افزایش سرعت کار با مرورگر از طریق حرکات موس

افزایش سرعت کار با مرورگر ها از طریق حرکات موس

یکی از نیاز افرادی که مجبور هستند زمان زیادی در روز را در وب سپری کنند، سریع انجام دادن برخی کارهای روتین و مرور سریع وب سایت ها است. اگر شما هم از جمله این افراد هستید و نمیخواهید برای سرعت بخشیدن به کارها میانبرهای صفحه کلید را به یاد داشته باشید ، امروز ما را همراهی کنید زیرا قصد داریم نحوه افزایش سرعت کار با مرورگر های فایرفاکس ، گوگل کروم ، اپرا ، سافاری و ادج از طریق حرکات موس (mouse gestures) را به شما آموزش دهیم.

افزایش حرکات و قابلیت های موس در مرورگرهای کروم ، فایرفاکس ، ادج

Browse Faster and Better with using Mouse Gestures in Chrome, Firefox, Edge

همانند کلید های میانبر ترکیبی مرورگر ها استفاده از موس و همچنین حرکات سریع آن طرفداران زیادی دارد. ترفندها و آموزش هایی که امروز در انزل وب برای شما آماده کرده ایم به شما کمک میکند تا گردش کار سریع تری در مرور مطالب و انجام کارها در تمامی مرورگرها داشته باشید. ایجاد حرکات اضافی با موس به شما کمک میکند تا در باز کردن لینک ها، دستکاری زبانه ها، ذخیره تصاویر، و غیره با کمترین زمان و بالاترین سرعت به بهترین نحو کارهای خود را انجام دهید. امروز به شما چگونگی استفاده سریعتر از حرکات موس در مرورگر مورد علاقه تان را آموزش میدهیم.

اضافه کردن فرمان های حرکتی موس در مرورگر کروم ( Google Chrome )

اضافه کردن حرکات بیشتر و افزایش دامنه حرکتی موس باعث بالا رفتن سرعت کار شما خواهد شد. برای اینکار افزونه crxMouse Chrome Gestures را در مرورگر کروم خود نصب کنید. به محض اینکه شما افزونه مورد نظر را بر روی مرورگر کروم خود نصب کردید، قادر خواهید بود مجموعه پیشرفته ای از تنظیمات موس را مشاهده کنید. اگر فکر میکنید این تنظیمات شما را گیج میکند جای نگرانی نخواهد بود چون نیاز به هیچ گونه تغییری نیست و تنها میتوانید تنظیمات را مشاهده و بررسی کنید. برای راحت تر شدن کار شما ، در زیر برخی تنظیمات مهم را آموزش خواهیم داد.

crx-settings-640x360

شما میتوانید از بخش  Settings > Mouse Gestures > More مشاهده کنید که دکمه موس سمت راست ( کلیک راست ) برای افزایش حرکات و سرعت موس به صورت پیش فرض انتخاب شده است. برای دیدن نحوه عملکرد آن بر روی صفحه نمایش کلیک راست کرده و drag کنید سپس در همین حالت ابتدا موس را به سمت بالا و بعد به سمت پایین بکشید. در تصویر زیر مشخص می باشد که بعد از انجام اینکار یک پنجره ی راهنما برای شما باز شده که ذکر میکند با انجام این تکنیک ، صفحه مورد نظر Reload خواهد شد. شما میتوانید از این پس با انجام این حرکت بر روی صفحه دلخواه خود در مرورگر کروم صفحه جاری را رفرش کنید. این گوشه ای از امکاناتی بود که این افزونه در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید کارهای خود را با سرعت هرچه تمام تر با استفاده از موس انجام دهید.

crx-mouse-gesture-640x450

بخش بعدی که در این افزونه برای شما بررسی خواهیم کرد سوییچ کردن بین تب های باز در مرورگر با استفاده از موس می باشد. برای اینکار به ترتیب وارد بخش Settings > Wheel Gestures شوید. خواهید دید گزینه Tab list تیک خورده و فعال می باشد. شما میتوانید تعیین کنید با انجام چه حرکتی از موس بتوانید بین تب های مختلف در مرورگر کروم سوییچ کنید. به صورت پیش فرض گزینه hold down the right mouse button انتخاب شده است. برای تست کردن این قابلیت ، بر روی صفحه نمایش کلیک راست کرده و با استفاده از چرخ دنده وسط موس ابتدا اسکرول را بالا برده و سپس پایین بیاورید. با انجام این حرکت یک پنجره جدید در مرورگر کروم برای شما قابل مشاهده خواهد بود که از طریق آن میتوانید بین تب های مختلف در مرورگر سوییچ کنید.

crx-wheel-gesture-640x440

همچنین می توانید تنظیمات سفارشی به این افزونه اضافه کنید تا بتوانید حرکات موس را برای خودتان سفارشی ، راحت تر و سریع تر کنید. برای اینکار وارد بخش Settings > Mouse Gestures > New در تنظیمات شوید. در این بخش شما میتوانید تنظیمات پیشرفته را مشاهده و بررسی کرده و همچنین میتوانید از سیستم تشخیص حرکات که در گوشی ها استفاده می شود نیز بهره ببرید.

اگر با این افزونه دچار مشکل هستید و قادر نیستید آن را بر روی مرورگر خود نصب کنید و یا برای شما خیلی پیچیده است، میتوانید از افزونه های مشابه ولی ساده تر smartUp Gestures یا miniGestures بر روی مرورگر کروم خود استفاده کنید.

در نظر داشته باشید اگر این افزونه در Chrome Web Store و یا صفحات داخلی کروم مانند chrome://settings کار نمی کند به این دلیل نیست که افزونه دچار مشکل است بلکه این به دلیل امنیت مرورگر کروم بوده که اجازه استفاده از این قابلیت را در صفحه تنظیمات خود نمی دهد.

افزایش قابلیت ها و سرعت کار با موس در مرورگر فایر فاکس ( Firefox )

برای افزایش حرکات و بالا بردن سرعت کار خود با موس ، افزونه FireGestures که یکی از محبوب ترین افزونه های فایر فاکس است را توصیه میکنیم. با استفاده از این ابزار می توانید با کمک طیف گسترده ای از دستورات از طریق کلید های موس ، چرخ دنده موس و کلیدهای فشرده سرعت کار خود را بالا ببرید. همچنین در سیستم های عامل های مک شما میتوانید با استفاده از کلیک ۳ انگشتی و یا ۴ انگشتی برای پیکربندی این افزونه استفاده کنید.

fire-gestures-prefs-640x460

همان طور که در تصویر بالا مشخص است شما می توانید از مسیر  Tools > Add-ons > FireGestures > Preferences > Mapping وارد بخش تنظیمات افزونه شده و در آنجا حرکات موس را به میل خود تغییر دهید. شما میتوانید تعیین کنید کدام دکمه موس برای انجام قابلیت های بیشتر انتخاب شود و یا برای سوییچ کردن بین تب های باز از کدام حرکت موس استفاده شود و در نهایت این افزونه به شما اجازه میدهد فانکشن های اختصاصی به آن اضافه کنید. برای مشاهده اسکریپت های بیشتر این افزونه بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

و اگر این افزونه را مناسب فایرفاکس خود نمیدانید، میتوانید از افزونه ی All-in-one Gestures با همین قابلیت ها بهره ببرید ولی متاسفانه به دلیل قدیمی بودن این افزونه از طرف ما توصیه نمیشود و در آخر اگر بازهم این دو افزونه مورد رضایت شما واقع نشد، میتوانید افزونه Mouse Gestures Suite را تست کنید.

سفارشی سازی حرکات موس در مرورگر اپرا ( Opera )

یکی از بخش های جذاب مرورگر اپرا این است که برای افزایش قابلیت ها و حرکات موس در این مرورگر نیاز به نصب افزونه ی خاصی نیست و شما میتوانید از مسیر زیر Preferences > Browser > Shortcuts به بخش شورت کدها مراجعه کرده و گزینه Enable mouse gestures را تیک زده و فعال کنید. شما با کلیک بر روی Learn more میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد این قابلیت کسب کنید.

opera-mouse-gestures-640x230

همچنین گزینه ی دیگری که در بالا به چشم میخورد rocker gestures است که شما میتوانید آن را فعال کنید. این قابلیت به شما کمک میکند تا با کلیک های متناوب بین دکمه های چپ و راست موس بتوانید به عقب برگشته و تب ها و صفحات بسته شده را چک کنید و آنها را مرور نمایید.

ولی اگر با تمام صحبت های بالا شما نیاز به تنظیمات و قابلیت های بیشتری در استفاده از موس در مرورگر اپرا دارید، میتوانید از افزونه Download Chrome Extension برای مرورگر اپرا استفاده کنید. با استفاده از این ابزار شما می توانید افزونه مورد نظرتان را از طریق گوگل استور به اپرا اضافه کنید که ما توصیه میکنیم همان افزونه crxMouse Chrome Gestures که برای کروم در بالا معرفی کردیم را نصب کنید. در بخش توضیحات افزونه Download Chrome Extension نوشته شده بعد از اینکه وارد صفحه افزونه مورد نظر در گوگل استور شدید و گزینه install را زدید صبر کنید تا اپرا چک کند که آیا این پسوند به مرورگر اپرا همخوانی دارد یا خیر. در صورتی که این افزونه مورد نظر با مرورگر اپرا همخوانی داشت، این افزونه نصب خواهد شد و شما میتوانید از همان قابلیت های crxMouse Chrome Gestures در اپرا نیز استفاده کنید ولی اگر پسوند افزونه با ورژن مرورگر اپرا شما همخوانی نداشت میتوانید افزونه مورد نظر خود را در مرورگر کروم با استفاده از آموزشی که اخیرا در انزل وب منتشر شده در اپرا وارد کنید. برای اینکار آموزش دانلود و ذخیره کردن افزونه های مرورگر گوگل کروم را مطالعه فرمایید.

افزایش دامنه حرکات موس در سافاری ( Safari )

در مرورگر سافاری هم شما برای استفاده از برخی قابلیت های ساده موس نیاز به نصب افزونه خاصی ندارید، تنها وارد بخش System Preferences > Mouse در macOS شده و تحت تنظیمات موجود در این بخش میتوانید حرکات موس را در این مرورگر سفارشی سازی کنید. همچنین برای انجام تنظیمات پیشرفته تر وارد بخش Magic Mouse در سافاری شوید و یا میتوانید افزونه BetterTouchTool را بر روی مک خود نصب کنید.

افزایش سرعت و دستور های حرکتی موس در مرورگر مایکروسافت ادج ( Microsoft Edge )

بالاخره مایکروسافت با مرورگر جدید خود یعنی ادج قابلیت اضافه کردن افزونه را به کاربران خود میدهد. شما میتوانید برای افزایش حرکات و قابلیت های موس در مرورگر مایکروسافت ادج ، افزونه Mouse Gestures را نصب کنید.

 

edge-mouse-gestures-640x320

بعد از نصب این افزونه ؛ برای مشاهده حرکات در دسترس شما که توسط این افزونه ایجاد شده است می بایست کلیک راست کرده و نگه دارید و سپس با درگ کردن یک شکل تصادفی بکشید تا پیش نمایشی از قابلیت های اضافه شده موس برای شما نمایش داده شود. برای مشاهده تنظیمات این افزونه بر روی منوی More actions در مرورگر ادج کلیک کرده و سپس بر روی آیکون این افزونه کلیک نمایید تا تنظیمات بیشتر برای شما نمایش داده شود.

Edge-Mouse-Gestures-Overview

اگر بعد از نصب متوجه شدید این افزونه کار نمیکند می بایست تب جاری خود را ببندید و در یک تب جدید مجددا امتحان کنید و یا اینکه صفحه جاری خود را رفرش کنید. همچنین در نظر داشته باشید این افزونه زمانی که حالت Reading view در مرورگر ادج را فعال کرده باشید کار نخواهد کرد.

و در آخر اگر میخواهید از این قابلیت ها در گوشی اندروید خود هم استفاده کنید تا بتوانید سرعت انجام کارها و سوییچ بین برنامه ها را افزایش دهید حتما پست مربوطه که اخیرا با عنوان ۴ روش اضافه کردن فرمان های حرکتی به اندروید در انزل وب منتشر شده است را مطالعه کنید.

تجربه و نظر شما ؟

اگر شما هم افزونه یا ترفند خاص دیگری برای افزایش سرعت کار با مرورگر از طریق حرکات موس می شناسید ، تجربیات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

حل مشکل غیر فعال شدن و اضافه کردن افزونه IDM به فایرفاکس،گوگل کروم ،اپرا،ادج،سافاری و..
حل مشکل غیر فعال شدن و اضافه کردن افزونه IDM به فایرفاکس،گوگل کروم ،اپرا،ادج،سافاری و..
همه مرورگرهای قدرتمند را در یکجا داشته باشید

نظرات