كم كردن حجم فايل Word

آموزش کم کردن حجم فایل های Word که دارای تصاویر هستند

با وجود پیشرفت آی تی در دنیا و کشور ما و ارایه سرویس های رایگان، هنوز ممکن است زمانی پیش آید که شما میخواهید فایل ورد ( Word ) با حجم بالا را از طریق ایمیل ، تلگرام و.. ارسال کنید ولی به دلیل محدودیت فضا جهت ذخیره سازی و یا محدودیت ترافیک اینترنت مایل به انجام اینکار نباشید، در این پست قصد داریم نحوه کاهش حجم فایل Word که حاوی عکس های زیاد هستند را به شما آموزش دهیم.

چگونه حجم فایل ورد را کم کنیم ؟

Reduce the Size of Microsoft Office Documents That Contain Images

نرم افزار ورد به صورت پیش فرض در پشت صحنه ، عکس ها و مطالب را فشرده سازی می کند، ورژن های اخیر نرم افزار ورد همانند نرم افزارهای فشرده سازی عمل کرده و فایل ها، محتویات شما را فشرده سازی کرده و تصاویر تکراری که در ورد وارد کردید تنها یکبار در فایل واقعی ذخیره می گردد. با این وجود در ورژن های اخیر آفیس، استفاده از تصاویر با حجم بالا منجر به بالا رفتن حجم فایل نهایی می شود. در واقع تصاویری با حجم بالا که تنها یکبار در فایل وردتان استفاده می کنید باعث بالا رفتن حجم فایل نهایی ورد شما می شود. البته ابزارهای کمکی هم وجود دارد که شما می توانید از طریق آنها سایزهای تصاویر را مشاهده کنید. حال بدون اینکه نگران بالا رفتن حجم فایل ورد خود باشید، با ما همراه باشید تا  روش و مراحل آموزش جهت کم کردن حجم فایل های Word که حاوی تصاویر زیاد هستند را در ادامه برای شما ذکر کنیم. ما در این آموزش از نرم افزار word 2016 استفاده کرده ایم. اگر با ورژن ۲۰۱۶ ورد آشنایی ندارید پست مربوط به معرفی ۱۱ قابلیت پنهان Microsoft Word انزل وب را حتما مطالعه فرمایید.

نحوه کم کردن و پایین آوردن حجم فایل ورد

برای شروع ما پیشنهاد می دهیم قبل از اینکه عکس های موردنظرتان را در فایل ورد خود وارد کنید حتما آنها را توسط نرم افزارهای ویرایشگر عکس بهینه کنید ما در پست های قبلی ۴ روش سریع برای بهینه سازی و کاهش حجم عکس را آموزش داده ایم.

حال برای فشرده سازی تصاویر در فایل ورد، عکس مورد نظرتان را در سند ورد خود انتخاب (Select) کنید. سپس از طریق تولبار اصلی ورد، تب Format را انتخاب کنید.

How to Reduce the Size of Microsoft Office-1

در تب فرمت بر روی گزینه Compress Pictures که در عکس زیر مشخص شده است، کلیک کنید.

How to Reduce the Size of Microsoft Office_2

سپس پنجره جدیدی برای شما باز می شود که مربوط به تنظیمات Compress Pictures است. اگر قصد دارید تمامی عکس های موجود در سند وردتان را فشرده کنید، تیک گزینه “Apply only to this picture” را بردارید ولی اگر این گزینه را تیک بزنید به این معنی است که تنها عکس انتخاب شده فشرده خواهد شد. گزینه ی دیگری به نام “Delete cropped areas of pictures” قابل مشاهده است که باید این گزینه تیک خورده باشد، قابل ذکر است اگر این گزینه تیک خورده باشد زمانی که شما عکس ها در سند ودرتان را کراپ (Crop) می کنید دیگر امکان بازگشت به حالیت اولیه وجود ندارد مگر اینکه عکس اصلی را مجددا وارد کنید.

همچنین در قسمت پایینی می توانید وضوح تصویر یا همان رزولوشن را برای فشرده سازی مشخص کنید، برای کم کردن حجم فایل word پیشنهاد میکنیم پایین ترین رزولوشن را انتخاب کنید. سپس بر روی OK کلیک کنید تا تنظیمات به درستی ذخیره گردد.

How to Reduce the Size of Microsoft Office_3

بعد از ذخیره تنظیمات، بسته به تعداد تصاویر موجود در سند شما ممکن است این فرایند فشرده سازی کمی طول بکشد. برای مشاهده میزان حجم کم شده، بعد از پایان میتوانید سند ورد خود را به عنوان یک فایل جدید ذخیره کنید سپس حجم نهایی فایل جدید را با فایل قبلی وردتان مقایسه کنید.

حذف اطلاعات مربوط به تصاویر در حال ویرایش برای کاهش حجم فایل ورد

برنامه های آفیس در درون خود از یک ویرایشگر عکس بهره میبرند، هنگامی که شما در حال تغییرات و ویرایش بر روی تصاویر در سند خود هستید ورد شما عکس اولیه را نگه داری می کند تا بتوانید در صورت نیاز عکس را به تنظیمات اولیه برگردانید. اگر شما از این موضوع خرسند هستید باید اعلام کنیم این کار در برنامه های آفیس تنها باعث بالا رفتن حجم فایل نهایی شما می شود. و اگر راه حل و ترفند ذکر شده در بالا به اندازه کافی حجم فایل شما را کاهش نداد در اینجا ترفند دیگری را برای کم کردن حجم فایلهای ورد به شما آموزش می دهیم. قبل از شروع فراموش نکنید که سند خود را ذخیره کرده تا بعد از پایان کار بتوانید با خروجی جدید مقایسه و یا در صورت به دست آمدن نتیجه ای خلاف تصور شما، فایل اصلی را از دست ندهید.

ابتدا وارد منوی فایل (File) در سند ورد خود شوید.

How to Reduce the Size of Microsoft Office_4

سپس بر روی گزینه “Option” کلیک کنید.

How to Reduce the Size of Microsoft Office__5

در پنجره باز شده از منوی سمت چپ، بر روی گزینه “Advanced” کلیک کنید.

How to Reduce the Size of Microsoft Office_6

سپس اسکرول را پایین آورده تا گزینه “Image Size and Quality” را ببینید. گزینه “Discard editing data” را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه اطلاعات مربوط به ویرایش تصاویر از بین خواهد رفت.

همچنین گزینه ی دیگری نیز در تصویر زیر قابل مشاهده است که با تیک زدن آن می توانید از فایل ورد خود در برابر فشرده سازی محافظت کنید! و همچنین می توانید یک رزولوشن پیش فرض برای فشرده سازی تصاویر داخل فایل وردتان انتخاب کنید.

How to Reduce the Size of Microsoft Office_7

بعد از انجام تغییرات، بر روی دکمه OK کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود. حال فایل ورد خود را با نام دیگری ذخیره کرده و سپس با فایل قبلی مقایسه و تفاوت در حجم خروجی فایل ورد خودتان را ببینید.

به عنوان مثال ما یک فایل با عنوان anzalweb.docx با استفاده از عکس هایی با کیفیت بالا ایجاد کردیم که حجم آن ۴۸ مگابایت شد بعد از انجام تعدادی زیادی ویرایش بر روی عکس ها و تغییرات فراوان، مراحل بالا را طی نمودیم. فایل دوم را بعد از انجام مراحل بالا با نام anzalweb2.docx ذخیره کردیم که بعد از ذخیره سازی، حجم فایل جدید ۳۵ مگابایت بود، یعنی تقریبا ۲۷ درصد کاهش حجم در فایل ورد شما. اگر میخواهید در اسناد قبلی خودتان این ترفندها را اجرایی کنید ولی آنها را گم و یا پاک کرده اید حتما پست مربوط به ۵ نرم افزار حرفه ای تعمیر و بازیابی فایل های Word را مطالعه فرمایید.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

در صورتی که ترفند ، برنامه و راه حلی خاصی دیگری برای کم کردن حجم فایل های Word میدانید تجربیات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش کامل 11 روش حل مشکل قفل شدن ورد (Microsoft Word)
آموزش کامل ۱۱ روش حل مشکل قفل شدن ورد (Microsoft Word)
آموزش ویرایش فایل ورد قفل شده و خروج از حالت Read Only
آموزش ویرایش فایل ورد قفل شده و خروج از حالت Read Only
آموزش کامل ساخت و طراحی سربرگ در ورد Microsoft Word
آموزش کامل ایجاد فهرست بندی ورد (Word) بصورت دستی و خودکار
آموزش کامل ساخت فهرست بندی ورد (Word) به صورت دستی و خودکار

نظرات

  • امجد says:

    خیلی عالی، ممنون تشکر
    کار من رو راه انداخت

  • سحر says:

    ممنونم واقعا سریع و عالی بود

  • الهام says:

    خیلی عااااالی بود ممنونم از شما🙏🙏

  • راد says:

    بسیار سپاس بابت آموزش خوبتون . یه دنیا تشکر . خدا بهتون سلامتی و ثروت فراوان عطا کنه.

  • homeira says:

    خیلی ممنونم مطلب بسیار مفیدی بود برای من
    با تشکر

  • m says:

    فوق العاده عاااااالی شگفت زده شدم

  • فریاس says:

    سلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام بی نظیر بود.دمتون گررررررررررررررررررررررررررررررررم،پایدار باشید.

  • پریسا says:

    سلام یک راه خیلی خیلی ساده تر و بهتر هم وجود داره، نرم افزار neuxpower رو نصب کنین، کافیه Compress word nuexpower رو سرچ کنین، بعد نرم افزار رو دانلود کنین.

  • المان says:

    عالیییییییییییییی ممنون کارم راه افتاد خیر ببینی

  • س.ن says:

    عالییییییییییییییییییییییی

  • مجید دایی says:

    سلام ی سوال دارم.من میخوام حجم یک فایل ورد رو کمتراز۱گیگ بکنم وبرای دانشگاه ارسال کنم.ممنون میکنم راهنماییم بکنید

  • fatemeh saraei says:

    سلام. ببخشید من چطوری میتونم فایل رو رجیستری کنم؟

  • حسین says:

    سلام… فقط میتونم بگم خدا پدر مادرتونو بیامرزه….
    من دارم مقاله میفرستم برای تربیت مدرس، تنها مشکلش اینه حجم فایل باید زیر ۲ مگ باشه. حالا مال من سه و خورده ای بود….
    روش اولتون بدرد زیاد نمیخوره چون برای چاپ مقالات باید۲۲۰ باشه رزولوشنش
    اما روش دومتون حجم فایل منو از سه ونیم رسوند به زیر ۲ مگابایت و این یعنی پایان سختیییییییییییییییییی 🙂
    تشکر از همتون

  • amang says:

    با سلام و احترام
    این روش خوبی هستش اما روش که من خودم شخصا انجام می دهم و خیلی راحت هست اینه که فایل رو با پسوندpdfذخیر کنید تقریبا یک فایل ۱۸ مگی رو ۱مگ و نیم کرد

  • میثم says:

    چرا مال من تغییر نمی کنه پس؟

  • آتنا says:

    واقعا عالی بود. ممنون

  • ریحانه says:

    سلام
    خیلی کاربردی بود
    فایل من از ۲۵ مگ به ۱ مگ کاهش حجم پیدا کرد.
    ممنون