۷ روش برای رفع مشکل تاچ در تبلت و گوشی های اندروید

یکی از بزرگترین تحولات در استفاده از گوشی های هوشمند اندرویدی صفحه لمسی یا تاچ اسکرین آن ها می باشد ، با وجود تمام مزیت ها و فوایدی که در استفاده از این گوشی ها وجود دارد، نظیر سایر وسایل همواره احتمال از کار افتادن صفحه لمسی یا تاچ اسکرین گوشی های هوشمند وجود دارد. اگر شما نیز با مشکل کار نکردن بخشی از صفحه لمسی گوشی یا از کارافتادن کل تاچ گوشی یا تبلت مواجه هستید، مطالعه این مطلب در رفع مشکل تاچ گوشی و تبلت به شما کمک می کند.

حل مشکل از کار افتادن صفحه لمسی گوشی و تبلت در اندروید

How to Fix Touchscreen Problems on Android

قبل از هر چیز توصیه می کنیم با استفاده از روش های تست سخت افزاری گوشی اندروید ساختمان فیزیکی دستگاه خود را بررسی کنید. گاهی گوشی در ساختمان خود دچار نقص میشود و برای برطرف کردن آن حتما نیاز به مراجعه به متخصص و تعویض قطعه دارید.

بعد از انجام این تست ترفند های زیر را برای حل مشکل از کار افتادن لمس گوشی امتحان کنید:

رفع مشکل لمس اندروید با بررسی مصرف رم

RAM یکی از بخش های کلیدی در اسمارت فون ها می باشد که بررسی آن برای رفع اغلب مشکلات گوشی به شما کمک می کند. همان طور که می دانید اندروید سیستم عامل کاربرپسندی است؛ اما زیرساخت های آن برای نصب انواع اپ یا برنامه های اندرویدی چندان مناسب نیست. شاید مصرف بیش از حد رم با نصب برنامه های مختلف از دلایل اصلی کند شدن تاچ گوشی های لمسی اندرویدی یا از کار افتادن آن ها باشد.

رفع مشکل از کار افتادن صفحه لمسی گوشی

برای برطرف کردن این مشکل یاید مقداری از حافظه رم آزاد شود. این کار با لغو نصب برنامه های غیرضروری یا پاک کردن اطلاعات اضافی امکان پذیر است.

رفع مشکل از کار افتادن تاچ گوشی با فعالسازی GPU 2D Rendering

اگر فکر می کنید صفحه لمسی یا تاچ گوشی شما در اجرای فرمان های لمسی تاخیر دارد می توانید از گزینه GPU rendering استفاده کنید. برای فعال کردن این گزینه مسیر Settings->Developer Options را طی کنید. در صورتی که این بخش را مشاهده نمی کنید ابتدا باید Developer Options را فعال کرده باشید. برای فعال کردن Developer Options همان طور که قبلا در پست ۵ قابلیت مخفی Developers Option گوشی و تبلت های اندرویدی انزل وب به آن اشاره کردیم باید مسیر Settings->About Phone را طی کنید و روی گزینه Build number هفت مرتبه ضربه بزنید.

استفاده از GPU 2D Rendering انتقال فرمان ها را سریع تر می کند و سبب میشود ضربه ها و لمس های کاربر روی صفحه نمایش یا تاچ اسکرین اندروید سریع تر ثبت شود.

رفع مشکل از کار افتادن صفحه لمسی گوشی

رفع مشکل کار نکردن تاچ اسکرین با غیرفعالسازی Ambient Display

بعد از انتشار اندرویدلالی پاپ یا آب نبات چوبی قابلیت Ambient Display در گوشی های اندرویدی معرفی شد؛ جلوه جدیدی از اندروید که متاسفانه سبب بروز اختلالاتی در ثبت فرمان های لمسی با تاچ گوشی ها شد.

Ambient Display مشابه با Moto Display در نسخه های قبلی اندروید است که شیوه ای کاربردی برای نمایش اعلانات برای مدت زمان کوتاهی روی اسکرین گوشی می باشد. این قابلیت جدید اعلانات را به صورت سیاه و سفید در صفحه نمایش قفل شده اندروید نمایش می دهد.  با وجود فوایدی که برای Ambient Display مطرح شده است این نوآوری سبب کندی در اجرای فرمان های لمسی اندروید شده است. برای غیرفعالسازی این قسمت مسیر Settings->Display را طی کنید و سپس “Ambient Display“ را غیرفعال کنید.

