بهترین فرمت و تنظیمات برای اسکن یا چاپ با کیفیت عکس چیست ؟

بهترین فرمت و تنظیمات برای اسکن یا چاپ با کیفیت عکس چیست ؟

در هنگام چاپ یک عکس ممکن است این نگرنی برای شما به وجود آمده باشد که رنگ های موجود عکس پرینت شده بر روی کاغذ دقیقا همان چیزی باشد که در کامپیوتر و لپ تاپ خود مشاهده کردید و همچنین بر خلاف این موضوع برای اسکن مدارک و عکس ها نیز بخواهید تصاویر اسکن شده با کیفیت بالا و رنگ بندی مناسب باشند.در مطلب امروز انزل وب به بررسی انواع فرمت های عکس برای چاپ و اسکن و انتخاب بهترین فرمت بر گرفتن خروجی در نرم افزارهایی مثل فتوشاپ و .. میپردازیم.

چگونه بهترین فرمت برای پرینت عکس و اسکن تصاویر و مدارک انتخاب کنیم ؟

How to Choose the Right Image File Format for Print and Scanning

قبلا در انزل وب در مورد تصاویر و روش های بهینه سازی آنها آموزشهای زیادی مثل کاهش حجم عکسها، حذف قرمزی چشمها در تصاویر، تشخیص فتوشاپی بودن عکسها داشته ایم. امروز می خواهیم در مورد فرمتهای مختلف تصاویر و اینکه برای پرینت گرفتن چه فرمتهایی مناسب هستند و اینکه برای اسکن کردن با کیفیت مناسب چه مراحلی را باید انجام دهید بیشتر توضیح دهیم.

فرمت عکس TIFF

اگر می خواهید عکسی را در ورد استفاده کنید یکی از فرمتهای متداول TIFF است که در Illustrator،InDesign و سایر برنامه های ویرایش عکسها  نیز قابل اجرا است.تصاویر با این فرمت می توانند دارای چندین لایه مثل RGB و CMYK باشند و یا کانالهای spot-color داشته باشند.این تصاویر معمولا دارای کیفیت بالایی هستند و از این فرمت برای عکاسی استفاده می شود. معمولا هنگام گرفتن عکس با دوربینهای دیجیتال و یا اسکن کردن با فرمت TIFF مواجه می شوید.

فرمت TFF

از این فرمت می توانید برای پرینت گرفتن تصاویر و طراحی ها با کیفیت بالا استفاده کنید.هم چنین در اسکن مدارک،عکس و کارهای هنری استفاده از آن این اطمینان را به شما می دهد که با بالاترین کیفیت اسکن را انجام دهید.

فرمت عکس JPEG

از فرمت JPEG برای تصاویر و یا کارهای هنری آنلاین استفاده می شود زیرا این فرمت انعطاف پذیری بالایی برای ویرایش و فشرده سازی دارد که آنرا به فرمتی ایده آل برای تصاویر موجود در وب میکند.هم چنین برای پرینت گرفتن فایلها با رزولوشن بالا اما فشرده این فرمت می تواند مفید باشد.

jpeg format-no compersion

هر بار که عکس را باز میکنید و تعییری در آن ایجاد میکنید و دوباره با فرمت JPEG آنرا دخیره میکنید، دارید عکس را دوباره فشرده میکنید و اگر عکس دارای کیفیت پایین باشد بعد از این مراحل ممکن است خیلی از جزییات آن آسیب ببیند و دیگر قابل استفاده نباشد.بنابراین بهتر است تصاویری که با این فرمت دارید را به صورت TIFF و یا PSD ذخیره کنید تا از فشرده سازی و خراب شدن های بعدی تصویر جلوگیری کرده باشید.تصاویر با فرمت JPEG نیز برای استفاده در وب مناسب هستند.

 فرمت PDF

پی دی اف ها برای نمایش تصاویر بدون توجه به سیستم عامل،دستگاه و برنامه استفاده می شوند و معمولا فایلهایی هستند که پرینترها به سادگی می توانند آنها را پرینت کنند.هر دو برنامه فتوشاپ و Illustrator  می توانند به صورت مستقیم تصاویر را در این فرمت ذخیره کنند.بنابراین با استفاده از این فایلها می توانید به راحتی پرینت بگیرید.در زمانی که بخواهید مدرکی را در وب نشان دهید نیز استفاده از این فرمت پیشنهاد می شود.

فرمت پی دی اف

عکسهای فتوشاپ با فرمت EPS

این فرمت به عنوان فرمت اولیه تصاویر وکتور استفاده می شود و به طور معمول شامل یا المان طراحی شده هستند که در طراحی های بزرگتر استفاده میشوند.اگر نیاز به فرستادن لوگو به شخص و یا پرینت گرفتن آنها را دارید می توانید از این فرمت استفاده کنید و این لوگوها با رزولوشن مناسب پرینت خواهند شد.

