انزل وب

بررسی کلی پیش نمایش Microsoft Office 15

با نزدیک شدن به زمان انتشار نسخه نهایی ویندوز ۸،مایکروسافت قصد دارد نسخه جدید بسیاری از محصولات نرم افزاری خود را نیز که دارای رابط کاربری مترو (Metro UI) میباشند و با این سیستم عامل همخوانی بیشتری دارند منتشر کند.

انزل وب

مجموعه Microsoft Office که یکی از مشهورترین مجموعه نرم افزارهای کمپانی مایکروسافت میباشد قرار است با انتشار نسخه ۱۵ خود تغیراتی در ظاهر و رابط کاربری خود داشته باشد،در ادامه پیش نمایش این مجموعه را که بتازگی جزئیات و تصاویر جدید از آن منتشر شده است را بیشتر بررسی میکنیم.

نصب

نصب نسخه پیشنمایش Office 15 اینطور که به نظر میرسد تفاوت چندانی با نصب نسخه Office 2010 ندارد و همانطور که در تصویر نیز مشاهده میکنید شما  میتوانید مثل قبل مشخص کنید که چه نرم افزارهای از این مجموعه بر روی سیستم نصب شوند و باید مسیر نصب  و.. را تعیین کنید.همچنین اگر از Office 2010 Professional  استفاده میکنید میتوانید توسط گزینه Upgrade آنرا به Office 15 آپدیت کنید.

انزل وب

همانند گذشته نصب این مجموعه چند دقیقه زمان میبرد و پس از پایان یافتن فرآیند نصب،سیستم یکبرا ریست خواهد شد که در نهایت شما میتوانید نرم افزارهای Office 15 را در Start Screen مشاهده کنید.

نمایش نرم افزارها پس از اولین ریستارت

پس از ریست شدن سیستم و ورود به ویندوز ۸ با اسکرول کردن و مشاهده انتها Start Screen میتوان مجموعه نرم افزارهای Office را که هر کدام در یک کاشی (tile) قرار گرفته اند مشاهده کرد.

انزل وب

شاید یکی از ایراد هایی که در نگاه اول جلب توجه میکند این است که چرا مایکروسافت همه این نرم افزار ها در یک جا جمع و جور نکرده است تا از این شلوغی در Start Screen جلوگیری کند!

تجربه کار با نرم افزار ها

خب بهتر است نرم افزار مشهور و دوست داشتنی Microsoft Word را برای تست اجرا کنیم تا ببینیم چه تغییراتی کرده است،با توجه به اینکه تمامی نرم افزار ها از رابط کاربری مترو استفاده میکنند یکی از ویژگی های بارز آنها لود شدن به صورت Full Screen است.در نگاه اول شما دو بخش جداگانه را در نرم افزار مشاهده میکنید:در سمت چپ اسنادی و پروژه هایی که اخیرا باز نموده اید نمایش داده میشوند (از طریق همین قسمت میتوانید یک سند جدید نیز ایجاد کنید) و درسمت راست که دارای محیط بزرگتری است میتوانید یکی از قالب های متفاوت موجود را که در نسخه های قبلی نیز وجود داشت برای سند جدید خود انتخاب کنید.

انزل وب

در کل فرم ظاهری تمامی نرم افزارهای Microsoft Office 15 دارای این دو بخش است که با توجه به هر نرم افزار گزینه های آن نیز تغییر میکند.

زمانی که یک سند جدید در ۱۵ Word ایجاد میکند رابط Ribbon به صورت پیشفرض کوچک شده (minimize) است که این موضوع خود یک نکته بسیار خوب محسوب میشود چرا که باعث میگردد از منو و گزینه های گوناگون که در نسخه های قبل گاه باعث سردرگمی کاربران تازه کار میشدند خبری نباشد و تمام تمرکز و توجه کاربران بر روی صفحه سفید و ساده تایپ باشد.

انزل وب

اما اگر بخواهیم به رابط کاربری Ribbon نگاهی بیاندازیم علاوه بر تب هایی همچون  Home, Insert, References, Mailings, Review و View که در نسخه ۲۰۱۰ نیز وجود داشتند  یک تب جدید به نام Design که مایکروسافت جدیدا آنرا به نرم افزار اضافه کرده است مشاهده میکنیم.کاربر میتواند از طریق این تب برای سند تم ،watermarks،رنگ و حاشیه تعیین کنید.در نسخه های قبلی هر کدام یک از این گزینه ها در یک قسمت جداگانه وجود داشتند اما در نسخه جدید دسترسی به آنها توسط تب Design بسیار آسان تر از قبل شده است.

انزل وب

علاوه بر این با کلیک بر روی دکمه کوچک فلش بالای پنجره (قرار گرفته در کنار دکمه Close،minimize و. ) تمام گزینه های اضافه ی از بین میرود وتنها چیزی که نمایش داده میشود صفحه تایپ کردن است.(با کلیک در بالای صفحه میتوان به حالت عادی برگشت)

انزل وب

با توجه به اینکه این نسخه Office برای دستگاه هایی گوناگون همانند تبلت،موبایل و.. که ویندوز ۸ را نیز اجرا میکنند طراحی شده است مایکروسافت آیکون جدید دایره ای شکلی در قسمت بالایی سمت چپ صفحه اضافه کرده است که با کلیک بر روی آن میتوان نرم افزار را به حالت “touch mode” سوئیچ کرد.این حالت  به کاربر این اجازه را میدهد تا سایز اجزا و گزینه های موجود در محیط  Office 15 افزایش دهد و کار با آنها توسط صفحات لمسی آسان و راحت تر باشد.

انزل وب

همانطور که در بررسی ویندوز ۸ نیز به موضوع سیاست مایکرسافت جهت سوق دادن کاربران ویندوز برای باز کردن و استفاده از اکانت مایکروسافت اشاره کردیم در این نرم افزار نیز شاهد گزینه ای هستیم که کاربران میتوانند از طریق آن وارد Microsoft ID خود شوند و به گالری عکس خود در Windows Live دسترسی داشته باشند.علاوه بر این از طریق منو pop-up این گزینه کاربران میتوانند اتوماتیک به سرویس هایی همچون Flickr, My Office, SkyDrive, Windows Live Hotmail, Windows Live Messenger,Office 365 SharePoint,LinkedIn متصل شوند.

انزل وب

خب بدیهی است با وجود امکان متصل شدن به چندین سرویس آنلاینی که مایکروسافت برای کاربران فراهم نموده است اگر ما بخواهیم به منوی Save As مایکروسافت آفیس ۱۵ نگاه کنیم خواهیم دید که علاوه بر امکان ذخیره سازی در کامپیوتر، امکان ذخیره سازی سند و یا هر ایتم دیگری در سرویس های آنلاین ذخیره سازی فایل همچون SkyDrive برای کاربران فراهم شده است.یکی از نکات مثبت دیگر این قسمت دکمه Add Service میباشد که شما میتوانید از طریق آن سند و.. را بر روی دیگر سرویس های آنلاین ذخیره سازی فایل نیز آپلود و ذخیره کنید.

انزل وب

انزل وب

با وجود اینکه مایکروسافت اعلام کره بود که تجربه کار با پنجره های دورن نرم افزار تغییر خواهد کرد اما تنظیمات نرم افزار Word نیز همچنان مثل گذشته میباشد و تغییرات چندانی نداشته است.

انزل وب

تصاویر دیگر نرم افزار های این مجموعه:

در ادامه میتوانید تصاویر دیگر از دیگر نرم افزارهای این مجموعه همچون Access15،PowerPoint 15 و.. را مشاهده کنید.

(برای مشاهده کامل هر عکس در اندازه کامل بر روی آن کلیک کنید)

انزل وب انزل وب انزل وب

انزل وب انزل وب انزل وب

انزل وب انزل وب انزل وب

انزل وب انزل وب انزل وب

انزل وب

نتیجه گیری کلی:

اگرچه Microsoft Office 15 هنوز به طور رسمی منتشر نشده است و در مرحله آزمایشی به سر میبرد اما کاملا معلوم است مایکروسافت قصد دارد با انتشار ویندوز ۸ و نرم افزار هایی همچون Office 15 که کاملا با رابط کاربری Metro ادغام شده اند کاربران را از ویژگی های ویندوزهای سنتی و دسکتاپ ها دور نماید و آنها را با یک محیط و ظاهر جدید که به نوعی قرار است در تمام دستگاه های نیز یکپارچه باشد آشنا کند.باید منتظر ماند و دید که آیا کاربران میتوانند با این محیط و رابط کاربری جدید مایکروسافت به خوبی ارتباط برقرار کنند یا خیر؟

منبع خارجی:winsupersite

ویرایش و ترجمه:انزل وب

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات