۷ روش برای رفع مشکل تاچ در تبلت و گوشی های اندروید

یکی از بزرگترین تحولات در استفاده از گوشی های هوشمند اندرویدی صفحه لمسی یا تاچ اسکرین آن ها می باشد ، با وجود تمام مزیت ها و فوایدی که در استفاده از این گوشی ها وجود دارد، نظیر سایر وسایل همواره احتمال از کار افتادن صفحه لمسی یا تاچ اسکرین گوشی های هوشمند وجود دارد. اگر شما نیز با مشکل کار نکردن بخشی از صفحه لمسی گوشی یا از کارافتادن کل تاچ گوشی یا تبلت مواجه هستید، مطالعه این مطلب در رفع مشکل تاچ گوشی و تبلت به شما کمک می کند.

حل مشکل از کار افتادن صفحه لمسی گوشی و تبلت در اندروید

How to Fix Touchscreen Problems on Android

قبل از هر چیز توصیه می کنیم با استفاده از روش های تست سخت افزاری گوشی اندروید ساختمان فیزیکی دستگاه خود را بررسی کنید. گاهی گوشی در ساختمان خود دچار نقص میشود و برای برطرف کردن آن حتما نیاز به مراجعه به متخصص و تعویض قطعه دارید.

بعد از انجام این تست ترفند های زیر را برای حل مشکل از کار افتادن لمس گوشی امتحان کنید:

رفع مشکل لمس اندروید با بررسی مصرف رم

RAM یکی از بخش های کلیدی در اسمارت فون ها می باشد که بررسی آن برای رفع اغلب مشکلات گوشی به شما کمک می کند. همان طور که می دانید اندروید سیستم عامل کاربرپسندی است؛ اما زیرساخت های آن برای نصب انواع اپ یا برنامه های اندرویدی چندان مناسب نیست. شاید مصرف بیش از حد رم با نصب برنامه های مختلف از دلایل اصلی کند شدن تاچ گوشی های لمسی اندرویدی یا از کار افتادن آن ها باشد.

رفع مشکل از کار افتادن صفحه لمسی گوشی

برای برطرف کردن این مشکل یاید مقداری از حافظه رم آزاد شود. این کار با لغو نصب برنامه های غیرضروری یا پاک کردن اطلاعات اضافی امکان پذیر است.

رفع مشکل از کار افتادن تاچ گوشی با فعالسازی GPU 2D Rendering

اگر فکر می کنید صفحه لمسی یا تاچ گوشی شما در اجرای فرمان های لمسی تاخیر دارد می توانید از گزینه GPU rendering استفاده کنید. برای فعال کردن این گزینه مسیر Settings->Developer Options را طی کنید. در صورتی که این بخش را مشاهده نمی کنید ابتدا باید Developer Options را فعال کرده باشید. برای فعال کردن Developer Options همان طور که قبلا در پست ۵ قابلیت مخفی Developers Option گوشی و تبلت های اندرویدی انزل وب به آن اشاره کردیم باید مسیر Settings->About Phone را طی کنید و روی گزینه Build number هفت مرتبه ضربه بزنید.

استفاده از GPU 2D Rendering انتقال فرمان ها را سریع تر می کند و سبب میشود ضربه ها و لمس های کاربر روی صفحه نمایش یا تاچ اسکرین اندروید سریع تر ثبت شود.

رفع مشکل از کار افتادن صفحه لمسی گوشی

رفع مشکل کار نکردن تاچ اسکرین با غیرفعالسازی Ambient Display

بعد از انتشار اندرویدلالی پاپ یا آب نبات چوبی قابلیت Ambient Display در گوشی های اندرویدی معرفی شد؛ جلوه جدیدی از اندروید که متاسفانه سبب بروز اختلالاتی در ثبت فرمان های لمسی با تاچ گوشی ها شد.

Ambient Display مشابه با Moto Display در نسخه های قبلی اندروید است که شیوه ای کاربردی برای نمایش اعلانات برای مدت زمان کوتاهی روی اسکرین گوشی می باشد. این قابلیت جدید اعلانات را به صورت سیاه و سفید در صفحه نمایش قفل شده اندروید نمایش می دهد.  با وجود فوایدی که برای Ambient Display مطرح شده است این نوآوری سبب کندی در اجرای فرمان های لمسی اندروید شده است. برای غیرفعالسازی این قسمت مسیر Settings->Display را طی کنید و سپس “Ambient Display“ را غیرفعال کنید.