فرمت EPS

فرمت GIF

Graphics Interchange Format )GIF) نیز فقط برای وب سایتها مناسب است زیرا که رزولوشن کمی دارند و رنگهای ایندکس شده آنها به ۲۵۶ رنگ محدود شده است.JPEG یا  (Joint Photographic Experts Group) ممکن است برخی اطلاعات را برای ایجاد فایل دیجیتال کوچکتر حذف کند.یکی از ضعفهای این فرمت خساراتی است که در حین ساخت این فایلها ممکن است رخ دهد.مثلا عکسی دارای یک رزولوشن مشخص باشد و فشرده ساز JPEG باعث افت کیفیت آن می شود مخصوصا در مناطق مستطیلی و دارای جزییات.

فرمت فتوشاپ PSD

PSD لایه هایی از عکس است که در عکسهای ایجاد شده در فتوشاپ از این فرمت استفاده می شود. این فرمت میتواند به سادگی خروجی هایی با فرمت های دیگر تهیه کرد.برای روتوش عکسها و یا ویرایش کارهای هنری از فرمت PSD می توان استفاده کرد و یا برای انیمیشن یا ویدیو ها. اما به یاد داشته باشید که این فرمت برای پرینت گرفتن مناست نیست و بسیاری از پرینترها این فرمت را قبول نمی کنند.

فرمت PSD

DPI مناسب برای اسکن عکسها

یکی از مهم ترین مراحل در اسکن کردن، انتخاب مقدار(dpi(dots per inch یا تعداد نقاط بر هر اینچ است.اینکه چرا مقدار dpi دارای اهمیت است بسیار ساده بوده و به دلیل خروجی دیجیتال عکس است .اینکه نیاز به چه سطحی از جزییات دارید،رزولوشن مورد نظر بر مبنای پیکسل برای شما چقدر است و اینکه حجم فایل خروجی چقدر باشد.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد در انتخاب dpi انجام می دهند توجه به طول مدت زمانی است که اسکن در آن انجام می شود. افراد تاره کار در زمینه اسکن شاید معتقدند که با dpi بالاتر زمان اسکن نیز افزایش می یابد.در جدول پایین برای توضیح بیشتر، زمان اسکن توسط اسکنر Epson perfection v600 برای dpi های مختلف نشان داده شده است.

DPI ۱۵۰ ۳۰۰ ۴۰۰ ۶۰۰ ۸۰۰ ۱۲۰۰ ۲۴۰۰ ۳۲۰۰ ۴۸۰۰
Time Elapsed

(min:sec)

۱۱: ۱۲: ۱۴: ۱۸: ۳۱: ۱:۰۲ ۲:۳۴ ۳:۵۳ ۶:۳۷

درست است که با بیشتر شدن dpi زمان اسکن نیز افزایش می یابد اما با نگاه کردن به زمانهای اسکن برای مقادیر بین ۳۰۰  و ۸۰۰ dpi متوجه می شوید که تفاوت بسیار کم و تنها ۲۰ثانیه و برای ۳۰۰ و ۶۰۰ dpi این تفاوت ۷ ثانیه است.

تصاویر چاپ شده بر روی کاغذ می توانند جزییات بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ dpi را نمایش دهند و در صورتی که این تصاویر بسیار با کیفیت باشند نهایتا ۶۰۰ dpi میتواند مناسب باشند.

این را باید در نظر داشت که اسکن کردن با dpi بالاتر هم چنین حجم بیشتری را اشغال میکند و برای پروسس هم نیاز به کامپیوتر سریعتر دارید.به عنوان مثال برای ”۳.۵*۳.۵ با ۴۸۰۰dpi نیاز به ۲.۲۲ گیگ فضای دیسک است.هر چند حجم ۲.۲۲ گیگی برای ذخیره عکسها بسیار زیاد است اما اگر عکسهای شما حجمی بین ۴۰ تا ۲۰۰ مگابایت داشته باشند دیگر نیازی به نگران بودن نیست.

رزولوشنهای بالا برای نشان دادن جزییات کوچک مثل اسلایدها و نگاتیوهای فیلمها مورد استفاده قرار میگیرند و اگر میخواهید این رزولوشنها را تجربه کنید بهتر است از منابع دیجیتال دوری کنید.در جعبه اسکنرتان، یک شماره گذاری با دو عدد میبینید.به عنوان مثال برایEpson perfection v600 این اعداد ۹۶۰۰*۶۴۰۰ است که نشان دهنده رزولوشن است.عدد اول نشان دهنده بیشترین رزولوشن optical و بالاترین dpi که می توانید اسکن را با آن انجام دهید.عدد دوم نشان دهنده بیشترین dpi است که به صورت دیجیتال با آن قادر به اسکن کردن هستید.

