حذف و از بین بردن ویروس شورتکات در فلش مموری و سیستم

۹ روش از بین بردن ویروس شورتکات (Shortcut) کامپیوتر و فلش مموری

به عنوان یک کاربر ویندوز تقریبا همه ما با ویروس شورتکات مواجه شده ایم. ویروسی که بر اساس ویکی پدیا یک بدافزار است که در فایل های اساسی سیستم ذخیره می شود. این ویروس در نگاه اول چندان مشکل زا به نظر نمی رسد و در اغلب موارد با بی توجهی از کنار آن عبور می کنید؛ چون تصور می کنید که شورتکات فقط و فقط یک شورتکات است! اما به مرور زمان تاثیر این ویروس در بخش های مختلف سیستم نمودار می شود. کم کم تمام فایل ها و فولدر های سیستم متاثر از ویروس Shortcut به شورتکاتی جداگانه تبدیل می شوند و حتی دستگاه های متصل به سیستم نیز به این ویروس آلوده خواهند شد. بنابراین بهترین راه برای خلاص شدن از شر این ویروس شناسایی سریع آن و سپس استفاده از ترفندهای حذف همیشگی ویروس شورتکات از سیستم است که در ادامه می خوانید.

۹ روش حذف و پاک کردن ویروس شورتکات فلش مموری و کامپیوتر

How to remove shortcut virus from PC and Flash drive permanently

ویروس شورتکات به شیوه ای نامحسوس وارد سیستم می شود. دانلود فایلی با فرمت .exe از یک نرم افزار تازه، اتصال فلش یا USB ناشناس به سیستم و انواع و اقسام درایو های قابل حمل مثل فلش مموری و هارد اکسترنال می توانند از عوامل ورود ویروس شورتکات به سیستم باشند. همان طور که گفته شد گاهی همین سیستم ویروسی ویروس شورتکات را به تمام دستگاه های متصل منتقل می کند و بنابراین لازم است همیشه نسبت به استفاده از روش های جلوگیری از ویروسی شدن فلش مموری و هارد اکسترنال توجه داشته باشید.

انواع و اقسام ویروس شورتکات

به طور کلی در ویندوز ۷ ، ۸ و ویندوز ۱۰ بر اساس محل قرارگیری سه نوع ویروس شورتکات وجود دارد:

ویروس شورتکات درایو

این ویروس کل درایو قابل حمل را تحت تاثیر خود قرار داده و همان طور که از نام آن مشخص است یک شورتکات از درایو می سازد. این درایو نه تنها فلش مموری یا USB بلکه می تواند هارد اینترنال یا اکسترنال باشد. این تروجان زمانی وارد سیستم می شود که درایو قابل حمل را وارد کنید. بلافاصله بعد از ورود دستگاه فایل ها طبقه بندی می شوند تا شورتکات مربوطه ساخته شود. مسلما  بعد از ساخته شدن شورتکات تنها راه برای باز کردن درایو کلیک روی شورتکات است. با کلیک روی ویروس شورتکات عوامل مخرب خارج شده و نتیجه آن در آینده می تواند جاسوسی اطلاعات موجود در کامپیوتر شما باشد.

ویروس شورتکات فایل

این ویروس از فایل برنامه های نصب شده شورتکات می سازد، زمانی که ویروس خارج شود صدمات زیادی را به فایل مربوط به برنامه وارد می کند و به صورت خودکار تکثیر خواهد شد.

ویروس شورتکات فولدر

این ویروس فایل های مختلف موجود در فولدر را طبقه بندی کرده و از آن ها یک شورتکات می سازد. ویروس شورتکات فولدر نسبت به دو نوع دیگر چندان خطرناک نیست؛ اما با هر بار باز کردن شورتکات ویروس در محیط کامپیوتر پخش می شود. به علاوه می تواند اطلاعاتی را به صورت خودکار داخل فولدر آپلود کند یا تغییرات خاصی را انجام دهد.

روش های حذف ویروس شورتکات از ویندوز ، ۷ ، ۸ و ۱۰

اولین کار برای حذف این ویروس مراقبت از فایل های متاثر از ویروس شورتکات می باشد. به این منظور باید:

  1. autoplay یا نمایش خودکار دستگاه های ورودی مثل USB را غیرفعال کنید.
  2. برای باز کردن فولدر، درایو یا فایلی که هم اکنون شورتکات آن ساخته شده است روی آن دوبار کلیک نکنید. این کار فقط باعث گسترش ویروس شورتکات خواهد شد. در عوض روی آن راست کلیک کرده و با انتخاب گزینه Explore اطلاعات را بدون پخش کردن ویروس بررسی نمایید.

