آیا استفاده از هندزفری برای گوش ضرر دارد؟

۱۳ خطر و عوارض ناشی از استفاده مداوم هدفون و هندزفری

در کنار مزایای بی شمار هدفون ها که گوش دادن به موزیک و صداها را در هر مکان ، لذت بخش تر کرده اند، این دستگاه ها می توانند صدمات جدی زیادی را برای بدن و البته اطرافیان ما ایجاد کنند ؛ به خصوص که اخیرا استفاده از هدفون ، در میان نوجوانان گستردگی بیشتری پیدا کرده است . اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که از هدفون به صورت طولانی مدت استفاده می کنید ، شما را به مطالعه عوارض ناشی از استفاده از هدفون ، دعوت می کنیم.

مضرات و خطرات استفاده مداوم از هدفون ، هدست و هندزفری برای گوش

Why using headphone is harmful ?

استفاده طولانی مدت از هدفون در شبانه روز ، مشابه روشن نگه داشتن کامپیوتر در شب و روز ، برای دستگاه ، کاربران و البته اطرافیان عوارض جدی زیادی دارد ؛ در ادامه قصد داریم به پاسخ سوال آیا استفاده از هندزفری برای گوش ضرر دارد؟ عوارض استفاده از هدفون روی بدن و مضرات دیگر استفاده طولانی مدت از هدفون که اطرافیان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد ، بپردازیم.

افزایش ریسک تصادف حین عبور از خیابان

زمانی که مشغول گوش دادن به موزیک هستید و از خیابان و معابر عمومی عبور می کنید ، کاملا از دنیای اطراف خود بی خبر میشوید و متوجه هشدارهای رانندگان مختلف هنگام عبور از خیابان نمیشوید. توصیه میشود هیچ گاه هنگام عبور ازخیابان ، از هدفون استفاده نکنید.

چرا استفاده مداوم از هدفون مضر است؟

احتمال تصادف در ریل قطار

نمونه دیگر از خطرات استفاده از هندزفری ، گوش دادن به موزیک با هدفون و حرکت در مسیر ریل قطار است. بد نیست بدانید در حدود ۳۷۹ نفر در سال ۲۰۱۴ به همین دلیل در ایستگاه های راه آهن دهلی قدیم ، کشته شدند!

چرا استفاده مداوم از هدفون مضر است؟

تجمع باکتری ها در سری هدفون و ابتلا به بیماری

بعد از استفاده مداوم از هدفون ها ، سری هدفون به خصوص اگر اسفنجی باشند ، باکتری های گوش و تمام مواد زائدی که به واسطه تصفیه هوا در گوش خارجی تجمع یافته است ، به داخل گوش منتقل می کند که تنها یک مورد از مضرات هندزفری برای گوش میباشد ، بنابراین توصیه میشود سری هدفون هر دو ماه یک بار عوض شود.

چرا استفاده مداوم از هدفون مضر است؟

افزایش عفونت های گوش حین استفاده مشترک از هدفون

شاید گوش دادن به موزیک با یک هدفون و به صورت مشترک با دوستان و همراهانتان ، لذت بخش تر باشد؛ اما این کار ، احتمال انتقال باکتری و عفونت های گوش میانی را افزایش می دهد و بهتر است اگر مجبورید از یک هدفون به صورت مشترک استفاده کنید ، حتما سری هدفون را با دستمال کاغذی یا هر چیز مشابه بپوشانید و سپس از آن استفاده کنید.

چرا استفاده مداوم از هدفون مضر است؟

کاهش سطح شنوایی گوش و ایجاد مزاحمت!

گوش دادن به صدای بلند به موزیک و با استفاده از هدفون ، به صورت طولانی مدت ، سبب عارضه های مختلفی از جمله کاهش سطح شنوایی گوش به صورت موقت یا دائم میشود. همچنین بعد از مدتی برای گوش دادن به هرچیز حتی بدون هدفون ، مجبور به افزایش ولوم یا صدا هستید و این برای افرادی که در مجاورت شما هستند ، آزار آور است.

چرا استفاده مداوم از هدفون مضر است؟

استفاده از هدفون در هواپیما و  آسیب به بخش های دیگر بدن

مطالعات ثابت کرده است که استفاده از هفدون یا مطالعه کردن در وسایل نقلیه ای نظیر هواپیما و یا اتوبوس که آلودگی صوتی اطراف آن ممکن است زیاد باشد، نه تنها برای گوش ، بلکه برای سایر ارگان های بدن مضر است. آلودگی صوتی سطح دسیبل در گوش را افزایش میدهند و سبب میشوند که شما با صدای بلندتری به گوش دادن موزیک بپردازید.

چرا استفاده مداوم از هدفون مضر است؟

تاثیر منفی روی گوش و حلق در صورت استفاده مداوم

در صورتی که از هدفون به صورت مداوم استفاده می کنید و معمولا فیلم و برنامه های دلخواه خود را با صدای بلندتر و به وسیله هدفون تماشا می کنید ، هر ۱ ساعت ، حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه به گوش های خود استراحت بدهید. هدفون به دلیل انتقال صدا به صورت مستقیم و بی واسطه ، روی سیستم شنوایی و حلق تاثیر گذار است. در صورتی که از هدفون روی کامپیوتر استفاده می کنید ، می توانید از تمرین های کاهش خستگی چشم که قبلا در ازنل وب معرفی کرده ایم نیز استفاده کنید.

چرا استفاده مداوم از هدفون مضر است؟

آسیب به عصب شنوایی با هدفون های توگوشی

هدفون یا هندزفری های توگوشی که تمرکز صدا را روی مجرای شنوایی بیشتر می کنند، عوارض بیشتری نسبت به سایر هدفون ها دارند و عصب شنوایی را تحت تاثیر قرار می دهند.

چرا استفاده مداوم از هدفون مضر است؟

صرف مدت زمان زیاد جهت بازکردن گره هدفون

یکی دیگر از مصائب و مضرات استفاده از هندزفری یا هدفون ، گره خوردن سیم های آن می باشد. وسایل جانبی زیادی وجود دارد که می توانید سیم های هندزفری را دور تا دور صفحاتی ببندید و مدت زمان کمتری مشغول بازکردن سیم های آن باشید!

چرا استفاده مداوم از هدفون مضر است؟

سردردهای مزمن با استفاده از هدفون های ساده

هدفون های ساده به دلیل تمرکز صدا روی مجرای گوش ، با بالاترین کیفیت ، موزیک را منتقل می کنند و بعد از مدتی ، این امواج صوتی سردرد را تشدید می کنند. توصیه می شود که برای جلوگیری از سردرد های مزمن ، از هدفون های صداگیر استفاده کنید که صداهای اضافی اطراف را حذف می کنند.

چرا استفاده مداوم از هدفون مضر است؟

ایجاد سرگیجه حین استفاده از هدفون

برخی از افراد به صورت عجیبی با قرار دادن هدفون داخل گوش ، دچار سرگیجه میشوند و افراد معمولی نیز بعد از استفاده مکرر و طولانی مدت از هدفون ، این سرگیجه ها را تجربه خواهند کرد.

چرا استفاده مداوم از هدفون مضر است؟

کاهش تمرکز روی کار و فعالیت های روزانه

تحقیقات انجام شده نشان می دهد افرادی که عادت به گوش دادن به موزیک حین کار کردن ، مطالعه و درس خواندن دارند، تمرکز کمتری روی کار دارند و دچار حواس پرتی بیشتری میشوند ، این یکی از خطرات خاموش استفاده از هندزفری است.

چرا استفاده مداوم از هدفون مضر است؟

افزایش خطرات احتمالی حین راه رفتن

هنگام راه رفتن تنها چیزی که باید توسط یک فرد عادی شنیده شود ، صدای راه رفتن و قدم گذاشتن خود و اطرافیان است. استفاده از هدفون ، شما را از اطراف غافل می کند و گاهی سبب سواستفاده سارقین میشود.

چرا استفاده مداوم از هدفون مضر است؟

در نهایت توصیه می کنیم برای جلوگیری از بیماریهای گوش و آسیب هایی که هدفون و هدست به بدن شما میزنند ، آنها  را به شکل زیر داخل گوش خود قرار دهید و اگر تا به حال نحوه قرار دادن هدفون داخل گوش شما تفاوت داشته است، طرز استفاده خود را از هدفون اصلاح کنید.

چرا استفاده مداوم از هدفون مضر است؟

تجربه و نظر شما ؟

به نظر شما چه خطر و عارضه های دیگری می تواند با استفاده  مکرر و طولانی مدت از هدفونو هندزفری ، برای گوش و سایر بخش های بدن رخ دهد ؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 5 روش تعمیر و درست كردن هندزفری با سیم
آموزش ۵ روش تعمیر و درست کردن هندزفری با سیم

نظرات

  • منم دیگه says:

    عکس اخری طرف گوشی left رو به گوش راست زده
    ایا تاثیری در شکست توطعه هایی که در کمین کر کردن ما در حال اجرا هستند دارذ؟! 🤒😜

  • زهرا مقدم نیا says:

    سلام من از بیرون خریدم

  • خودم says:

    من هر وقت هندزفری میزارم صدا رو تا ته میبرم

    گوشم طوری نمیشه ولی یه احساسی بهم دست میده که اصلا حالم از گوشی و هندزفری و اینا بهم میخوره همچین بی حال میشم

    واسه همین زیاد گوش نمیدم

  • MTF says:

    سلام من از بچگی عادت به هندزفری دارم ودر تمام روز در گوشم هستند از آهنگ بگیر تا همه کار وصداشون هم بیشتر موقع بالا هست و ای ساعت اگه هندزفری نزنم صدای در گوشم می‌شنوم مثل سوت ای همچنین صدایی چرا من اینجوریم

  • عاطفه خلیلی says:

    استفاده مداوم از هندزفری، ایجاد عادت میکنه و حس بدی هم به اطرافیان و افراد خانواده میده ‌‌( باید خودمون رو جای اونها بذاریم تا متوجه بشیم چقدر ناراحت کننده میتونه باشه). اونا احساس می‌کنند که این فرد در خانواده فقط حضور فیزیکی داره و این امر در دراز مدت باعث میشه که فرد رو طرد کنن.

  • lilium says:

    من اهنگ سازم و برای ایده گرفتن حد اقل باید از هد ست استفاده کنم حالا شاید بقیه این طور نباشن اما من حتی یه چیز میخوام ضبط کنم مجبورم هدست یا هندزفری بزارم آیا راه چاره ای واسه گوشم نیست چون نو جوان هم هستم و مادر پدرم خیلی نگران آینده گوش و شنوایی من هستن ؟

  • ناشناس says:

    من هندز فری خریدم جدید چرا همش جرقه میزنه و گوشمو میسوزونه؟؟؟

  • NARSIS says:

    گوشام…درد میکنه حتی شنیدن صدای اطرافمم برام درد اوره هدفون و هنزفری بذارید کنار

  • ابراهیم says:

    من قیمت های هدست بیسیم رو که میبینم سردرد میگیرم
    تصمیم گرفتم برا حفظ سلامتیم اصلا قیمت هدست رو هم سرچ نکنم
    🙂

  • Mojtaba says:

    سلام مطالب عالی بود من هم این عوارض رو دارم وقتی از زمین بلند میشم فکر میکنم سرم داره گیج میره یا گوشام بام شدن
    قسمت هایی ازم سرم نزدیک گوشام هم درد میگیرن

  • شهرزاد says:

    سلام من مدت طولانی هست که گوش هام گرفته و باز نمی شه مثل وقتی که سوار هواپیما می شی و یا آب در گوشت می ره. سه تا دکتر رفتم خوب نشدم. به علت استفاده از هندزفری گوشم عصب گوشم آسیب دیده و احتمال جراحی هم هست.
    خواهشا مراقب باشید

  • بیژن مرتضوی says:

    شاید باورتان نشود، من یک بار بعد از ۱۲ ساعت استفاده مداوم از هدفون به حالت خلسه روحی وارد شدم و نزدیک بود روحم از بدنم جدا شود که پس از آن دچار یک اوردوز شدم و الحمدلله روحم به درون بدنم بازگشت؛ من دیگر از هدفون استفاده نخواهم کرد :/

صفحات 1 2 3