آموزش مخفی کردن شبکه وای فای و جلوگیری از دیده شدن آن

آموزش مخفی کردن شبکه وای فای و جلوگیری از دیده شدن آن

هک شدن پسورد وای فای دغدغه بسیاری از کاربران اینترنت است و با گسترش برنامه های هک فاش شدن رمز وای فای دور از انتظار نیست. در کنار نگرانی بابت هک شدن برخی هم نمی خواهند نام وای فای آن ها توسط مهمانان دیده شود و احیانا مجبور شوند پسورد وای فای را با هر کسی به اشتراک بگذارند. یکی از راه های ساده و کاربردی برای این که خیالتان همیشه بابت این مسائل راحت باشد مخفی کردن شبکه وای فای یا نام آن است که در تنظیمات مودم تحت عنوان SSID مشاهده می شود. با این کار نام وای فای دور از دید سودجویان قرار می گیرد و تا حد زیادی ضریب امنیت شبکه وایرلستان تضمین می شود. در مطلب امروز انزل وب نحوه مخفی کردن شبکه وای فای را می آموزید.

آموزش مخفی سازی نام شبکه وای فای از دید دیگران

How to Hide Your Wi-Fi Network & Prevent It From Being Seen

بر اساس استاندارد IEEE 802.11 هر شبکه اینترنتی باید به وسیله یک شناساگر که امکان اتصال دستگاه های مختلف را به شبکه فراهم می کند مشخص شود. این شناساگر همان نام وای فای یا SSID می باشد. دستگاه های وای فای یک فریم مدیریتی به نام Beacon frames را منتشر می کنند که حاوی اطلاعاتی از جمله نام وای فای شما می باشد. موبایل و سایر دستگاه ها از طریق همین Beacon frames به وجود وای فای در اطراف پی می برند.

کارکرد این فریم مثل این است که با صدای بلند نام وای فایتان را فریاد بزنید و یک فراخوان عمومی برای استفاده از اینترنت خود را انتشار دهید! به نظر نمی رسد دیده شدن نام وای فای کاری چندان منطقی باشد و از این رو مخفی کردن نام شبکه وای فای به عنوان یکی از قابلیت های کاربردی مودم های وای فای و در جهت تامین امنیت بیش تر معرفی می شود.

محدودیت های مخفی کردن نام وای فای

قبلا هم درباره مضر بودن یا نبودن امواج وای فای صحبت کردیم و گفتیم که امواج وای فای امواجی فیزیکی نیستند و به سادگی در هر محیطی منتشر می شوند. بنابراین حتی اگر نام شبکه وایرلس را مخفی کنید باز هم امواج در منزل پراکنده می شوند و هکرهای سودجو می توانند از طریق همین امواج شبکه وای فای شما را رهگیری کنند؛ حتی اگر SSID دیده نشود! بنابراین مخفی کردن آدرس وای فای اگرچه می تواند تا حدی ایمنی شبکه وای فای را افزایش دهد اما  راه حل قطعی برای جلوگیری از هک شدن وای فای منزلتان نیست از این رو پیشنهاد میکنم از راهکار های که قبلا در پست چگونه سرعت و حجم اینترنت وایرلس مهمان را مخفیانه محدود کنیم معرفی کردیم برای اعمال محدودیت و جلوگیری از دسترسی به اینترنت استفاده کنید.

مخفی کردن نام شبکه وای فای از دید دیگران

نحوه مخفی کردن SSID یا نام شبکه وای فای

قبل از مخفی کردن وای فای گام های ضروری دیگری وجود دارند که در خط مقدم تامین امنیت وای فای قرار گرفته اند؛ به این معنا که اگر به این سه نکته توجه نداشته باشید پنهان کردن نام شبکه وایفای عملا بی فایده خواهد بود.

