نوشتن متن و یادداشت های مخفیانه و سری

۵ روش برای نوشتن متن و یادداشت های مخفیانه و سری

گاهی نیاز است تا منظورمان را به صورت مخفی و سری به کسی بفهمانیم . در این مواقع نوشتن کلمات به صورت رایج و معمول ، ریسک بالایی دارد و ممکن است هر لحظه کسی متوجه حرف های شما شود. نوشته های مخفیانه و سری ، راه مناسبی برای برقراری ارتباط با افراد مختلف در مواقعی است که نمی خواهیم شخص دیگری از حرف های ما آگاه شود. در این مطلب تصمیم داریم روش هایی برای نوشتن محرمانه کلمات ، معرفی کنیم.

راه های نوشتن یادداشت و نامه های محرمانه

How to Make a Secret Note

انجام امور به صورت مخفیانه ، مثل  مخفی کردن پوشه و فایل های اندروید ، یکی از پرطرفدارترین مسائلی است که معمولا کاربران میل زیادی به یادگیری آن ها دارند و طی مدت استفاده از دستگاه های هوشمند و حتی در زمنه های خارج از تکنلوژی به آن ها نیاز پیدا می کنند . برخی از روش های برای نوشتن متن و یادداشت های رمز گذاری شده عبارتند از:

رمز گذاری حروف

در این روش ، به جای هر حرف ، یک حرف دیگری در نظر میگیرید. به عنوان مثال برای حرف a ، از حرف f  استفاده می کنید. تمامی حروف به این شیوه رمزگذاری میشوند. دقت داشته باشید که برای هر حرف ،حرف دورتری را جایگزین کنید که به سادگی قابل حدس نباشد.

برای این که بتوانید به سادگی رمزگشایی کنید ، یک جعبه تهیه کنید و حروف را داخل جعبه قرار دهید. ابتدا حروف انگلیسی یا فارسی را پشت سرهم بنویسید و دور هر یک دایره بکشید که مشخص باشد. در مقابل ، حروف جایگزین را نیز لیست کنید و در جعبه قرار دهید ؛ طوری که بیننده با مشاهده آن ، به سادگی بتواند حرف را جایگزین کند.

راه هایی برای یادداشت گذاری مخفیانه

می توانید علامت یا سمبل های اختصاصی نیز برای خود تهیه کنید. با این کار رمزگشایی پیچیده میشود و در عین حال نیز احتمال لو رفتن آن به حداقل میرسد. سعی کنید سمبل هایی که به کار می برید ، به سادگی قابل رسم باشند و زیاد پیچیده نباشند.

برای زبانی که ایجاد می کنید ، یک کلید بسازید. به این شکل که انحنای یک سمبل ، بتواند یک حرف را یادآوری کند و یا این که در مجموع ترسیم آن را ساده تر کند. زبانی که ابداع کرده اید را آن قدر تمرین و تکرار کنید تا بتوانید به خوبی به سایرین و دوستانتان آموزش دهید و در مواقع ضروری از این روش برای مخفیانه نوشتن استفاده کنید.

راه هایی برای یادداشت گذاری مخفیانه

راه دیگر ، استفاده از حروف زبان های دیگر و ایجاد یک زبان ترکیبی می باشد. به عنوان مثال برای a  از آلفا استفاده کنید. دقت داشته باشید که همه زبان ها ، از تمام حروف پشتیبانی نمی کنند و لزوما برای یک حرف در زبان شما ، حرف مشابهی در زبان های بیگانه وجود ندارد.

راه هایی برای یادداشت گذاری مخفیانه

استفاده از اعداد نیز در این زمینه به شما کمک می کند. خود اعداد می توانند به سادگی جایگزین حروف شوند. ضمنا زمانی که لازم است یک ساعت مشخص را در متن خود بنویسید، مثلا در جمله See you tonight, 8 o’clock ، به جای عدد ۸  ، می توانید از ۱۲۸/۲=۶۴ استفاده کنید. چون ۸ ریشه سوم ۱۲۸ می باشد ، بنابراین استفاده از این رابطه می تواند به طرف مقابل شما ، ساعت قرار را بفهماند.

راه هایی برای یادداشت گذاری مخفیانه

دقت کنید که هر چه قدر هم که رمز شما پیچیده تر باشد ، به دلیل این که معمولا از زبان محلی یا رسمی کشور خود استفاده می کنید ، ممکن است رمزگشایی شود.