بعد از مراقبت از فایل ها برای پیشگیری از صدمات بیشتر مطابق با روش های زیر برای حذف ویروس شورتکات از کامپیوتر خود اقدام نمایید:

حذف ویروس شورتکات با برنامه UsbFix

UsbFix نرم افزار رایگانی است که با استفاده از آن می توانید تمام دستگاه های آلوده به ویروس شورتکات نظیر دوربین، موبایل، کامپیوتر و …را اسکن کنید. این برنامه با بیش از ۵ میلیون بار دانلود یکی از مورد اعتماد ترین برنامه های کم حجم و سبک برای پاک کردن ویروس شورتکات می باشد.

حذف و از بین بردن ویروس شورتکات در فلش مموری و سیستم

برخی از قابلیت های برنامه:

  • Vaccinate: با این گزینه فایل autorun.inf جدیدی در دستگاه های قابل حمل ایجاد می شود که از ورود و تکثیر ویروس شورتکات جلوگیری می کند.
  • Repair: با این گزینه فایل های آسیب دیده را تعمیر کرده و یا فایل های مخفی شده را مشاهده نمایید.
  • Back-Up: برای بک آپ گیری از اطلاعات پیش از نابود کردن ویروس شورتکات کاربردی است.

نحوه استفاده از UsbFix:

  1. برنامه را دانلود کنید
  2. USB، هارد اکسترنال و… که حاوی ویروس شورتکات هستند را وصل کنید
  3. برنامه UsbFix را اجرا نمایید
  4. روی Deletion کلیک کنید تا ویروس حذف شود و سپس سیستم را ری استارت نمایید

حذف و از بین بردن ویروس شورتکات در فلش مموری و سیستم

از بین بردن ویروس شورتکات با ابزار پاک کردن تروجان ها

ابزار پاک کردن تروجان ها یک کد اختصاصی است که با استفاده از ویروس شورتکات به طور کلی حذف می شود. در این روش استفاده از فایل fixfolder.vbs پیشنهاد می شود. فیکس فولدر یک برنامه ساختاری حاوی یک لوپ می باشد که قادر است فولدر شورتکات را شناسایی نماید و آن را با فولدر اصلی جایگزین کند.

استفاده از ابزار پاک کردن تروجان ها

توسط اسکریپ زیر خاصیت تمامی فولدر های درایو از جمله مخفی شدن آنها که توسط ویروس شورت کات مخفی شدن به حالت عادی خود باز می گردد.

اسکریپت Fixfolder & Trojorm tool را دانلود و داخل درایو ویروسی کپی کنید. آن را انتخاب نمایید و سپس روی آن راست کلیک نمایید تا با برنامه نوت پد و یا هر برنامه ویرایشگر کد دلخواهتان باز شود. در اسکریپت مربوطه کاراکتر H را پاک کرده و نام درایو ویروسی را جایگزین کنید.

پس از جایگزین کردن نام درایو ctrl + s را برای ذخیره کردن تغییرات بزنید و فایل جدید را اجرا کنید.

بازیابی فایل های اصلی با برنامه WinRAR

تجربه ثابت کرده است فایل های ویروس شورتکات بلافاصله بعد از باز کردن درایو، فایل یا فولدر ویروسی شده به حالت فشرده در می آیند تا از دید ما مخفی شوند. بنابراین هرگاه یک فلش مموری آلوده به سیستم وصل شود هیچ گاه متوجه نخواهید شد مگر از قبل بدانید چگونه بصورت ایمن به محتویات یک فلش داریو ویروسی دسترسی پیدا کنید.

نرم افزار WinRAR اجازه فشرده شدن را به بدافزارها و ویروس ها نمی دهد و بنابراین ابزار مناسبی برای بازیابی فایل های اصلی می باشد.

