نشانه هایی برای آن که بدانیم گوشی ما جاسوسی میشود

چگونه بفهمیم گوشی ما تحت کنترل و جاسوسی است ؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ممکن است گوشی شما تحت جاسوسی عوامل سودجو قرار گرفته باشد؟ یا این که با استفاده از چه نشانه هایی می توان متوجه شد که گوشی هوشمند ما هک شده است و اطلاعات آن توسط افراد دیگر به سرقت رفته است؟ این سوال و تمامی سوالات مشابه با آن دغدغه مشترک بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند است و با توجه به این که گوشی برای اغلب افراد در حکم یک ابزار همه کاره است، اطلاعات مهمی نیز در آن ذخیره میشود و بنابراین به سرقت رفتن آن ها خسارات زیادی را ایجاد می کند. برای این که بدانید گوشی هوشمند شما در حال جاسوسی است یا نه ، نشانه هایی وجود دارد که در ادامه با آن ها اشنا خواهید شد.

علائم شنود و جاسوسی گوشی چیست ؟

How to detect if someone is spying or tracking my phone

این که چگونه بفهمیم کامپیوتر ما تحت جاسوسی و کنترل است را قبلا به صورت مفصل بررسی کرده ایم؛ برای گوشی های هوشمند نیز نشانه های ظاهری ( سخت افزاری ) و نرم افزاری وجود دارد که به شما در تشخیص این موضوع کمک می کند.

نشانه های ظاهری و سخت افزاری هک و جاسوسی گوشی

زود تمام شدن شارژ گوشی

اگر از موبایل خود استفاده زیادی نظیر بازی کردن به صورت مداوم را ندارید، می توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که گوشی تحت کنترل است و بخش های مختلف آن مانیتورینگ میشود. البته به یاد داشته باشید که دلایل زود تمام شدن شارژ گوشی متنوع است.

اگر شارژ شدن دستگاه شما بیش از حد معمول همیشگی طول می کشد، می توانید از این موضوع مطمئن باشید.

نشانه هایی برای آن که بدانیم گوشی ما جاسوسی میشود

کاهش نامعمول عمر باتری گوشی

باتری نظیر وسایل دیگر عمر مفید مشخصی دارد که به وسیله عوامل مختلفی کاهش می یابد. اما اگر باتری شما به صورت نامعمول و بعد از دوره کوتاهی غیرقابل استفاده شود، احتمال جاسوسی دستگاه شما وجود دارد.

گرم شدن دائمی گوشی

گاهی گوشی بدون هیچ دلیلی بیش از حد گرم میشود. در صورتی که با موبایل خود بازی نمی کنید یا به طور مداوم با برنامه خاصی کار نکرده اید، احتمالا هدف جاسوسی قرار گرفته اید.دقت کنید که گرم شدن نسبی دستگاه بر اثر شارژ شدن طبیعی است.

دریافت تماس های توام با پارازیت

در صورتی که در طول تماس پارازیت یا نویز می شنوید که قبلا بی سابقه بوده است و شرایط محیطی و فیزیکی نظیر آنتن در آن دخالت ندارد ، می توانید از این که موبایل شما تحت جاسوسی است مطئمن شوید.

نشانه های نرم افزاری جاسوسی و هک گوشی

بررسی مصرف دیتا توسط گوشی

در گوشی های هوشمند می توان مصرف اینترنت را تحت عنوان phone’s network usage بررسی کرد. نرم افزارهای جاسوسی که برای اعمال جاسوسی در دستگاه ها نصب میشوند فعالیت خود را به واسطه ارسال و دریافت دیتا انجام میدهند که در واقع همان مصرف اینترنت است. در صورتی که تغییرات چشمگیری را در مصرف اینترنت گوشی خود مشاهده می کنید، احتمال شنود شدن دستگاه شما و جاسوسی اطلاعات آن نیز وجود دارد.

نشانه هایی برای آن که بدانیم گوشی ما جاسوسی میشود

خاموش و روشن شدن های ناگهانی دستگاه

در صورتی که موبایل شما تحت کنترل باشد، خاموش و شدن های ناگهانی و بدون نظم خاص امری دور از انتظار نیست.

دریافت پیام های غیرمعمول

در صورتی که پیام های نامرتبط و نامفهومی را دریافت می کنید که پیش از این بی سابقه بوده است، مثلا پیام هایی که حاوی تعداد زیادی کاراکتر و عدد باشد، احتمالا شما تحت کنترل قرار گرفته اید. این پیام ها مشابه کدهایی هستند که جهت ردیابی موقعیت افراد ارسال میشوند.

نشانه هایی برای آن که بدانیم گوشی ما جاسوسی میشود

راه دیگر که می تواند از جهت نرم افزاری نشانه های جاسوسی را آشکار کند، برنامه ها و اپ های ضدجاسوسی می باشند. نمونه ای از این اپ ها ، Anti Spy Mobile می باشد. گوشی های آیفون معمولا از اندرویدی ایمن تر هستند ( اگر Jailbreak یا قفل شکنی نشده باشند) بنابراین اگر گوشی شما آیفون است می توانید از ایمنی بیشتر آن مطمئن باشید؛ چرا که نصب برنامه های جاسوسی مستلزم تماس فیزیکی با دستگاه است.

نشانه هایی برای آن که بدانیم گوشی ما جاسوسی میشود

در صورتی که تقریبا با فردی که به جاسوسی پرداخته است آشنایی دارید، می توانید با یک ترفند ساده برای آن شخص تله بسازید و از ادامه شنود و سرقت اطلاعات گوشی خود جلوگیری کنید. بدین منظور طبق راهنمای زیر عمل کنید:

  1. یک مودم ارزان قیمت تهیه کنید و با استفاده از سیم های LAN مودم جدید را به مودم اصلی متصل کنید. دقت کنید که آدرس ورود به تنظیمات مودم ها با هم متفاوت باشد ؛ مثلا شرکت های سازنده با هم متفاوت باشند. اگر آدرس ورود به تنظیمات مودم فعلی شما ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ است، توجه داشته باشید که آدرس مربوط به مودم جدید ۱۹۲.۱۶۸.۲.۱ باشد.
  2. ابتدا موبایل خود را به وای فای جدید وصل کنید و سپس لپ تاپ یا کامپیوترتان را نیز به مودم جدید متصل نمایید.
  3. یکی از ابزار پکت اسنیفر که داده های رد و بدل شده  کامپیوتر را آنالیز میکند را از اینترنت با جستجو عباراتی “Open source packet sniffer” مثل دانلود کنید
  4. بعد از نصب packet sniffer ، آن را فعال کنید و یک ایمیل ارسال کنید.
  5. بعد از ارسال انبوهی از اطلاعات نمایش داده میشود. به آدرس های اینترنتی توجه بیشتری نشان دهید. در صورتی که تحت جاسوسی قرار گرفته باشید، از ایمیلی که ارسال کرده اید نسخه های زیادی به آی پی های مختلف که با آی پی سرویس دهنده اینترنت شما متفاوت است ارسال میشود. می توانید عبارت IP lookup را در اینترنت سرچ کنید تا آی پی مربوط به ISP خود را از سایر آی پی ها تشخیص دهید.

توجه داشته باشید که برخی از نرم افزارهای جاسوسی، اطلاعات را به صورت دوره ای ارسال می کنند و تمام نسخه ها را به یک باره نمی فرستند. بنابراین بهتر است دستگاه خود را به مدت ۲۴ ساعت به کامپیوتر متصل نگه دارید تا از ایمنی گوشی خود مطمئن شوید. در مدت اتصال گوشی به کامپیوتر نمی توانید از آن استفاده کنید؛ چرا که سبب ایجاد بسته های اطلاعاتی میشود و نتیجه کار را با خطا رو به رو می کند.

ترفند هایی برای جلوگیری از جاسوسی موبایل

در صورتی که با وجود نشانه های معرفی شده از تحت کنترل بودن دستگاه خود مطمئن شدید، با استفاده از ترفند های زیر می توانید ایمنی دستگاه خود را بالا ببرید و از سرقت اطلاعات و خسارات احتمالی پیشگری کنید:

استفاده از گوشی های روت نشده

همان طور که گفته شد گوشی های آیفون در صورتی که قفل شکسته نباشند ایمنی بیشتری دارند. همچنین استفاده از گوشی های اندرویدی روت شده، به منزله صدور مجوز برای دسترسی هکر ها به کدهای دستگاه و تغییر آن است. بدین منظور می توانید با استفاده از راه های حذف روت اندروید پیش بروید.

استفاده از آنتی ویروس

نصب آنتی ویروس تا حدودی از نفوذ بدافزارها در گوشی های هوشمند جلوگیری می کند.

نشانه هایی برای آن که بدانیم گوشی ما جاسوسی میشود

رمزگذاری دستگاه نیز میتواند تا حدی مانع بزرگی برای جاسوسی دستگاه باشد که البته این مود برای جلوگیری از دسترسی ساده به گوشی برای نصب برنامه های مخرب کاربرد دارد.

تجربه و نظر شما ؟

به نظر شما چه نشانه های دیگری وجود دارد که با استفاده از آن ها بتوان متوجه تحت کنترل بودن گوشی شد؟ تجربه خود را با  ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نشانه های هک شدن جیمیل چیست؟ بررسی علائم هک Gmail
نشانه های هک شدن جیمیل چیست؟ بررسی علائم هک Gmail
چگونه قبل از دانلود برنامه اندروید از امنیت آن مطمئن شویم؟
چگونه قبل از دانلود برنامه اندروید از امنیت آن مطمئن شویم؟
10 روش عکس گرفتن از شخص یا دزد هنگام اشتباه زدن رمز گوشی اندروید
۱۰ روش عکس گرفتن از شخص یا دزد هنگام اشتباه زدن رمز گوشی اندروید
بررسی: آیا جیمیل هک میشود؟ بررسی امنیت جیمیل
بررسی: آیا جیمیل هک میشود؟ بررسی امنیت جیمیل

نظرات

  • زهرا says:

    گوشیم حک شده اطلاحات گوشیم برداشته

  • پرهام says:

    سلام ممنون میشم منم چنین مشکلی داشتم میشه اگه برطرف شد واستون بهم بگین سپاس

  • Sahel says:

    من با رلم رفتم سر قرار دیدم بابام زنگ زد کجایی گفتم مدرسه خلاصه قط کردم دیدم بابام داره از دور میاد سریع وسایلمو جمع کردم امدم خونه😂
    یعنی به مپ گوشیم وصله بابام؟!
    گوشیمو کنترل میکنه ایا؟!

صفحات 1 5 6 7