انزل وب

چگونه بصورت ایمن به محتویات یک فلش داریو ویروسی دسترسی پیدا کنیم

فلش درایو ها و حافظه های جانبی مانند مموری کارت ها و هاردهای اکسترنال یکی از عوامل اصلی انتقال ویروس ها به کامپیوتر ها هستند،حال چگونه به صورت امن و بدون اینکه کامپیوتر خودمان دچار ویروس شود،به محتویات یک فلش داریو دسترسی پیدا کنیم ؟در ادامه روشهایی برای دستیابی ایمن به محتویات حافظه های جانبی معرفی میکنیم.

انزل وب

شما از طریق روشهای زیر علاوه بر مشاهده محتویات حافظه جانبی خود،میتوانید ویرویس و فایلهای آلوده آن را نیز از بین ببرید.از آنجایی که اغلب ویروس های رایج مانند ویروس autorun و Newfolder.exe با ورود مستقیم به حافظه جانبی فعال میشوند، میتوانید با استفاده از روشهای زیر به فایل و پوشه های فلش درایو خود دسترسی غیر مستقیم پیدا کنید و عملیاتی مانند کپی، انتقال و .. بر روی آنها انجام دهید.

استفاده از آنتی ویروس

بی شک یک روش مطمئن برای دستیابی به محتویات یک حافظه جانی آلوده ویروس کشی آن از طریق نرم افزارهای آنتی ویروس و سپس وارد شده به آن است.اما در این روش ممکن است برخی از فایل های شما مانند کرک بخی از نرم افزار ها ناخواسته توسط آنتی ویروس پاک شوند.از آنجا که انجام روند انجام اینکار معلوم است از توضیحات اضافی صرفه نظر میکنیم.

انزل وب

استفاده از CMD ویندوز

اگر شما با دستورات سیستم عامل Dos آشنا باشید میتوانید از طریق همین دستورات براحتی و به صورت غیر مستقیم به فایل و پوشه های خود دسترسی پیدا کنید.به طور مثال اگر فلش درایو شما تحت نام داریو :I به داریوها سیستم شما اضافه شده است میتوانید در محیط Cmd (کلید ترکیبی Win+R را نگه دارید و در پنجره ظاهر شده cmd را تایپ و اینتر کنید) ابتدا دستور :I را تایپ و اینتر کنید.سپس با نوشتن دستور tree یک نمای درختی از محتویات حافظی جانبی خود خواهید داشت.

انزل وب

حال به طور مثال اگر میخواهید محتویات پوشه ای تحت عنوان Nero در فلش داریو خود را به داریو D خود منتقل کنید فقط کافیست دستور زیر را تایپ کنید:

copy nero d:/

میتوانید برای مشاهده دستوراتی که میتوانید در سیستم عامل Dos استفاده کنید عبارت help را تایپ و اینتر کنید.

استفاده از برنامه های explorer

برنامه های explorer یک جایگزین مناسب برای windows explorer هستند،یکی از برنامه های اکسپلورر برتر نرم افزار WinNC.Net از شرکت Notron میباشد که با امکانات کامل و قدرتمند خود به شما این امکان را میدهد تا براحتی و تحت یک محیط گرافیکی به صورت غیر مستقیم وارد فلش داریو خود شوید،علاوه بر این توسط این نرم افزار میتوانید فایلهای hidden و suprer hidden فلش داریو خود را نیز مشاهده کنید.

انزل وب

اغلب فایلهای ویروسی خود را پوشه ی مخفی RECYCLER کپی میکنند که پیشنهاد میشود در صورتی که این فایل را در فلش خود مشاهده میکنید،آنرا پاک کنید.همچنین اگر با فایلی نا آشنا و مخفی در فلش داریو خود برخورد کردید بهتر است نام کامل آنرا گوگل سرچ کنید تا مطمئن شوید آن فایل مربوط یک ویروس نیست.

نکته:برخی از افراد از نرم افراهایی مانند Winrar و.. برای دستیابی غیر مستقیم استفاده میکند که به علت عدم و جود امکانات نامناسب اینگونه نرم افزارها برای اینکار پیشنهاد میشود از همچین برنامه هایی برای دستیابی غیر مستقیم استفاده نکنید.

WinNC.Net را از اینجا دانلود کنید.

