چگونه مدت زمان شروع برنامه ها در ویندوز را پیدا و موارد سنگین را غیرفعال کنیم ؟

چگونه مدت زمان شروع برنامه ها در ویندوز را پیدا و موارد سنگین را غیرفعال کنیم ؟

اگر پس از بوت شدن لپ تاپ یا کامپیوتر خود زمان زیادی را صرف منتظر ماندن برای شروع و بکار افتادن برنامه های ویندوز خود سپری میکنید و نمیدانید کدام یک از برنامه ها ویندوز باعث کند شدن سیستم شما میشوند ما در ادامه نحوه تشیص زمان شروع برنامه ها و روش غیرفعال کردن آنها را از شروع خودکار در ویندوز ۱۰ ، ۸ ، ۸.۱ ، ۷ و.. به شما آموزش میدهیم.

فهمیدن مدت زمان لود برنامه در هنگام بوت ویندوز و غیر فعال کردن موارد سنگین

 How To Find The Startup Time For An App In Windows and disable it in windows 7, 8, 8.1,10 

در Task manager ویندوز ۸.۱ و ۱۰ یک سربرگ به نام startup وجود دارد. این سربرگ از زمانی که سیستم شما بوت می شود، تمام برنامه هایی که شروع بکار کرده اند را لیست می کند. همچنین این سربرگ به شما اجازه می دهد که برنامه ها را فعال و غیر فعال کنید ، این قابلیت بسیار مناسبی برای کاربران است.

در سربرگ استارت آپ، برنامه ها که بر روی راه اندازی سیستم شما تاثیر کم، متوسط، بالا دارند قرار دارند. اگر یک کاربر فکر کند که راه اندازی و بوت سیستم اش خیلی طول کشیده است، این سربرگ مکان مناسبی برای پیدا کردن علت کند شدن ویندوز است. بخش startup به شما تاثیر راه اندازی را نشان می دهد همچنین شما می توانید زمان راه اندازی یک برنامه را در این سربرگ ببینید. همچنین در صورتی که برنامه های در حال اجرای شما در نوار کار شما مخفی است در این سربرگ می توانید برنامه های در حال اجرا را ببینید. امروز در انزل وب در مورد مبحث غیرفعال کردن برنامه ها در هنگام بالا آمدن ویندوز و روش افزایش سرعت آن با پیدا کردن برنامه های سنگین هنگام شروع بحث خواهیم کرد.

چگونه برای بدست آوردن زمان شروع برنامه های ویندوز میزان CPU مصرفی هر برنامه را مشاهده کنیم؟

برای شروع Task Managerرا باز کنید (با کلید ترکیبی ctrl + shift + esc) و به سربرگ Startup بروید. روی این سربرگ راست کلیک کنید. از منوی ظاهر شده گزینه CPU at startup را انتخاب کنید.

sturtup-app-in-window

یک ستون جدید به نام  CPU at startup به سربرگ Sturtup اضافه می شود. این ستون به شما نشان خواهد داد که وقتی شما سیستم تان را بوت می کنید، هر برنامه چقدر CPU استفاده می کند. اگر شما روی عنوان ستون کلیک کنید، شما می توانید برنامه ها را از کمترین زمان شروع تا بیشترین زمان شروع مرتب کنید. اگر سیستم شما میزان CPU زیادی را مصرف می کند پیشنهاد میکنیم حتما مطلب ۶ راه حل مشکل ۱۰۰ درصد شدن استفاده CPU توسط سیستم را مطالعه بفرمایید.

sturtup-app-in-window

زمان برحسب میلی ثانیه است چون تنها واحد معنی دار از زمان برای پردازندهای سریع کامپیوتر و لپ تاپ ها است. این ستون به شما کمک می کند که درک بهتری از تاثیر گذاری زیاد و کم برنامه بر روی پردازنده سیستم یا همان high impact و low impact که در ستون startup impact برای یک برنامه گزارش داده می شود داشته باشید.

در اسکرین شات بالا سه برنامه با برچسب های high impact یا تاثیر گذاری بالا وجود دارد.تنها مشکل این است که تلگرام CPU کمتری نسبت به Dropbox استفاده می کند که هر دوی آنها high impact یا تاثیرگذاری بالا هستند.

چگونه راه اندازی و شروع برنامه هایی که ویندوز را کند می کنند غیر فعال کنیم؟

بعضی از برنامه ها به صورت خودکار در ویندوز شروع می شوند مانند نرم افزارهای فایروال و آنتی ویروس. بیشتر برنامه ها از زمان بوت منابع سیستم شروع می شوند و زمان راه اندازی گسترش می یابد. یک ابزار نصب شده در ویندوز به نام MSConfig وجود دارد که به شما اجازه می دهد خیلی راحت و سریع ببینید که چه برنامه هایی در  هنگام بوت ویندوز اجرا میشوند و آنهایی را که ترجیح می دهید را غیرفعال کنید. این ابزار در دسترس است و می تواند برای غیرفعال کردن برنامه ها در ویندوز ۷، ویستا ، اکس پی ، ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۸.۱ استفاده کنید.

disable-sturtup-in-windows

توجه کنید اگر از ویندوز اکس پی (windows XP) استفاده می کنید از منوی start، Run را اجرا کنید و msconfig.exe را تایپ کنید و OK را کلیک کنید.

در پنجره اصلی system configuration روی startup  کلیک کنید. یک لیست از برنامه ها با یک چک باکس در کنار هر کدام نمایش داده می شود. برای جلوگیری از راه اندازی یک برنامه در هنگام شروع ویندوز، تیک چک باکس کنار برنامه یا برنامه های مورد انتظار را بردارید و در نهایت بر روی OK کلیک کنید.

disable-sturtup-in-windows

یک دیالوگ باکس نمایش داده می شود و می گوید که ” شما ممکن است نیاز به ریستارت کامپیوترتان برای اعمال نتیجه لازم داشته باشید”. برای ریستارت شدن بلافاصله کامپیوترتان Restart  را کلیک کنید.اگر برای ریستارت شدن کامپیوترتان آمادگی ندارید Exit without restart را انتخاب نمایید.

disable-sturtup-in-windows

روش غیر فعال کردن شروع برنامه های سنگین در ویندوز ۱۰ ، ۸.۱ و ۸

غیرفعال کردن برنامه ها در windows 8, windows 8.1 و windows 10  کمی ساده تر نیز شده است. روی نوار کار پایین ویندوز راست کلیک کنید و Task Manage را انتخاب کنید و یا اینکه CTRL+SHIFT+ESC را استفاده کنید روی More Details  کلیک کنید و به سربر Startup سوئیچ کنید و سپس با انتخاب برنامه مورد نظر (به برچسب high و.. برای نمایش میزان تاثیر گذاری دقت کنید) و کلیک راست از گزینه Disable برای غیر غعال کردن برنامه استفاده کنید.

disable-sturtup-in-windows

توجه : اگر شما این گزینه ها را نمی بینید مطمن شوید که روی More Details کلیک کرده اید که در همان مکانی است که fewer details قرار گرفته و شما در تصویر می بینید.

غیرفعال کردن شروع برنامه ها در ویندوز توسط CCleaner

CCleaner یک برنامه کاربردی ویدنوز است که به شما اجازه غیرفعال کردن راه اندازی برنامه ها را می دهد.در CCleaner روی دکمه Tools در سمت چپ دیالوگ باکس کلیک کنید و برای مشاهده برنامه ها startup  را کلیک کنید. ستون Enabled  نشان دهنده این است که آیا برنامه با بالا آمدن ویندوز شروع می شود یا نه. برای غیر فعال کردن یک برنامه که فعال است، برنامه را در لیست انتخاب کنید و Disable را کلیک کنید. شما می توانید برنامه هایی که غیرفعال هستند را نیز فعال کنید.

disable-sturtup-in-windows

تجربه و پیشنهاد شما ؟

شما برای جلوگیری از کند شدن ویندوز، افزایش سرعت و غیر فعال کردن برنامه ها در هنگام بالا آمدن آن از چه نرم افزار یا ترفندی استفاده می کنید؟ نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • زهرا says:

    سلام خسته نباشید
    من مدتی هست که وقتی قسمت up time رو چک میکنم میزنه مثلا ۱۵روزه روشنه یا مثلا دیشب زده بود۲۰روز
    مشکلی برای لپتاپ پیش نمیاد در دراز مدت؟چون از بقیه پرسیدم و گفتن مشکلی نیست