دلیل هنگ گوشی اندروید چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم ؟

دلیل هنگ گوشی اندروید چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم ؟

معمولا همه ما با هر گوشی یا تبلت حداقل یک بار به این مشکل برخورد کرده ایم که گوشی مان هنگ یا سرعت آن به شدت کند شده که مجبور به راه اندازی مجدد آن شده ایم. برای اینکه بدانید دلایل هنگ کردن گوشی اندروید شما چیست تا بتوانید راهکار مناسب برای رفع آن را انتخاب کنید، امروز ما را همراهی کنید تا علت کاهش سرعت و هنگ کردن دستگاه اندرویدی خود را پیدا کرده و از آن جلوگیری نمایید.

۱۰ علت کند شدن و هنگ کردن گوشی و تبلت اندروید و نحوه رفع این موارد

Ten solution to solve Hanging Problem and running slow in Android device

وقتی گوشی شما برای اولین بار هنگ میکند یا به اصلاح لگ (Lag) دارد اولین مقصری که به ذهن شما خطور خواهد کرد شرکت سازنده اسمارت فون موردنظر است. اگرچه برخی از برندها نظیر سامسونگ ، سونی ، هواوی و اچ تی سی بیشتر از بقیه موارد این روزها استفاده میشوند و با توجه به آپدیت های مکرر و.. ممکن است بیشتر از سایر گوشی های اندوریدی دچار مشکل شوند اما باید در نظر داشته باشید اگر بیش از ظرفیت و قابلیت هایی که شرکت سازنده برای این گوشی در نظر گرفته از آن انتظار داشته باشید و بدون در نظر گرفتن ظرفیت سخت افزاری از گوشی خود استفاده نمایید نباید از هنگ کردن و یا کند شدن سرعت دستگاه خود متعجب شوید. پس اولین دلیل برای جلوگیری از این مشکلات استفاده درست کاربران و همچنین آگاهی داشتن از قابلیت های گوشی موردنظر است. از این رو ما امروز قصد داریم ۱۰ مورد که باعث کند شدن و هنگ کردن گوشی یا تبلت اندرویدی شما میشود را با ذکر راه حل های آن در این پست آموزش دهیم.

زمانی را در نظر بگیرید که شما نیاز به برقراری تماس فوری و یا ارسال پیام کوتاه دارید و گوشی شما ناگهان به شدت کند میشود و حتی بعد از ریستارت و یا خاموش / روشن مجدد هم مشکل برطرف نمیگردد. زیرا هر چقدر هم در تکنولوژی پیشرفت کنیم باز هم میزان فضای حافظه ها محدودیت خاص خود را دارند. وقتی گوشی شما کند و یا هنگ میکند میتواند چند دلیل عمده داشته باشد که البته در زیر به صورت اجمالی آنها را ذکر کرده ایم :

  • یکی از این دلایل، نصب و استفاده از برنامه ها و اپ های منسوخ شده و یا مشکل دار است.
  • دومین دلیل مهم که میتوان ذکر کرد، خراب بودن کارت حافظه و یا ویروسی بودن آن است. برای اینکه از سلامت سخت افزار گوشی یا تبلت خود اطمینان کسب کنید، بهترین روش های تست سخت افزار تبلت و گوشی اندروید را در انزل وب بخوانید.
  • سومین دلیل عمده ، استفاده از چندین برنامه سنگین به صورت همزمان است که باعث میشود رم با حداکثر توان کار کرده و حافظه ی گوشی شما نیز پاسخگوی نیازتان نباشد.
  • چهارمین دلیل اصلی که قابل ذکر است ، هنگ کردن بعد از استفاده مدام از اینترنت می باشد.

ولی اگر گوشی شما پشت هم ریستارت میشود و شما قادر به انجام کاری نیستید، حتما پست ، ۶ روش رفع مشکل بالا نیامدن و ریستارت شدن پشت سرهم گوشی و تبلت اندروید را در انزل وب بخوانید.

با توجه به دلایلی که در بالا به صورت اجمالی بیان کردیم. قصد داریم ۱۰ راهکار برای جلوگیری از کند شدن سرعت گوشی و هنگ کردن آن را در زیر بررسی کنیم :

راه اندازی مجدد گوشی

اولین راه حل برای رفع هنگ کردن گوشی ، خاموش کردن گوشی برای چند دقیقه و یا ریستارت کردن آن است. راه اندازی مجدد دستگاه ، فرآیند برنامه های در حال اجرا را از بین برده و باعث افزایش سرعت خواهد شد. توصیه ما این است که حداقل روزی یک بار گوشی خود را خاموش و روشن کنید تا از هنگ کردن و ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری بعمل آید.

اگر باز هم مشکل حل نشد میتوانید برای جلوگیری از هنگ گوشی اندروید آن را ریست سخت افزاری کنید. برای اینکار میتوانید باتری گوشی خود برای یک دقیقه از جایگاه اش خارج و بعد از یک دقیقه مجددا سر جای خود قرار داده و گوشی را راه اندازی کنید. اگر باتری گوشی شما قابلیت خارج شدن را ندارد، میتوانید با نگه داشتن همزمان دکمه پاور و دکمه ولوم پایین ، تلفن همراه خود را ریستارت کنید.

factory-reset-primary

در نهایت آخرین راه حل این بخش ، ریست فکتوری کردن گوشی می باشد که خیلی از افراد از انجام اینکار واهمه دارند زیرا با اینکار تمامی لیست شماره ها ، اطلاعات ، موزیک و تصاویر شما به صورت کامل پاک خواهد شد. ولی در صورت نیاز و برای رفع مشکل میتوانید ابتدا از اطلاعات خود بکاپ بگیرید و سپس اقدام به اینکار کنید.

بروز رسانی به ورژن جدید اندروید

اگر گوشی شما نیز از آخرین ورژن اندروید استفاده نمیکند سعی کنید تا اندروید اسمارت فون خود را آپدیت کنید زیرا اینکار خود باعث رفع برخی مشکلات و اضافه شدن ویژگی های جدید می شود و در واقع راه حل غیر مستقیم خیلی از مشکلاتی است که شما با آن مواجه هستید. همچنین کمک بزرگی به بهینه شدن گوشی شما خواهد کرد. اما به یاد داشته باشید هر آپدیت جدید را بلافاصله نصب نکنید !

samsung-galaxy-update

غیر فعال کردن Location Services

یکی از دلایل اصلی کم شدن سرعت گوشی ، فعال بودن سیستم ردیابی در اسمارت فون هاست. اگر شما هم در گوشی خود مجبور به نصب بعضی اپ های ضروری هستید و از طرفی حافظه داخلی گوشی شما نیز کم است. پیشنهاد میکنیم از بخش تنظیمات گزینه location services را غیر فعال کنید، با اینکار به طرز قابل توجه ای استفاده از CPU گوشی را کاهش داده اید. زیرا ردیابی مکان باعث فعال کردن تعدادی زیادی فرایند در گوشی شما خواهد شد.

Location-Services

انتقال اپ ها از حافظه داخلی به SD کارت

اگر شما از فضای داخلی گوشی تان بیش از حد استفاده میکنید این خود یکی از دلایل کند شدن سرعت و هنگ کردن خواهد بود. در این مواقع وارد بخش تنظیمات گوشی شده و از آنجا چک کنید که چند درصد از مموری داخلی پر شده و به چه چیزهایی اختصاص داده شده است. زیرا اگر فایل های زیادی از جمله عکس ، ویدیو و آهنگ در حافظه داخلی گوشی خود داشته باشید زمان بیشتری برای لود شدن و اسکن فایل ها نیاز است. از این رو فایل ها ، تصاویر و موزیک هایی که در حال حاضر به آنها نیاز ندارید را حذف کنید و یا آنها را به SD کارت خود منتقل کنید. در واقع یکی از اصلی ترین کارهایی که میتوانید بکنید این است که اپ های خود را به حافظه SD خود منتقل کرده تا سرعت گوشی بیشتر شده و از هنگ کردن آن نیز جلوگیری کنید.

move-sd

همان طور که در تصویر بالا نیز مشخص است برای انتقال اپ ها به SD کارت ، وارد بخش تنظیمات گوشی شده سپس بر روی اپلیکیشن مربوطه کلیک کنید و گزینه Move to SD card را انتخاب نمایید. برای انتقال فایل ها ، موزیک ها و تصاویر از حافظه داخلی به SD کارت نیز میتوانید از File Manager گوشی استفاده کرده و یا برای مدیریت فایل های خود از برنامه ES File Explorer File Manager استفاده کنید. همچنین شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر، ۵ روش افزایش حافظه داخلی گوشی اندروید بدون نیاز به روت را در انزل وب مطالعه فرمایید.

