بسته های SIP/RTP را مسدود می کند.در این حالت برخی مکانیسم های خاص برای فعال کردن مسیریابی بسته های SIP از یک شبکه به شبکه دیگر مورد نیاز است.

STUN برای فعال کردن بسته های SIP/RTP دو IP شبکه متفاوت برخی از SIP تلفن ها را استفاده می کند. اگر یکی از شبکه ها از رنج آدرس IP خصوصی استفاده کند و دیگری از رنج آدرس IP عمومی استفاده کند، یک بسته بین دو عنصر SIP غیرقابل مسیریابی خواهد بود.

کلاینت DHCP

نرم افزار کلاینت DHCP به سادگی یک دستگاه را به یک IP شبکه وصل می کند. نرم افزار به طور خودکار پارامترهای شبکه و سرویس VoIP را پیکربندی می کند. شما می توانید برای فعال کردن پشت خطی تلفن ثابت تصویری خود از پست نحوه فعال و غیر فعال کردن پشت خطی تلفن ثابت ، همراه اول ، ایرانسل و رایتل کمک بگیرید.

سخت افزار

تلفن تصویری VoIP دارای اجزای سخت افزاری زیر است:

  • بلندگو و میکروفون
  • صفحه کلید یا صفحه لمسی برای وارد کردن شماره تلفن و متن (برای ATA ها استفاده نمی شود).
  • صفحه نمایش برای وارد کردن فیدبک کاربر و نمایش پیام ها یا نمایش شماره تماس گیرنده (برای ATA ها استفاده نمی شود).
  • پردازنده ماکرو عمومی (GPP) برای پردازش پیام های کاربردی.
  • یک موتور صوتی یا پردازشگر سیگنال دیجیتال (DSP) برای پردازش پیام های RTP  .
  • مبدل های AD و DA برای تبدیل صدا به داده های دیجیتال و برعکس
  • اترنت یا سخت افزار شبکه بی سیم برای ارسال و دریافت پیام ها در شبکه داده
  • منبع تغذیه – باتری یا منبع  DC / AC
  • برخی از تلفن های VoIP شامل یک پورت RJ-11 برای اتصال تلفن به PSTN هستند

دستگاه های دیگر تلفن های ثابت تصویری

PDA ها و تلفن های موبایل با قابلیت وای فای وجود دارند که از قبل برنامه کلاینت SIP را نصب ده دارند و یا قابلیت اجرای IP کلاینت های تلفنی را دارند. آداپتورهای تلفن آنالوگ یک رابط کاربری را برای تلفن های نالوگ سنتی همراه با یکه VoIP فراهم می کند. آنها با استفاده از پورت اترنت به اینترنت یا شبکه محلی وصل می شوند و دارای جک هایی هستند که اینترفیس استاندارد RJ11 را برای لوپ محلی آنالوگ فراهم می کنند.

دستگاه های دیگر

نوع دیگری از دستگاه های Gateway یا دروازه وجود دارند که به عنوان ایستگاه بیس GSM کار می کنند و تلفن های موبایل می توانند به آن متصل شوند و تماس های تصویری ایجاد کنند. در حالی که برای اجرای یکی از این موارد در اکثر کشورها به مجوز نیاز دارد. برخی دیگر از تلفن های تصویری VoIP به طور مستقیم از خطوط تلفن PSTN پشتیبانی می کنند.

  • قابلیت ها و ویژگی های مشترک
  • صفحه نمایش آی دی کالر
  • نگه داشتن و انتقال تماس
  • شماره گیری با استفاده از نام / شناسه
  • دایرکتوری های مبتنی بر شبکه و ذخیره سازی محلی
  • تماس های چند نفره و کنفرانس تلفنی
  • قابلیت بلاک کردن شماره
  • پشتیبانی از چند اکانت VoIP
  • ارتباطات امن رمزگذاری شده

مشکلات فناوری تلفن های ثابت تصویری

  • نیاز به دسترسی به اینترنت برای برقراری تماس های خارج از شبکه محلی
  • تلفن های VoIP و روترها بر خلاف تلفن های PSTN به منبع برق متکی هستند.
  • شبکه های آی پی به راحتی قابل حمل می باشند. این می تواند کیفیت صدای و تماس را به طور کامل کاهش دهد.
  • تلفن های VoIP مانند سایر دستگاه های شبکه می توانند مورد حمله قرار گیرند.
  • با توجه به تأخیر ناشی از سربار پروتکل و عوامل دیگر، آنها بر روی اینترنت ماهواره ای ، سلول های آنالوگ و دیگر اتصالات اینترنتی با دقت بالا کار نمی کنند.

تلفن های ثابت تصویری مبتنی بر نسل آینده شبکه های مخابراتی(NGN)با پیش شماره ۹۶ و شماره ۸ رقمی وارد بازار شدند. تلفن های ثابت با قابلیت تماس تصویری و کنفراس تلفنی سه نفره با نام های تجاری “الو تهران”و”الو ایران” توسط دو شرکت ضحی کیش  و منتظران عدل گستر که اوپراتورهای خصوصی تلفن ثابت هستند، عرضه میشوند.

هزینه های اتصال این خطوط همچون تلفن های ثابت شرکت مخابرات ایران ۵۰ هزار تومان به اضافه ۴% مالیات است که تعرفه مکالمات آن به ازای ۵۰۰ دقیقه مکالمه داخل شهری یک هزار تومان ،۵۰۰ دقیقه مکالمه بین شهری ۲۱ هزار تومان ،۵۰۰دقیقه مکالمه  با تلفن همراه ۲۲ هزار تومان و آبونمان و سایر خدمات نیز ۲ هزار تومان است که در مجموع هزینه های آن ۴۶ هزار تومان خواهد بود که امکان پرداخت آن بصورت اینترنتی فراهم شده است.

شماره های رند خطوط الو تهران نیز با توجه به ترکیب شماره آن در سه نوع طلایی ۵۰۰هزار تومان،نقره ای ۳۵۰ هزار تومان و برنز ۱۵۰ هزار تومان به فروش میرسد. این سرویس که بزودی در مشهد نیز عرضه خواهد شد،به تدریج در مراکز استان های کشور واگذار خواهد شد. در آخر پیشنهاد می کنیم پست پیدا کردن و فهمیدن صاحب شماره تلفن ثابت تصویری را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

چنانچه در زمینه تلفن های ثابت تصویری و انواع تلفن های ثابت IP تصویری نظر و یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

راهنما: شماره Private Number و Unknown Caller، No Number چیست؟
راهنما: شماره Private Number و Unknown Caller، No Number چیست؟
راهنما: VoIP چیست؟ آشنایی با کاربرد و مزایا تکنولوژی تلفن VoIP
راهنما: VoIP چیست؟ آشنایی با کاربرد و مزایا تکنولوژی تلفن VoIP
12 روش تماس رایگان از طریق اینترنت و کد طرح مکالمه همراه اول، ایرانسل اعتباری و دائمی
۱۲ روش تماس رایگان از طریق اینترنت، کد طرح مکالمه رایگان همراه اول، ایرانسل و..
انزل وب
ایمیل هنوز پادشاه است!

نظرات