چگونه فایل های آفیس مثل ورد و. محافظت شده و بدون اجازه دستکاری مشاهد کنیم ؟

چگونه فایل های آفیس مثل ورد و.. محافظت شده و بدون اجازه دستکاری مشاهد کنیم ؟

در برخی مواقع ناخواسته با باز کردن فایل های آفیس نظیر ورد باعث بهم ریختن چینش ، فونت ، اطلاعات و.. میشویم یا ممکن است فایلهای وردی که از اینترنت دانلود میکنید به سیستم شما آسیب بزنند ، زیرا که فایلهای آفیس می توانند حاوی فایلهای مخرب باشند و در امان بودن از این فایلهای مخرب و حافظت از فرمت کلی مطلب مهمی است که باید بدانید.در مطلب امروز می خواهیم بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

باز کردن و مشاهده فایل ورد و.. آفیس بدون امکان دستکاری و آسیب به سیستم

How to Open Office Files Without Being Hacked

آموزشهایی در زمینه نرم افزارهای آفیس را در انزل وب داشته ایم که با مطالعه آنها می توانید از این مجموعه قدرتمند بهتر استفاده کنید. امروز می خواهیم در مورد خطرهایی که باز کردن فایل های آفیس نظیر ورد دارند بیشتر بدانیم و با مزایا Protected View دارد بیشتر آشنا شویم.

آشنایی با حالت محافظت شده یا Protected View فایل های آفیس

به طور مثالوقتی فایل وردی را دانلود و باز می کنید به صورت پایه در حالت محافظت شده باز خواهد شد.یک نوار پیام زردرنگ در قسمت بالای ورد نمایش داده می شود و به شما می گوید که در حالت حفاظت شده قابلیت ویرایش وجود ندارد.این حالت به حفاظت سیستم شما در برابر فایلهای مخرب کمک میکند.به عنوان مثال فایل مخرب Dridex می تواند در فایلهای ورد وجود داشته باشد و اگر از حالت حفاظت شده برای ویرایش ورد خارج شوید ممکن است بتواند به سیستم شما حمله کند.

حالت محافظت شده

برای مدیریت تنظیمات حالت Protected، می توانید به File>Options>Trust Center>Trust Center Setting>Protected View بروید و مطمئن شوید که گزینه های آن فعال باشند.

تنظیمات حالت محافظت شده

فعال نکردن ماکروها

بهتر است ماکروها (ماکرو های یک وظیفه یا دستور را در فایل های آفیس اجرا میکنند) را تا وقتی از مطمئن بودن منبع فایل آگاه نشده اید فعال نکنید.ماکروها به دلیل اینکه به فایلهای ورد اضافه می شوند می توانند مخرب باشند.بیشتر فایلهای مخرب در گذشته از طرق همین ماکروها به کامپیوترها حمله کرده اند.

اگر فایلی همراه با ماکرو را باز کردید و خواستید آنرا ویرایش کنید پیام امنیتی Security Warning با موضوع غیر فعال شدن ماکروها نمایش داده می شود.بهتر است پس از اطمینان کامل از بی خطر بودن فایل ماکروها را فعال کنید.دکمه Enable Content ماکروها را در فایل ورد فعلی فعال میکند و ممکن است باعث به خطر افتادن سیستم شود. توجه کنید که همیشه خطر در دام افتادن بد افزار و باج افزار برای همه کاربران وجود دارد.

فعال نشدن ماکروها

برای مدیریت امنیت ماکروها می توانید به مسیر File>Option>Trust Center>Trust Center Settings>Macro Settings بروید.گزینه ای که به صورت پیش فرض فعال است  “Disable all macros with notification” است که مانع اجرای ماکروها و نمایش پیام زردرنگ می شود.می توانید گزینه “Disable all macros without notification” را فعال کنید.

تنظیمات ماکروها

آپدیت نگه داشتن مایکروسافت ورد

به روز بودن مایکروسافت آفیس و سیستم عامل و سایر برنامه ها بسیار مهم هستند.آفیس برای از بین بردن مشکلات برنامه های خود به صورت معمولا به روز رسانی هایی را انجام می دهد.در ویندوز ۷ گزینه ای با عنوان  “Give me updates for other Microsoft products when I update Windows” در Windows Update وجود دارد که پس از به روز رسانی ویندوز آفیس را نیز به روز رسانی میکند.

آپدیتهای امنیتی فقط برای آفیس های ۲۰۱۰،۲۰۱۳،۲۰۱۶ و آفیس ۳۶۵ وجود دارد و برای آفیس ۲۰۰۷ و قدیمی تر دیگر به روز رسانی در این زمینه صورت نمی گیرد زیرا آفیس هر نسخه را تا ۱۰ سال پس از انتشار پشتیبانی میکند.

به روزرسانی آفیس

در سیستم عامل مک،یرنامه آفیس را باز کنید و به مسیر  Help>Check for Updates برای به روز رسانی بروید.گزینه “Automatically Download and Install” را انتخاب کنید تا آپدیتهای آفیس خود به خود نصب شوند.

به روز رسانی در مک

باز کردن فایلهای مشکوک با برنامه های دیگر

اگر فایل آفیسی دارید که میخواهید آنرا ببینید و یا ویرایش کنید اما در ورد آلوده بودن آن به فایلهای مخرب شک دارید بهتر است آنرا در برنامه های دیگر باز کنید.به عنوان مثال،می توانید فایل را در  Microsoft OneDrive  آپلود کنید و به صورت آنلاین در آفیس باز کنید.یا اینکه آنرا روی گوگل درایو آپلود کنید و در گوگل Docs آنرا باز کنید.این دو برنامه های تحت وبی هستند که می توانید فایلها را بدون آسیب رسیدن به سیستمتان در آنها باز کنید.

برنامه های دیگر

نظر و پیشنهاد شما؟

به نظر شما بهترین راه باز کردن فایلهای ورد بدون دستکاری و آسیب به سیستم  کدام است؟ اگر تجربه ای در این خصوص دارید با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 12 روش رفع مشکل باز نشدن آفیس به دلیل آپدیت
آموزش ۱۲ روش رفع مشکل باز نشدن آفیس به دلیل آپدیت
آموزش دانلود و نصب آفیس روی ویندوز 11
آموزش دانلود و نصب آفیس روی ویندوز ۱۱
راهنما کامل حل مشکل نصب آفیس در ویندوز 10 ، 8 و 7
راهنما کامل حل مشکل نصب آفیس در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
ایجاد و حذف سکشن (Section) در ورد
آموزش کامل ۶ روش ایجاد و حذف سکشن (Section) در ورد

نظرات