چرا سرعت وایفای کند است؟ روش ها افزایش سرعت وای فای

۴ دلیل کندی سرعت وای فای و روش های افزایش سرعت آن

فناوری وای فای ، این امکان را به کاربران داده است تا بدون نیاز به اتصال سیم به مودم و تا فواصل مشخصی ، بتوانند از اینترنت استفاده کنند. اما در کنار مزیت های بسیار آن ، مشکلاتی نیز از جمله وصل نشدن کاربران به وای فای ، کندی سرعت ، قطعی و وصلی و… وجود دارد که در اغلب موارد یافتن علت اصلی کمی دشوار است. از این رو تصمیم گرفتیم در این پست ، علل اصلی کندی سرعت وای فای را بررسی کنیم تا در صورتی که با این مشکل مواجه شدید ، بتوانید خودتان آن را برطرف کنید.

چرا سرعت سیگنال وای فای کند است؟ روش ها افزایش سرعت وای فای

۴ Reasons Why Your Wi-Fi Is So Slow

این امواج ، که قبلا در مورد مضر بودن یا نبودن آنها برای انسان در انزل وب صحبت کردیم ، اطلاعات را بر بستر دو فرکانس استاندارد ۲ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز منتقل می کند. مودم های وای فای نیز معمولا دو فرکانس را جست وجو می کنند و آن که از کیفیت بهتری برخوردار باشد ، انتخاب می کنند.

دلایلی که برای کاهش سرعت وای فای می توان بررسی کرد عبارتند از:

محل قرارگیری مودم

برای قرار دادن مودم ، باید به فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید:

ارتفاع

مودم را ترجیحا روی زمین و سطوح کم ارتفاع قرار ندهید. سعی کنید که دستگاه خود را در بالاترین سطح موجود بگذارید و از قرار دادن اشیای مختلف جلوی  مودم خودداری کنید.

اشیای اطراف مودم

دقت داشته باشید که مودم خود را در مکان هایی قرار دهید که توسط دیوار های بتنی و به طور کلی مانع های بزرگ ، بلاک نشود. نمی توان انتظار داشت که از پشت دیوار های بتنی ، امواج خوبی ار وای فای را دریافت کنیم.

همچنین از قرار دادن مودم در اطراف وسایلی الکتریکی  بپرهیزید.

فاصله تا مودم

فاصله ی شما از دستگاه ، روی سرعت وای فای موثر است. سعی کنید که دستگاه را در نزدیک ترین نقطه نسبت به خود قرار دهید. همچنین اگر فضای مدنظر شما بزرگ است ، مودم را در مرکز محل قرار دهید. مودم امواج را به صورت گردشی و در ۳۶۰ درجه ، ساطع می کند.

چرا سرعت وای فای کند است؟

تنظیمات وایرلس و نویز دستگاه

آیا می دانستید که در نزدیک ترین فاصله نسبت به شما ، امواج دستگاه های دور از شما قرار دارند و به طور کلی هرجا که پا می گذاریم ، انبوهی از امواج در آن موجود دارد؟

با توجه به این موضوع ، می توان دریافت که امکان تداخل امواج وای فای با وای فای خانگی وجود دارد و این تداخل ، یکی از علل رایج افت سرعت وای فای است.

چرا سرعت وای فای کند است؟

اما چه امواجی با وای فای شما تداخل می کنند؟

امواج مایکروویو

امواج مایکرویو با امواج وای فای تداخل زیادی داردند. علت اصلی آن ، نزدیکی فرکانسی است که در آن ، هر دو دستگاه مدیریت میشوند.  البته مایکروویو های زیادی وجود دارند که بدنه ی آن ها به خوبی عایق شده است و مشکلی از این جهت ایجاد نمی کند. اما برخی به علت ضعف در پوشش داخلی ، امواج را به خارج  گسیل می کنند.