راه هایی برای یادداشت گذاری مخفیانه

جابه جای کردن حروف

شیوه دیگر برای مخفیانه نوشتن ،جا به جا کردن حروف یک کلمه و پیچیده کردن خواندن آن است. در این روش ، حروف به صورت نامنظم و مثلا از آخر به اول نوشته میشوند. درهم بودن حروف ، نوشته را ناخوانا می کند و ذهن خواننده را برای تمرکز روی آن سریع تر خسته می کند.

ابتدا یک جمله ساده را انتخاب کنید ، سپس حروف را با توجه به یک نظم خاص به هم بریزید. برای این که دوستان و اطرافیانتان بهتر متوجه شیوه جا به جایی حروف شوند ، یک ماتریکس ایجاد کنید. مثلا در ستون افقی ، حروف اصلی نوشته و در ستون عمودی ، حروفی که به جای آن قرار گرفته اند مشخص شده باشد.

راه هایی برای یادداشت گذاری مخفیانه

راه حل دیگر ، نوشتن حروف به صورت عمودی و از بالا به پایین ، به جای سمت راست به چپ و یا برعکس است. دقت داشته باشید که این روش خیلی مطمئن نیست و تنها حروف از بالا به پایین نوشته می شوند و بنابراین هیچ درهم ریختگی برای آن ها اتفاق نمی افتد.

ستون حرف هایی که ایجاد میکنید ، مشابه حرکت مار ، از بالا به پایین نوشته میشوند. به همین دلیل به این روش snake method گفته میشود.

راه هایی برای یادداشت گذاری مخفیانه

جایگزینی هر حرف با یک عدد

راه حل دیگر ، جایگذاری یک عدد برای هر حرف است. به عنوان مثال برای حرف a ، از عدد ۵ استفاده می کنید. حرف f ، عدد ۲  و حرف r ، عدد ۸ . نهایتا زمانی که می خواهید کلمه far را بنویسید ،با توجه به رمزنگاری ما در این جا ، به شکل ۲۵۸ آن را می نویسید. برای تمامی حروف همین رمزگذاری را انجام دهید.

راه هایی برای یادداشت گذاری مخفیانه

می توانید از ابزارهای دیگری مثل کتاب نیز استفاده کنید. ابتدا یک کتاب ساده را انتخاب کنید و مطمئن شوید که طرف مقابل شما همان کتاب و دقیقا همان نسخه از آن را دارد. سپس سعی کنید کلمات خود را از میان صفحات مختلف کتاب پیدا کنید. مثلا ممکن است که یک کلمه در صفحه  ۱۰۰ ، خط ۲۸ و پنجمین کلمه موجود در خط باشد. بنابراین می توانید به این شکل آدرس بدهید: ۱۰۰,۲۸,۵

راه هایی برای یادداشت گذاری مخفیانه

استفاده از جوهر نامرئی

با استفاده از لیمو و مقداری آب ، می توانید جوهر نامرئی بسازید.  ابتدا در یک طرف کمی آب لیمو تازه را بریزید و سپس چند قطره آب به آن اضافه کنید. مخلوط را به هم بزنید و با براش یا قلم مو ، متن خود را روی آن بنویسید و مطمئن باشید که شبیه مخفی سازی فایل ها در عکس ، ویدیو و آهنگ ، می توانید نوشته های شما نامرئی میشود.

هر زمان که مایل باشید می توانید کاغذ را مقابل سشوار یا حرارت قرار بدهید و مشاهده خواهید کرد قسمت هایی که با مخلوط شما ثبت شده است ، قهوه ای رنگ و مشخص میشود.

راه هایی برای یادداشت گذاری مخفیانه

راه دیگر استفاده از نشاسته ذرت و ید می باشد که می تواند جوهر نامرئی مناسبی را ایجاد کند. برای تهیه جوهر ابتدا کمی نشاسته ذرت را با ۴ قاشق چای خوری آب مخلوط کنید و سپس به مدت ۳ تا ۴ دقیقه به آن حرارت دهید تا فقط گرم شود. در این حالت جوهر شما آماده است و می توانید با ابزاری مشابه گوش پاک کن یا خلال دندان ، متن مدنظرتان را روی کاغذ بنویسید.

جهت رمزگشایی کافی است مقداری از مایع ید را با ۱۰ قاشق چای خوری آب مخلوط کنید و خوب آن را به هم بزنید. با اسفنج ، کمی از محلول روی صفحه کاغذ بزنید و مشاهده می کنید که نوشته های شما به رنگ بنفش ، قابل رویت میشود.

راه هایی برای یادداشت گذاری مخفیانه

ساخت تخته وایت برد کوچک

در این روش از جوهر نامرئی استفاده نمیشود و حتی متن ها نامرئی نیستند؛ اما با توجه به این که یک تخته وایت برد را تهیه می کنیم ، می توانیم سریع نوشته ها را بنویسیم و پاک کنیم. برای ساخت این تخته یک تکه کاغذ یا مقوا را با چسب نواری براق بپوشانید. تمام سطح را با این نوار چسب کامل کنید و سعی کنید سطح تقریبا لیز باشد. می توانید با استفاده از خودکار یا ماژیک کوچک ، نوشته های خود را روی آن بنویسید و سریعا پاک کنید.

راه هایی برای یادداشت گذاری مخفیانه

نهایتا برای این که کدگذاری بهتری داشته باشید، به نکات زیر توجه کنید:

  • حین کدگذاری با روش های معرفی شده ، بین کدها فاصله کمی بگذارید و سعی کنید نوشته ها پیوسته باشد. در جابه جایی برگه ها دقت داشته باشید که نوشته شما به فرد مدنظرتان برسد و از جا به جایی آن ها در دست افراد دیگر که تنها سبب افزایش حس کنجکاوی آن ها میشود ، خودداری کنید.
  • کلیدهای مربوط به کدها را در جای امن نگه دارید و حتما قبل از این که کدها را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید ، آن ها را از کلید ها آگاه کنید.
  • از کدهای معرفی شده برای کارهای غیرقانونی و هم چنین تقلب های کلاسی (!) استفاده نکنید. این کدها هرچه قدر هم که پیچیده باشند ،تشخیص آن ها برای اساتید یا مراجع قانونی دشوار نیست.

تجربه و پیشنهاد شما؟

در صورتی که روش های دیگری برای یادداشت گذاری سری می شناسید ، دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

معرفی سایت و سرویس های جالب و کاربردی
معرفی وبسایت های جالب و کاربردی – شماره ۴۰

نظرات

  • parsa says:

    خو احمقا برین کد باینری یاد بگیرین. مورس رو که همه بلدن

  • صفیه says:

    خوب چرا از خودکار نامرئی استفاده نمیکنین خخخخخ

  • ۰۰۰۰ says:

    با کد مورس

  • taha says:

    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣داشتم به همین فکر می کردم
    ………….

  • سبحان says:

    از جدول مندلیف هم میشه استفاده کرد من همه جمله هایی ک میخوام مخفی بمونن رو از جدول مندلیف مینویستم اینجوری ک هر عدد۱تا۱۱۸ نشون دهنده ی حرف اول اون عنصره و اینکه نیاز نیس همه عنصر هارو حفظ کنیم اندازه۲۸تا هم بسته

  • محمد هادی says:

    اینا هیچ کدوم به درد نمیخوره بهترین راهش اینه که حرفاتو با خط سیریلیک بنویسید اونموقع هیچ کس سر در نمیاره یعنی چی اگه هم میخواین خط سیریلیک رو یاد بگیرید برید توی ویکی پدیا بنویسید خط سیریلیک بعد که اومد ازش اسکرین شات بگیرید و تموم

  • امیر حسین says:

    هر نشاسته ای به محلول ید واکنش نشون میده.
    پس می تونین از نشاسته هم استفاده کنیم.
    و بعد از مدت ها بهش محلول ید بزنیم.

  • سهیل says:

    چجوری دانلود کنیم

  • محیا says:

    الان این ها جواب هم داده؟

  • رها says:

    من روشی رو بلدم =دوستان یک مقوا رو بر می داریم با سوزن روش یک کاغذ می چسبانیم بعد مثلاً همین النا رو زیر کاغذ با روی مقوا می نویسیم
    بعد عدد ها را رمز می نویسیم مثل ا=۱.ل=۵.ن=۱۰. ا دوباره۱ . یعنی ۱۵۱۰۱ با مثلا می خواهم بگیم من عاشق النام میشه ۱۰۱۱ ۲۰۱۸۴۱۵۱۰۱۱۱ بعد پشت مقوا می نویسیم
    کاغذ رافار بده و مقوا را ببین

  • Mohammad amin says:

    سلام راست واقعیت رو بگم خیلی گیج شدم.!
    میخوام اسم ELENA رو رمزی یا مخفی.. بنویسم میشه بگین چگونه؟ واقعا لازم دارم لطفا راهنمایی کنید