انزل وب

مصاحبه با دنیس وانگ طراح لوگوهای گوگل

لوگوی هزار چهره

انزل وب

آنچه در ذهن بشر ثبت می‌شود و به یادش می‌ماند، زیبایی و خلاقیتی است که در اطرافش می‌بیند و آن کسی هنرمند است که بتواند هنری را ماندگار کرده و آن را در ذهن‌ها ثبت کند. گاهی اوقات آن‌چه به ماندگاری یک اثر کمک می‌کند، نامی است که برای آن برگزیده شده یا طرح زیبای آن است. در جهان امروز که به جهان الکترونیک و دیجیتال شهرت پیدا کرده است، این هنر به‌ شکلی دیگر و با کاربردی جالب‌تر به‌کار می‌آید. افراد برای به‌دست آوردن هر گونه اطلاعاتی به سایت گوگل مراجعه می‌کنند. لوگوی زیبای این سایت محبوب، بسیار هنرمندانه طراحی شده است و با توجه به مناسبت‌های مختلف تغییر می‌کند. به‌طور مثال در شروع سال نو میلادی و یا در مناسبت‌هایی مانند شروع جام‌جهانی فوتبال یا المپیک یا حتی در روز هالووین این لوگو تغییر می‌کند و به شکلی هنرمندانه تزیین می‌شود. حتی در ایام عید نوروز هم شاهد هستیم که آیین باستانی کشور ما این لوگو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به عنوان نمونه سال قبل، نمایی از سفره زیبای هفت سین در لابه‌لای شکل لوگو جای گرفته بود. این همه هنر زاییده خلاقیت و فکر جوانی بیست و هفت ساله از کشور کره می‌باشد که تنها کارمند بخش هنری گوگل است. این جوان هنرمند دنیس وانگ نام دارد و علاوه بر این حرفه به‌عنوان وب‌مستر در گوگل فعالیت می‌کند. لوگوهای طراحی شده توسط دنیس را میلیون‌ها بازدیدکننده مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند و همیشه در مناسبت‌های مختلف منتظر هنرنمایی او هستند. نام اصلی دنیس وانگ، وانگ جونگ موک است و متولد شهر ناکس ویل در ایالت تنسی آمریکا می‌باشد. اولین لوگویی که او طراحی کرد برای بزرگداشت روز باستیل بود و کار اولش بسیار مورد توجه گوگل قرار گرفت. خواندن صحبت‌های این جوان هنرمند در مصاحبه‌ای که توسط سایت mirror.co.uk انجام گرفته است برای شما هم جالب خواهد بود.

  • کمی از دوران کودکی‌تان برای ما بگویید.

در آمریکا متولد شدم اما در ۵ سالگی به کره برگشتم و شش سال دبستان را در مدرسه‌ای دولتی و دبیرستان را دو سال پس از آن در همان شهر گذراندم. بعد از دبیرستان به همراه پدرم به آمریکا برگشتم و بیشتر ایده‌هایی که امروز به ذهنم می‌رسد به دلیل خاطرات خوبی است که از دوران دبیرستان و زندگی در کره دارم.

  • بیشتر افراد برای رسیدن به هدف‌شان در زندگی یک راه را انتخاب می‌کنند و از آن برای پیشرفت در کارشان استفاده می‌کنند. چگونه شد که شما رایانه و هنر را در هم آمیخته‌اید و در دو رشته به ظاهر جدا از هم فعالیت می‌کنید؟

در زمانی که دانشجو بودم، دوره کارآموزی را در گوگل می‌گذراندم. در آن زمان به‌عنوان دستیار وب‌مستر در آن‌جا فعالیت می‌کردم. همان موقع بود که لری‌پیچ و سرگئی‌برین تصمیم داشتند تا لوگوی گوگل را برای جشن هالووین تغییر دهند و چون مدیر بخش من می‌دانست که رشته تحصیلی‌ام هنر است از من خواست تا طرحی بزنم و مدیران گوگل را غافل‌گیر کنم. از همان زمان به‌عنوان کارمند رسمی بخش هنری گوگل استخدام شدم و از کارم استقبال بسیاری شد.

  • با این حساب برای تغییر لوگوی گوگل باید از همه مناسبت‌های کشورهای مختلف جهان مطلع باشید. برای کسب این اطلاعات از چه منبعی استفاده می‌کنید؟

بخش خبری گوگل این کار را انجام می‌دهد اما بعضی اوقات برای طراحی یک لوگو فشار زیادی به من وارد شده است. برای مثال من باید برای اتفاق خاصی که در یک کشور رخ داده است، در عرض کمتر از بیست و چهار ساعت یک لوگو طراحی کنم.

  • بیشتر چه مناسبت‌هایی را برای طراحی لوگو می‌پسندید؟

اول باید بگویم که دیدن تغییر لوگوی گوگل برای همه مردم جهان امکان‌پذیر نیست. به‌طور مثال اگر برای جشن‌های مخصوص بعضی از کشورها لوگو تغییر کند، این تغییر فقط برای همان کشورها دیده می‌شود. در مورد خودم باید بگویم تولد را دوست دارم و مناسبت‌هایی مانند تولد بازیگران معروف و یا شخصیت‌های مهم مرا سر ذوق می‌آورد.

  • نظرتان در مورد حرف‌های مختلف کلمه گوگل Google برای طراحی لوگو چیست؟

حروف O و L ساده‌ترین حروف برای طراحی هستند اما حرف G مشکلاتی دارد که بعضی وقت‌ها کار را برایم دشوار می‌کند. از حرف E کمتر استفاده می‌کنم، چون حرف آخر کلمه است و از حرف L به‌عنوان چوب پرچم و یا مشعل المپیک و یا آدم برفی و از حرف O برای کدو تنبل جشن شکرگزاری و یا کره زمین استفاده می‌کنم.

  • برنامه کاری‌تان برای آینده چیست؟

هیچ‌کس از آینده‌اش خبر ندارد اما من دوست دارم تا هم در زمینه فناوری و هم در زمینه هنر فعالیت داشته باشم و گوگل بهترین مکان برای من و آینده کاری من خواهد بود. برای همین تمام تلاشم را می‌کنم تا مدیران گوگل از کارم راضی باشند.

  • از بین لوگوهای گوناگونی که طراحی کرده‌اید، کدام را از همه بیشتر دوست دارید؟

من لوگوهایی را که برای مسابقات المپیک طراحی می‌کنم، از همه بیشتر دوست دارم. البته لوگوی روز پدر هم برایم زیبا و خاطره‌انگیز است.

منبع:روزنامه بایت

ویرایش و گردآوری:انزل وب

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات