7 روش کاربردی بهبود و افزایش سرعت فلش مموری USB

۷ روش افزایش سرعت انتقال اطلاعات از فلش مموری و هارد اکسترنال USB

انتقال داده بین حافظه داخلی کامپیوتر و یک درایو خارجی یکی از رایج ترین کارهایی است که یک کاربر انجام می دهد. هر چند وقت یکبار عکس ها، فیلم ها، فایل های مهم، پشتیبان گیری داده ها، همه نیاز به انتقال دارند. به همین دلیل سرعت انتقال آهسته می تواند بسیار خسته کننده باشد. هیچ کس دوست ندارد که برای انتقال چند گیگابایت داده چند دقیقه صبر کند مخصوصا وقتی که قرار ملاقات و یا جلسه دارد و نیاز به اطلاعات دارد. خوشبختانه چند راه حل ساده برای افزایش سرعت انتقال فلش مموری ، هارد اکسترنال و..  وجود دارد که امروز در انزل وب در مورد این روش ها صحبت خواهیم کرد.

چگونه سرعت انتقال اطلاعات فلش مموری USB و هارد اکسترنال را افزایش دهیم؟

How to Optimize Data Transfer Speed to & From External Drives

هرچند در بیشتر موارد، نقل و انتقال داده‌ها بین حافظه‌های داخلی و خارجی شامل حجم اندکی از اطلاعات است، ‌چنانچه قصد انتقال حجمی انبوه از داده‌ها را داشته باشیم، سرعت نقل و انتقال داده‌ها بسیار مهم‌‌ می‌شود. در بسیاری از مواقع، حوصله و فرصت انتقال چند گیگابایت اطلاعات نیست و نیازمند سرعت بخشیدن به روند انتقال هستیم. قبل در انزل وب ۷ راهکار را برای افزایش طول عمر فلش درایو USB معرفی کردیم. امروز در انزل وب به علت پایین آمدن سرعت انتقال داده در حافظه‌های USB و حل  مشکل کم شدن سرعت فلش مموری می پردازیم.

علت پایین آمدن سرعت فلش مموری

“Quick Removal” و “Better performance” دو سیاست جدا کردن دستگاه از USB است. پیش فرض درایو usb ویندوز  استفاده از سیاست انتقال داده “Quick removal” است که باعث غیرفعال شدن کش کردن نوشته می شود و در نتیجه سرعت انتقال کند می شود اما به شما اجازه می دهد که بدون استفاده از مجوز “Safely Remove Hardware” فلش خود را بردارید.

برای غیر فعال کردن این ویژگی در ویندوز روی COMPUTER کلیک راست کنید و MANAGE را انتخاب کنید.

MANAGE

در پنجره COMPUTER MANAGEMENT روی DEVICE MANAGER دو بار کلیک کنید. در سمت راست پنجره روی مثلث کناری DISK DRIVERS کلیک کنید.

DEVICE MANAGER

روی آیکون دستگاهی که به USB دستگاه خود وصل کردید دابل کلیک کنید تا پنجره زیر برای شما نمایش داده شود.

در این پنجره سربرگ Policies را انتخاب کنید و قسمت “Better performance” را انتخاب کنید و در قسمت پایین چک باکس “Enable write caching on the device” را انتخاب کنید و سپس OK کنید.

usbdrivespeed

به یاد داشته باشید که اگر شما این ویژگی را فعال کرده باشید قبل از اینکه دستگاه خود را جدا کنید باید آن را REMOVE کنید چونکه باعث از دست رفتن داده های شما می شود. برای اینکه این کار برای شما ساده تر شود روی دسکتاپ کلیک راست کنید و یک new shortcut ایجاد کنید

SHORTCUT

و در قسمت مسیر عبارت زیر را تایپ کنید:

%windir%\System32\control.exe hotplug.dll

PATH

یک shortcut به اسم CONTROL.EXE برای شما ایجاد می شود که وقتی روی آن کلیک می کنید پنجره SAFELY REMOVE HARDWARE برای شما نمایش داده می شود.

CONTROL

به جای مراحل بالا می توانید روی فلش کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید.

Speed-up-usb-file-transfer1

در پنجره Properties روی سربرگ Hardware کلیک کنید و دستگاه تان را انتخاب کنید و روی دکمه Properties کلیک کنید.

Speed-up-usb-file-transfer2

در پنجره باز شده روی Change Settings کلیک کنید پنجره دیگری برای شما باز می شود.

Speed-up-usb-file-transfer3

در این پنجره روی سربرگ Policies کلیک کنید و گزینه Better Performance را انتخاب کنید و OK  کنید.

Speed-up-usb-file-transfer4

همچنین قبلا نحوه جدا کردن درایو های USB بدون استفاده از Safely Remove Hardware را آموزش دادیم در صورت تمایل مطالعه بفرمایید.

افزایش سرعت کپی در ویندوز با فرمت درایو

فایل سیستمی که شما برای فرمت درایو خود استفاده می کنید در عملکرد تاثیر دارد. بسیاری از کارخانه ها دستگاه ها را با قطعات کوچک فرمت بندی می کنند که افزایش اندازه این قطعات می تواند عملکرد را بهبود بخشد. فرمت فایل NTFS درایو را با اندازه ۶۴ کیلوبایت فرمت می کند. فرمت کردن در ویندوز ساده است. COMPUTER را باز کنید و روی درایو USB کلیک راست کنید و روی فرمت کلیک کنید. یک منو برای شما باز خواهد شد که می توانید فایل سیستم را تغییر دهید. هر کدام را که می خواهید انتخاب کنید و فرمت را شروع کنید. به خاطر داشته باشید که با فرمت، اطلاعات شما پاک می شود.

usbfilesystem

رفع مشکل کم شدن سرعت فلش مموری با غیر فعال کردن حالت Legacy در BIOS

یک ویژگی BIOS به نام USB Legacy Mode وجود دارد که سرعت انتقال را کاهش می دهد. هدف این ویژگی فراهم کردن سازگاری با دستگاه های USB قدیمی است. مراحل غیر فعال کردن حالت Legacy به مادربرد شما بستگی دارد. ابتدا وارد بایوس شوید،که در اکثر موارد با فشار دادن دکمه F12 یا Del کامپیوتر شما بوت می شود. بعد از اینکه وارد بایوس شدید برای Advanced یا Drives بگردید و سپس برای تنظیمات Legacy USB Support بردید. در اینجا شما می توانید حالت Legacy را فعال و یا غیر فعال کنید. بعد از اینکه این حالت را غیر فعال کردید تنظیمات را ذخیره کنید و کامپیوتر را ریستارت کنید.

BIOS

افزایش سرعت سرعت انتقال اطلاعات در هارد اکسترنال و فلش مموری  با ارتقا به USB 3.0

جدیدترین استاندارد USB به نام USB 3.0 چند سال قبل ظهور یافت اما بسیاری از افراد هنوز از دستگاه USB 2.0 استفاده می کنند و دلیل آن این است که درایوهای USB 3.0 گران تر هستند و هنوز رایج نشده است. درایوهای USB 2.0 مقرون به صرفه تر هستند به خاطر همین هم مشهور شده اند. طبق مقایسه ای که مابین درایو ۲.۰ و ۳.۰ انجام شد سرعت انتقال در درایو ۳.۰ برای پوشه ۲.۱۱ گیگابایتی ۵ برابر سریعتر است. برای استفاده از درایو ۳.۰ شما نیاز به پورت USB 3.0 دارید. کاربران دسکتاپ می توانند با خرید یک مادربرد جدید درایو خود را ارتقا دهند. کاربران لپ تاپ می توانند برای ارتقا از ExpressCard استفاده کنند با این حال بسیاری از لپ تاپ ها از این ویژگی حمایت نمی کنند. بنابراین شما چاره ای جز خریدن یک سیستم کاملا جدید ندارید.