استفاده از ویندوزهای مجازی و لینوکس

ویندوزهای مجازی یک مکان امن برای دسترسی به محتویات حافظه های جانبی هستند،به طور مثال میتوانید با نصب سیستم عامل لینوکس و ویندوز در نرم افزار شبیه ساز VMware Workstation با خیال راحت و بدون نگرانی از آلوده شدن سیستم خود وارد فلش داریو خود شوید و به فایل و پوشه مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنید.

انزل وب

لازم به ذکر است که اغلب ویرویس ها برای سیستم عامل ویندوز نوشته شده اند و در سیستم عاملهایی مانند لینوکس و یونیکس و.. این ویروس ها عمل نخواهند کرد،در نتیجه براحتی میتوان در این سیستم عامل ها به فایل و پوشه ها موجود در حافظه های جانبی دسترسی پیدا کرد.

نسخه ۶۰ روزه VMware را از اینجا دانلود کنید.

منبع آموزش:انزل وب

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

غير فعال كردن اتوران و باز شدن اتوماتیک فلش، DVD و.. در ویندوز 10 ، 8 و 7
۴ روش غیر فعال کردن اتوران و باز شدن اتوماتیک فلش، DVD و.. در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

نظرات

  • روشنا says:

    سلام
    من برای فلش دوستم فایل آموزشی ریختم ولی حدس می زنم ویروس داشت چون برنامه وردم بالا نمیومد بعد رفتم کلی تحقیق کردم دیدم هیچ کدوم از علائم دیگه رو نداره الان دوباره چک کردم وردمم درست شده ولی دو تا از فایل هام خودشون خراب بودن
    الان من باید چی کار کنم؟
    و این که آیا ویروس ویندوز به اندروید آسیب میزنه انتقال پیدا می کنه یا خیر ؟!

  • محمد says:

    سلام.محتویات فلش به صورت شرت کات در اومده.از وقتی فلشو اسکن کردم همون شرت کاتم باز نمیشه.لطفا راهنمایی کنید.با تشکر

  • k says:

    سلام میخواستم بگم که فلش من ویروسی شده ایا بعد از پاک کردن ویروس فایل های داخل فلش بازم هستن یا نه؟؟

  • \vihl says:

    سلام.تمام محتویات کارت حافظه من نیست فقط یک پوشه بنامusb c8هست ک باز نمیشه

  • hadi says:

    سلام ،ممنون از سایت خوبتون ،دوستانی که سیستماشون ویروسیه وباهاش مشکل دارن میتونن از دیسک نجات برای اسکن سیستماشون استفاده کنن،میتونن روی فلششون بوت کنن واسکن کنن و از شر ویروسها راحت بشن، منکه هرجابدجور گیرمیکنم از این روش استفاده میکنم من از دیسک نجات کسپر اسکی استفاده میکنم عالیه توصیه میکنم استفاده کنید ، اسم کاملش Kaspersky Rescue Disk

  • بهروز says:

    سلام دوست عزیز من نسخه ویندوزی تلگرام و نصب کردم روی لب تاب.
    روی گوشی اندروید هم نصب دارمش
    چون تا حالا چک نکردم میواستم بدونم اگه با گوشی از طریق secret chat پیام ارسال و دریافت بشه در نسخه ی ویندوزی هم پیامایه سکرت چتی مشخص میشن یا خیر؟

    بجز این حالت آیا روش دیگری وجود داره که پیامهای سکرت جت یک گوشی توسط گوشی دیگر یا لب تاب قابل مشاهده باشن؟لازم بذکره که به گوشیه مدنظر دربعضی مواقع که این پیامها مبادله نمیشن دسترسی هست.یک دنیا تشکر
    سپاسگزارم راهنمایی کنید

    • شهریار مهاجر says:

      با سلام
      بله مشخص میشند و به حالت قفل نمایش داده میشند فکر کنم
      تنها راهی که به زهنم میرسه اینه که پیام ها توسط clear history بعد از ارسال پاک بشند
      موفق باشید

  • robab says:

    سلام ممنون از مطلبتون.من در ابتدای کاربه مشکل برخوردم .فلشم همین ویروسو داره و درایو فلش به صورت شرتکات دیده میشه.ولی وقتی CTRL+ALT+DELETرو میزنم در سربرگ PROCESS اصلا فایل CTFMON.EXE نیست.ممنون میشم راهنماییم کنید

  • مرجان says:

    سلام
    من یه سیستم دارم که ویروس زیادی دارد
    راهی هست که در انتقال اطلاعات به هارد اکسترنال،به هارد ویروس منتقل نشود؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  • mino says:

    سلام سیستم من هم به شدت ویروسی شده. با حذف ویروس کش نیوفلدرها قابل دیدن میشن ولی برداشت اطلاعات قابل امکان نیست که با search درایو اطلاعات دیده میشه من امتهان کردم و اطلا عات خودم را برداشتم.

  • mahta says:

    سلام.لطفا منوراهنمایی کنین.سیستم من به شدت ویروسی شده.هر آنتی ویروسی نصب می کنم بازم مشکل کامل برطرف نمیشه.ویندوزم عوض کردم باز بیفایده.یه فلش دارم که کلی فایلای مهم روش سیو بود.به محض اینکه به سیستم زدم تمام فایلا پریده.روی propertisهم که کلیک میکنم فلش رو خالی نشون میده.با show hiddenوبقیه ترفندایی که بلد بودمممشکل برطرف نشد.الان ۵تا فایل رو فلش مونده که یکیش shortcute.فایلام خیلی برا مهمن.لطفا راهنمایی کنین

  • فرشید says:

    خوب بود اماویروس مگه فقط تنها ازطریق ویندوز مجازی وارد نشه

  • hamed says:

    mn ye hard 750 daram ke tamam data mn hide shode mikham data roo chi kar konm???

  • رضوان says:

    سلام.فلش من ویروسی شده و همه ی فایلهام به صورت شورت کات در اومدن و باز نمیشن.تورو خدا کمکم کنید.تمام اطلاعاتم توی این فلشه.چه جوری ویروسشو از بین ببرم و اطلاعاتم رو بازیابی کنم؟
    ممنون میشم کمکم کنید.

    • شهریار مهاجر says:

      با سلام
      فایل ها و پوشه های شما مخفی شدند ،از روش های بالا (ترجیحا winnc) برای دستیابی به فایل های اصلی استفاده کنید
      موفق باشید

    • فرشید says:

      تنها راهش اینه که ویروس کشی کنی البته بعداز اتمام اسکن اونوclean بکو

  • مهر says:

    با سلام دوستان ویدوز لپ من یه اکانت بهش اضافه شده که پاک نمیشه و همجنین یه درایور فلش که دیگه پاک نمیشن تو رو خدا یکی راهنمایی کنه؟

    • شهریار مهاجر says:

      با سلام
      منظور شما رو به خوبی متوجه نشدم،اگر ممکنه یکم دقیق تر توضیح بدید

  • فیروزه says:

    ممنون از مطالب خوب و مفیدتون

  • عرفانی says:

    سلام هارد اکسترنال وسترن ۵۰۰ دارم که دستور فرمت می دهد اطلاعات مهم و با ارزش از عزیزی از دست رفته (برادر مرحومم )دارم که نمی خواهم پاک شوند اگر کمکم کنید ممنون میشم

    • شهریار مهاجر says:

      با سلام
      بنده پیشنهاد میکنم از ابزار Error cheking استفاده کنید برای استفاده از این ابزار بر روی درایو هارد اکسترنال کلیک کراست و گزینه option رو انتخاب کنید سپس به تب tools برید و بر روی دکمه check now کلیک کنید و از پنجره باز شد تیک گزینه دوم رو هم بزنید و بر روی دکمه start کلیک کنید تا عملیات بازیابی سکتورهای بد هارد انجام شود.در صورتی که در پایان باز هم نتونستید به محتویات فیل دسترسی پیدا کنید میتونید و هارد فزمت کنید و بعد توسط برنامه های ریکاوری اطلاعات قبلی رو بازیابی کنید.توجه داشته این روش آخرین راه موجود است و ممکنه روشهایی دیگری هم برای دستیابی وجود داشته باشه علاوه بر اینکه همیشه نرم افزارهای ریکاوری ۱۰۰% اطلاعات رو برنمیگردوند ولی یرخی از مراکز تخصصی برای اینکار وجود دارند که میتوند اطلاعات هارد ها رو تا ۹۰% بازیابی کنند.نکته ی مهم دیگر اینه که فقط و فقط یکبار هارد رو فرمت کنید چون با هر فرمت دوباره شانس دسترسی به اطلاعات بسیار پایین میاد.
      موفق باشید

  • hamid says:

    khaste nabashi
    khodaish damet gharm hameie amozeshat jadideo tekrari nist
    khaste nabashiiiii

  • محمد says:

    عالی بود
    متشکرم