حذف برنامه های غیر ضروری ، عدم نصب برنامه های زاید ، فریز کردن برنامه ها

خیلی از افراد تحت تاثیر تبلیغات و یا شرایط خاص ، اپ هایی را نصب میکنند ولی بعد از مدتی بدون استفاده باقی می ماند. از این رو هر چند وقت یکبار گوشی خود را بررسی کنید و اپ هایی که مدت زیادی است استفاده نکرده و یا بازی هایی که حجم زیادی را اشغال میکنند و از وضوح کمی نیز برخوردار هستند را حذف کنید. زیرا وجود برنامه های غیر ضروری در گوشی در بلند مدت بار اضافی بر روی Ram ایجاد خواهد کرد و یکی از علت های هنگ کردن گوشی اندروید است. ساده ترین راه برای اینکه بفهمید کدام اپلیکیشن بیشتر درصد استفاده از CPU را دارد این است که وارد قسمت تنظیمات گوشی شده (Settings > Battery > Usage) شما میتوانید در آنجا لیست اپ ها و میزان مصرف آنها از باتری را مشاهده کنید تا بتوانید بهتر در مورد پاک کردن اپ ها تصمیم گیری کنید.

android-ap

همچنین می توانید برای اینکه اپ های غیر ضروری خود را پاک کنید از برنامه Unused App Remover استفاده کنید. با استفاده از این اپ شما میتوانید ببینید کدام اپلیکیشن را از چه زمانی به بعد استفاده نکرده اید. در نهایت میتوانید با استفاده از این برنامه اپ های غیر ضروری را به صورت فله ای پاک کنید.

با وجود راه حل های ذکر شده رفع هنگ گوشی در این بخش برای حذف اپ ها و یا انتقال آنها به SD کارت ، باز هم نیاز به بعضی اپ ها احساس می شود از این رو شما میتوانید با استفاده از اپ Greenify برنامه های خود را به خواب برده ، اصطلاحا فریز کنید. اگر در موقعیتی هستید که عملکرد گوشی و استفاده بهینه از باتری برای شما اهمیت دارد میتوانید با استفاده از این برنامه ، اپ های مورد نظر خود را انتخاب و آنها را فریز کنید. برای استفاده از Greenify باید حتما گوشی شما آنروت باشد. اگر قبلا گوشی خود را روت کرده اید میتوانید پست ، ۳ راه ساده برای حذف روت ( آنروت ) گوشی و تبلت های اندروید را در انزل وب بخوانید. نصب Greenify به این معنا نیست که شما نمی توانید از اپ های فریز شده استفاده کنید بلکه تنها تفاوت آن اینست که برنامه های فریز شده نمیتوانند در بکگراند اندروید اجرا شوند. به همین دلیل در فریز کردن برنامه های موردنظرتان دقت کنید اگر آلارم و یا پیامک ها را فریز کنید مسلما هشداری در کار نخواهد و نوتیفیکیشن پیام هایتان را نیز نخواهید شنید.

خروج مناسب از اپ ها

خیلی از افراد بعد از استفاده از اپلیکیشن مورد نظر از آن به درستی خارج نمی شوند و در واقع برنامه در زمینه در حال اجرا شدن و استفاده از CPU است. مخصوصا زمانی که شما از اپ های بازی استفاده میکنید که رم و سی پی یو بالایی از گوشی شما را نیاز دارد. به همین دلیل حتما توصیه کنیم بعد پایان کار با اپ یا بازی مربوطه حتما از آن خارج شوید و اپ مورد نظر را از لیست برنامه های در حال اجرا بیرون ببرید.

close app

عدم استفاده از گوشی زمان که گرم است

اگر در حال انجام بازی پیشرفته با گوشی خود هستید یا مدت طولانی به صورت مدام از اینترنت استفاده میکنید، تا حدودی گرمای گوشی خود را حس خواهید کرد، در واقع گرم شدن گوشی برای سلامت آن مضر بوده و از عمر آن می کاهد. از این رو توصیه میکنیم زمانی که گوشی شما داغ شده و در حال استفاده حداکثری از CPU است آن را کنار گذاشته و تا مدتی که به حالت اولیه برگردد از آن استفاده نکنید. ما به صورت اختصاصی قبلا راه های کاربردی برای جلوگیری از داغ شدن گوشی را در انزل وب آموزش داده ایم.

overheating

غیرفعال کردن انیمیشن ها بر روی Lock Screen و زمینه گوشی

یکی از مواردی که همیشه کاربران را وسوسه میکند استفاده از تصاویر پس زمینه برای حالت های مختلف گوشی است. خیلی از افراد نیز از انیمیشن در لاک اسکرین گوشی یا در پس زمینه استفاده میکنند که اینکار باعث می شود درصد بیشتری از CPU استفاده گردد. بنابراین یک از مواردی که شاید شما فکر میکنید در هنگ کردن گوشی کاملا بی تاثیر است استفاده از زمینه هایی با حجم بالا و یا به صورت انیمیشنی است. پس سعی کنید از تصاویر پیش فرض گوشی استفاده نمایید. همچنین ما قبلا در انزل نحوه غیر فعال کردن انمیشن های حرکتی سیستم عامل اندروید را آموزش دادیم.