برای حذف ویروس شورتکات سیستم خود با استفاده از نرم افزار WinRAR مطابق زیر عمل کنید:

  1. WinRAR را باز کنید تا در آن فایل های خود را مشاهده نمایید
  2. تمام فایل های مدنظرتان را انتخاب کرده، روی آن ها راست کلیک کنید و گزینه  Add Files to Archive را انتخاب نمایید. سپس یک نام نظیر USB Drive Backup.rar انتخاب کنید تا آرشیو جدیدی از تمام فایل های ویروسی ساخته شود
  3. از طریق آیکن Computer سیستم درایو ویروسی شده را باز کنید. در این درایو آرشیو ساخته شده را خواهید دید. روی آن راست کلیک کرده و Cut را انتخاب کنید. آرشیو را جایی ذخیره کنید که مطمئن باشد
  4. Computer  را مجددا باز کنید و این بار روی درایو ویروسی راست کلیک کرده و Format و سپس Quick Format را انتخاب کنید. نهایتا آرشیو ساخته شده را از حالت فشرده خارج کنید تا به درایو مربوط برگردند

پاک کردن ویروس شورتکات با فایل Kill Amvo Virus USB

Kill Amvo Virus USB یک فایل VBScript است که طوری کد نویسی شده است که کل سیستم را اسکن می کند و قادر است در ۳۰ ثانیه فایل های ویروسی را پیدا و حذف نماید. توجه کنید که این فایل یک نرم افزار نیست؛ بلکه یک اسکریپت از پیش برنامه ریزی شده و کد نویسی شده است که قادر است فایل های ویروس شورتکات را از بین ببرد.

تنها کاری که باید انجام دهید دانلود این اسکریپت خارج کردن از حالت zip و سپس اجرا آن است. اسکریپت به صورت خودکار کار خود را انجام خواهد داد. حین انجام فرآیند از بین بردن ویروس شورتکات هر ۵ دقیقه یک بار پنجره ای نمایش داده می شود که فقط باید روی OK کلیک کنید.

حذف و از بین بردن ویروس شورتکات در فلش مموری و سیستم

از بین بردن ویروس شورتکات سیستم با دستور CMD

CMD همان خط فرمان ویندوز است. خطی میانبر که معمولا خروجی آن انجام عملیات مختلف در ویندوز را ساده تر و سریع تر می کند. برای حذف ویروس شورتکات از طریق CMD به روش زیر عمل کنید:

USB یا فلش مموری ویروسی را به سیستم وصل کنید

از طریق منو استارت Run را و سپس داخل پنجره ای که باز می شود cmd را تایپ کنید

کد زیر را در پنجره ای که باز شد وارد کنید:

ATTRIB -H -R -S /S /D G:\*.*

کاراکتر G را مطابق با نام درایو USB خود تغییر دهید.

در این کد Attrib مربوط به attribute، کاراکتر H برای ظاهر کردن فایل های مخفی در درایو، R برای ساخت پن درایو، S برای جلوگیری از ملحق شدن فایل های USB به سیستم شما و G نیز همان طور که گفته شد همان نام درایو USB خواهد بود که باید مطابق با سیستم شما عوض شود.

از بین بردن ویروس شورتکات با فایل bat

فایل bat یک فایل کدنویسی شده است که حاوی اسکریپت های قابل فشرده سازی می باشد. این فایل دقیقا مثل VBScript اگر اجرا شود کار خاصی انجام می دهد و ویروس شورتکات را غیرفعال می سازد.

برای حذف ویروس شورتکات با استفاده از فایل bat:

  1. نرم افزار نوت پد را باز کنید
  2. کد زیر را در برنامه پیست کرده و از مسیر  Save As -> All Files -> .bat extension آن را با پسوند .bat ذخیره کنید.

@echo off attrib -h -s -r -a /s /d G:*.* @echo complete
در این کد کاراکتر G باید با نام  درایو جایگزین شود.

حذف و از بین بردن ویروس شورتکات در فلش مموری و سیستم

از بین بردن ویروس Shortcut کامپیوتر از طریق رجیستری ویندوز

از طریق رجیستری ویندوز می توان بررسی کرد آیا ویروس شورتکات وارد سیستم شده است و اگر وارد شده آن را به طور کلی حذف کرد.

برای ورود به ریجستری Task Manager را باز کنید. روی تب Processes کلیک کنید، exe. را پیدا کرده و سپس End Process را انتخاب کنید.

پنجره Run را با کلید Win + R باز کنید. regedit را تایپ نمایید تا وارد Registry Editor شوید.

مسیر HKEY_CURRENT_USER / Software / Microsoft / Windows / CurrentVersion / Run را به ترتیب طی کنید و به دنبال کلید رجیستری odwcamszas بگردید. سپس آن را Delete کنید.

پاک کردن ویروس شورتکات با جسجتو حذف فایل های مخرب VBS از پوشه Temp ویندوز

ما قبلا در مورد بخش افزایش حجم درایو C با تغییر مکان ذخیره فایل های موقت به درایو دیگر انزل وب به کاربرد پوشه Temp اشاره کردیم ، حال ممکن است برخی از اسکریپت های ویورس شورت کات در همین پوشه جای گفته باشند و نیاز باشد شما به صورت دستی به دنبال آنها بگردید و فایل های مخرب را حذف نمایید ، توجه کنید که پاک کردن همه فایل های این پوشه نیز آسیبی به سیستم شما نمیزند و ممکن است در حین پاک کردن برخی از فایل ها به دلیل استفاده آنها توسط سیستم با خطا فایل غیر قابل حذف مواجه شوید که در این مواقع از فایل مورد نظر (از طریق گزینه skip) رد شوید

  1. برای شروع run را در استارت منو تایپ و گزینه مورد نظر را باز کرده و %temp% را در آن تایپ کنید. اینتر را بزنید تا فولدر فایل های موقت باز شود.
  2. در این فولدر به دنبال فایل های  vbs. بگردید و سپس آن را دیلیت کنید
  3. مجددا Run را باز کنید و این بار  msconfig را تایپ نمایید. به تب Startup بروید. و تیک گزینه nkvasyoxww.vbs این قسمت قرار برداید و تغییرات را ذخیره کنید.

حذف کامل ویروس شورتکات فلش مموری و ویندوز با ابزار Shortcut Virus Remover

Shortcut Virus Remover ابزار کاربردی دیگری است که برای حذف همیشگی ویروس شورتکات در سیستم به کار می رود. این ابزار هم دقیقا مثل اسکریپت های دیگری است که با اجرا آن می توان فعالیت ویروس شورتکات را متوقف نمود.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

شما چه طور؟ چه راهی را برای خلاص شدن از شر ویروس آزار دهنده شورتکات به کار برده اید؟ سایر کاربران را از تجربه و ایده های خود مطلع سازید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

ساخت میانبر تنظیمات در صفحه اصلی اندروید
آموزش ساخت میانبر گزینه های تنظیمات در صفحه اصلی اندروید
معرفی کلیدهای میانبر اکسل در کیبورد
۳۵ کلید میانبر کاربردی اکسل برای ویندوز و مک
بهترین کلید های میانبر در دستگاه های اندرویدی
۷ میانبر کاربردی اندروید که به کارهایتان سرعت می بخشد
جدیدترین ترفند ها و آموزش های تلگرام - بخش دوم Telegram Tips and Tricks
مجموعه ترفند های تلگرام بخش دوم

نظرات

  • سعید says:

    سلام
    ممنون shortcut virus remover جواب داد.

  • hossein 1378. says:

    خدا خیرتون بده

  • مرتضی says:

    سلام خیلی ممنونم من واقعا یا ماه یه همچین مشکلی داشتم و نمیتونستم حلش کنم ولی با usb fix امتحان کردم عالی بود خیلی ممنونم خدا خیرتون بده

  • علی says:

    با تشکر از راهنمایی شما usb fix کارمو راه انداخت

  • سامان says:

    برا من روش استفاده از فایل .bat جواب داد.مرسی

  • abolfazl says:

    نرم افزار usb fix نصب کردم ردیف شد
    واقعا مچکرم از راهنمایتون شب قدره اجرت با علی

  • علی says:

    خدا پدر مادرتون رو بیامرزه
    من از طریق ریجستری انجام دادم. البته نام ویروش autowin.exe فکر کنم بود

  • mohamadreza says:

    اگه میشه زود تر بهم جواب بدیدممنون

  • mohamadreza says:

    ممنون بابا سایت عالیتون یه سوال برام پیشاوده کامپیوتری دارم که مطمنم که ویروس شرتکات داره ولی متاسفانه در هیچ کدام از فایل ها و درایواش شورت کات ساخته نشده از ایینجا مطمنم که من هر بار با cmd لبتابم فلشم رو پاک میکردم بعد وقتی میزنم به کامپیوتر دوباره میگیره اگه میشه راهنمایی کنید ممنون بابت سایت بسیار اموزندتون

  • saeed says:

    سلام.دستتون درد نکنه نرم افزارو نصب کردم واقع عالی بود.مدت ها بود از این ویروس سختی میکشیدم

  • ناهید says:

    سلام وقتتون بخیر . من از نرم افزار USB Fix یکبار استفاده کردم. عاااااالی بود. ولی الان دیگه کار نمیکنه …خیلی نیاز دارم لطف میکنید مشکلش رو بگید. نیاز به آپیدت داره. نسخه کرک شده ندارید؟

  • kambiz says:

    سلام ، انصافا دست شما درد نکند ، واقعا در چند لحظه مشکل برطرف شد
    خیلی خیلی ممنونم

  • مهدی says:

    سلااااام من این برنامه usbfix رو نصب کردم ولی همش مشکل update داره و باز نمیشه از هر سایتی دانلود میکنم همین مشکل وجود داره توروخدا کمکم کنید

  • A_M says:

    با سلام خدمت ادمین سایت انزل وب اقا دمتون گرم ویروس ها پاک شدن از usbfixd استفاده کردم عالی بود ممنون بابت کمکی که کردین

  • محمد says:

    تو رو خدا کمک کنید usbfix رو ریختم اسکن کردم چند تا درایوام مشکلشون حل شد ولی درایوی که توش ویندوز نصبه چند تا فایلاش هنوز شورت کاته و usbfix هم نمیشناسه تو رو خدا کمکم اگه نتونم درست کنم چند میلیون ضرر میخورم

  • نسرین says:

    من واااااااااااااااااااقعا نمیدونم چطوری ازتون تشکر کنم….ممنونم…خیلی از فایلهای لپتابم دچار این ویروس شده بود و چون پر از عکس خونوادگی بود می ترسیدم ببرم درستش کنم…هیچ فایلیش هم باز نمیشد…با USB FIX همشون درست شدن…خدا به همتون خیر بده…زیاااااااااد

  • علی says:

    نرم افزار آپshortcut virus remover را نصب کردم کم حجم و فوق العاده است خدا خیرتان دهد

  • ندا موسوی says:

    واقعا ممنون. امیدوام همیشه موفق باشید. می ترسیدم فایل پایان نامه ام از بین بره اما حل شد. بازم ممنون

  • masood says:

    مرسی عالی بود بکارم اومد

  • مسعود says:

    سلام … کار ما رو راه انداختی خدا کارتو راه بندازه وهمینطور کار سازندگان برنامه رایگان usbfix

  • حسین says:

    سلام
    من از نرم افزار usbfix استفاده کردم.خیلی عالیه

  • Reza says:

    usbFix awlie

  • محمد says:

    با سپاس ، از fixfolder استفاده کردم عالی بود. حتی آنتی ویروس شید نتونست اینقد کار آمدباشه

  • سید says:

    سلام به همه عزیزان نرم افزار USB Fix رو پیشنهاد میکنم ..
    واقعا بینظیره .. خیلی عالی و سریع ویروس شورکاتو از بین برد فقط با یه کلیک 🙂
    ممنون از عوامل سایت
    سرسبز باشید و شادکام

  • Bahar says:

    اونایی که با usbfix کار کردن میشه بیشتر راهنمایی کنن

  • behroz says:

    ممنونم از راهنمایی عزیزان جان ,برنامه UsbFix واقعا عالی بود , سپاسگزارم

  • OMID says:

    واقعا ممنونم پروژه نرم افزاریم ویروسی شده بود ترسیدم که پاک شده باشه خدارو شکر با روش شما درست شد ممنون

  • parla says:

    مرسی usbfix رو اجرا کردم عالی بود

  • yadavar says:

    با تشکر از شما خیییییلی عالی بود . نرم افزار Shortcut Virus Remover رو نصب کردم همه رو پاک کرد

  • gytgtryhy says:

    بعد از پاک کردن ویروس مشکل زیرا را پیدا کردم که مدام هر چند دقیقه این پنجره باز میشه
    http://imgh.us/Untitled_87.gif

صفحات1 2 3