رفع مشکل از کار افتادن صفحه لمسی گوشی

رفع مشکل تاچ اسکرین اندروید با کالیبره کردن صفحه نمایش

با گذشت زمان صفحه نمایش بسته به میزان فعالیت کاربر تغییر دما می دهد و تنظیم طبع رنگ صفحه نمایش نیز مدتی است که به دلخواه کاربر قابل تنظیم است. از طرفی تاچ اسکرین بعد از مدتی با دریافت تاچ های اشتباه کند میشود. کالیبره کردن صفحه نمایش امکان جدیدی است که به به اندروید اضافه شده است. نرم افزارهای زیادی برای کالیبره کردن صفحه نمایش گوشی وجود دارد و خود کاربر نیز می تواند به صورت دستی این کار را انجام دهد.Touchscreen Calibration از برنامه های کاربردی برای کالیبره کردن صفحه نمایش اندروید، لمس و ضربه زدن به صفحه و اجرای فرمان های حرکتی می باشد.

رفع مشکل از کار افتادن صفحه لمسی گوشی

برطرف کردن مشکلات صفحه لمسی با تست مولتی تاچ اندروید

در صورتی که در مسیر اعمال فرمان های حرکتی گوشی خود مشکلاتی را مشاهده میکنید ممکن است این مشکل به مولتی تاچ اندروید شما مربوط باشد. گاهی مشکلات سخت افزاری سبب بروز این اشکل میشوند. گوشی هایی هوشمند جدید تر حدود ۵ تا ۱۰ نقطه لمس همزمان را پشتیبانی می کنند که با استفاده از نرم افزار MultiTouch Tester می توانید سلامت این نقطه ها را بررسی کنید.

رفع مشکل از کار افتادن صفحه لمسی گوشی

حل مشکل تاچ گوشی با بوت اندروید در حالت امن

در صورتی که تصور می کنید مشکل کندی تاچ اندروید شما به دلیل برنامه خاصی است لازم است که گوشی اندرویدی را در حالت ایمن یا safe mode بوت کنید. در حالت ایمن تنها برنامه های سیستمی اندروید اجرا میشوند. یعنی اگر برنامه های نصب شده و غیرسیستمی سبب از کار افتادن تاچ شما باشد به سادگی متوجه میشوید.

رفع مشکل از کار افتادن صفحه لمسی گوشی

حل مشکل کار نکردن تاچ در گوشی های لمسی با بررسی شارژر

یکی دیگر از دلایل احتمالی کندی تاچ اسکرین یا مشکل در صفحه لمسی گوشی شارژر است. اگر از شارژر اصل گوشی خود استفاده نمی کنید یا این که کابل شارژر شما به خوبی به آداپتور متصل نشده باشد مسئله تاچ اسکرین گوشی و کندی آن مطرح میشود. بهتر است ابتدا با استفاده از ترفند های سازماندهی کابل ها شارژر خود در برابر کشیده شدن در میان سایر وسایل جلوگیری کنید و سپس از سلامت کابل ها و استحکام اتصالات مطمئن شوید.

منبع تغذیه شارژر نیز اهمیت دارد؛ به عنوان مثال اگر گوشی خود را با برق مستقیم در قطار شارژ می کنید امکان ایجاد نویز و بی نظیمی در جریان برق و شارژ رسانی به باتری وجود خواهد داشت.شارژر ها بر اساس ولتاژ عبوری مناسب خود درچه بندی میشوند. تنها از شارژر هایی با امتیاز +۵V استفاده کنید.