امواج بلوتوث

یکی دیگر از امواج بی سیمی که با وای فای تداخل دارد ، بلوتوث است. بلوتوث در فرکانسی حدود ۲.۴ گیگاهرتز مدیریت میشود که به وای فای نزدیک است. برای جلوگیری از این تداخل ، دستگاه ها به صورت نرمال سیگنال ها را میان ۷۰ کانال جا به جا می کنند. این عدد را به صورت دستی تا ۱۶۰۰ در هر ثانیه تغییر دهید تا این تداخل به حداقل برسد. با این حال سعی کنید که مودم روتر شما از دستگاه هایی که امواج بلوتوث را گسیل می کنند دور باشد.

ریسه های تزیینی

لامپ های تزیینی کوچکی به شکل ریسه در مکان های مختلف استفاده میشوند ، می توانند با ایجاد فیلد های الکتریکی ، با وای فای تداخل کنند. این اختلال زمانی که لامپ های شما چشمک زن باشند بیشتر میشود.

بهتر است مودم را از این چراغ ها دور نگه دارید.

3-Reasons-Why-Your-Wi-Fi-Is-So-Slow

همسایه ها

یکی از مسائلی که سبب افت سرعت وای فای میشود ، تداخل امواج وای فای ساختمان هایی است که ساکنان زیادی دارد ؛ مثلا آپارتمان ها و برج ها

در ساختمان های نزدیک به هم ، احتمال تداخل دو مودمی که در یک زمان ، سیگنال هایی را به یک کانال برای پخش شدن ارسال می کنند ، زیاد است. در این مواقع بهترین راه حل ، انتخاب کانال مناسب در تنظیمات مودم است. البته در مودم های جدیدتر ، سرچ کانال به صورت اتوماتیک انجام میشود و نیازی به انجام این کار به صورت دستی نیست.

نکته ی دیگری که در مورد همسایه ها و افرادی که در مجاورت شما زندگی می کنند وجود دارد ، احتمال استفاده آن ها از وای فای شما است. هر بار که افراد سعی می کنند به وای فای شما وصل شوند ، تا حدودی از سرعت شما برای لحظاتی کاسته میشود تا آن کاربر به شبکه ی وای فای شما وصل شود. بنابراین بهتر است که اولا پسورد های ایمنی را برای وای فای خود انتخاب کنید ، ثانیا مودم خود را به صورت دوره ای ریست و آپدیت کنید. در صورت نیاز می توانید با مطالعه چگونگی کنترل حجم وایرلس مهمان ، از مصرف اینترنت توسط افراد مهمان و کاهش سرعت ، جلوگیری کنید.

چرا سرعت وای فای کند است؟

نحوه استفاده از اینترنت

این که شما چه طور از حجم اینترنت خود استفاده کنید ، روی سرعت شما تاثیر دارد. مثلا وقتی در حال دانلود کردن فایل های زیادی با کامپیوتر خود هستید ، توقع نداشته باشید که سرعت وای فای شما همانند زمانی که دانلود قطع شده است ، باشد. گاهی نیز برخی از بخش هایی که به صورت خودکار به روزرسانی میشوند ، ممکن است سبب کاهش سرعت شما شوند. این مورد را نیز نظیر اشتباهات رایجی که حین کار با کامپیوتر انجام می دهیم را به یاد داشته باشید.

همچنین افرادی که در شبکه ی وای فای شما فعالیت دارند ، روی سرعت وای فای شما موثر اند. هر چه قدر که دستگاه های بیشتری به یک وای فای وصل باشد ، تقسیم پهنای باند بیشتری صورت میگیرد و این به معنای افت سرعت است.

