انزل وب

مصاحبه با آقای جسی جیمز گررت مخترع فناوری ایجکس

سرعت در خانه‌های اینترنتی
انزل وب

از چند سال گذشته تا به حال شکل ظاهری پایگاه‌های اینترنتی و سرعت بارگذاری آن‌ها بسیار تغییر کرده است.فناوری‌های به کار رفته در زبان‌های برنامه‌نویسی هم روز به روز در حال تغییر و پیشرفت هستند و امکانات بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهند.

در حال حاضر وب هم مانند همه فناوری‌های دیگر تغییر کرده است و دیگر ما آن یکنواختی را که در گذشته در آن وجود داشت، نمی‌بینیم. البته این موضوع را مدیون پیدایش فناوری‌های مختلفی هستیم که در این حوزه به وجود آمده است.

اگر شما جزو برنامه‌نویسان وب باشید، به طور حتم نام فناوری آژاکس را شنیده‌اید.

آژاکس مخلوطی از چند فناوری قدرتمند دیگر است که در مجموع مفهوم جدیدی را به وجود آورده است. این فناوری شاید در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد اما اگر با دقت بیشتری به آن نگاه کنید، متوجه می‌شوید که حداقل باعث می‌شود تا شما از نظر زمانی یک گام به جلو حرکت کنید.

اگر به خاطر داشته باشید بسیاری از سایت‌های اینترنتی گذشته، که هنوز هم وجود دارند، به این صورت بودند که اگر شما درخواستی را از سرویس‌دهنده آن‌ها داشتید، اطلاعات به سرویس‌دهنده فرستاده می‌شد و پاسخ آن باز می‌گشت. به طور مثال اگر شما درخواست عضویت در سایتی را می‌دادید، پس از وارد کردن اطلاعات‌تان با فشردن دکمه عضویت اطلاعات شما برای سرویس‌دهنده ارسال می‌شد و شما احساس می‌کردید که اطلاعات صفحه دوباره برای شما نمایش داده شده است.

با استفاده از فناوری آژاکس دیگر شما انتظار نخواهید کشید تا صفحه دوباره برای شما بارگذاری شود. به این ترتیب سرعت بیشتری خواهید داشت.

آژاکس یا AJAX مختصر شده کلمات Asynchronous JavaScript and XML می‌باشد. به این معنا که در این فناوری از دو فناوری جاوا اسکریپت و XML به صورت غیر همزمان استفاده می‌شود.

آقای Jesse James Garrett مخترع فناوری آژاکس است و می‌توان گفت که با این اختراع خود انقلابی را در جهان وب راه انداخته است. او می‌گوید زمانی‌که شما مزایای رسیدن به آژاکس را کشف کنید، در آن وقت به شور و هیجانی دست پیدا می‌کنید که برای شما قابل درک نخواهد بود.

جسی جیمز گررت در فلوریدا بزرگ شد و تا سال ۱۹۹۹ در لس آنجلس زندگی می‌کرد و پس از آن به سانفرانسیسکو رفت. او از بنیان‌گذاران معماری جدید وب است و از مدت‌ها پیش در دانشگاه فلوریدا روی طراحی این معماری کار می‌کرده است.

به تازگی پایگاه chi-nederland.nl مصاحبه‌ای را با او انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانیم.

  • همه بر این باورند که فناوری آژاکس انقلابی در وب ایجاد کرده است. این فناوری چگونه به وجود آمد؟

در مورد آژاکس قبل از هر چیز باید بگویم که این فناوری پدیده جدیدی نیست و در واقع ترکیب همان فناوری‌هایی است که در گذشته هم وجود داشته است. بنیان آژاکس همان کدهای جاوا اسکریپت است که افراد از آن استفاده می‌کنند. نحوه استفاده از این فناوری بسیار مهم است و من هم معتقدم که آژاکس گام بزرگی است که در جهت پیشرفت وب برداشته شد.

  • شما در حقیقت بنیان‌گذار وب ۲ هستید. به نظر شما در طراحی سایت‌ها چه موضوعی بیشتر از همه اهمیت دارد؟

من فکر می‌کنم که در جهان وب برای هر کاری باید معماری مناسبی در نظر گرفت و در زمان طراحی اصولی را باید رعایت کرد تا نتیجه کار از انعطاف بالایی برخوردار باشد. به این صورت در هنگام پیاده‌سازی با مشکل زیادی روبه‌رو نخواهیم شد. به نظر من با استفاده از آژاکس تمامی واسط‌ها حذف خواهند شد و شما می‌توانید آن سرعتی را که زمانی آرزوی آن را داشته‌اید، به آسانی تجربه کنید.

  • چگونه می‌توان بین داشتن ظاهری کاربر پسند و زیبا برای سایت‌ها و کارایی و کیفیت بالا از نظر سرعت تعادل مناسبی برقرار کرد؟

فکر می‌کنم منظور شما آن راه‌حل‌هایی است که در سایت‌های فلش کار می‌شود تا در طراحی‌های پیچیده سرعت بالا آمدن سایت‌ها کمتر شود. من معتقدم که اگر طراحی به شکلی صحیح انجام شود می‌توان زیباترین طراحی را با بالاترین سرعت در کنار هم داشت. اما باز هم امید دارم که با استفاده از امکاناتی که وب ۲ و فناوری‌هایی چون آژاکس در اختیار برنامه‌نویسان وب قرار می‌دهند، روزبه‌روز سرعت بیشتری در بارگذاری سایت‌ها داشته باشیم.

  • نظر شما در مورد آینده وب چیست؟

به نظر من در حال حاضر شرایطی به وجود آمده است که در آن جهان مجازی با سرعت بسیار بیشتری نسبت به جهان حقیقی در حال حرکت است. همه می‌دانیم که در جهان وب سرعت مهم‌ترین عامل است. من فکر می‌کنم در آینده تمامی سایت‌ها مانند یک فیلم ویدیویی با بالاترین سرعتی که ما تصور می‌کنیم در حرکت خواهند بود و این به خاطر تجربه و تلاشی است که ما از وب به دست آورده‌ایم.

منبع:روزنامه بایت

ویرایش و گردآوری:انزل وب

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • shahram says:

    واقعا جای خجالت داره که حتی اسم یک تکنولوژی به این مهمی رو هم نمیتونید یاد بگیرید و بنویسید هر چا هر چیز اشتباهی بود شما هم باید کپی کنید تا کی از کار دیگران تقلید کردن آخه

    • شهریار مهاجر says:

      با سلام
      دوست عزیز تقلید با نقل و نقل بسیار تفاوت دارد!
      موفق باشید

  • Peiman says:

    آقا اون ایجکسه بی زحمت تصحیح بفرمایید.
    کلمه آژاکس تو کتاب ها و مقالات فارسیه زیادی به اشتباه استفاده شده است.

    • شهریار مهاجر says:

      با سلام
      با تشکر از شما، بنده هم متوجه همین نکته ای که شما اشاره کردید شدم و خودمم هم کلمه ایجکس رو درستر میدونم اما چون این متن به نقل از روزنامه بایت بود بود به همان صورتی که به نگارش در اومده بود ذکر کردم