چگونه بدون ماوس با کامپیوتر و لپ تاپ کار کنیم ؟

چگونه بدون ماوس با کامپیوتر و لپ تاپ کار کنیم ؟ دو روش کار با سیستم بدون موس

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به دلیل نداشتن موس و یا خراب شدن آن، بخواهید از کیبورد خود به جای موس استفاده کنید و نیاز دارید تا از نحوه استفاده از کلیدهای کیبورد برای انتخاب، بازکردن و یا بستن برنامه ها ، انتقال فایل ها و سایر کارهایی که با موس انجام میدهیم مطلع شوید. امروز ۲ روش ساده برای تبدیل کیبورد به موس و کار با کیبورد بدون موس را به شما آموزش خواهیم داد.

۲ روش استفاده و کار با کیبورد بجای موس در ویندوز

How to Move Your Mouse Cursor without a Mouse in Computer and Laptop

موس علاوه بر استفاده های اصلیش،کاربردهای زیادی مثل افزایش سرعت مرورگر، جلوگیری از روشن شدن کامپیوتر دارد.در انزل وب گفتیم که می توانید از حرکات سر و دست به جای موس استفاده کنید،هم چنین میتوان گوشی و تبلت را به موسی وای فای برای کامپیوتر تبدیل کرد.امروز هم قصد داریم نحوه کار بدون موس و استفاده از کیبورد را آموزش می دهیم.

قطعا اولین قدم برای استفاده از کیبورد به جای موس،استفاده از کلیدهای جهت و استفاده از اینتر و Tabبرای حرکت بین گزینه ها و انتخاب آنها است.برای حرکت بین برنامه ها نیز می توانید از کلیدهای Alt+TAB استفاده کنید و برای بستن برنامه ها هم از ALT+F4 استفاده می شود.اگر روی دسکتاپ باشید و کلید TAB را فشار دهید منو استارت باز خواهد شد.اگر به زدن این کلید ادامه دهید،بین گزینه های پین شده به تسکبار حرکت خواهید کرد و در نهایت هم به قسمت نوتیفیکیشن میروید.در ادامه کنترل بیشتر موس با کیبورد را بیان میکنیم.

نحوه کار با کیبورد ، راست و چپ کلیک بدون موس

یکی از ویژگی های موجود در ویندوز،کلیدهای موس است که با استفاده از اعداد روی کیبورد می توانید موس را حرکت دهید.هم چنین میتوانید راست کلیک،دوبار کلیک کردن و کلیک چپ را با آنها شبیه سازی کنید.برای لپتاپ ها باید Num Lock فعال باشد و یا قبل از استفاده از اعداد باید کلید Fn را نگه دارید.برای فعال کردن کلیک موس روی کیبورد به کنترل پنل و گزینه Ease of Access بروید.

 گزینه Ease of Access

با انتخاب گزینه Explore all setting لینکی با اسم Make the mouse easier to use را خواهید دید.

گزینهMake the mouse easier to use

اکنون روی قسمت Turn Mouse Keys کلیک کنید.اینکار را میتوانید با فشار دادن همزمان ALT+Left SHIFT+NUM LOCK انجام دهید.

 قسمت Turn Mouse Keys

سپس روی Set up Mouse Keys برای تنظیمات بیشتر کلیک کنید.در اینجا می توانید سرعت اشاره گر موس را تنطیم کنید و از CTRL و SHIFT برای تنظیم این سرعت هم استفاده کنید.

گزینهSet up Mouse Keys

در قسمت Other Setting تنظیمات بیشتری را میتوان تنظیم کرد.در حالت اصلی Mouse Keys در صورت روشن بودن NUM LOCK کار خواهد کرد که میتوانید آنرا تغییر دهید.اگر از Mouse Keys استفاده کنید یک آیکون موس کوچک را در قسمت System tray میبینید و در صورت فعال نبودن آن روی آن یک ضربدر قرمز میبینید.

 آیکون موس -1

 آیکون موس 2

چگونه بدون موس کار کنیم؟

برای کلیک کردن روی چیزی لازم است که اول /،- و یا * را فشار دهید.سپس ۵ را برای کلیک یا راست کلیک فشار دهید.برای کلیک دوتایی اول باید کلیک چپ موس (/) را انتخاب کنید و سپس + را فشار دهید. برای انتخاب و انتقال فایلها هم موس را روی آن قرار داده و ۰ را برای انتخاب و حرکت و . برای رها کردن آن را فشار دهید. در ادامه لیستی از دیگر اعداد برای انجام اعمال حرکت موس از طریق پد اعداد کیبورد مشاهده میکیند:

۲ = Move Down

۸ = Move Up

۴ = Move Left

۶ = Move Right

۷ = Move Diagonally Top Left

۹ = Move Diagonally Top Right

۱ = Move Diagonally Bottom Left

۳ = Move Diagonally Bottom Right

۵ = Once Button Selected, will

/ = Select Left Mouse Button

– = Select Right Mouse Button

* = Select Both Buttons

نحوه کار بدون موس و تبدیل کیبورد به ماوس در ویندوز

اگر نتوانستید از Mouse Keys ویندوز استفاده کنید میتوانید برنامه NeatMouse را دانلود و نصب کنید.این برنامه دقیقا مثل Mouse Keys عمل میکند با این تفاوت که میتوانید عملکرد کلیدها را تغییر دهید.هم چنین این برنامه یک اصلاحگر کیبورد برای اسکرول کردن دارد.

برنامه NeatMouse

نظر و پیشنهاد شما؟

شما چه پیشنهادی برای چگونه بدون ماوس کار کنیم دارید ؟ اگر در استفاده از آموزش  تبدیل کیبورد به موس مشکلی داشتید برای راهنمایی بیشتر مشکل خودتان را در بخش نظرات بیان کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

اگر دکمه کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر خراب شد چکار کنیم؟
اگر دکمه کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر خراب شد چکار کنیم؟

نظرات

  • محمد says:

    انتظارم بیشتر بود
    شما فقط گفتید چطور از nume به جای موس استفاده کنیم
    ولی من به دنبال کار با کیبورد بودم نه فقط nume

  • امیررضا says:

    جالب بود فقط یه سوال چگونه بدون موس بازی کنیم من یه بازی دارم اسمش ماینکرافت هست وقتی میخوام خانه بسازم موسم کار نمیکنه چیکار کنم بدون موس بتونم بازی کنم

  • دانیال says:

    بدون هیچکدام از اینها یعنی کوس و کیبورد هم می شود کار کرد؟

  • کاوس says:

    ممنون از شما

  • اسماعیل علیزاده says:

    با عرض سلام، در کیبرد بنده ، زمانی که وارد تنظیمات در قسمت Ease of Access هستم ، گزینه Explore all setting لینکی با اسم Make the mouse easier to use وجود نداره، چطور میتونم با این وجود تنظیمات رو انجام بدم. با تشکر. ناگفته نماند که کیبرده بنده المانی هست. بنده از المان ایمل میفرستم.

  • اکبر says:

    سلام
    روش خوبیه ولی نمیتونم دراپ کنم
    مثلا یه فایلی رو بکشم ببرم به جای دیگه

  • حسن says:

    سلام
    بسیار عالی