برای اطلاع کامل از دلایل کند بودن اینترنت خود مطلب قبلی ما در مورد چرا حجم اینترنت زود تمام میشود ؟ روش های جلوگیری از مصرف حجم اینترنت حتما بخوانید

در نهایت اگر تمامی موارد ذکر شده را انجام داده اید ، به صورت خلاصه به نکات زیر برای دریافت مناسب تر سیگنال توجه کنید:

  • مودم را در ارتفاع ، دور از اشیا و مکانی که بیشتر افراد در آن تجمع می کنند قرار دهید.
  • مودم را از وسایل الکتریکی دور نگه دارید و کانال مناسب را برای مودم در تنظیمات دستگاه انتخاب کنید.
  • مودم را همواره به روز نگه دارید و از دانلود فایل های حجیم به صورت همزمان که سبب کاهش چشمگیر سرعت وای فای میشود خودداری کنید.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

سعی کنید مودم خود را در مکان هایی قرار دهید که از تجمع افراد منزل یا محل کار ، دور باشد. در صورتی که با علل دیگری برای کاهش سرعت وایفای مواجه شده اید ، تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش استفاده همزمان از وای فای و کابل شبکه در ویندوز
آموزش استفاده همزمان از وای فای و کابل شبکه در ویندوز
آموزش 12 روش حل مشکل پیدا نکردن وای فای در ویندوز 11
آموزش ۱۲ روش حل مشکل پیدا نکردن وای فای در ویندوز ۱۱
آموزش 4 روش وصل شدن به وای فای بدون داشتن رمز
آموزش ۴ روش وصل شدن به وای فای بدون داشتن رمز
آموزش روش رفع مشکل روشن شدن خودکار وای فای آیفون
آموزش ۶ روش رفع مشکل روشن شدن خودکار وای فای آیفون

نظرات

  • علیرضا says:

    سلام مودم من سرعت زیادی داره اما تو گوشیم که وصل میشم خیییییییلی کنده.
    چیکار کنم؟

  • صدرا says:

    سلام من ۲ ماه وافای ایرانسل …..TD_LTE …..GP_2101 plus دارم خیلی سرعتش ضعیفه لطفا کمک کنید

  • abolfzl. 123 says:

    سلام من از وای فای مخابرات مدل دی لینک استفاده میکنم سرعتش خیلی خیلی ضعیفه اگه میشه کمکم کنید.

  • سمیرا says:

    سلام. چرا من بسته مثلا هشت مگابایتی میگیم ولی سرعت از ۵۰۰ کیلو بایت بیشتر نمیشه ؟ حدودا یه ماهه که خریدمش

  • Sara says:

    من مودم ایرانسل دارم بسته ای هم که خریدم سرعت ۸ مگ بر ثانیه است اول ا خیلی خوب بود ولی الان دو روز طول نیوشه ۱۰۰ مگ رو دان کنه
    پنج تا چراغ مودم هم روشنه نزدیک مودم هم هستم چیزی هم دان نمیکنم
    دوستان اگر کسی راه حلی برام داره لطفا بگه

  • امیر says:

    بابا خوشبحالتون
    سرعتتون بالای ۱۰۰ کیلوبایته
    مال من جدیدا به ۳۰ کیلو بایت رسیده
    تازه دارم خدا خدا میکنم قطع نشه
    به هرکیم میگم میگه طبیعه

  • طاها says:

    سلام خسته نباشید. من از وایفای مخابرات استفاده میکنم . اولین باری که استفاده میکردم خوب بود ولی یهو سرعت از ۲مگ اومد ۲۵۰ کیلو بایت . گفتن از طعرفتونه . منم تطعرفرو عوظ کردم ولب درست نشد . چیکار کنم

  • Ali reza says:

    سلام بچه ها من از اینترنت مخابرات استفاده میکنم اولش سرعتش خیلی خیلی کم بود که حتی تلگرام هم بعد ۱۰ دقیقه تازه باز میکرد یهو بعد ۲.۳ ماه یهو خوب شد از ۵ کیلوبایت رسید یه ۱۰۰ یا ۲۰۰ کیلوبایت خوب بود راحت باز میکرد ولی الان دوباره بد شده هیچی باز نمیکنه کسی میدونه چرا؟

