شرایط مناسب استفاده از لپ تاپ در تخت و محیط کار

شرایط مناسب استفاده از لپ تاپ در تخت و محیط کار

لپ تاپ ها امروزه در همه جا هستند از محیط کار تا تخت خواب ما ، اگر مدت زیادی از روز را مشغول کار کردن با لپ تاپ هستید باید به فکر سلامتی بدن خود و نحوه استفاده درست از آن باشید زیرا آشکارترین اثر مثبت استفاده درست از تجهیزات در محیط کار و خانه بالارفتن سطح ایمنی، تطبیق کار بر اساس ابعاد بدنی فرد و در نهایت رضایت شغلی و بهبود بهره‌وری است. امروز در انزل وب در مورد شرایط مناسب استفاده از لپ تاپ در تخت و محیط کار بیشتر صحبت خواهیم کرد.

شرایط مناسب قرار گیری بدن برای استفاده از لپ تاپ در تختخواب و محیط کار

Proper ergonomics for a laptop in bed and work

ارگونومی (به انگلیسی :Ergonomics) عبارت است از دانش بکار بردن اطلاعات علمی موجود دربارهٔ انسان (و روش‌های علمی تولید چنین اطلاعاتی) در طراحی محیط کار، که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان را بررسی می‌کند و سپس اطلاعات به دست آمده را در طراحی مشاغل، فراورده‌ها، محیط‌های کار و تجهیزات به کار می‌بندد. معمولاً از اصطلاحات ارگونومی و عوامل انسانی (Human Factors) به طور مترادف بهره گرفته می‌شود. هر دو اصطلاح رابطهٔ دوسویهٔ کار و نیازمندی‌های شغلی را بازگو و تشریح می‌کند و هر دو درصدد کاهش فشارهای جسمانی و روانی در محیط کار هستند.

لپ تاپ برای افرادی که نمی خواهند در هنگام استفاده از کامپیوتر به میز گره بخورند عالی است. با استفاده از لپ تاپ شما می توانید در هر جایی از دفتر، هتل، خانه و… محاسبات خود را انجام دهید. در خانه شما، لپ تاپ می تواند از یک اتاق به اتاق دیگر منتقل شود و شما حتی می توانید در رختخواب از آن استفاده کنید. اما باید به یاد داشته باشید که در هنگام استفاده از لپ تاپ در رختخواب گرم و نرم تان از ارگونومی مناسب استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا از احساس خستگی، بی حسی، سوزن سوزن شدن، سردرد و دیگر اثرات ناخوشایند اجتناب کنید.

bed

وضعیت پشت در هنگام استفاده از لپ تاپ

در هنگام استفاده از لپ تاپ نباید شما قوز کنید. اگر می خواهید در ناحیه گردن و پشت خود دچار مشکل نشوید سعی کنید که صفحه نمایش لپ تاپ به طور مستقیم در مقابل شما باشد. سعی کنید به دیوار یا به بالین تخت خود تکیه دهید و یک بالش کوچک را در قسمت گودی کمر قرار دهید. ستون فقرات شما باید همیشه صاف باشد و از قوز کردن اجتناب کنید.

وضعیت پشت در هنگام استفاده از لپ تاپ

توجه به وضعیت نشستن در هنگام استفاده از لپ تاپ در رختخواب یا محل کار

وقتی که در مقابل کامپیوتر، لپ تاپ و غیره نشسته اید خم شدن بدیهی است.  هنگامی که در رختخواب هستید این خم شدن جذاب تر می شود. هر چند شما باید از ارگونومی مناسب استفاده کنید. باید مطمن شوید که صاف نشسته اید. آرنج شما نباید بیشتر از ۹۰ درجه خم شده باشد و مچ دست شما باید مستقیم باشد. سر و گردن خود را طوری نگه دارید که شانه های شما به عقب باشد. هر چند دقیقه یکبار خودتان را بررسی کنید تا مطمن شوید که دوباره راست نشسته اید.

bed3

برای اینکه خم نشوید می توانید لپ تاپ را روی پای خود قرار دهید البته قبلا در انزل وب در مورد عوارض و خطرات گذاشتن لپ تاپ روی پا و شکم صحبت کردیم. برای جلوگیری از این عوارض می توان از میز و تجهیزات جدیدی که وجود دارد استفاده کنیم.

chair

chair2

استفاده از نور پردازی درست در هنگام کار با لپ تاپ

نورپردازی تاثیر زیادی در دید شما دارد. بررسی کنید که نور آفتاب و یا هر نور دیگری مستقیم به صفحه لپ تاپ برخورد نکرده باشد. همچنین بررسی کنید که اتاق خیلی تاریک نباشد. شما باید به اندازه کافی نور برای دیدن صفحه کلید داشته باشید.

bed4

استفاده از تجهیزات اضافه مانند ماوس و صفحه کلید در هنگام کار با لپ تاپ

در هنگام استفاده از لپ تاپ در رختخواب، ممکن است شما تجهیزات اضافه ای مانند ماوس به جای تاچ پد و صفحه کلید به جای صفحه نمایش لمسی استفاده کنید. در صورت امکان بازو و مچ دست خود را در موقعیت صحیحی قرار دهید. میزان خم شدن گردن، زاویه دید مناسب می تواند به شما کمک کند تا از خطراتی که سلامت شما را تهدید می کند جلوگیری کنید. به هنگام تایپ کردن شانه ها باید در یک وضعیت راحت و بازوها در کنارتان، و آرنج در یک وضعیت ۹۰ درجه باشد.

mous and kyboard

استفاده از یک صفحه نمایش بزرگ در هنگام کار با لپ تاپ

استفاده از یک صفحه نمایش بزرگ به شما کمک می کند که برای خواندن متن به چشم شما فشار نیاید. اگر احساس کردید که به چشم شما فشار می آید اندازه فونت را بزرگتر کنید.

larg screen

تنطیم صندلی کار در حین کار با لپ تاپ در منزل یا محل کار

نوع صندلی که شما استفاده می کنید خیلی مهم است. تا جایی که امکان دارد از صندلی هایی استفاده کنید که قابل تنظیم است و دارای پشتی باشد که بتوانید به آن تکیه دهید. ارتفاع صندلی باید قابل تنظیم باشد. سطح نشیمنگاه صندلی باید دارای طول و عرض ۴۰ تا ۴۸ سانتی متر باشد. صندلی های مورد استفاده در کار با رایانه بهتر است دسته دار بوده و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد.

lapchair

استراحت دادن به چشم و عضلات در هنگام کار با لپ تاپ

حتی زمانی که کاملا طبق اصول صحیح نشسته اید، نشستن طولانی در یک جا، با ممانعت از جریان خون می‌ تواند برای بدنتان عوارضی ایجاد کند. بنابراین سعی کنید هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، یکی دو دقیقه کار خود را متوقف کرده و حرکات کششی انجام دهید و بعد از هر ساعت ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کنید. برای یک یا دو ساعت کار خود را رها کنید و در اتاق قدم بزنید این کار کمک می کند که خون شما به جریان بیافتد. علاوه بر عضلات و مفاصل، چشم های شما نیز نیاز به استراحت دارند. بنابراین گاهی به جای نگاه کردن به صفحه نمایش به نقطه ای دور دست خیره شوید یا با کف دست  ۱۰ تا ۱۵ ثانیه چشم هایتان را بپوشانید. می توانید برای کاهش خستگی پست ۲۴ ورزش موثر برای کاهش خستگی کاربران کامپیوتر در محیط کار را مطالعه بفرمایید.

استراحت دادن به چشم و عضلات در هنگام کار با لپ تاپ

حمل وسایل جانبی لپ تاپ

ممکن است هنگام حمل لپ تاپ، آداپتور و وسایل جانبی دیگر را در کیف خود بگذارید که این کار باعث می شود که کیف شما سنگین شود. در صورت امکان در محل کار خود آداپتور یا وسایل جانبی یدکی قرار دهید تا مجبور به حمل آنها نشوید. در صورت امکان از کوله پشتی های دو بندی استفاده کنید. برای خرید کیف لپ تاپ مناسب می توانید به پست برای انتخاب و خرید کیف لپ تاپ مناسب به این ۷ نکته توجه کنید! مراجعه کنید.

راحتی کیف لپ تاپ

در آخر پبشنهاد میکنیم ویدیو آموزشی شرایط مناسب استفاده از لپ تاپ در خانه و محیط کار را برای آشنایی با ارگونومی مناسب بدن در هنگام کار با لپ تاپ و کامپیوتر را مشاهده کنید:

 

تجربه و پیشنهاد شما؟

تجربه و پیشنهاد خود را در زمینه شرایط مناسب استفاده از لپ تاپ در تخت و محیط کار در بخش نظرات پست معرفی و تجربه ی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

بررسی مضرات و خطرات گوشی برای کودکان ، نوزادان و نوجوانان
بررسی مضرات و خطرات گوشی برای کودکان ، نوزادان و نوجوانان
چگونه صندلی اداری معمولی ، چرخدار و گردان خود را تعمیر کنیم؟
چگونه صندلی اداری و کامپیوتر معمولی ، چرخدار و گردان خود را تعمیر کنیم؟
خطرات گذاشتن لپ تاپ روی پا و مضرات لپ تاپ برای بدن انسان چیست ؟

نظرات