افزایش امنیت ایمنی وای فای عمومی

۱۰ نکته امنیتی مهم که در هنگام استفاده از وای فای عمومی باید رعایت کنید!

میل کاربران به استفاده از اینترنت در هر مکان و هر زمان باعث شده است تا تقریبا در اغلب اماکن عمومی نظیر رستوران ها، فروشگاه ها و …وای فای عمومی و رایگان وجود داشته باشد. همین گزینه اینترنت رایگان تبدیل به یکی از گزینه های تبلیغاتی برند های مختلف شده است تا مردم به بهانه وای فای هم که شده است از آن ها خرید کنند! اگر چه وای فای عمومی برای هر لحظه به روز بودن و دسترسی به اینترنت خوب است اما ریسک های خاص خودش را دارد. استفاده عموم کاربران از یک شبکه رایگان عمومی طعمه خوبی برای هکر ها می باشد تا از این فرصت استفاده کرده و کاربران را به دردسر بیندازید. از این رو ۱۰ نکته در استفاده از وای فای عمومی جمع آوری کرده ایم؛ باشد که از این پس ایمن و آسوده خطر از این سرویس رایگان در هر مکان استفاده نمایید.

چگونه در هنگام استفاده از وای فای عمومی امنیت خود را حفظ کنیم ؟

how to stay secure on public Wi-Fi

فرض کنید در فرودگاه هستید. با وجود سرویس مشاهده پسورد وای فای فرودگاه های جهان حتی اگر پسورد وای فای عمومی را هم اطراف خود نبینید می توانید به سادگی به شبکه اینترنت رایگان وصل شوید. اما خبر ندارید که این شبکه وای فای می تواند مورد نفوذ انواع بد افزار ها و عوامل مخرب قرار گیرد. لذا باید با توجه به نکات زیر از ایمنی شبکه وای فای اطمینان یابید.

اعتبار سنجی شبکه

نام و پسورد وای فای را از مسئولین بخواهید و به شبکه های دیگر اطمینان نکنید. دقت کنید اگر وای فای پسورد نخواهد و نیازی به وارد کردن WPA یا WPA2 وجود نداشته باشد این شبکه خطرناک است و ممکن است هزاران کاربر ناشناس بدان وصل شده باشند.

ترفند های افزایش ایمنی وای فای عمومی

جستجو Https

باید به این موضوع توجه نمایید صفحاتی که مشاهده می کنید حتما با https در ابتدا URL محافظت شده باشند. این نشان می دهد که آن صفحه گواهی دیجیتالی معتبر دارد و رمز گذاری SSL/TLS آن به روز است. بنابراین کم تر در معرض خطر هک یا بدافزار قرار دارد.

از ثبت وای فای هایی که فاقد رمز عبور هستند خصوصا برای انجام کارهای بانکی خودداری کنید.

ترفند های افزایش ایمنی وای فای عمومی

بروزرسانی نرم افزار پیش از اتصال به وای فای عمومی

همیشه برنامه های خود را نظیر آنتی ویروس به روز نگه دارید و سعی کنید آخرین نسخه مروگر و سایر نرم افزار ها را داشته باشید تا هیچ گونه باگ و عامل مزاحمی وارد نشود. معمولا وای فای های عمومی هدف هکر ها قرار می گیرند تا از این طریق به شما پیشنهاد دانلود و نصب آپدیت یک برنامه را بدهند. دقت داشته باشید در این مواقع از به روزرسانی برنامه خودداری کنید.

عدم باز کردن برنامه های خاص با وای فای عمومی

زمانی که به وای فای عمومی متصل هستید بهتر است برنامه های حساسی مثل ایمیل را باز نکنید. کار های بانکی را هم به خانه یا محل کار موکول کنید که می دانید سرویس دهنده اینترنتی با فایروال های خاص اتصال شما را محافظت می کند.

مطمئن شوید لپ تاپ به صورت دستی به وای فای وصل می شود. از این رو اتصال خودکار وای فای لپ تاپ را به هر شبکه ای که در دسترس است غیرفعال نمایید. بعد از استفاده از وای فای عمومی حتما forget یا فراموشی را بزنید تا از لیست وای فای های در دسترس حذف گردد.

ترفند های افزایش ایمنی وای فای عمومی

استفاده از VPN

زمانی که در سفر هستید و لازم است در اماکن عمومی از وای فای عمومی استفاده کنید حتما به VPN وصل شوید. شبکه VPN رمزگذاری شده است و آی پی شما را از دید هکر ها برای تزریق عوامل مخرب مخفی نگه می دارد.

اگر با وجود امواج وای فای نمی توانید به اینترنت وصل شوید از ترفند های رفع مشکل عدم اتصال اینترنت حتی با وجود آنتن وای فای استفاده کنید تا بتوانید به VPN وصل شوید.

استفاده از برنامه های امنیتی دیگر

برای تامین امنیت وای فای عمومی از هر ابزار امنیتی نظیر VPN، شبکه Tor و قابلیت DoNotTrack در مرورگر خود استفاده کنید تا احتمال حمله های اینترنتی را به صفر برسانید.

استفاده از ۲FA یا تایید دو مرحله ای

فعال سازی ۲FA یا تایید هویت دو مرحله ای یا اعتبار سنجی دو مرحله ای اخیرا خیلی متداول شده است. استفاده از این حالت برای کسانی که از هات اسپات استفاده می کنند لایه های امنیتی بیش تری را به وب سایت های مختلف می افزاید.

ترفند های افزایش ایمنی وای فای عمومی

خروج از شبکه بعد از استفاده

بعد از استفاده از شبکه وای فای عمومی از شبکه خارج شده و تمام وب سایت هایی که با استفاده از آن مرور شده بود را ببندید. با این کار تمام دریچه های نفوذ را مسدود خواهید کرد.

خاموش کردن وای فای اندروید

برای این که امنیت گوشی شما تضمین گردد بهتر است وای فای را همیشه خاموش نگه دارید مگر این که خودتان بخواهید به یک شبکه وای فای وصل شوید. با این کار از شبکه عمومی خارج شده و هیچ گاه ناخواسته مورد سو استفاده قرار نمی گیرید.

ترفند های افزایش ایمنی وای فای عمومی

تجربه و نظر شما ؟

تا کنون به حفظ امنیت خود در شبکه های وای فای فکر کرده بودید؟ چه ترفند هایی برای حفظ امنیت زمانی که به وای فای رایگان عمومی دسترسی دارید به کار می برید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

راهنما: دانگل چیست؟ آشنایی با انواع و کاربرد آنها
راهنما: دانگل چیست؟ آشنایی با انواع و کاربرد آنها
آموزش استفاده همزمان از وای فای و کابل شبکه در ویندوز
آموزش استفاده همزمان از وای فای و کابل شبکه در ویندوز
آموزش 12 روش حل مشکل پیدا نکردن وای فای در ویندوز 11
آموزش ۱۲ روش حل مشکل پیدا نکردن وای فای در ویندوز ۱۱
آموزش 4 روش وصل شدن به وای فای بدون داشتن رمز
آموزش ۴ روش وصل شدن به وای فای بدون داشتن رمز

نظرات