  • پرستو says:

    سلام خسته نباشید
    نمیدونم چرا اینقدر قدرت سیگنال وای فای ضعیفه حتی وقتی یک متریش هم میشینیم یه دونه خط بیشتر سیگنال نداره .
    چه با گوشی چه با لپ تاپ .
    چیکار باید بکنم به نظرتون مشکل از چیه ؟

  • رضا مزیدی says:

    من مودم دارم سرعتش توی کامپیوتر خیلی خیلی کمه توری که باید یک تا دو دقیقه بشه یکی سایت رو باز کنه امه تو گوشی که امتحان میکنم خیلی سرعتش بالاست اگه میشه راهنماییم کنید با تشکر

    • MEHDI says:

      سلام دوست عزیز دکمه wو ویندوز رو بگیرید (همزمان)تا run اجرا شود بعد در کادر سفید این را بنویسید به حروف کوچک gpedit.msc و ok را بزنید بعد روی ۱_ computer configuration کلیک کنید به تب۲_ administrative templates رفته بعد به ۳_network رفته و بعد به ۳_qos packet schedulerرفته ۴_روی دابل کلیک کنید ۵_روی دایره کنار enabled کلیک کنید بعد به کادر پایین سمت چپ دقت کنید و ان را روی صفر بگذارید اینطوری دیگر کامپیوتر از سرعت اینترنت کم نمیکند
      امیدوارم این پست کمک تان کند

    • pouya brice says:

      سلام واس من ۷۲ مگابیت بر ثانیه زده ولی بازم کنده ی وقتای اعصابو بهم میریزه مشکل از چیه ک با اینک دانلود بالاس بازم ضعیفه مشکل تنظیماتشه ؟

  • morteza says:

    من هم دقیقا همین مشکلو دارم

  • Rrza says:

    سلام ، خیلی ممنون میشم جواب بدید ، من مودم گرفتم شارژش کرد سرعتشم گفتم گذاشت رو چهار مگابایت اما وقتی استفاده میکنم خیلی کُنده انگار ۵۱۲ کیلوبایت هست یا کمتر، خیلی داغون شده سرعتش فکر نکنم واسه اشیا و ارتفاع و این چیزا باشه اگه کسی چیزی میدونه بگه دمتون گرم.

  • Moein says:

    سلام من از اینترنت مخابرات استفاده میکنم بعد مودم رو با یه طرح که سرعتش ۵ مگ در ثانیه بود فعال کردم یک ماه خوب بود بعد سرعتش از ۵ اومد ۲۰ کیلوبایت به مخابرات زنگ زدم گفتن مشکل نیست تو سایت مخابرات چک کردم زده سرعت عالی ۵ مگ در ثانیه وای فای رمز داره و این مشکل کلا وجود داره مثلا روی گوشی ها ،کامپیوتر و لپتاب ممنون میشم یه راهنمایی بفرمایید اگر می دونید مشکل چیه.

    • مهدی says:

      بله شرکت مخابرات نوع سرویس دهیشان همینطور است

      در دو ماه اول بسیار با سرعت اما بعد………

  • Moein says:

    سلام من از اینترنت مخابرات استفاده میکنم بعد بعد مودم رو با یه طرح که سرعتش ۵ مگ در ثانیه بود فعال کردم یک ماه خوب بود بعد سرعتش از ۵ اومد ۲۰ کیلوبتایت به مخابرات زنگ زدم گفتن مشکل نیست تو سایت مخابرات چک کردم زده سرعت عالی ۵ مگ در ثانیه وای فای رمز داره و این مشکل کلا وجود داره مثلا روی گوشی ها ،کامپیوتر و لپتاب ممنون میشم یه راهنمایی بفرمایید اگر می دونید مشکل چیه.

