انزل وب

عمل حیرت انگیز یک موش آزمایشگاهی برای آزاد کردن دوست خود

برای سالایان دراز ما انسانها تصور کردیم پستانداران برتر زمین در ابراز احساسات و همدلی هستیم.اما یک تجربه جدید از دانشگاه شیکاگو نشان می دهد که حتی یک موش نیز  زمانی که می بینند یکی از هم نوعان خود دچار مشکل است به سوی آن میرود.

در آزمایشی محققان دو موش آزمایشگاهی را در یک قفس قرار داند با این تفاوت که یکی از آنها در محفظه کوچکتر قفل شده ای در داخل قفس اسیر، و دیگری آزاد بود.بدون وارد کردن هیچ گونه ای پاداش برای موش ها در این آزمایش، به طرز شگفت انگیزی موشی که در قفس آزاد بود با ایجاد فشار درب محفظه موش حبس شده را باز و او را آزاد کرد.

انزل وب

دانشمندان برای تشخیص عنصری که موجب انجام این عمل توسط موش شد،هر نوع پاداش و رابطه ای از جمله اجازه ارتباط اجتماعی با موش های دیگر را حذف نمودند.آنها همچنین یک محفظه خالی را در قفس قرار دادند تا بررسی کنند که آیا موش به دلیل کنجکاوی در محفظه را باز کرده است یا خیر.

انزل وب

دانشمندان آزمایش فوق را با ایجاد یک تغییر کوچک دیگر نیز انجام داند،آنها یک شکلات در قفس قرار دادند تا بررسی کنند که موش  بین خوردن شکلات به تنهایی و آزاد کردن دوست خود کدام را ترجیح میدهد،بیش از نیمی از مواقع موش ابتدا درب محفظه را باز و سپس شکلات را با دوست خود به اشتراک گذاشت که این عمل اولین علائم واقعی از همدلی موش ها و رفتار اجتماعی از سوی آنها است.

انزل وب

نکته ی جالب دیگر آزمایش این است که موش قبل از شروع آزمایش هیچگونه آموزش و تمرینی برای باز کردن درب محفظه انجام نداده بود و اما در نهایت توانست هنگام آزمایش راهی برای باز کردن درب محفظه پیدا کند.این آزمایش در طی ۱۲ روز تکرار شد و در روزهای اول موش برای پیدا کردن راه نجات دادن دوست خود کمی درچار مشکل میشد اما در روزهای آخر موش به سرعت و براحتی درب محفظه را باز و دوست خود را آزاد میکرد.

ویدیو جالب مربوط به این آزمایش را از اینجا مشاهده کنید.

منبع خارجی:gajitz

ویرایش و ترجمه:انزل وب

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

انزل وب
مجموعه ترفندهای ویندوز ۸ – سری ۱
انزل وب
بررسی و راهنمای کامل استفاده از ویندوز ۸
قابلیت های موس خود را افزایش دهید
چگونه یک موس و کیبورد را بین چندین کامپیوتر به اشتراک بگذاریم

نظرات