برنامه های رایگان آنالیز فضای هارد

معرفی ۴ تا از بهترین برنامه های رایگان آنالیزر فضای هارد دیسک

چه چیزی در حال خوردن فضای ذخیره سازی شماست؟ همیشه متعجب هستید که چرا فضای هارد دیسک شما اینقدر زود پر می شود؟ ابزار هایی هستند که میتوانند به شما نشان دهند چه چیزهایی در حال خوردن فضای ذخیره سازی شما هستند. به این ابزار ها آنالیزر هارد دیسک گفته می شود. اما آنالیزر هارد دیسک چیست و چه تفاوتی با برنامه های پاکسازی هارد دارد؟

بهترین نرم افزار مدیریت فضای هارد دیسک

The Four Best Free Tools to Analyze Hard Drive Space on Your Windows PC

محتوای این پست بروزرسانی شده است.

وقتی که هارد دیسک شما شروع به پر شدن می کند مجبور نیستید از طریق File Explorer میزان فضای استفاده شده را بررسی کنید. شما می توانید یا استفاده از برنامه های آنالیز هارد دیسک، درایو خود را اسکن کنید و یا فقط یک پوشه تکی را اسکن کنید و ببینید دقیقا کدام پوشه ها و فایل ها از چه فضایی استفاده می کنند. بعد از آن می توانید تصمیم بگیرید که کدام برنامه یا فایل را حذف کنید تا فضای بیشتری را آزاد کنید. برنامه های آنالیزر هارد دیسک با برنامه های پاکسازی هارد فرق دارند، برنامه های پاکسازی هارد به طور خودکار فایل های کش شده و موقت را حذف می کنند. یک برنامه آنالیزر، هارددیسک شما را اسکن می کند تا شما دیدگاه بهتری از فضای مورد استفاده هارد خود داشته باشید بنابراین می توانید مواردی که لازم نیستند را پاک کنید. ۶ ترفند افزایش سرعت هارد دیسک داخلی یا اینترنال در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را مطالعه بفرمایید.

برنامه آنالیز هارد دیسک WinDirStat

برنامه WinDirStat یکی از نرم افزارهای مدیریت فضای هارد دیسک است که تقریبا هر کسی به آن نیاز دارد. شما می توانید از طریق رابط کاربری دقیقا فضاهای استفاده شده هارد دیسک خود را ببینید. وقتی شما برنامه WinDirStat  را باز می کنید شما می توانید ببینید که تمام درایوهای محلی شما اسکن شده است. پس از اسکن شما سه پنل را مشاهده خواهید کرد. در پنل بالا شما لیست درایو ها و دایرکتورهای خود را مشاهده می کنید که درایو یا پوشه ای که بیشترین فضا را دارد در ابتدا ظاهر شده شده است یعنی نمایش به صورت نزولی و بر حسب فضای خالی است.

برنامه آنالیز هارد دیسک WinDirStat

در پنل پایین یک Treemap وجود دارد که مقدار فضا را براساس رنگ ها نمایش می دهد. برای پاک کردن پوشه هم می توانید از ابزار x که در زیر منوها وجود دارد استفاده کنید. شما می توانید از سایت  PortableApps یک نسخه قابل حمل از این برنامه را دانلود کنید و بدون آنکه برنامه را نصب کنید از آن در هر کامپیوتری استفاده کنید. اگر هارد شما دچار بدسکتوری شده است از ۸ روش تعمیر و رفع بدسکتور هارد دیسک لپ تاپ و کامپیوتر استفاده کنید.

مدیریت فضای هارد دیسک با برنامه SpaceSniffer

اگر شما دنبال یک برنامه مدیریت فضای هارد دیسک متفاوت هستید سعی کنید از برنامه SpaceSniffer استفاده کنید. مانند برنامه WinDirStat در این برنامه لیست دایرکتوری وجود ندارد و فقط یک نمایشگر گرافیکی وجود دارد که اندازه نسبی پوشه ها و فایل ها را نمایش می دهد. برخلاف برنامه WinDirStat شما می توانید با دو بار کلیک کردن پوشه ها در رابط کاربری آنها را به صورت گرافیکی در بیاورید. بنابراین اگر شما تعدادی فایل در مسیر C:\Users\Name\Videos دارید می توانید با دوبار کلیک کردن هر دایرکتوری و در نهایت کلیک راست کردن فایل ها یا پوشه ها به گزینه هایی مانند Delete و Open دسترسی پیدا کنید.

مدیریت فضای هارد دیسک با برنامه SpaceSniffer

در WinDirStat شما فقط از طریق لیست دایرکتوری ها ( نه به طور گرافیکی)  به تری مپ ها دسترسی داشتید. به نظر می رسد برنامه WinDirStat بهتر است اما برنامه SpaceSniffer دارای بهترین نمایش گرافیکی است. این برنامه همچنین دارای نسخه قابل حمل می باشد.

معرفی نرم افزار اسکن هارد دیسک TreeSize Free

اگر شما می خواهید یک برنامه آنالیزر هارد دیسک شبیه WinDirStat داشته باشید از برنامه TreeSize Free استفاده کنید. شما همان لیست دایرکتورها و اینترفیس Treemap که در WinDirStat داشتید را در اینحا نیز دارید اما لیست توسعه فایل WinDirStat را ندارید و رابط کاربری آن سبک است. برنامه TreeSize Free یک گزینه اسکن اضافی دارد بنابراین شما با کلیک راست کردن هر پوشه ای در File Explorer و اکسپلورر ویندوز می توانید TreeSize Free را انتخاب کنید تا محتوا اسکن شود. برای مشاهده تری مپ در برنامه TreeSize Free به مسیر View > Show Treemap بروید. همچنین برای پاک کردن یا باز کردن پوشه یا فایلی می توانید از کلیک راست استفاده کنید.

معرفی نرم افزار اسکن هارد دیسک TreeSize Free

دانلود برنامه آنالیزر هارد دیسک Xinorbis

Xinorbis یک نرم افزار قدرتمند برای آنالیزر هارد دیسک، فلش درایو و داریو شبکه شماست که پس از اسکن و با استفاده از ترکیب پیچیده ای از نمودارها به شما میگوید که چند درصد از فضا را چه نوع فایل هایی اشغال کرده است. همچنین شما می توانید این نرم افزار را به صورت Portal در فلش داریو در همه جا همراه خود داشته باشید. برخی از ویژگی های این نرم افزار عبارت است از:

  • تجزیه وتحلیل یک یا چند درایو/پوشه در یک گزارش
  • مقایسه محتویات یک اسکن با یک اسکن دیگر
  •  پیدا کردن فایل های تکراری(همراه با نام واندازه آنها)
  • گزارش های پیچیده هرام باقابلیت خروجی گرفتن با فرمت های HTML, ASCII, CSV یا XML
  • نمایش اطلاعات به چنیدن صورت

دانلود برنامه آنالیزر هارد دیسک Xinorbis

در آخر از شما دعوت می کنیم پست مقایسه کامل هارد دیسک پرسرعت SSD با HDD مزایا و معایب را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز انزل وب ۵ تا از بهترین برنامه های رایگان آنالیز فضای هارد دیسک را به شما معرفی کرد، شما چه برنامه دیگری می شناسید؟ اگر در رابطه با پست امروز انزل وب نظر و یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش دیدگاه زیر با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

اندازه گیری خلق و خوی عابران

نظرات