انزل وب

مصاحبه با آقای دیو وینر، مبدع RSS

ارتباطی ساده

انزل وب

یکی از امکاناتی که امروزه به کاربران اجازه می‌دهد تا به آسانی اخبار را به صورت لحظه به لحظه از طریق اینترنت دنبال کنند، فید و به دنبال آن RSS است.

شاید تا به حال این گونه اصطلاحات را شنیده باشید. فید قالبی برای داده‌ها است که به کاربران اجازه می‌دهد بتوانند به راحتی محتویاتی را که در هر لحظه تغییر می‌کنند، پیگیری کنند.

معنای لغوی این کلمه دقیقا به معنای همان خوراک است. این قالب به این شکل کار می‌کند که کسی که محتوی را تولید می‌کند، لینکی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا به کمک و استفاده از برنامه فیدخوان، آن کاربر از به‌روز شدن اطلاعات و هر چیز جدیدی که به محتوی افزوده می‌شود، اطلاع پیدا کند.

RSS نیز از زیر مجموعه‌های قالب فید در وب است اما این قالب بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که احتیاج است تا محتویات یک سایت در یک دوره بازه‌های زمانی خاص به‌روز شوند. شاید شما هم با این مورد بارها برخورد داشته‌اید که محتویات مربوط به عناوین یک سایت خبری به طور مثال هر ۳۰ دقیقه یک بار به‌روز می‌شوند. در این گونه از سایت‌ها از RSS استفاده می‌شود.

RSS از حروف ابتدایی کلمات Really Simple Syndication، گرفته شده است. معنی این کلمات تشکیل ارتباط‌های بسیار ساده است.

با استفاده از این فناوری شما قادر خواهید بود که به آسانی از عناوین آخرین خبرهای سایت‌های مورد علاقه خود با خبر شوید و این در حالی است که نیازی ندارید تا برای انجام این کار به آن‌ها سر بزنید. در ساختار یک فید RSS، از زبان XML، استفاده می‌شود.

به این ترتیب که شما با استفاده از یک نشانه‌گذاری استاندارد شده در این زبان محتوایی که قصد به اشتراک گذاشتن آن را دارید، توصیف می‌کنید. به عبارت دیگر شما با قرار دادن یک قسمت RSS یک سایت در متن سایت دیگری به این امکان دست پیدا می‌کنید که با عوض شدن اطلاعات در سایت اول، سایت دوم هم به صورت خودکار به همان ترتیب به‌روز شود.

مبدع این فناوری بسیار جالب آقای Dave Winer بوده است که در رشته تفسیر زبان‌های رایانه‌ای در دانشگاه برکلی درس خوانده است. او در دوم می سال ۱۹۵۵ میلادی در نیویورک متولد شده است. دیو وینر در مقطع لیسانس در رشته ریاضیات و در مقطع فوق لیسانس در رشته رایانه تحصیل کرده است.

پایگاه www.webrefrence.com، مصاحبه‌ای را با دیو وینر انجام داده است که در آن را ادامه می‌خوانیم.

  • در ابتدا اگر امکان دارد در مورد رادیو UserLand کمی صحبت کنید.

رادیو یک وب سرور شخصی است. ما با کمک آن و برنامه‌های کاربردی که برای آن می‌نوشتیم قادر بودیم به طور همزمان اخبار را در هر جایی که خودمان می‌خواستیم، با استفاده از RSS در یک وبلاگ یا هر جای دیگر که دوست داشتیم به صورت عمومی به نمایش درآوریم. محتوای تمامی این ساختارها با استفاده از زبان XML شکل گرفته است و مدیریت آن‌ها به سادگی انجام‌پذیر است.

  • من در جایی خوانده‌ام که RSS خیلی ساده‌تر از آن چیزی است که دیگران فکر می‌کنند و در واقع یک استانداردی برای نشانه‌گذاری در XML است.

بله دقیقا همین‌طور است. این تقریبا یک استاندارد است مثل استانداردهای دیگری چون http یا html و وقتی‌که ما احساس می‌کنیم در جایی نیاز به یک استانداردی است که ما آن را کم داریم، خودمان مجبوریم آن را ایجاد کنیم و این تقریبا همان کاری بود که من در مورد RSS انجام دادیم. من این نیاز را حس کردم که در زبان XML به این استاندارد نیاز است و این مشکل را تا حدودی برطرف کردم. این را هم باید بگویم که هر چیزی در ابتدای کار آسان نیست اما وقتی‌که ساختار آن شناسایی شد توسط دیگران هم آسان به نظر می‌رسد.

  • نسخه‌های مختلف RSS به ترتیب چگونه شکل گرفتند؟

در ابتدای کار که نسخه RSS 0.9، در سال ۱۹۹۹ ارائه شد و بعد از کناره‌گیری نت اسکیپ از ادامه کار با همکاری شرکت یوزرلند، RSS بیشتر توسعه پیدا کرد و نسخه‌های بعدی آن تا نسخه RSS 2.0 به ترتیب ارائه شدند. یوزرلند در آن زمان بیشتر به تولید محصولاتی مشغول بود که به وسیله آن‌ها به طریقی به توسعه وبلاگ‌نویسی در میان کاربران بپردازد.

  • با کمک RSS می‌توان محتویات گذشته فایل‌ها را هم جست‌وجو کرد؟

به طور حتم هیچ کاری غیر ممکن نیست. من همیشه به این موضوع فکر می‌کنم که برای انجام یک کاری که در ذهن داریم تنها چیزی که لازم است یک اراده قوی می‌باشد. این که برای انجام کاری که دوست داریم طبق خواسته ما انجام شود، تلاش کنیم و تنها از این راه است که تمام کارهایی که از نظر دیگران غیر ممکن است، برای ما ممکن می‌شوند.

منبع:روزنامه بایت

ویرایش و گردآوری:انزل وب

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات