اشتباهات رایج در نگهداری از کامپیوتر 8 PC Maintenance Mistakes That Kill Your Hardware Lifespan

این ۸ اشتباه قاتل سخت افزار سیستم شما هستند !

حقیقتی که در استفاده از کامپیوتر ها وجود دارد آن است که تمامی کامپیوتر ها از هر نوع و مدلی که باشند ، به مرور زمان فرسوده میشوند، کند میشوند و نهایتا باید تعمیر یا تعویض شوند. با این حال ، رعایت نکاتی در استفاده ، تعمیر و نگهداری کامیپوتر ، سبب میشود که طول عمر کامپیوتر شما افزایش یابد و فرآیند فرسودگی به تعویق بیفتد. در این پست ، تعدادی از نکات کلیدی مهم در نگهداری از کامپیوتر را می خوانید.

اشتباهات رایج در نگهداری از کامپیوتر

۸ PC Maintenance Mistakes That Kill Your Hardware Lifespan

همه ی ما اشتباهات رایجی که حین کار با کامیپوتر انجام می دهیم ، برخی از این اشتباهات منجر به مشکلات سخت افزاری متعددی میشوند که به صورت خلاصه به آن ها می پردازیم.

تهویه ضعیف

یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد نقص سخت افزاری ، تهویه ضعیف می باشد که سبب می شود کامپیوتر کند شود و اجزای آن به مرور فرسوده شوند. این فرآیند در لپ تاپ سبب کاهش طول عمر باتری آن می شود. با این حال در طراحی کامپیوتر ها به بخش هایی نظیر فن توجه میشود و این باعث میشود که تا حدود زیادی از حرارت ایجاد شده کاسته شود. اما نیاز است که کاربران نیز کیس کامیپوتر را در نقاطی خنک ، ترجیحا زیر میز و به دور از حرارت قرار دهند.

برای دستگاه های دیگری نظیر لپ تاپ ها ، قرار دادن لپ تاپ روی فرش ، بالش و…سبب بسته شدن منافذ تهویه میشود.

اشتباهات رایج در نگهداری از کامپیوتر

تجمع گرد و خاک

قرار دادن کامپیوتر در جاهای پرگرد و خاک ، مثلا سطوحی که به ندرت گردگیری شوند ، سبب میشود که منافذ با گرد و خاک پر شوند و همین مورد نیز عامل تهویه ضعیف است. این مورد در لپ تاپ از اهمیت بالاتری برخوردار است.

برای جلوگیری از این مشکل ، به صورت دوره ای سطوح را پاک کنید و اگر احیانا بخش هایی از دستگاه شما گرد و خاک داشت ، آن را باز کنید و گردوخاک را پاک کنید. استفاده از هوای فشرده نیز راه حل مناسبی است که بسیاری از افرادی که تعمیر کامپیوتر انجام می دهند از آن استفاده می کنند.  برای مانیتور نیز می توانید با مطالعه ی نحوه درست تمیز کردن LCD و LED که قبلا آموزش دادیم ، این کار را انجام دهید.

اشتباهات رایج در نگهداری از کامپیوتر

کابل سست

در صورتی که از مشکل خاموش شدن ناگهانی کامپیوترخود نگران هستید ، باید به سیم ها توجه کنید. کابل های سیستم شما ، به خصوص کابل های خارجی بیشتر در معرض سست شدن قرار دارند و باید چک شوند. این مورد برای دکمه power بسیار رایج است و سست بودن سیم های مرتبط با آن ، عامل روشن و خاموش شدن ناگهانی است.

اشتباهات رایج در نگهداری از کامپیوتر

اختلال در تامین انرژی مورد نیاز کامیپوتر

این اختلالات به معنای برق رسانی ضعیف می باشد. مشکل در برق رسانی عوامل متعددی دارد . به عنوان مثال  لوازم پرمصرفی نظیر یخچال ممکن است در برق رسانی مشکل ایجاد کنند. اگر خوش بین باشیم ، این اختلالت سبب از بین رفتن دیتا ها و در بدترین حالت نیز سبب سوختن مادربرد میشود. دستگاه محافظ نوسان برق  Belkin BE112230-08 12 ، تا ۳۹۴۰ ژول امنیت برق رسانی را تامین می کند.

اشتباهات رایج در نگهداری از کامپیوتر

قطع و وصل نیرو برق

قطع و وصل شدن ناگهانی برق ، سبب از بین رفتن اطلاعات میشود، به علاوه هارد درایو نیز ممکن است به شدت آسیب ببیند. بخش های دیگر نظیر اس دی کارت در این مورد آسیبی نمیبینند، چون اتصال دائمی ندارندحتی در صورتی که اس دی کارت آسیب ببیند ، همچنین می توانید با ریکاوری عکس های از روی مموری کارت و اس دی کارت خراب شده ، اطلاعات را مجددا بازیابی کنید. در هر صورت برای جلوگیری از این مشکلات ، از منبع انرژی استفاده کنید. این منبع انرژی اضطراری ، سبب میشود که انرژی لازم برای خاموش کردن سیستم شما در لحظه ی قطع برق تامین شود و سیستم ناگهانی خاموش نشود.

اشتباهات رایج در نگهداری از کامپیوتر

خالی شدن باتری

برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ باید به نکاتی توجه داشته باشید. اول آن که حرارت زیادی سبب آسیب به باتری شما میشود. بنابراین توصیه ما این است که حین کار با لپ تاپ ، در صورتی که متبع انرژی متناوب یا برق خانگی در دسترس دارید ، از باتری استفاده نکنید. به علاوه حین شارژ باتری نگذارید که این فرآیند تا ۱۰۰ درصد ادامه یابد و زمانی که باتری لپ تاپ رو به کاهش است ، اجازه ندهید این مقدار از حد خاصی فراتر رود و با تمام شدن باتری لپ تاپ خاموش شود.

اشتباهات رایج در نگهداری از کامپیوتر

آسیب فیزیکی

به علت افتادن لپ تاپ ، پرتاب شدن و یا ضربه خوردن بر اثر اصابت اشیا ، ممکن است که سیستم شما آسیب ببیند و به علاوه هارد درایو که بخش اصلی سیستم است ، صدمه ببیند. برای جلوگیری از ایجاد آسیب فیزیکی ، زمانی که کامپیوتر روشن است ، آن را جا به جا نکنید و از ریخته شدن مایعات و یا اصابت ضربه به آن جلوگیری کنید. در هر صورت اقدامات لازم در صورتی که مایعاتی روی لپ تاپ شما بریزد در انزل وب معرفی شده است که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.

اشتباهات رایج در نگهداری از کامپیوتر

به روزرسانی نرم افزار

به روزرسانی نرم افزار ارتباط مستقیمی با کاهش طول عمر سخت افزار ندارد. ولی در هر صورت سبب کاهش سرعت عملکرد کامپیوتر ، ایجاد خطا و نهایتا مشکلات دیگر میشود. نرم افزارهایی که باگ دارند یا از آن ها استفاده نمی کنید را پاک کنید و برنامه های بتا زیادی را به کار نگیرید. ضمنا از آخرین نسخه مرورگر ها استفاده کنید و سعی کنید  یک آنتی ویروس مطمئن برای امنیت سیستم به کارگیرید.

اشتباهات رایج در نگهداری از کامپیوتر

تجربه و پیشتهاد شما؟

با استفاده از نکاتی که ذکر شد ، می توانید از یک سیستم به مدت طولانی استفاده کنید و تا مدت ها از سلامت کامپیوتر خود مطمئن باشید. شیوه معمول شما برای نگهداری از کامپیوتر شخصی خود چیست؟ آنها را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش اتصال کامپیوتر و لپ تاپ به تلویزیون
انزل وب
اولین نمایشگر لمسی جهان با قابلیت پشتیبانی از USB

نظرات

  • Abedi says:

    سلام من امروز داشتم بازی میکردم بازی تو یه صفحه گیر کرد و هیچ جور نتونستم از بازی خارج شم حتی وقتی دکمه پاور کامپیوتر رو میزدم از بازی خارج نمیشد برای همین از برق کشیدمش مشکلی پیش نمیاد؟

  • LastCentauR says:

    هی برق قطع وصل میکنن امروز دوبار برق هنگامی که سیستم روشن بود رفت نوبت اول هیچی نشد دفعه بعد سیستم رو sleep بود برق رفت دیر تر روشن شد بجای Starting window یه صفحه دیگه آورد بعد ۱ دقیقه روشن شد

    خدا بگم این بی شعور های مفت خور چی کار کنه

  • بیکار جامعه says:

    این مورد هایی که میگم باعث شد لپ تاپ قبلیم نابود بشه:
    ۱: در هاردهای رایج HDD از جابجایی لپ تاپ وقتی که روشنه به شدت بپرهیزید چرا که در این نوع هارد ها دقیقا درون هارد شما یک دیسک آهنی یا لاکی با سرعت بالا در حال چرخش است و این عمل باعث ایجاد بدسکتور می شود.
    ۲: قبل از نصب هرگونه سیستم عامل های تایید نشده ( اندروید و غیره) روی سیستم بعنوان سیستم اصلی به شدت بپرهیزید و حتما قبل از نصب از عدم آسیب رسانی به سیستمتون مطمئن بشید. دقت داشته باشید که اندروید روی دیسک های SSD ( دیسک های سرد-فلش ها- هارد های SSD گجت ها) نصب و اجرا میشود و دیسک شما HDD است!!! سرعت HDD از SSD کمتره به همین دلیل باعث خرابی هاردتون میشه!!!
    ۳: از سیستم عامل توصیه شده توسط شرکت استفاده کنید( مثلا درایور های من ۸.۱ بود بجاش ۷ نصب کردم کلا کارکرد سیستم عجیب شد و بوت طولانی!!!)
    ۴: قبل از نصب هرگونه قطعه اضافی مثل رم روی دستگاه از سازگاری مارک رم ها مطمئن بشید، چون باعث نیم سوز و سوخته شدن میشه!!
    ۵: لپ تاپ را اگر تخصص ندارید باز نکنید چرا که خیلی پیچ داره و به حافظه سپردن جای هر کدوم کار سختیه!!!
    ۶: در هنگام باز کردن LCD لپ تاپ رو به بالا( برای استفاده) از مرکز وسط بالای لپ تاپ اینکارو انجام بدید( اگر از راست یا چپ باز کنید در طولانی مدت صفحه دفرمه میشه)

  • علیرضا says:

    اتصال به بدنه کیس تون رو رفع کنید. تا جایی که میشه از گذاشتن لپ تاپ روی سطح هایی مثل فرش یا موکت جلوگیری کنید. نسبت به سر و صداهای غیر عادی سیستم تون بی تفاوت نباشید.

  • علیرضا says:

    هارد سیستمتون رو دفرگمنت کنید 🙂