انزل وب

مصاحبه با مت کاتس،کارمند گوگل

نامه‌های ناخواسته، دیگر نمی‌آیند

انزل وب

در زمان‌های بسیار دور نامه تنها وسیله ارتباطی و انتقال پیام‌های مهم در زندگی همه انسا‌ن‌ها بوده است. نامه‌ای که به پای کبوتری بسته می‌شد و یا برای انتقال آن از پیک استفاده می‌کردند و شاید روزها برای ارسال آن و دریافت پاسخ آن انتظار می‌کشیدند. امروزه با گسترش جهان و رشد فناوری‌ها این امر به‌سادگی صورت می‌پذیرد و نامه‌ها به پیام‌های الکترونیکی و یا ایمیل تبدیل شده‌اند. اما در این میان ممکن است که ایمیل‌ها و یا پیام‌هایی ناخواسته هم دریافت کنیم؛ پیام‌هایی که فرستنده آن‌ها را نمی‌شناسیم و از محتوای آن‌ها خبری نداریم. نامه‌هایی که بیشتر به صورت ایمیل‌های تبلیغاتی هستند و یا این‌که کاربران را به شرکت در مسابقه‌ها و قرعه‌کشی‌هایی با جوایز گران‌قیمت، ترغیب می‌کنند. به‌طور مثال ممکن است شما نامه‌ای با این مضمون دریافت کنید که شانس شما گرفته است و با فرستادن فقط ۲۰ هزارتومان به یک شماره حساب مشخص، می‌توانید صاحب ماشین ‌شوید. حدود پانزده درصد ترافیک مربوط به نامه‌های الکترونیک در اینترنت مربوط به این پیام‌ها می‌باشد و این باعث ایجاد اثر مخربی در اینترنت خواهد شد. به این پیام‌های ناخواسته، اسپم (Spam) می‌گویند. گوگل در بین بخش‌های مختلف سرویس پست الکترونیک خود قسمتی را برای مبارزه با اسپم و نامه‌های الکترونیکی ناخواسته اختصاص داده است. آقای مت کاتس (Matt Cutts) کارمند رسمی این بخش گوگل برای مبارزه با دریافت اسپم می‌باشد. بخشی از گفت‌وگوی وی را با پایگاه خبری readwriteweb.com در ادامه می‌خوانیم.

  • شما در سواحل شرقی به مدرسه رفته‌اید و در آن‌جا درس خوانده‌اید، چگونه برای ادامه تحصیل از غرب سر در آوردید و در گوگل مشغول به کار شدید؟

من برای آمدن به گوگل، به همراه همسرم از سواحل شرقی فرار کردم. در ابتدا مقاله‌ها و کتاب‌های الکترونیکی پرباری تهیه می‌کردم و از گوگل می‌خواستم که آن‌ها را از من بخرد و این‌گونه همکاری ما از راه دور آغاز شد اما پس از مدتی به طور رسمی در سال ۲۰۰۰ به گروه کاری گوگل پیوستم.

وقتی‌که ما در مورد آینده جست‌وجوگرها و محصولات آینده آن‌ها برای گسترش و سهولت جست‌وجو می‌نویسیم و یا در جاهای دیگر مطلبی در این مورد می‌خوانیم، در بیشتر اوقات جایگاهی به این شکل برای آن بیان می‌کنیم که : گوگل در آینده چگونه خواهد بود؟ همه ما می‌دانیم که زمان زیادی می‌گذرد که گوگل روی گسترش امکاناتش در این زمینه کار می‌کند.

  • امکان دارد که به طور مختصر توضیحی در مورد فعالیت‌های گوگل در زمینه جست‌وجوهای شخصی بدهید؟

من فکر می‌کنم که امکان جست‌وجوی شخصی، شانس بسیار بزرگی بوده است که در اختیار کاربران خانگی قرار گرفته است. وقتی‌که شما در مورد موضوع مورد علاقه‌تان در گوگل جست‌وجو می‌کنید، این امکان در اختیار شما قرار می‌گیرد که کوچک‌ترین جزئیاتی در رابطه با آن موضوع را مشاهده ‌کنید. من اخیرا در مورد متادیتا (MetaData) احتیاج به یک جست‌وجوی تخصصی داشتم و خیلی راحت به اطلاعات مورد نیازم رسیدم. گوگل بر آن است تا به‌روزترین و مهم‌ترین اطلاعات و دانسته‌های مفید را در همه زمینه‌ها با بهترین کیفیت، به‌راحتی و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهد.

  • شما تخصص ویژه‌ای برای مبارزه با دریافت اسپم دارید. چگونه اسپمرها آدرس ایمیل ما را بدست می‌آورند؟

اول از همه باید بگویم که اسپمرها آدرس ایمیل شما را توسط خودتان بدست می‌آورند! با وارد شدن در صفحات مختلف وب و وارد کردن آدرس ایمیل‌تان برای عضویت و یا موارد دیگر به‌راحتی آدرس‌تان را به اسپمرها تقدیم می‌کنید.

  • چه روش‌هایی را برای مبارزه با اسپم به کاربران پیشنهاد می‌کنید؟

باید تا جایی که امکان دارد از وارد کردن آدرس پست الکترونیک‌شان در صفحات و پایگاه‌های غیر ضروری خودداری کنند و یا در صورت نیاز آدرس غیر واقعی بدهند. به هیچ‌وجه آدرس پست الکترونیک خود را در گروه‌های خبری قرار ندهند زیرا در این صورت با طیف وسیعی از نامه‌ها و پیام‌های بی‌ارزش و به درد نخور مواجه خواهند شد.

  • نرم‌افزار و یا برنامه خاصی هم برای مبارزه با این پیام‌ها وجود دارد؟

بله برنامه‌هایی تحت عنوان آنتی‌اسپم (Anti Spam) وجود دارند که از رسیدن این نامه‌ها به شما جلوگیری می‌کنند. بعضی از این برنامه‌ها، نامه‌ها را بررسی می‌کنند و در صورت تشخیص اسپم آن‌ها را به ارسال کنندگان باز می‌گردانند. بدترین کاری که یک کاربر در مورد این پیام‌ها انجام می‌دهد، پاسخ دادن به پیام آن‌ها است زیرا در این صورت آدرس آن‌ها در اختیار اسپمرهای دیگر هم قرار خواهد گرفت.

  • شما به‌عنوان یک کاربر حرفه‌ای از کدام امکانات گوگل راضی هستید و با کدام قسمت‌های آن بیشتر کار می‌کنید؟

من در کارهای شخصی خودم از Gmail و Google Reader بیشتر استفاده می‌کنم و به عنوان یک کاربر حرفه‌ای می‌توانم بگویم که این دو سرویس تمام نیازهای من را برآورده می‌کنند و بسیار از آن‌ها راضی هستم.

منبع:روزنامه بایت

ویرایش و گردآوری:انزل وب

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات