چگونه دو لپ تاپ یا کامپیوتر را به صورت وایرلس شبکه و به بهم وصل کنیم؟

آیا برای شما هم پیش آمده که بخواهید بدون استفاده از اینترنت ، اطلاعاتی را از یک کامپیوتر یا لپ تاپ ، به کامپیوتر یا لپ تاپ دیگری انتقال دهید ؟ این کار معمولا از طریق اینترنت یا اتصال و انتقال فایل با دستگاه های جانبی مثل هارد اکسترنال و.. به سادگی امکان پذیر است ؛ اما اگر می خواهید این کار را به صورت بی سیم و بدون دسترسی به اینترنت و.. ، کاری که به شبکه کردن سیستم ها نیز معروف است ، انجام دهید ، شما را به مطالعه مطلب امروز انزل وب ، دعوت می کنیم.

اتصال و شکبه کردن دو لپ تاپ و کامپیوتر به صورت وایرلس برای انتقال فایل

How to Connect Two Computers or Laptops Wirelessly

اتصال شبکه دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وای فای به هم ، مثل تنظمیات مودم وایرلس و نحوه اتصال کامپیوتر به تلویزیون ، ساده است .در صورتی که سیستم های شما ، چه لپ تاپ و چه کامپیوتر ، به کارت شبکه وایرلس مجهز باشد ، می توانید از طریق برقراری ارتباط بی سیم میان دو کامپیوتر ، اطلاعات را جا به جا کنید.

شبکه ادهاک چیست؟

شبکه اد هاک (ad-hoc) ، یک شبکه بی سیم ( wireless ) موقت برای برقراری ارتباط است که معمولا وقتی امکان برقراری ارتباط با شبکه های ثابت وجود ندارد ( نظیر اتصال با سیم های LAN ) از آن استفاده میشود. زمانی که دو کامپیوتر به صورت وایرلس به هم متصل میشوند ، شبکه بی سیم peer-to-peer ad-hoc ایجاد میشود. شبکه های ad-hoc برای انتقال فایل ها در شرایط خاص هستند و بنابراین محدودیت هایی دارند . مثلا سرعت جا به جایی دیتا محدود است و یا این که شما نمی توانید بر سیگنال های این شبکه مانند شبکه های دیگر ، نظارت کنید؛ بنابراین لازم است که دو کامپیوتر یا لپ تاپ تا حد ممکن به هم نزدیک باشند و هر گونه تغییر در این فاصله ، اخلالاتی را در سیگنال دهی ایجاد می کند. به علاوه امنیت انتقال فایل ها از این طریق تضمین شده نمی باشد.

نحوه راه اندازی شبکه اد هاک برای شبکه کردن کامپیوتر و لپ تاپ با وایرلس

تصاویر این آموزش با ویندوز ۷ تهیه شده است ؛ با این حال می توانید از این آموزش برای ویندوز ۸ ، ۸.۱ ، ویندوز ۱۰ و ویستا نیز استفاده کنید.

برای شروع کنترل پنل را باز کنید و روی Network and Sharing Center کلیک کنید.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

در قسمت بعدی که باز میشود ، Setup a new connection or network را انتخاب کنید.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

در پنجره بعدی که باز میشود ، صفحه را به پایین اسکرول کنید تا گزینه Setup a wireless ad hoc (computer-to-computer) network را مشاهده کنید.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

در پنجره بعد برای شبکه کردن دو لپ تاپ با وایرلس و انتقال فایل به شما درباره ادهاک توضیح می دهد و همچنین گفته میشود که اگر به شبکه دیگری وصل هستید ، استفاده از شبکه ادهاک ممکن نیست. در همین مرحله Next را انتخاب کنید.

در مرحله بعد برای باید نام شبکه wifi و رمز را انتخاب کنید. برای تامین امنیت شبکه ادهاک ، تنها سه راه وجود دارد : بدون رمز ، WEP یا  WPA2-Personal که به صورت پیش فرض روی گزینه سوم ، یعنی WPA2-Personal تنظیم شده است.  next را بزنید . بعد از این مرحله ، پیغامی مبنی بر راه اندازی شبکه ادهاک مشاهده می کنید. همچنین گزینه ای تحت عنوان  Save this network ، مشابه با شکل زیر وجود دارد که اگر تیک مربوط به آن را نزنید ، شبکه راه اندازی شده به محض قطع شدن اتصال ، از بین میرود. اگر می خواهید از این شبکه مجددا استفاده کنید ، تیک این گزینه را بزنید.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

با انجام این مراحل ، شما توانسته اید اولین قسمت از راه اندازی شبکه را با موفقیت پشت سر بگذارید.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

در Taskbar ویندوز ، بر آیکن وای فای کلیک کنید تا منو آن باز شود . بعد از کمی جست وجو ، اگر مراحل گفته شده را به خوبی انجام داده باشید قادر خواهید بود نام شبکه ای که تازه ساخته اید را در این لیست مشاهده کنید. روی نام شبکه ساخته شده کلیک کنید.

4How-to-Connect-Two-Computers-or-Laptops-Wirelessly

بعد از انتخاب شبکه ، رو به روی نام شبکه ، عبارت Waiting for users را مشاهده می کنید که بعد از مدن زمان کوتاهی ، دو سیستم شناسایی میشوند و قادر خواهید بود اطلاعات را منتقل کنید.

نحوه انتقال اطلاعات با شبکه ادهاک

برای انتقال اطلاعات سه حالت وجود دارد:

اگر هر دو سسیتم ، مجهز به ویندوز ۷ و بالاتر هستند ، می توانید از قابلیت homegroup استفاده کنید که انواع فایل ها از جمله فیلم و عکس ، با آن قابل انتقال هستند.

اگر میان سیستم ها ، برخی به ویستا یا XP  مجهز هستند ، باید تمامی کامپیوتر ها به یک workgroup متصل شوند و قابلیت های network discovery و به اشتراک گذاری فایل ، فعال باشد.

اگر سیستم عامل های مختلفی روی کامپیوتر یا لپ تاپ های شما نصب شده است ، تنها با به اشتراک گذاری فایل از طریق مجوز ها می توانید اطلاعات را منتقل کنید.  نکته مهم در این روش ، فعال بودن قابلیت file sharing در سیستم های عامل غیر ویندوز و تنظیم پسورد برای کامپیوتر هایی است که سیستم عامل آن ها ویندوز می باشد.

راه اندازی  Homegroup برای انتقال فایل به صورت وایرلس بین دو لپ تاپ و کامپیوتر

همان طور که گفته شد ، از Homegroup برای حالت اول اول استفاده می کنیم.  برای شروع کنترل پنل را باز کنید و HomeGroup را انتخاب نمایید.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

اگر پیش از این کاربر دیگری به این اضافه شده باشد ، در لیست homegroup  مشابه شکل زیر نشان داده میشود و شما با کلیک روی Create a homegroup ، می توانید به این لیست بپیوندید.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

سپس از شما نوع فایل هایی که می خواهید انتقال دهید پرسیده میشود . در مرحله بعد نیز پسورد homegroup را به شکل زیر مشاهده خواهید کرد.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

تمام این مراحل برای هر سیستم باید انجام شود و وقتی که تمامی کاربران به homegroup پیوستند ، می توانید از طریق Homegroup بخش اکسپلورر ویندوز ، فایلی که به اشتراک گذاشته شده را مشاهده کنید.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

به اشتراک گذاری و انتقال اطلاعات از طریق Workgroup

از این روش برای حالت دوم استفاده میشود . اگر می خواهید سیستم هایی با ویندوز ویستا یا XP را به ویندوز ۷ یا بالاتر وصل کنید ، باید در ویندوز ۷ تغییراتی را ایجاد کنید.

ابتدا Network and Sharing center را باز کنید و سپس روی شبکه وایرلسی که ساخته اید کلیک کنید. اگر در ادامه نام شبکه ای که ساخته اید ، Home را مطابق شکل زیر مشاهده کنید ، می توانید مطمئن شوید که راه اندازی شبکه هاک به خوبی انجام شده است.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

در مرحله بعد باید تمامی کامپیوتر ها در یک workgroup قرار بگیرند. به صورت پیش فرض همه ویندوز ها در یک workgroup به نام WORKGROUP قرار میگیرند. اما بهتر است که این مورد را چک کنید.

برای ویندوز XP ، در My Computer ، گزینه Properties را انتخاب کنید. زیر بخش System Properties ، روی تب Computer Name کلیک کنید و در صورت نیاز به تغییر نام ، Change را انتخاب کنید.

در ویندوز ویستا ، از منو Start  ، روی Computer راست کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید. زیر بخش   omputer name, domain, and workgroup settings گزینه Change settings را انتخاب کنید و تغییرات را انجام دهید.

بعد از انجام این کار در ویندوز ۷ یا بالاتر ، از طریق بخش اکسپلورر ، Network را از منو سمت چپ انتخاب کنید.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

مطابق با شکل بالا ، نواری حاوی پیغام Network discovery and file sharing are turned off. Network computers and devices are not visible. Click to change مشاهده می کنید. جلوتر بروید و روی Turn on network discovery and file sharing کلیک کنید.

زمانی که این کار را انجام دهید ، تمام کامپیوتر هایی را در شبکه ادهاک قرار گرفته اند مشاهده می کنید.  سپس بخش discovery and file sharing را روی تمامی سیستم ها on یا فعال کنید.

جهت فعال کردن این بخش در ویندوز های XP  و ویستا ، از آموزش های زیر استفاده کنید:

Enable File Sharing Windows XP

Enable File Sharing and Network Discovery Windows Vista

برای تنظیمات پیشرفته تر ، از طریق کنترل پنل وارد Network and Sharing Center شوید و گزینه Change advanced sharing settings را انتخاب کنید.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

دقت کنید که باید به دنبال تنظیمات برای  Home  یا Work باشید.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

درباره بخش file and printer sharing قبلا صحبت کردیم .بخش Public folder sharing نیز برای تعیین مجوز دسترسی سایرین به فایل های عمومی سیستم ها می باشد.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

Media streaming برای انتقال محتوا از یک سیستم به سیستم دیگر است و تنظیمات File sharing connections نیز بهتر است به صورت پیش فرض باقی بماند.

Password protected sharing نیز برای وارد کردن نام کاربری و پسورد جهت استفاده از هر کامپیوتر است.

شبکه کردن دو کامپیوتر و لپ تاپ با وایرلس با سیستم عامل های مختلف

برای شبکه کردن و اتصال لپت تاپ و کامپیوتر با سیستم عامل ها مختلف ، همچنان لازم است از دو روش قبلی استفاده کنید ؛ با این تفاوت که نیاز است برای سیستم عامل های ویندوز ، قطعا یک پسورد جهت اتصال تعریف شود.

اگر می خواهید از سیستم عامل ویندوز به انواع مختلف OS نظیر OS X وصل شوید ، باید گزینه file sharing را در تمامی سیستم عامل های OS فعال کنید. به عنوان مثال برای مک ، وارد بخش System Preferences شوید و روی  Sharingیا File Sharing کلیک کنید. سپس فایل های دلخواه خود را به اشتراک بگذارید.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

برای دسترسی به فایل ها در مک و از طریق سیستم عامل ویندوز ، Options را انتخاب کنید و روی باکس Share files and folders using SMB (Windows) کلیک کنید.

نحوه اتصال دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس

تجربه و پیشنهاد شما ؟

اگر برای انتقال فایل ها میان دو کامپیوتر یا لپ تاپ به صورت وایرلس و شبکه کردن وایرلس لپ تاپ ها روش های دیگری را تجربه کرده اید ، نظر و تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • N says:

    آیا میشه یک کامپیوتر ویندوز ۱۰ رو به یه لپ تاپ ویندوز ۸.۱ انتقال بدیم؟(حجم فایل انتقال ۱۷۶ GB )

  • farawz21 says:

    ویندوز ۱۰ که اصلا ادهاک نداره خواهشا واسه ویندوز ۱۰ رو بزارید.

  • محمد says:

    ویندوز ۱۰که اصلا ad hoc نداره الاغ

  • امید says:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید ایا امکان داره ۳ لب تاپ و یک کامپیوتر دسکتاپ رو از طریق یک مودم وایرلس بهم شبکه کرد یعنی دسکتاپ با کراس به مودم وصل شه و لبتاپ ها از طریق بیسیم وصل بشن به مودم .درصورت امکانی شدن سرعت برای بازی های شبکه ای سبک کافیه
    مودم دارای تک پورت هست فقط.

  • amir says:

    سلام ببخشید من همه کارایی که گفتید کردم اما توی قسمت نتورک هیچ دستگاهی نیست با یک لپتاب و یک کامپیوتر وصل شدم که جفتشون به اینترنت متصلند و گزینه network discovery هم روشن است. ولی هیچ دستگاهی پیدا نمیکنه اگرم پیدا کنه این ارور رو میده ۰x80070035 تورو خدا راهنمایی کنید.

  • فرشید says:

    سلام
    بهترین برنامه انتقال اطلاعات Lenovo ShAREit هستش که با ۸۰۲.۱ac سرعت انتقال خیلی بیشتر میشه در حالت عادی

  • m says:

    سلام من تا یه جاهاییش پیش رفتم اما نمیدونم چرا مال من set up a wireless ad hop (computer – to – computer ) network را نمی یاره. لطفا راهنمایی کنید.

  • دوست says:

    سلام مشکلم حل شد .
    اشکال از یکی نبودن تاریخ های دو تا سیستم بود
    البته باید نام دوتا سیستم هم فرق کند

  • دوست says:

    سلام
    ما با هم جویند شدیم حالا چه جوری فایل ها را به اشتراک بگذاریم
    لطفا ایمیل کنید
    متشکر

  • mahdi says:

    اگر ویندوز هشت باشیم چیکار کنم؟

  • elham says:

    آخه مهندس این محیط مال ویندوز ۱۰
    مردم رو چرا اذیت میکنید ادهاک ویندوز ۷ رو که هر بچه ای بلده

  • Shiva F.B says:

    عالی بود کار منو که راه انداخت مرسی

  • سعید says:

    این قابلیت از ویندوز ۸ به بعد برداشته شده
    جهت اطلاع

  • milad says:

    سلام آموزش ها و اطلاعات خوبی قرار میدید ممنون
    میشه خواهش کنم چند سایت برای دانلود نرم افزار گوشی های ویندوزی معرفی کنید چون اکثرا لینک استور مایکروسافت میدن که با PC نمیشه دانلود کرد و فقط باید با خود گوشی دان کنی اگه میشه روشی برای دانلود از استور با کامپیوتر بگین یا سایتی که لینک داخلی داشته باشه منتظر راهنمایی شما هستم ممنون