Disable all those pretty (useless) animations

استفاده از آنتی ویروس

با توجه به افزایش برنامه های مخرب ، اندروید نیز از ویرویس ها و تروجان ها در امان نخواد بود به همین دلیل نصب یک آنتی ویرویس میتواند کمک بزرگی به امن بودن گوشی شما بکند ولی خب در نظر داشته باشید، آنتی ویرویس ها معمولا باعث کندی سرعت گوشی و تبلت شما میشوند.

antivrus android

غیر فعال کردن و حذف برنامه های پیش فرض اندروید

اگر حافظه داخلی گوشی شما محدودیت دارد و همچنین با وجود انجام راهکارهای بالا باز هم دچار کمبود فضا و یا کندی هستید، میتوانید یک سری از برنامه های پیش فرض اندروید که مورد نیاز شما نیست را حذف کنید تا فضای خالی بیشتری در دسترس باشد. برای اینکار کافی است اپ Better Open With که در پست ، انتخاب و حذف برنامه پیش فرض و سیستمی اندروید به صورت کامل آموزش داده شده است را نصب کرده و برنامه ها و اپ های سیستمی اندروید که مورد نیاز نیست را برای جلوگیری از هنگ گوشی اندروید حذف نمایید.

modified-android-apps

تجربه و نظر شما ؟

اگر شما راه حل دیگری برای  اینکه چگونه از هنگ کردن گوشی اندرویدی جلوگیری کنیم ؟ داریدو آنها در بین ۱۰ دلیل کند شدن و هنگ کردن دستگاه های اندرویدی که در بالا ذکر کردیم قید نشده است، تجربیات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش ۹ روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش 9 روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
۹ روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش ۴ روش تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش نصب کالی لینوکس روی اندروید
آموزش گام به گام نصب کالی لینوکس (Linux Kali) روی اندروید

نظرات

  • Armina says:

    سلام ببخشید یه سوال داشتم من گوشیم الان نزدیکه دو ماهه که همیشه هنگ میکنه خیلی کند شده حتی وقتی هم که باهاش کاری ندارم زمانی که دستم میگیرم بازم داغ هست.
    حتی وسط بازی آنلاین که نتم قویه بازم هنگ میکنه میاد بیرون دیگه چیزی نمیتونم لمس کنم و سرعتش میاد پایین همه برنامه هامو چک کردم آنتی ویروس و حافظه هم دارم میشه لطفا کمکم کنین؟ممنون میشم.

  • محمد says:

    سلام گوشی من سامسونگ A11
    چند روزی هست که گوشی خودم به اندروید ۱۱ارتقاع دادم
    من بازی کالاف دیوتی بازی میکنم هروقت وارد میشم شروع می‌کنه به هنگ لگ فراوان و بعضی وقت ها هم می‌نویسه
    UI متوقف شد یا چیزی شبیه به این کلمه من انتظار داشتم با ابدیت اندروید بازی بهتر بشه اما این چند رو من بد ترین بازی عمرم انجام دادم دیگه نمیتونم تحمل کنم لطفاً بهم بگین که چجوری مشکل هنگ و کندی سرعت درست میشه

  • Hosein.yg says:

    برای پاک کردن برنامه های پیش فرض گوشی نیاز به دسترسی روت هست و برنامه ی greenify اجازه ی روت به گوشی نمیده

  • علی says:

    من تبلت جی ال ایکس ساینا دارم به گوشی فروش بردم نشداندرویدشوارتقا بدم چکارکنم

    • Hosein.yg says:

      گوشی ای که نمیشه اندرویدش رو ارتقا داد باید روت کرد چون نسخه ی اندروید بالا تر ندار۶…

  • میثم آرش صالحی says:

    من گوشیم هنگ میکنه میخوام اندروید ارتقابدم مینوسه سیستم عامل شمابه صورت غیرمجازویرایش شدبایدچیکارکنم گوشیم گرندپرایم

صفحات 1 2