برنامه هایی که باید از ویندوز حذف شوند

۱۰ برنامه ای که همین حالا باید از ویندوز خود پاک کنید

در طول مدت زمانی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید قطعا برنامه های زیادی را روی سیستمتان نصب کرده اید که شاید خیلی از آن ها در حال حاضر برای شما بلااستفاده باشند و حتی فراموش کرده باشید روزی چنین برنامه هایی  روی ویندوزتان نصب شده باشد. حتی اگر از این برنامه ها هم استفاده نمی کنید گاهی نگهداری آن ها روی سیستم به دلیل منسوخ شدن یا انتشار عوامل مخرب مثل بدافزارها در ویندوز خطرناک است و توصیه نمی شود. از این رو تصمیم گرفتیم ۱۰ برنامه ای که نگهداری آن ها در ویندوز مشکل ساز است و همین حالا باید از ویندوزتان پاک کنید را معرفی کنیم. برای نگهداری بهتر از ویندوزتان و بهبود عملکرد آن این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

برنامه هایی که باید از ویندوز حذف شوند

Windows Programs You Should Uninstall

در کنار نصب برنامه های سبک و کاربردی که پس از نصب ویندوز به کارمان می آیند باید یک سری برنامه ها را از ویندوز پاک کرد. دسترسی به برنامه های نصب شده و بررسی آن ها در ویندوز نیز راحت است. مثلا در ویندوز ۷ تنها کافی است روی Start کلیک کرده و Programs and Features را انتخاب کنید. برای لغو نصب یا پاک کردن هر برنامه هم روی آن راست کلیک کرده و Uninstall را انتخاب کنید.

با ۱۰ برنامه ای که لازم است همین حالا از ویندوز خود حذف کنید در ادامه آشنا می شوید.

پلاگین Microsoft Silverlight

زمانی استفاده از انواع و اقسام پلاگین ها برای بارگذاری بهتر رسانه ها در مرورگر ها لازم بود. مثلا برای مشاهده ویدیو در برخی از سایت ها نیاز به فلش بود و مشاهده برخی نیز به جاوا یا پلاگین Silverlight نیاز داشت. اما در حال حاضر سایت های اندکی وجود دارند که از Silverlight استفاده کنند و پچ امنیتی این افزونه فقط  تا سال ۲۰۲۱ پشتیبانی می شود. مرورگر های کروم و مایکروسافت اج نیز از این افزونه پشتیبانی نمی کنند و منطقی تر است آن را همین حالا حذف کنید!

تولبارها

تولبارها بخش های زائدی هستند که در کنار نصب برخی از برنامه ها روی مرورگر نصب می شوند. این تولبارها علاوه بر این که بخشی از فضای اسکرین در مرورگر را اشغال می کنند موجب کند شدن آن نیز خواهند شد. در حال حاضر تولبارها عملا در مرورگر بلااستفاده هستند؛ چون بخش های دیگری نظیر شورتکات ها و جستجو گوگل همین ویژگی را در بردارند.

قبلا هم روش های حذف کامل تولبارهای اضافی در مرورگر را در انزل وب معرفی کرده ایم. تنها کافی است در لیست برنامه های نصب شده و بخش تولبار به دنبال تولبار بینگ، یاهو، اینترنت اکسپلورر، نرم افزار Babylon، یاهو و…بگردید و سپس آن ها را به کلی حذف کنید.

حذف نرم افزار Coupon Printer

هدف از نصب این برنامه در ویندوز دسترسی به وب سایت Coupons.com می باشد. این برنامه معمولا بخشی از اغلب برنامه هایی که روی ویندوز نصب می شوند می باشد. اگر به دنبال سایت های ارائه دهنده کوپن هستید بهتر است سایتی را جستجو کنید که برای استفاده از آن نیاز به نصب هیچ برنامه ای نباشد.

نرم افزارهای بهینه سازی (تمیز کننده) ویندوز

اغلب کاربران از برنامه های بهینه سازی کامپیوتر یا PC Cleaners برای حذف فایل های اضافی ویندوز استفاده می کنند. اولا نصب این برنامه به هیچ وجه تاثیری در بهینه سازی ویندوز ندارند و کاری را از پیش نمی برد. ثانیا اغلب این برنامه علاوه بر بلااستفاده بودنشان گاهی خطرناک هستند و نصب آن ها موجب انتقال ویروس به ویندوز می شود. بنابراین اگر برنامه هایی مثل MyCleanPC ، PC Cleaner 5000 و…را در لیست برنامه های ویندوزتان می بینید همین حالا برای پاک کردنشان اقدام نمایید.

برنامه هایی که باید از ویندوز حذف شوند

فایل و برنامه های جاوا

فایل های جاوا به دو صورت ممکن است در ویندوز وجود داشته باشند: فایل هایی که در کنار برنامه ها روی سیستم نصب می شوند و افزونه های جاوا که معمولا سیستم را به مشکلاتی دچار می کنند. کروم سال گذشته اعلام کرد که دیگر از جاوا پشتیبانی نمی کند و نصب این افزونه ، خواسته یا ناخواسته، می تواند از اشتباهات رایج در زمان کار کردن با کامپیوتر و جستجو در فضای وب باشد.

