انزل وب

مصاحبه با پل آلن از بنیان‌گذاران مایکروسافت

ارزان به فضا سفر کنید

انزل وب

حس زیاده‌خواهی و سیری‌ناپذیر بودن بشر باعث می‌شود که به داشته‌هایش روی کره زمین قانع نباشد و بعد از فتح تمامی مواردی که روی زمین در دسترسش بود به فکر فتح آسمان‌ها نیز بیفتد. سال‌های سال از اولین پرواز انسان‌ها به فضا می‌گذرد و اکنون شاید بتوان گفت که تعداد انسان‌هایی که به این مقوله به عنوان یک سرگرمی یا تفریح نگاه می‌کنند، بسیار بیشتر از گذشته شده است.

با این اوصاف شاید زیاد دور از ذهن نباشد که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد پروازهای خصوصی به نقاط مختلف فضا باشیم و انسان‌ها با صرف هزینه از این سفرها نهایت لذت را ببرند. اوضاع سفرهای آسمانی با حمایت دانشمندان و افراد بزرگی که در صنعت IT حرف‌های زیادی را برای گفتن دارند و از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند، باعث شده است که این امر بیشتر از گذشته مورد توجه افراد قرار بگیرد و کارشناسان به فکر بهینه کردن فضا پیماها باشند تا سفرهای فضایی بسیار آسان‌تر و کم هزینه‌تر از گذشته قابل انجام باشند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید به تازگی پل آلن، بنیان‌گذار و شریک بیل‌گیتس در شرکت مایکروسافت، برت راتن طراح متخصص فضا پیماها و آلن ماسک، مالک شرکت spaceX تصمیم گرفته‌اند تا یک انقلاب بزرگ در زمینه حمل و نقل فضایی به راه اندازند.

مرکز اصلی این فعالیت در شرکت Stratolaunch قرار دارد و از پشتیبانی شدید پل آلن برخوردار است. این سه نفر تصمیم گرفته‌اند که یک هواپیمای قابل اطمینان طراحی و پیاده‌سازی کنند تا با استفاده از آن راهی برای ارزان شدن سفرهای فضایی باز شود و مردم نه چندان ثروتمند هم بتوانند لذت یک سفر خارج از کره زمین را برای یک‌بار هم که شده بچشند. باید بدانید که طبق برنامه‌ریزی‌هایی که پل آلن انجام داده است، اگر همه چیز درست پیش برود به زودی یک هواپیمای غول‌پیکر برای این منظور ساخته خواهد شد که تبدیل به بزرگترین هواپیمای طول تاریخ تا به امروز خواهد شد. برای این پروژه به صورت دقیق برنامه‌ریزی شده است و همه مشتاقانه منتظر گذشت مدت زمانی هستند که برای آن تخمین زده شده است. پل آلن که تا به امروز در جهان فناوری‌ها بسیار محبوب و شناخته شده بوده و ۳۷امین مرد ثروتمند جهان است، با حمایت و مشارکت در این پروژه بیشتر از گذشته مورد توجه رسانه‌ها و کارشناسان مختلف قرار گرفته است.

پایگاه wired.com مصاحبه‌ای را با او انجام داده است که آن را در ادامه می‌خوانیم.

  • این اواخر سرمایه‌گذاری‌هایتان در زمینه‌های جالبی است؛ کمی در این مورد صحبت کنید.

من بعد از بنیان گذاشتن مایکروسافت همیشه دوست داشتم که فعالیت‌هایم را به یک زمینه خاص محدود نکنم. به خصوص در زمینه پروازهای فضایی خارجی و ورزش هم سرمایه‌گذاری داشته‌ام و به تازگی هم روی پروژه‌ای برای نقشه‌برداری و شبیه‌سازی مغز انسان سرمایه‌گذاری کرده‌ام و در کنار تمامی آن‌ها در حال نوشتن و انتشار زندگی‌نامه‌ام هم هستم.

  • قبل از هر چیز در مورد ابعاد هواپیمای غول پیکری که در حال ساخت آن هستید بگویید.

طول این هواپیما تقریبا به اندازه دو هواپیمای ۷۴۷s است و این هواپیما از ۶ موتور استفاده می‌کند. هر بال این هواپیما طولی بیشتر از طول یک زمین فوتبال دارد و برای این که اندازه آن را به‌درستی درک کنید باید بگویم که این هواپیما برای پرواز باند فرودگاهی به طول ۳ کیلومتر احتیاج خواهد داشت. راکتی به وسط این هواپیما متصل می‌شود که توسط آن تا ارتفاع مناسبی به بالا برده خواهد شد و بعد از آن رها می‌شود تا به این ترتیب با استفاده از یک مصرف سوخت و انرژی بسیار کمتر راکت یا کپسول به مدار مورد نظرش برسد.

  • چه زمانی را برای آماده شدن این پروژه تخمین زده‌اید؟

ما برای پیشرفت این پروژه حدود ۱۰۰ نفر را به کار گرفته‌ایم و تصمیم داریم تا کار را با بیشترین سرعت ممکن و با کیفیتی بالا انجام دهیم. چیزی که در حال حاضر در ذهن داریم این است که تا سال ۲۰۱۵ اولین آزمایش پرواز آن را انجام دهیم و شاید بتوان گفت برای این پرواز افرادی که علاقه دارند باید تا سال ۲۰۱۶ صبر کنند. در حال حاضر مایک گریفن (مدیر سابق ناسا) عضو هیات مدیره تیم این پروژه است و گری ونتز (مهندس ارشد سابق ناسا) هم در سمت مدیرعامل در حال فعالیت هستند.

  • شما پیش از این هم تجربه شرکت در پروژه‌های فضایی را داشته‌اید اما این یک پروژه بسیار بزرگ است. چرا جزئیات آن را فاش نمی‌کنید؟

راستش را بخواهید من دوست دارم که در زمان پرده‌برداری از این پروژه بزرگ هیجان بیشتری را در میان علاقه‌مندان آن ببینیم برای همین دوست دارم تا با فاش نکردن قسمتی از کار حس اشتیاق را در دیگران بالا ببرم.

  • چه کشورهایی را در این زمینه موفق می‌دانید؟

به نظر من روس‌ها در این زمینه خوب عمل کرده‌اند، ما هم از تمامی افراد متخصص کمک خواهیم گرفت.

منبع:روزنامه بایت

ویرایش و گردآوری:انزل وب

 

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 4 روش حذف اکانت مایکروسافت در ویندوز 11
آموزش ۴ روش حذف اکانت مایکروسافت در ویندوز ۱۱
آموزش 3 روش ساخت حساب کاربری مایکروسافت
آموزش ۳ روش ساخت حساب کاربری مایکروسافت
آموزش کامل تصویری حذف اکانت مایکروسافت در کامپیوتر و گوشی
آموزش کامل تصویری حذف اکانت مایکروسافت در کامپیوتر و گوشی
آموزش بازیابی پسورد فراموش شده اکانت مایکروسافت (Microsoft Account)

نظرات