انزل وب

دوربینی که میتواند ۱ تریلیون فریم بر ثانیه را ثبت و بر سرعت نور غلبه کند

دو دانشمند جوان از دانشگاه MIT به تازگی دوربینی را اختراع کردند که میتواند لحظه ها را سریعتر از سرعت نور ثبت کند،این تیم توانستند از طریق این دوربین پرتوهای نور را با سرعت معادل یک تریلیون فریم در هر ثانیه ثبت کنند،این امر موجب میشود که بسادگی بتوانیم حرکت آهسته (slow motion) نور در عکس ثبت شده را مشاهده کنیم.

انزل وب

Ramesh Raska دانشیار آزمایشگاه رسانه ای MIT در این رابطه میگوید:” ما یک دوربین slow motion مجازی ساخته ایم که میتوان از طریق آن حرکت و مکان فوتون ها و ذرات نور در فضا رامشاهده کرد.”

دوربینی که آقای Raskar در صحبتهای خود به آن اشاره کرد در واقع تنها یک لنز بزرگ میباشد که با یک آرایه متشکل از ۵۰۰ سنسور کار میکند.همچنین پژوهشگران به جای استفاده از یک فلاش معمولی،از یک لیزر titanium sapphire که پالس آن کمتر از یک تریلیونیم ثانیه طول می کشد استفاده نمودند.

همچنین وی افزود:”چنین دوربینی ممکن است در آینده در تصویر برداری پزشکی و در زمینه های صنعتی،علمی و حتی عکاسی مورد استقاده قرار گیرد. اکنون ما میتوانیم به جای استفاده از امواج فراصوت در عکسبرداری پزشکی از نور استفاده کنیم،زیرا حالا میتوانیم ببینیم که نور چگونه به صورت حجمی در داخل انسان پراکنده میشود.همچنین در  عکسبرداری صنعتی نیز میتوان از طریق تجزیه و تحلیل نور پراکنده شده به نواقص موجود در مواد پی برد. ”

ویدیو مربوط به این دوربین را از اینجا مشاهده کنید.

منبع خارجی:popsci

ویرایش و ترجمه:انزل وب

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

دوربین توپی که با پرتاب آن میتوان تصاویر پانورما ثبت کرد

نظرات