در نهایت باید گفت که اگر نتوانید از عکسهای اسکن شده پرینت کاغذی تهیه کنید هیچ فایده ای نخواهند داشت.همان طور که نیاز به dpi خاصی برای اسکن تصاویر وجود دارد برای پرینت گرفتن آنها هم نیاز به مقدار خاص dpi است.کاغذ بزرگتر برای پرینت نیازمند فایل دیجیتال با رزولوشن بالاتر است.پرینترهای امروزی به طور متوسط تصاویری با  dpi بین ۲۰۰ و ۳۰۰ را به عنوان تصاویر با کیفیت حساب میکنند.به عنوان مثال برای کاغذی با ابعاد ”۱۰*۸ نیاز به تصویری با ۳۰۰۰*۲۴۰۰ dpi دارید.

(۸ inches  x  ۳۰۰ ppi)  x  (۱۰ inches  x  ۳۰۰ ppi)  =  ۲۴۰۰ x 3000 pixels per inch

بنابراین برای انتخاب dpi برای پرینت گرفتن،سایز کاغذ دارای اهمیت است و تنظیمات dpi به صورت زیر برای سایزهای مختلف کاعذ پیشنهاد می شود:

Print Dimensions ۲.۵×۳.۵″ ۳.۵×۳.۵″ ۴×۴.۵″ ۳.۵×۵″ ۴×۵″ ۴×۶″ ۴×۷″ ۵×۷″ ۸×۱۰″
DPI Setting ۱۰۰۰ ۹۰۰ ۶۰۰ ۶۰۰ ۶۰۰ ۶۰۰ ۶۰۰ ۶۰۰ ۶۰۰

این نکته را به یاد داشته باشید که ممکن است اسکنر شما قابلیت انتخاب هر dpi را نداشته باشد اما می توانید با پاک کردن مقدار آن و نوشتن مقدار مورد نظر، مقدار dpi را تغییر دهید.اگر مقدار وارد شده را نیز قبول نکرد نیاز است که dpi نزدیک به آن را انتخاب کنید.

نظر و پیشنهاد شما؟

برای اسکن و یا پرینت کردن از چه dpi و فرمتهایی استفاده میکنید؟ آیا خواندن مطلب امروز نظر شما را نسبت به انتخاب dpi های دیگر تغییر داده است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

رفع مشکل تاری و ناخوانا بودن نوشته ها و آیکن ها در ویندوز 10
۹ روش رفع مشکل تاری و ناخوانا بودن نوشته و آیکن ها در ویندوز ۱۰
دکمه DPI روی موس چیست
دکمه DPI روی موس چیست و چه کاربردی دارد؟ آموزش تنظیم DPI موس
رفع مشکل فونت ویندوز 10
روش های حل مشکل فونت فارسی ویندوز ۱۰ ؛ بهم ریختگی فونت ، عدم نمایش ، مشکل زبان و..

نظرات

  • مجتبی says:

    برای اسکن کردن یه صفحه شناسنامه چه رقم dpi خوبه بزارم؟ و همچنین روشنایی تصویر از ۱۰۰ درصد موقع اسکن کردن رو چند باشه خوبه؟

  • حمید says:

    بعد از دو سال جواب مردم را میدی شاید تا حالا فارغ التحصیل هم شده باشه

  • مریم السادات ابطحی says:

    سلام وقت بخیر….خیلی ممنون از مطلبی که گذاشتین بسیار آموزنده بود….
    میخواستم ببینم من چطور میتونم نقاشی با ابعاد a4 که میکشم رو با پرینتر خونگی اسکن کنم تا اگر کسی خواستم اونو چاپ کنم یا تو فوتوشاپ ازش استفاده کنم با همون کیفیت نقاشی که من کشیدم چاپ بشه…..خیلی ممنون

  • مریم پ says:

    سلام. من عکسمو برای ثبت نام کنکور اسکن میکنم ولی حجم عکس ۲۳۷ در ۳۱۷ پیکسلو تو تنظیمات اسکنر میزنه ۲۲۰ کیلوبایت ولی بعد ازینکه سیو میکنمش میزنه ۴۰.۰ کیلوبایت! چرا اینجوریه؟ بعد اینکه اون ۴۰.۰ کیلوبایت ینی ۴۰ دیگه؟ ۴۰۰ که نیس؟
    ممنونم بایت پاسخگوییتون

    • someone from somewhere says:

      بخاطر یه عکس کنکور از اسکنر استفاده میکنی؟ مثل اینکه برای کشتن مگس از تفنگ استفاده کنی!

      با همون دوربین گوشیت (البته بهتره کیفیتش رو بیاری پایین تا حجمش بالا نره!) یه عکس بگیر بفرست لپتاپ، توی لپتاپ حجمش رو بررسی کن، اگه زیاد بود، از همون عکست با کمک powerpoint یه اسکرین شات بگیر و همون رو ذخیره کن توی دسکتاپ، به احتمال زیاد حجمش کاهش پیدا میکنه.