  • رز says:

    چند سالی میشه که به مخابرات درخواست اینترنت داده و از وای فای استفاده میکنم اما نکته مهم اینکه من اینترنت با سرعت ۵۱۲ گرفتم و هر ماه دارم مبلغی برای اینترنت ۵۱۲ میپردازم اما از همون ابتدا تا الان به صورت متوسط و معمول نهایتا سرعت اینترنت من ۶۰ هست من اینو نمونه بارز کم فروشی میدونم و از این بابت متاسفم که فقط این چیزا رو به مردم یاد میدن اما مخابرات عزیزمون خوش رعایت نمیکنه

  • Yoomin says:

    مال من افتضاحه ??

  • کیمیا says:

    سلام…
    من نزدیکه یک ماه از مودم ال تی ای ایرانسل استفاده میکنم و بسیار راضی ام ،با این که در شهر پرند و شهرک آفتاب زندگی میکنیم و در تمام نقاط پوشش نداره ولی تا سه آنتن رو دریافت میکنه و سرعت دانلود بسیار داره تا حدی که نوار اعلان گوشی رو میکشم پایین دانلود تمام شده… در کل من راضی ام

  • مهدی says:

    چرا با گوشیم به مودم وصل میشم سرعتش پایینه
    چند نفرم گفتن باید سیم کارت ایرانسل بزارم ولی جواب نداد

  • Ikon says:

    سلام من به مودم برادرم وصلم رفته مسافرت در اتاقش قفله نمیتونم به مودم دسترسی داشته باشم اتاقش دقیقا زیر اتاق منه من طبق بابام اون پایین الان آنتنش فولع ولی سرعتش ۱. کیلو بایته هرجا میرم آنتن نداره به خودش گفتم گفت من کاری نکردم اصل هیچ وقت سرعت نداره چیکار کنم ولی آنتن فوله فوله ها

  • Kazem says:

    سرعت وای فام کم شده چیکار کنم

  • naghshin says:

    باسلام
    لپتاپ من به اینترنت وصل میشه ولی خیلی ضعیفه. مشکلش چیه ؟
    اگه واستون مقدوره راهنماییم کنید. سپاس

    • پیروز says:

      سلام.بایدdnsهارو تنظیم کنی اگه نتونستی،ب تلگرامم پیام بده ک یادتون بدم
      @piroozshahri

  • mohsen says:

    اینترنت گوشی ضعیف است چکارکنم

    • سلام says:

      سلام دوستان من اول از مخابرات برای مودمم اینترنت گرفتم یک ماه اول خوب ولی بعدش گند بعد که تموم شد بستش رفتم از سایت آسیاتک گرفتم خیلی خوب بود الان ۷ ماه استفاده میکنم هنوزم عالیه و بعد روی کیس کامپیوترم گذاشتم مثل … سرعتش زیاد شده و قوی شده
      کاری که من کردم رو بکنید حتما موفق میشین من مشکل همه ی شماها رو داشتم سرعت اینترنتم ۳۵ کیلوبایت بود ولی کار های بالا رو که انجام دادم موفق شدم
      امیدوارم شما هم موفق بشین

    • Sarina says:

      سلام وای فای ما خیلی ضعیف ازآسیاتک گرفتیم واقعا عذاب آور

  • mohsen says:

    بسته الفا+ گوشیی مودم نیست

  • Behrooz says:

    با سلام
    مودم من همه چراغاش روشنه و قطعی زیادی داره مثلن بعد از ۱۵ دقیقه قطع میشه و مجدد وصل میشه احتمالش هست مشکل از خط باشه؟اگه میشه راهنماییم کنید..

  • abolfazl says:

    سلام.اون عکس که توش امواج اطرافو نشون میده مربوط به چه سایتیه؟

  • مهدی says:

    عرض سلام و روز بخیر
    ممنون از مطالب مفید و بدردبخورتون
    من هر روز مطالب سایت رو میخونم و خیلی تو بالا بردن اطلاعات بهم کمک میکنه
    خسته نباشید