خطرناک ترین ویروس های اندروید و راه های از بین بردن آن ها

با خطرناک ترین ویروس های اندروید و روش خلاص شدن از آنها آشنا شوید

ویروس ها بخشی جدا نشدنی از سیستم عامل ها هستند و کاربران از دیرباز با این عوامل مخرب درگیر بوده اند. هرچند که سیستم عامل اندروید از نظر امنیت در نسخه های جدید پیشرفت کرده است اما همچنان ویروس های زیادی وجود دارند که در کمین این سیستم عامل پرطرفدار هستند و نه تنها از چشم اندروید مخفی می مانند بلکه با آنتی ویروس های معمولی گوشی نیز قادر به حذف آن ها نیستیم.  ابزارهای تبلیغاتی به کاربرده شده در اپلیکیشن ها تا پاپ آپ هایی که ناخواسته باز می شوند می توانند عاملی برای تزریق بدافزارها و خطرناک ترین ویروس ها به اندروید باشند. در مطلب امروز انزل وب سعی کردیم لیستی از خطرناک ترین ویروس های اندروید و راه هایی برای خلاص شدن از شر آن ها تهیه کنیم تا از این پس در نصب و شیوه جست وجوی خود در اینترنت با استفاده از اندروید با احتیاط بیش تری عمل کنید.

خطرناک ترین ویروس های اندروید و راه های پاک کردن آنها

the Most Dangerous Android Viruses and How to Get Rid of Them

اگر نسبت به از بین بردن ویروس ها به موقع اقدام نکنید مشابه با ویروس در بدن انسان و سایر جانداران سایر بخش ها درگیر می شوند. به عنوان مثال همین ویروس ها یکی از دلایل هنگ کردن گوشی های اندروید هستند. همچنین در زمینه پاپ آپ ها و نرم افزارهای مخرب کامپیوتر نیز ما قبلا ۱۳ روش مسدود کردن و جلوگیری از باز شدن تبلیغات پاپ آپ مرورگر را در انزل وب آموزش دادیم.

برخی از خطرناک ترین ویروس های اندروید عبارتند از:

ویروس Shedun

Shedun یکی از شناخته شده ترین نرم افزارهای مخرب اندروید است که اولین بار در سال ۲۰۱۵ شناخته شد. این ویروس قادر است دستگاه اندرویدی شما را به صورت خودکار روت کند و برنامه ها را به کلی ببندد؛ به نحوی که بازیابی آن ها برای استفاده مجدد دشوار باشد.

خطرناک ترین ویروس های اندروید و راه های از بین بردن آن ها

آموزش حذف ویروس Shedun اندروید

Shedun در تعداد زیادی از گوشی های چینی قدیمی که معمولا به صورت قاچاق وارد کشورها می شوند به صورت از پیش نصب شده وجود دارد. حذف Shedun به صورت کلی تقریبا غیرممکن است و برای نابودی دائمی آن باید دستگاه به تنظیمات کارخانه بازگردد. بدین منظور بهتر است قبل از ریست فکتوری با استفاده از بک آپ گیری از تمام بخش های اندروید از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. به علاوه بسته به مدل و سیستم عامل گوشی خود توصیه می شود گوشی به طور کلی فلش شود که البته برای تمام کاربران انجام آن ساده نیست.

ویروس Godless

Godless از خطرناک ترین ویروس های اندروید است که اولین بار در برنامه های پلی استور یا گوگل پلی برای اولین بار کشف شد. کشف این ویروس میان انبوه اپلیکیشن های پلی استور نگران کننده است و به کاربران یادآوری می کند باید مراقب برنامه هایی که دانلود می کنند باشند.

خطرناک ترین ویروس های اندرویدو راه های از بین بردن آن ها

این ویروس موبایل را در حالی که اسکرین کاملا خاموش است روت می کند و بنابراین نسبت به سایر ویروس ها خطرناک تر است؛ چرا که علائمی وجود ندارد که کاربر از آن ها نسبت به فعالیت یک ویروس یا بدافزار مشکوک شود. در واقع یکی از دلایل بالا نیامدن و ری استارت شدن گوشی نیز ممکن است ویروس هایی مشابه با Godless باشد؛ چرا که تصور می کنید صفحه نمایش خاموش است؛ اما در حقیقت ویروس در حال تخریب بخش های مختلف است که سبب بالانیامدن و ری استارت شدن پی در پی شده است.

Godless تنها یک ویروس نیست؛ بلکه خانواده ای از ویروس های مخرب در قالب یک نرم افزار مخرب است. این ویروس ها غالبا در اندروید ۵.۱ و بالاتر دیده می شود.

برنامه های کپی شده و شبیه سازی شده

برنامه های معروف سوژه های خوبی برای هکرها و کلاهبرداران هستند تا از آن ها به عنوان یک تله برای سرقت اطلاعات در گوشی های شخصی افراد استفاده کنند. تنها راهی که برای جلوگیری از نفوذ افراد سودجو وجود دارد این است که قبل از دانلود برنامه ها از  اعتبار منبع و صحت نام سازنده اطمینان حاصل کنید.