رفع مشکل از کار افتادن صفحه لمسی گوشی

رفع مشکل تاچ اسکرین اندروید با کالیبره کردن صفحه نمایش

با گذشت زمان صفحه نمایش بسته به میزان فعالیت کاربر تغییر دما می دهد و تنظیم طبع رنگ صفحه نمایش نیز مدتی است که به دلخواه کاربر قابل تنظیم است. از طرفی تاچ اسکرین بعد از مدتی با دریافت تاچ های اشتباه کند میشود. کالیبره کردن صفحه نمایش امکان جدیدی است که به به اندروید اضافه شده است. نرم افزارهای زیادی برای کالیبره کردن صفحه نمایش گوشی وجود دارد و خود کاربر نیز می تواند به صورت دستی این کار را انجام دهد.Touchscreen Calibration از برنامه های کاربردی برای کالیبره کردن صفحه نمایش اندروید، لمس و ضربه زدن به صفحه و اجرای فرمان های حرکتی می باشد.

رفع مشکل از کار افتادن صفحه لمسی گوشی

برطرف کردن مشکلات صفحه لمسی با تست مولتی تاچ اندروید

در صورتی که در مسیر اعمال فرمان های حرکتی گوشی خود مشکلاتی را مشاهده میکنید ممکن است این مشکل به مولتی تاچ اندروید شما مربوط باشد. گاهی مشکلات سخت افزاری سبب بروز این اشکل میشوند. گوشی هایی هوشمند جدید تر حدود ۵ تا ۱۰ نقطه لمس همزمان را پشتیبانی می کنند که با استفاده از نرم افزار MultiTouch Tester می توانید سلامت این نقطه ها را بررسی کنید.

رفع مشکل از کار افتادن صفحه لمسی گوشی

حل مشکل تاچ گوشی با بوت اندروید در حالت امن

در صورتی که تصور می کنید مشکل کندی تاچ اندروید شما به دلیل برنامه خاصی است لازم است که گوشی اندرویدی را در حالت ایمن یا safe mode بوت کنید. در حالت ایمن تنها برنامه های سیستمی اندروید اجرا میشوند. یعنی اگر برنامه های نصب شده و غیرسیستمی سبب از کار افتادن تاچ شما باشد به سادگی متوجه میشوید.

رفع مشکل از کار افتادن صفحه لمسی گوشی

حل مشکل کار نکردن تاچ در گوشی های لمسی با بررسی شارژر

یکی دیگر از دلایل احتمالی کندی تاچ اسکرین یا مشکل در صفحه لمسی گوشی شارژر است. اگر از شارژر اصل گوشی خود استفاده نمی کنید یا این که کابل شارژر شما به خوبی به آداپتور متصل نشده باشد مسئله تاچ اسکرین گوشی و کندی آن مطرح میشود. بهتر است ابتدا با استفاده از ترفند های سازماندهی کابل ها شارژر خود در برابر کشیده شدن در میان سایر وسایل جلوگیری کنید و سپس از سلامت کابل ها و استحکام اتصالات مطمئن شوید.

منبع تغذیه شارژر نیز اهمیت دارد؛ به عنوان مثال اگر گوشی خود را با برق مستقیم در قطار شارژ می کنید امکان ایجاد نویز و بی نظیمی در جریان برق و شارژ رسانی به باتری وجود خواهد داشت.شارژر ها بر اساس ولتاژ عبوری مناسب خود درچه بندی میشوند. تنها از شارژر هایی با امتیاز +۵V استفاده کنید.