  1. تغییر نام کاربردی و پسورد تنظیمات مودم: اگر جستجو مختصری در اینترنت داشته باشید و نام مودمتان را وارد کنید نام کاربردی و رمز عبور برای ورود به تنظیمات دستگاه را مشاهده می کنید. این اطلاعات برای تمام مودم ها یکسان هستند و بنابراین هر کسی می تواند به سادگی وارد تنظیمات روتر شود و آن ها را تغییر دهد. بنابراین اولین گام برای تامیت امنیت شبکه وای فای تغییر پسورد و نام کاربردی پنل تنظیمات مودم خواهد بود.
  2. رمز گذاری مودم با WPA2 و AES: امواج وای فای قابل کنترل نیستند و به تمام جهات در فضا منتشر می شوند. اگر با استفاده از WPA2 و AES به رمزگذاری دستگاه بپردازید هر یک از سیگنال های ارسالی تنها برای کامپیوتر شما قابل خواندن می شوند.
  3. غیرفعال کردن قابلیت های WPS و UPnP : این دو قابلیت ساده ترین راه را برای دور زدن وای فای و سواستفاده دیگران فراهم می کنند.

مخفی کردن نام شبکه وای فای از دید دیگران

حال که این از این سه بخش در تنظیمات مودم وای فای خود مطمئن شدید می توانید با راهنمای زیر به مخفی سازی وای فای مودم tp link ، d link و انواع برندهای دیگر بپردازید:

ورود به پنل کاربردی تنظیمات مودم برای مخفی کردن شبکه وایرلس

ابتدا وارد تنظیمات مودم شوید. آدرس پیش فرض مودم ها بر اساس سازنده متفاوت است؛ اما اغلب با وارد کردن ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ در آدرس بار مرورگر می توانید وارد این پنل شوید. فراموش نکنید که اتصالتان باید با سیم به کامپیوتر باشد.

مخفی کردن نام شبکه وای فای از دید دیگران

بعد از ورود به دنبال بخشی به نام وایرلس (Wireless) باشید. اگر در تنظیمات مودم ساب منو مشاهده می کنید احتمالا باید به دنبال مسیری مشابه با Wireless Settings, Wireless Options, Wireless > Basic Settings باشید.

در صفحه وایرلس باید اطلاعاتی نظیر SID، channel، channel mode و channel width را مشاهده کنید؛ اما مهم ترین بخش در این صفحه که چک کردن آن برای مخفی کردن نام وای فای لازم است Enable SSID Broadcast می باشد.

مخفی کردن نام شبکه وای فای از دید دیگران

این بخش بر اساس مدل مودمی که استفاده می کنید (TP link ، D link ، Zyxel و.. ) ممکن است تحت عناوین مختلفی هم چون Visibility Status، Enable Hidden Wireless یا SSID Broadcast نیز دیده شود.

تیک این گزینه را بزنید و سپس مودم را یک بار خاموش و روشن کنید تا تغییرات اعمال شوند.

نظر و تجربه شما ؟

چه راه های دیگری را برای افزایش امنیت شبکه وای فای و جلوگیری از هک شدن آن پیشنهاد می دهید؟ ما را از تجربیات خود مطلع کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

DMZ مودم چیست؟ نحوه تنظیم DMZ در مودم TP-Link ، D-link ، Zyxel و ...
DMZ مودم چیست؟ تنظیم DMZ در مودم TP-Link ، D-link ، Zyxel و..
تغییر رمز پیشفرض Admin مودم TP-Link ، D-link ، Zyxel ، ایرانسل و..
۶ روش تغییر رمز پیشفرض Admin مودم TP-Link ، D-link ، Zyxel ، ایرانسل و..
آموزش کامل آپدیت فریمور مودم TP-link ، D-link ، Zyexel و..
آموزش کامل آپدیت فریمور مودم TP-link ، D-link ، Zyxel و..
آموزش تصویری ریست مودم D-link ، TP-Link ، Zyxel و..

نظرات

  • محمد says:

    وای فتی من Gnetهست و وایرلس نیست من اونو از کجا پیدا کنم؟

  • حسین says:

    سلام این همه توضیح دادی نگفتی چطور به شبکه وای فای مخفی وصل بشیم اونم از طریق اندروید

  • محمدرضا says:

    سلام ببخشید
    چطور میشه از لینک های googlevideo دانلود کنم؟
    میشه تو اموزشاتون بزارید