شستن و تمیز کردن وسایل و قطعات الکترونیکی

۴ نکته مهم در شستن و تمیز کردن وسایل و قطعات الکترونیکی

خرید دستگاه یا قطعه الکترونیکی جدید علاوه بر هیجان انگیز بودن دلهره انگیز است. حساسیت و ظرافیت زیاد در بیرون آوردن از بسته بندی، سرهم بندی قطعات (در صورت نیاز) و استفاده از دستگاه برای اولین بار نشان دهنده اهمیتی است که برای قطعات الکترونیکی قائل هستیم. البته طبیعی است؛ هزینه ای که برای موبایل هوشمند، تلویزیون هوشمند، کامپیوتر، کنسول بازی و…صرف می کنیم لزوم این مراقبت را ایجاب می کند. هر طور که از دستگاه خود استفاده کنید بالاخره بعد از مدتی گرد و خاک و لکه های مختلف روی بدنه و سایر بخش های قطعات الکترونیکی ایجاد می شود که نیاز به توجه و پاکسازی مداوم دارد. اما در پاکسازی و تمیز کردن وسایل و قطعات الکترونیکی باید توجه بیش تری داشت و دقت عمل زیادی به خرج داد. نکاتی که در ادامه می خوانید راهنمای خوبی برای بهتر تمیز کردن وسایل الکترونیکی خواهد بود.

نکات اساسی در بهتر تمیز کردن وسایل الکترونیکی و برقی

Tips to Effectively Clean Your Electronic Devices

با مطالعه این مطلب به خوبی متوجه خواهید شد که از چه موادی و به چه صورت در پاک کردن سطوح وسایل الکترونیکی مختلف استفاده کنید.

فقط از آب برای سطوح نمایشگر استفاده کنید

سطوح نمایشگر موبایل یا تلویزیون و هر وسیله دیگری که از حساسیت بالایی برخوردار است را تنها با آب تمیز کنید. استفاده از شیشه پاک کن یا هر نوع مایع پاک کننده دیگر برای صفحه نمایش بعد از مدتی دقت لمس صفحه را کاهش می دهد؛ هر چند که ممکن است در آن لحظه نمایشگر را به خوبی شفاف کند و مشکلی با لمس نداشته باشید.

برای پاک کردن این سطوح مقداری آب روی دستمال لطیف و نرم بریزید و سپس با صبر و شکیبایی سعی کنید لکه و گرد و غبار سطوح را پاک نمایید. برای تلویزیون می توانید از روش های مختلف که به صورت اختصاصی در مطلب درست تمیز کردن نمایشگر های LCD و LED  انزل وب بدان اشاره شد بهره ببرید.

نکات اساسی در بهتر تمیز کردن وسایل الکترونیکی

هیچ گاه از الکل استفاده نکنید؛ با این کار نه تنها به دستگاه آسیب می زنید بلکه رد لکه ها باقی می مانند.

از پاک کننده های کرمی یا ژله ای استفاده نکنید

شاید اولین راهی که بعد از آب برای پاک کردن لکه های عمیق به ذهنتان برسد پاک کننده های کرمی یا ژله ای باشد؛ اما این ماده برای تمیز کردن وسایل الکترونیکی چندان توصیه نمی شود. گاهی این پاک کننده ها ترکیبات خاص و آسیب زننده دارند که سلامت وسیله مدنظرتان را تهدید می کند.

بهترین ماده برای وسایل الکترونیکی آب است.

نکات اساسی در بهتر تمیز کردن وسایل الکترونیکی

از دستمال مایکروفایبر و خلال دندان استفاده کنید

برای پاک کردن وسایل الکترونیکی خصوصا زمانی که آب، چای، قهوه و …روی لپ تاپ بریزد از هر دستمالی استفاده نکنید. سطوح لپ تاپ یا موبایل خصوصا در بخش صفحه نمایش حساس هستند و برای آن ها باید از دستمال مایکروفایبر که جاذب آب هستند استفاده کنید. دقت کنید برای تلویزیون از دستمال مخصوص تلویزیون و برای موبایل از مایکروفایبر خاص خودش استفاده کنید.

ابزار دیگر خلال دندان است که به لطف سر باریک و نوک تیز آن می توان از آن برای پاکسازی بخش های مخفی و ریزتر مثل پورت USB موبایل و تلویزیون استفاده نمود.

نکات اساسی در بهتر تمیز کردن وسایل الکترونیکی

از هوا برای پاک سازی سطوح استفاده کنید

برای سطوحی که دسترسی مستقیم به آن ها امکان پذیر نیست هوا بهترین راه حل است. کمپرس های هوا با فشار زیادی که وارد می کنند گرد و غبار و ذرات مختلف را در کیبورد کامپیوتر و لپ تاپ و سایر وسایل الکترونیکی مشابه جا به جا می کنند.

نکات اساسی در بهتر تمیز کردن وسایل الکترونیکی

در پایان به خلاصه ای از مهم ترین نکات گفته شده در ادامه توجه کنید:

  • سطوح و خصوصا صفحه نمایش را با الکل و مواد شیمیایی تمیز نکنید
  • دستگاه های الکترونیکی را در حالی که به جریان برق متصل هستند پاک نکنید
  • هیچ گاه از دستمال کتان خصوصا در گوشه ها، درزها و نقاط دور از دسترس استفاده نکنید. در این نقاط تارهای کتان بیش تر گیر می کنند
  • هیچ گاه دستگاه های الکترونیکی را در معرض مستقیم آب و رطوبت قرار ندهید
  • هیچ گاه قطعات را برای تمیز کردن وسایل الکترونیکی از هم جدا نکنید مگر آن که به اندازه کافی مهارت داشته باشید

نظرات و تجربه های شما ؟

تجربیات خود را در پاکسازی، تمیز کردن و نگهداری وسایل الکترونیکی اطرافتان نظیر موبایل، کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون و…با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش بهترین روش ها برای تمیز کردن مایکروفر
آموزش بهترین روش ها برای تمیز کردن مایکروفر
آموزش تصویری 11 روش تمیز کردن کفش سفید ، سیاه ، اسپرت ، جیر و...
آموزش تصویری ۱۱ روش تمیز کردن کفش سفید ، سیاه ، اسپرت ، جیر و…
آموزش تصویری حذف و پاک کردن برچسب های روی لپ تاپ
آموزش تصویری حذف و پاک کردن برچسب های روی لپ تاپ
آموزش 12 روش حل مشکل حذف نشدن فایل و پوشه در اندروید
آموزش ۱۲ روش حل مشکل حذف نشدن فایل و پوشه در اندروید

نظرات

  • بنیامین says:

    سلام دوستان گوشی منiphone 6 هست و وقتی که داشتم اون رو تمیز میکردم آب زیادی رفت داخل سوکت شارژش و سریع با جارو برقی و حوله اون رو بیرون کشیدم و گوشیم رو خاموش نکردم و ازش استفاده کردم و اینا.به شارژ هم زدمش و شارژ گرفت.به نظر شما ممکنه براش مشکلی پیش بیاد؟

  • حسین says:

    سلام بنظر من بهترین شستو شو دهند بنزینه فقط برا برد گوشی وغیره من خودم با این روش چند تا گوشی اب خورده رو تعمیر کردم.چون بنزین بعد چند دقیقه بخار میشه