تا زمانی که مشکل تاچ گوشی شما برطرف میشود می توانید از برنامه Google Voice Access برای اجرای فرمان ها با صوت به جای تاچ یا لمس استفاده نمایید و در صورتی که با بررسی موارد بالا همچنان مشکل کار نکردن تاچ تبلت و گوشی هواوی ، سامسونگ ، سونی و … سایر برند ها را دارید به نمایندگی و تعمیرگاه های موبایل و تبلت معتبر جهت بررسی بیشتر دستگاه مراجعه کنید

تجربه و نظر شما ؟

کدام یک از ترفند های معرفی شده برای برطرف کردن مشکل تاچ گوشی اندرویدی شما مناسب تر بوده است؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش ۹ روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش 9 روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
۹ روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش ۴ روش تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش نصب کالی لینوکس روی اندروید
آموزش گام به گام نصب کالی لینوکس (Linux Kali) روی اندروید

نظرات

  • Setare says:

    سلام وقت بخیر.تبلت من سامسونگ نوت ۱۰ هست و تاچش با انگشت اصلا کار نمیکنه فقط با قلم کار میکنه..من چیکار میتونم بکنم؟ممنون میشم جواب بدید

  • حامد says:

    چرت و پرت میگین ن با پیزو فندک تونستم درستش کنم ن با هیچ چیز دیگه ب متخصص نشونش دادم گفت تبلتت ی قسمتش مشکل داره از سخت افزارش عوضش کرد و درست شد با این راهکارای بیخودتون وقت ادمو تلف میکنین

  • ابی says:

    صفحه لمسی تبلت ایسوسم بطور کلی عمل نمیکرد ، خوشبختانه مدل دارای کیبورد است . با استفاده از کیبورد یک برنامه cleaner نصب و اجرا کردم ، اشکال کاملا رفع شد .

  • ایمان says:

    سلام
    من گوشیم LG K10
    از قسمت چپ صفحه تا وسطای صفحه ، لمسش کار نمیکنه
    وقتی گوشی رو چند ساعت خاموش می کنم و بعدش روشن می کنم ، تقریبا کل صفحه کار میکنه
    اما پس از چند دقیقه از چپ به وسط ، از کار میوفته

    ممکنه راهنماییم کنین ؟

    تشکر

  • فراز says:

    ممنون از راهنمایی های شما ولی هیچکدام برام جواب نداد. تبلتم پالما g2 هست. وقتی میرم بازی و گوشی رو افقی میگیرم اون قسمت پایین که از اونجا میری بیرون اون ردیف اصلا کار نمیکنه چیکار کنم؟

    • بهمن says:

      ببخشید قسمت چپ تاچ تبلتم از کار افتاده چکار کنم همه ترفندها رو هم رفتم ولی جواب نداد چکار کنم تبلتم مارشال me610

  • حسین says:

    من یک موبایل s3دارم رام جدید روش نصب کردم تاچش کار نمی کنه

  • zeinab says:

    تبلتم تاچش خراب شده
    الان صفحه قفله و تاچ هم کار نمیکنه
    الان نمیتدنم باز کنم قفل صفحه ر
    واقعا نمیدونم باید چیکار کنم

    • maedeh says:

      سلام تبلت من فقط اون قسمتی که میره بیرون اونجاش تاچش نمیاره
      ولی بقیه صفحه تاچش میاره

    • AAA84 says:

      با عرض سلام آقا گوشی هواوی هست اصلا لمس صفحه غیر ممکن شده هر کاری میکنم نمیشه تازه هنگ هم کرده دو گزینه اومده reset phone و restore factory setting چیکار کنم؟؟؟؟؟

  • محمود says:

    بهترین راه رفع مشکل لمس خودکار تاچ و صفحه گوشی موبایل:
    یه فندک ساده بخر . بعد قسمت جرقه زن فندک ازش جدا کن (اون ستون سیاهه که یه تیکه سیم بهش وصله که جرقه میزنه روی گاز) و سپس با دست فشارش بده و چندین جرقه به کمک همون سیمی که بهش وصله بزن روی صفحه ی گوشیت. درست میشه انشالله. فرج امام زمان صلوات. یاعلی

  • سینا says:

    سلام ببخشید.تبلت من لنوو TAB 3 7 است.تاچ گوشیم اصلان کار نمیکنه باید موس رو به گوشیم وصل کنم لصفا بگویید چطور مشکلم را بر طرف کنم.لطفا پاسخ بدهید

  • میلاد says:

    تبلت من لمسش گاهی اوقات کار نمی کنه. یا باید خاموش روشن کنم یا صفحه رو خاموش روشن کنم. تاچ و ال سی دی عوض کردم چند تا باز همین مشکلو داره. فلش کردم باز درست نشد کلافه شدم. کسی اطلاعی داره چشه؟

  • حسن says:

    باسلام من گوشی ام سامسونگ a6 پلاس تاچ وال سی دی سالمه ولی قفل گوش ام به سختی بازمیشه و هنگ میکنه فلاش کردم خوب نشده باید چکارکنم

  • نگار says:

    با سلام تاچ گوشی من مدتیست از کار میافته و برا کارکردنش باید صفحه اسکرین رو خاموش کنم و دوباره روشن کنم که اینم بعد از سه چهار حرکت دوباره از کار میافته ….تاچ اش هم دادم بیرون چک کردن گفتن کاملا سالمه فقط فلش کن درست میشه اما بازم مشکلش برطرف نشد؟علتش چیه و چکار باید کرد؟…ممنون

    • میلاد says:

      منم همین مشکلو دارم اگه متوجه شدید به منم اطلاع بدید لطفا ۰۹۱۶۸۵۵…

  • پوريا says:

    سلام من گوشیم از کار میوفته و باید صفحه رو خاموش و دباره روشن کنم تا را بیوفته همین روند هی تکرار میشه میشه بگیذ چکار باید بکنم ؟ گوشی من شیاومی ردمی ۵ پلاسه (و مهمتر اینکه میشه بگید حالت امن در شیاومی چطوریه؟؟؟)

  • سلطان says:

    اقا دمت گرم واقعا عالی بود و مفید ایول دارید.ممنون ??????????

  • green dorian says:

    وقتی تاچ گوشی از کار افتاده چطور میشه این برنامه ها را اجرا کرد و وارد منو شد ؟

  • علی says:

    سلام من وقتی کلش بازی میکنم میخوام پیام بدم صفحه بیشتر مواقع گیر میکنه باید چیکار کنم

  • حسین says:

    سلام و عرض خسته نباشید.
    گوشی من بعد از وارد کردن یک سری کد های مربوط به LCD و ریستارت شدن شدن گوشی لمسش از کار افتاد.
    ((لطفا کمک کنید ممنون))

  • علیرضا تاجی says:

    سلام قسمت پایین تاچ تبلت من یهو از کار افتاد بعد ریستارت کردم درست شد ولی بعد دو دقیقه دوباره خراب شد لطفا راهنمایی کنید

  • mahsa says:

    سلام من گوشیم سونی هستش تازه تاچشو عوض کردم ولی صفحه لمسیش یهو از کار افتاد هرکار میکنم درست نمیشه چیکار کنم

  • جواد says:

    سلام من گوشیم moto e5+ هستش تا به حال دو سه باری شده که داشتم با گوشی کار میکردم بعد خواستم نور گوشیمو کم کنم به سختی بعد چند بار لمس کردن نورش کم شد میشه بگید مشکل چیه فقط قسمت بالایی گوشی که نور کمو زیاد میشه

  • M S says:

    سلام من گوشیم لمسی وسط کار نمیکنه قسمت بالا و پایین کار میکنه ولی وسط ن چیکار کنم؟
    مدل موبایل من ASUS ZenFone selfie هست.

  • صابرامیدی says:

    سلام خیلی مفیدواقع شد باتشکر
    امیدی هستم ازقم،۰۹۱۱۸۴۹….

  • زهرا says:

    سلام، قسمتایی از تاچ گوشیم ب سختی کار میکنه نمیدونم دلیلش چیه حتی تو حالت سیف مدم همینه! گوشیم ال جی xpower هستش و ضمنا اینکه ضربه ایم نخورده تا حالا… امکان داره سرما رو تاچ اثر بذاره؟؟

    • امیر says:

      سلام. مدل گوشی منم دقیقا همین مدله از منم همین مشکل رو پیدا کرده …به تعمیر کار دادم تاچ و ال سی دی دیگه انداخت روش گفت تاچ و ال سی دیش سالمه چون یکی دیگه انداختم روش بازم همینو مشکل رو داشت و باید فلش کنم …فکر کنم با فلش کردن درست بشه

  • دومان says:

    سلام من موتو e4 plusدارم خورده زمین میخاد چند بار بزنی روش تا کار کنه.باید چیکار کنم؟؟؟

    • مهدی says:

      سلام خسته نباشید در یاره تاچ گوشیت بگم تاچ گوشیت باید عوص بشه یا با یک فلش زدن درست بشه

صفحات 1 2 3