یکی از علل نصب این افزونه در ویندوز توسط کاربران بازی پرطرفدار Minecraft بود. در حال حاضر هر بازی به همراه نسخه اختصاصی جاوا خود عرضه می شود و دیگر نیازی به نگهداری فایل و افزونه های جاوا نخواهید داشت. حتی اگر توسعه دهنده اندروید هستید و از برخی نرم افزار ها نظیر MATLAB ، LibreOffice Base, یا PDF Split استفاده می کنید پاک کردن جاوا تاثیری در استفاده از این برنامه ها ایجاد نمی کند.

فایل های بیهوده نصب شده توسط سازنده

از هر برندی که لپ تاپ یا کامپیوتر خود را خریداری کنید امکان وجود فایل های بیهوده که توسط سازنده نصب می شود روی سیستم وجود دارد؛ مگر این که ویندوز به صورت اختصاصی توسط تولید کننده کامپیوتر نصب شده باشد.

هیچ یک از این فایل ها برای کارکرد ویندوز ضروری نیستند. حتی  وجود برنامه های از پیش نصب شده کمپانی ها برای پخش آهنگ و ویدیو نیز در ویندوز بیهوده است. بنابراین می توانید این فایل هایی که فقط موجب اشغال مموری یا حافظه سیستم شده اند را پاک کنید.

برنامه هایی که باید از ویندوز حذف شوند

Bloatware در ویندوز ۱۰

اگر با واژه Bloatware آشنایی ندارید لازم است بدانید که Bloatware ها برنامه های پیش فرض خود سیستم عامل هستند و با این که بیهوده می باشند و کاربرد خاصی ندارند قابل حذف نیستند. خوش بختانه حذف این برنامه ها در ویندوز ۱۰ امکان پذیر شده است و می توانید برخی از برنامه های جدید ویندوز ۱۰ نظیر Xbox و Weather را حذف کنید.

برنامه هایی که باید از ویندوز حذف شوند

افزونه Click to Call در اسکایپ

با نرم افزار اسکایپ امکانات پایه این برنامه در اختیار شما قرار می گیرد؛ اما در کنار این نسخه تولبار و افزونه اسکایپ نیز همچون Click to Call نصب می شود. این افزونه امکان کلیک روی شماره تلفن ها و سپس شماره گیری توسط اسکایپ را فراهم می کند. تماس با کلیک تنها زمانی به کارشما می آید که اسکایپ را به خط تلفن اصلی خود تبدیل کرده باشید؛ در غیر این صورت افزونه های اسکایپ برای کاربران عادی بلااستفاده هستند و بهتر است همین حالا حذف شوند.

برنامه هایی که باید از ویندوز حذف شوند

افزونه QuickTime

QuickTime افزونه خوبی برای پخش انواع و اقسام فرمت های صوتی و تصویری است که نظیر Silverlight هم اکنون منسوخ شده است. آپریل امسال بود که Micro اعلام کرد QuickTime برای ویندوز مشکلات و باگ های فراوانی به دنبال می آورد و اپل قصد ندارد این مشکلات را تا اطلاع ثانوی برطرف نماید.

بهترین راه حذف این افزونه از ویندوز می باشد.

برنامه هایی که باید از ویندوز حذف شوند

برنامه Shockwave Player

Shockwave Player نرم افزار پخشی است که به شما امکان مشاهده محتوا ساخته شده توسط Adobe Director را می دهد که البته این محتوا به اندازه محتوا فلش چندان متداول نیست. توصیه می کنیم با توجه به مشکلات امنیتی احتمالی در این برنامه آن را از ویندوز پاک کنید. مطمئن باشید لغو نصب آن آسیبی به بخش های دیگر وارد نمی کند.

نظرو تجربه شما ؟

چه برنامه های دیگری را در ویندوز می شناسید که بود و نبود آن ها فایده ای نداشته و لازم باشد کاربران برای جلوگیری از اشغال فضای کامپیوتر و مشکلات امنیتی آن ها را پاک کنند؟ ما را از نظرات خود مطلع کنید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش حل مشکل Press F1 هنگام بوت کامپیوتر و لپ تاپ
آموزش ۹ روش حل مشکل Press F1 هنگام بوت کامپیوتر و لپ تاپ
آموزش 6 روش حل مشکل کار نکردن دکمه F8 کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر
آموزش ۶ روش حل مشکل کار نکردن دکمه F8 کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر
آموزش 6 روش تغییر اندازه آیکون دسکتاپ در ویندوز 10 و ویندوز 11
آموزش ۶ روش تغییر اندازه آیکون دسکتاپ در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱
8 روش حل مشکل Network Discovery Is Turned Off ویندوز 10 و ویندوز 11
۸ روش حل مشکل Network Discovery Is Turned Off ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱

نظرات

  • punez says:

    جالب بود ممنون…
    یه پیشنهادی داشتم اگه دوست داشتین اعمالش کنید..
    سایتی به نام زومیت تقریبا مشابه شما هستن با یه تغییراتی از نظر محتوا که خودتونم احتمالا اطلاع داشته باشید !
    اما یه چیز جالبی که دارن اینه از هر مطلبی که نفر خوشش اومد میتونه ذخیره کنه ! دیگه اینطور کاربر به Save as هایه مداوم مطالب نیاز نداره و مطالب در پروفایلش ذخیره میشن…
    این به نظرم برایه سایت حرفه ای تون خیلی کاربردی باشه..اینطوری کسی که پروفایل داشته باشه دارای حسن بهتری هست و کاربرا ترغیب میشن.
    با ارزوی موفیقیت بیش از پیش.