تا زمانی که مشکل تاچ گوشی شما برطرف میشود می توانید از برنامه Google Voice Access برای اجرای فرمان ها با صوت به جای تاچ یا لمس استفاده نمایید و در صورتی که با بررسی موارد بالا همچنان مشکل کار نکردن تاچ تبلت و گوشی هواوی ، سامسونگ ، سونی و … سایر برند ها را دارید به نمایندگی و تعمیرگاه های موبایل و تبلت معتبر جهت بررسی بیشتر دستگاه مراجعه کنید

تجربه و نظر شما ؟

کدام یک از ترفند های معرفی شده برای برطرف کردن مشکل تاچ گوشی اندرویدی شما مناسب تر بوده است؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش ۹ روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش 9 روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
۹ روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش ۴ روش تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش نصب کالی لینوکس روی اندروید
آموزش گام به گام نصب کالی لینوکس (Linux Kali) روی اندروید

نظرات

  • علی سان says:

    سلام من گوشیم لمسی وسط کار نمیکنه قسمت بالا و پایین کار میکنه ولی وسط ن چیکار کنم

  • یونس says:

    سلام من به بازی داشتم انجام میدادم وسط بازی گوشی هنگ کرد و دکمه ها برگشت و بقیه دکمه ها پایین از کار افتاده و تنظیم کارخانه هم زدم فایده نداشت

  • زهرا says:

    سلام خسته نباشید. گوشی من تو یه برنامه ای هنگ کرده و صفحه لمسش و دکمه پاورش کار نمیکنه. الان تقریبا یه ساعته که همونجوریه. سیمکارت و رم رو هم دراوردم ولی هیچ تغییری حاصل نشد.مشکل چیه چیکار کنم درست شه?

  • شقایق says:

    با سلام من گوشیم نوت فایو هست بدونه اینکه ضربه ایی بخوره تاچش با دست کار نمیکنه ولی با قلمش کاملا درسته و کار میکنه چند بارم خاموش روشنش کردم ولی فایده نداشت بنظرتون مشکلش چیه و چجوری درست میشه

  • صالح says:

    با سلام
    مشکل حساسیت کم تاچ موقعی که گوشی رو روی میز میذاشتم و کار میکردم با نرم افزار Touchscreen Calibration درست شد.
    مدل گوشی: Blackview BV8000Pro
    ممنون

  • پریا says:

    من گوشیم اس۵ برنامه های اخیرش گاهی اوقات کار نمیکنه و گزینه های بیشتر برام باز میشه وقتی هم هوم اسکرین هستش صفحه ویجت و والپیپر برام میاره و باید گوشی روقفل کنم بعد دوباره بزنم

  • داود says:

    سلام ; دوستان عزیز اگر قسمتی از تاچ گوشی یا تبلت شما از کار افتاده مشکل فقط با تعویض تاچ برطرف میشه ; اگر صفحه گوشی رنگ اش عوض میشه یا کم رنگ شده ال سی دی مشکل داره که تنها در صورتی که ال سی دی تون سیاه شده یا قابل دیدن نیست عوض اش کنید چون بعضی تعمیرکارها وارد نیستند تاچ گوشی رو هم از بین می برند و اگر گوشی یا تبلت برای خودش تایپ میکنه یا برنامه باز شده رو می بنده یا کارکردی غیر معمول داره مشکل نرم افزاری و یا برنامه جدیدی نصب کردید که این مشکل ایجاد کرده و یا گوشی شما بر اثر اتصال به کامپیوتر یا یو اس بی ویروس دار ویروسی شده که راه حل اش ریست فکتوری کردن بعد از پشتیبان گیری یا جابجایی مدارک و فایل های اساسی و مهم گوشی تون مثل عکس ها یا ویدئو ها یا مطالب نوشتاری تون یا هر چیز دیگه هست ; پس فقط در صورتی که تاچ تون مشکل داره و کند شده از این روش ها استفاده کنید .

  • فرزانه says:

    سلام..ممون میشم سوال منو جواب بدید
    وسط گوشیم یه دایره کوچیک هس وقتی تو نور میبرمش قرمز و سبز رنگ هستش
    خواستم ببینم مشکلش چیه؟

  • فاطمه says:

    سلام. من گوشیم j7سامسونگ۲۰۱۷ همینجوری هیچ مشکلی لمس تاچ نداره ولی به محض اینکه نت وفعال میکنم دیگه نمتونم کاری انجام بس که برنامه ها دائمی باز وبسته میشه برا خودش
    مشکلش چیه؟تورو خدا اگه میتونید کمکم کنید مشکلش چیه چون اصلا نمیشه از نت استفاده کنم

  • s.r says:

    من اچ تی سی دارم کلا تاچش کار نمیکنه چیکا کنم؟

  • مصطفی says:

    سلام
    من تاچ گوشیم از کار افتاد دیگه کار نکرد بدون اینکه ضربه بخوره چند بار هم ریستش کردم ولی کار نکرد مموریم رو بیرون اوردم و گوشی رو ریست کرم تاچ گوشی درست شد اما به محض وصل کردن مموری به گوشی دوباره تاچ از کار افتاد .
    شاید مشکل بعضی ها تون به خاطر مموری باشه

  • حسین بهاری says:

    باعرض درود چندروزپیش هنگام کارکردن گوشی هنگ کرد وصفحه روشن شدن اولیه ظاهرشد باخاموش کردن مشکل حل شد ولی بعدازمدتی دوباره همین مسئله پیش امد گوشی رابه تعمیر گاه بردم وفلش کردم مشکل بالا نیامدن صفحه گوشی برطرف شد ولی صفحه تاچ ازکارافتاد ایا امکان دارد فلش کردن با فایل اشتباه باعث بروز این مشکل شده باشد ممنون میشوم پاسخ دهید باتشکر

  • Parisa says:

    سلام من روی گوشیم هرموقع صفحه گوشیمو روشن میکنم ارور میاد که مسدود شدن ورودی لمسی و اینکه حسگر مجانب خود را بررسی کنید ک مسدود نشده باشد
    من هرکجای تنظیمات میرم گزینه ای ب این عنوان نمیبینم و نمیفهمم منظور این ارور چیه

    • داود says:

      سرکار خانم راه حل مشکل شما در مقاله فوق و در قسمت GPU Rendering مطرح شده است .

  • مختار رئوفی زاده says:

    سلام خدمت همه کاربران سایت. من نرم افزار کارم. دوستان عزیز اینجا فقط چندتا ترفند و برنامه معرفی شده. گاهی کندی لمس یا قاطی کردن تاچ یا عمل نکردن قسمتی از تاچ به دلیل ویروس یا مشکل فلت تاچ و شکستگی های ریز تاچ هستش. برای حل مشکلات اول ببنید مشکلتون سخت افزاریه یا نرم افزاری. بعضی از سوالات خنده دار و واقعا بیهوده پرسیده شده.
    ” لمس گوشیم کار نمیکنه لطفا کمکم کنین !! ” اگر بلدین خودتون بررسی کنین ببینید مشکل از کجاست و گرنه ببرین بیرون تعمیر بشه. خسته شدم از بس سوالات بی سر و ته خوندم.

  • فرزاد says:

    باسلام
    ممنون ازبابت راهکارهای کاربردیتون
    برامن نصب نرم افزارtouchscreen calibrationجواب داد

  • ملث440 says:

    سلام من یه سوال داشتم & من سوکتی را در جای AUX فرو کردم روز بعد تاچ گوشی از کار افتاد مدل گوشی هم LG_E440 است بیشتر را ها را امتحان کردم اما درست نشد لطفا راهنمایی کند هر چه سریعتر

  • ahadi says:

    سلام
    من سامسونگ a5 دارم بهش ضربه خورد صفحه لمسی از کار افتاد بعدم کل صفحه صورتی شد.ال سی دی سوخت؟

  • محسن says:

    منم دقیقا مشکل محمدو دارم.نوت ۵ دادم ۲سانت مانده به بالای صفحه یا فرمان نمیگیره یا هنگه .

  • محسن says:

    دوستان سلام.یه راهکار واسه دوستانی که بعضی از قسمتای تاچشون کار نمیکنه دارم.برنامه تاچ اسکرین تست رو نصب کنین تا ببینین کدوم قسمت تاچ فرمان نمیگیره اونوقت سیم جرقه زن فندک اتمیو روی اون قسمت چندبار بزنین.بعدش گوشیو یه خاموش روشن کنین.اگه مثل من خوش شانس باشین میبینید درست شده.نتیجه رو به جی میلم ارسال کنید.صندوق دریافت
    mohsengalaxynote5@gmail.com

  • داوین says:

    تاچ گوشیم. ازکار افتاده و هیچ جا هم تاچ الکاتل ندارند تورو خدا راهنماییم کنید.

  • داوین says:

    دذود گرامی. برای. براد تاچ الکاتل وان تاچ. باید چکار کنم. تاچش کار نمیکنه.

  • داوین says:

    درود گرامی. بنده یک گوشی. الکاتل. وان تاچ دارم. که دوساله تاچ قسمت. بالای صفحه گوشی از کار افتاده. به نظر شما این مشکل نرم افزاریه یا سخت افزار ی. خواهش میکنم بنده روراهنمایی کنید این گوشی رو خیلی دوست دارم. تمام اطرات مرحوم پدرم تواین گوشیه

  • حميد says:

    با سلام
    من تبلت نوت ۱۰ سامسونگ دارم. اخیرا تاچ آن از کار افتاده و با انگشت کار نمیکند و فقط با قلم کار می کند. لطفا راهنمایی کنید که چگونه این مشکل قابل حل است

  • hamid says:

    سلام تبلت لنووا دارم یک صفحه وب رو باز میکنم سمت چپ تبلت هست وسط نمیاد که ببینم یا بخونم راهنمایی کنید ممنون

    • مصطفی says:

      سلام
      من یه گوشی هواوی دارم
      مدتیه که قسمت سمت راست پایین خراب شده و متوجه لمس نمیشه باید چیکارش کنم؟

  • محمد says:

    سلام گوشی من galaxy j5 pro هست، صفحه لمسی گوشی به دلیل هنگ کردن یا ویروسی بودن از کار افتاده بود، دکمه پاور کار می کرد اما صفحه لمسی کار نمی کرد واز طرفی باتری هم قابل تعویض یا درآوردن نبود، راه مخفی برای restart کردن گوشی نگه داشتن دکمه پاور همراه با ولوم پایین(کلید کم کردن صدا) بود. با ریستارت کردن مشکل برطرف شد.

  • ساناز says:

    سلام دوست عزیز واقعا مطالب خوب و مفیدی بود ببخشید من یه سوال داشتم .تبلت من ایسوس فون پد سون هستش ..مدتی است که برای خودش کار میکنه میگه تو بهش آهنگ و موسیقی ….برای خودم پیام میفرسته زنگ میزنه ..منم نمی‌دونم باید چیکار کنم ….دوستم میگه باید کلا تاچ ال سی دی رو عوض کنم..نظر شما چه….تورو خدا خواب بدین

  • Ramin says:

    گوشی من سامسونگه، با روش های بالا خوب نشد، کلا قاتی کرده اصلا ضربه ام نخورده ولی خودش کار میکنه تایپ میکنه از برنامه ها میاد بیرون کلا قاتیه لطف کنین کمکم کنید

  • asghar says:

    گوشی که تاچش کار نمیکنه که حتی قفلشو باز کنی چطوری این روشها رو انجام بدیم!!!!

    • مهدی says:

      دقیقا!
      من وقتی تاچ گوشیم کار نمیکنه چه طوری میتونم از Google Voice Access استفاده کنم

  • R says:

    سلام. من گوشیم j7 سامسونگه. امروز بدون هیچ دلیلی وسط عکس گرفتن صفحه دیکه روشن نشد. باتری رو در اوردم دوباره انداختم و درست شد. اما از سه چهار ساعت بعدش، لمس گوشیم انگار قاطی کرده. من پایین صفحه، کیبوردو لمس میکنم، پنجره ای باز میشه که براش باید بالای صفحه رو لمس میکردم. یا مثلا تو تلگرام دارم تایپ میکنم، جای تایپ من، خودش متن رو انتخاب میکنه، میپرسه که پاک کنم یا نه؟ در واقع حس میکنم مثلا وقتی من راست صفحه رو لمس میکنم، آیکون های چپ صفحه فعال میشن و بر عکس 😐 ممکنه راهنماییم کنین؟

  • نگار says:

    سلام ببخشید من گوشی سامسونگ اس ۶ دارم الان دو روزه دکمه بکش پشت سر هم میزنه هر برنامه ای میرم سریع بک میزنه خاموششم کردم ولی درست نشد . کسی میتونه کمکم کنه

    • Ramin says:

      چجوری درستش کردی؟؟ مال منم همینطوری شده ولی خب اس۶ نیست،چیکارش کردی درس شد؟

صفحات 1 2 3