جالب است بدانید یک نرم افزار مخرب که تحت عنوان راهنمای بازی پوکمون گو منتشر شده بود توانست از این روش به بیش از ۵ هزار گوشی نفوذ کند.

خطرناک ترین ویروس های اندرویدو راه های از بین بردن آن ها

حذف برنامه های مخرب اندروید

متاسفانه برای شناسایی و حذف این برنامه ها راه ثابت و قطعی وجود ندارد. بدتر این که کاربران با مشاهده دفعات دانلود و رتبه برنامه نسبت به دانلود آن بیش تر ترغیب می شوند و بنابراین هوشیاری نسبت به برنامه های مخرب کپی شده کمی دشوار است. به هر حال تنها راه حل دانلود برنامه های اصل از منابع معتبر است.

ویروس Hummingbad

این ویروس سرخط خبرهای اندروید در جولای ۲۰۱۶ بود. Hummingbad قادر است تمام اطلاعات را به سرقت ببرد و بدون مجوز کاربر برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف دانلود نماید. سازمان های امنیتی سایبری اعلام کردند Hummingbad تا کنون میان ۲ میلیون اسمارت فون در سطح جهان گسترش یافته است. عملکرد این ویروس به این شکل است که زمان جست وجو در اینترنت به صورت خودکار دانلود برنامه های خاص را آغاز می کند.

خطرناک ترین ویروس های اندرویدو راه های از بین بردن آن ها

حذف Hummingbad

برای حذف این ویروس بد نام چه باید کرد؟! به نظر می رسد بازگشت به تنظیمات کارخانه ویروس را به صورت کلی از میان ببرد؛ اما گاهی ویروس ها در عمق بخش های نرم افزاری جاسازی می شوند و بنابراین تنها راه چاره خرید یک گوشی جدید است!

ویروس Gunpoder

Gunpoder در شبیه ساز های کنسول بازی خاطره انگیز نینتندو نصب می شود و خارج از پلی استور توانسته است گسترش یابد. در واقع این ویروس به کسانی که به بازی های کنسولی قدیمی نظیر نینتندو علاقمند هستند و مایل هستند در هر لحظه با استفاده از شبیه ساز لذت بازی کردن را تجربه کنند حمله ور می شود.

حذف Gunpoder

بهترین راه حل برای جلوگیری از ورود Gunpoder بررسی کامل فایل های APK موجود در اینترنت پیش از دانلود می باشد. این ویروس ها بیش تر در برنامه های رایگان وجود دارند که اغلب کاربران استفاده می کنند؛ بنابراین گاهی پرداخت هزینه های اندک برای برنامه های دلخواهتان بهتر از گرفتار شدن با این ویروس ها می باشد.

خطرناک ترین ویروس های اندرویدو راه های از بین بردن آن ها

شما چه فکر می کنید؟

تا به حال با چه ویروس هایی در گوشی و دستگاه های اندرویدی خود مواجه شدید و چگونه آن ها را از بین بردید؟ تجربیات خود را مطرح کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • Reza says:

    درسته که گوگل پلی استور امن ترین مکان است اما نه ۱۰۰ درصد من دو برنامه با کارکرد متفاوت با عنوان کم کردن حجم برنامه ها نصب کردم،اولی وقتی شروع به کار میکند دیگه نمی شه کاری کرد فقط میشه صفحه گوشی را تماشا کرد یه جورایی هنگ میکند باید صبر کنید تا شارژ باتری تمام شود،دومی در داخل گوشی مخفی میشود و فعالیت میکند طوری که نمی توان اصلا پیدا کرد توسط انتی ویروس هم نمیشود،نشانه این ویروس گوشی داغ میکند بسیار شدید،در حالت عادی نباید cpu فعالیت زیاد داشته باشد اما اینگونه نیست(می توان با برنامه مشاهده کرد)باتری به سرعت خالی میشود برنامه ها متوقف میشوند، تنها راه تعویض رام تنظیمات کارخانه فایده نداره مراقب باشید

  • Khald says:

    سلام گوشی y511هوایی ویروسی شد و کلا هیچ کامپیوتری قادر به پیدا کردن جهت فلش کردن نشد لطفا بگین چکار کنیم.

  • مهرنوش says:

    ساام…گو‌شی من ی ویروسی گرفته ک کل عکس هارو پاک میکنه یا خرابشون میکنه همچنین موسیقی های گوشیمم صدای خش دار میگیره چندبار فلش کردم ولی نشد لطفا راهنمایی کنید

  • یه بنده خدا says:

    لطفا روش حذف ویروس gunpoder رو بدین امولاتورمو حذف کردم ولی ویروس هنوز هست 🙁

    • محسن says:

      آقا سلام بهترین روش نرم افزار نود ۳۲برای اندروید ه
      منم کلی داستان داشتم اینو نصب کردم عالی شد
      تو بازار داره دان کنید

  • محمدرضا says:

    آیا ویروس ها وارد گوشی های مدل بالا میشوند

    • alireza says:

      سلام. بله دوست عزیز با پیشرفت گوشی های هوشمند // ویروس ها نیز پیشرفت میکنن رفته رفته ویروس هایی خطرناکی ساخته میشود امکان نفوذ به هر مدل گوشی رو دارن