Sandisk-Extreme-USB-3

افزایش سرعت حاطفه فلش USB ، هارد اکسترنال و.. با تعویض هارد سیستم

همانطور که در آموزش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال اشاره کردیم SSD مخفف واژه‏ های Solid-State-Drive، به معنی «درایو حالت جامد» است، به این معنی که فاقد قطعات متحرک است. اساسا SSD یک برش بسیار باریک از حافظه فلش NAND است و شبیه آن چیزی است که در درایوهای فلش USB مشاهده می‏کنید، هر چند به جای تعبیه فضای ذخیره‏ سازی در مکانی به اندازه یک انگشت، چیپ‏های SSD در یک جعبه ۲.۵ اینچی و با یک رابط SATA تعبیه می‏شوند. SSD به خاطر یک دلیل ساده، چند برابر سریع‏تر از هارددیسک‏های مکانیکی‏ اند: به جای منتظر ماندن برای چرخش پلاترهای هارددیسک و قرار گرفتن سکتورهای مورد نظر در زیر هدهای خواندن/نوشتن، داده‏ ها را از حافظه فلش NAND دریافت می‏کنید، از این رو زمان دسترسی فوق‏ العاده پایین آمده و می‏توان گفت “آنی” است. سرعت SSD آن چنان بالاست که در حال حاضر برخی از نمونه‏ ها، از سرعت واقعی رابط SATA به طور کامل استفاده می‏کنند؛ برای مثال برخی از SSD، سرعت انتقالی معادل ۵۵۰ مگابایت در ثانیه  را از طریق رابط  SATA 3.0(با سرعت ۶ گیگابیت بر ثانیه)، فراهم می‏کنند. این در حالی است که سریع‏ترین هارددیسک کنونی با سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه، شاید به زحمت قادر به تجربه سرعتی معادل ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه باشند. بنابراین با تعویض هارد درایو کامپیوتر خود میتوانید به افزایش سرعت کپی در ویندوز و.. کمک بسیار کنید.

افزایش سرعت کپی از فلش و هارد اکسترنال با بروزرسانی درایو USB

درایورهای عملیات مهمی را در دستگاه شما انجام می دهند و توسعه دهندان به طور منظم درایورها را بروزرسانی می کنند. برای بروزرسانی درایو یو اس پی به صورت زیر عمل کنید:

همانطور که در مرحله بالا توضیح دادیم به قسمت device manager بروید و روی Expand Universal Serial Bus controllers کلیک راست کنید و Update Driver Software را انتخاب کنید

Device-Manager-USB-Update-Drivers

قسمت search automatically for update driver software را انتخاب کنید. همچنین برای اینکار میتوانید از ۱۱ ابزار برتر آپدیت ، نصب و دانلود درایور های لپ تاپ و کامپیوتر نیز استفاده کنید.

search update

نرم افزار افزایش سرعت فلش مموری USB

اگر از سرعت انتقال اطلاعات (Copy یا Cut) ناراضی هستید می توانید از نرم افزار TeraCopy استفاده کنید. شما توسط این نرم افزار می توانید به سادگی هر چه تمام تر اقدام به انتقال اطلاعات نمایید و در زمان انتقال اطلاعات می توانید اقدام به Puse دادن نمایید و سپس در زمان مناسب انتقال را از همان لحظه ادامه دهید. یکی از قابلیت هایی که این نرم افزار را برتر از قابلیت انتقال عادی توسط دستورات سیستمی نموده است قابلیت انتقال اطلاعات بدون توجه به خطاهای سیستمی می باشد.

teracopy

اگر در حین کار با مشکل USB Device Not Recognized مواجه شدید بهترین روش های حل مشکل خطای USB Device Not Recognized ویندوز را مطالعه بفرمایید.

تجربه و پیشنهاد شما؟

تجربه و پیشنهاد خود را در زمینه ترفندهای افزایش بهبود و سرعت انتقال داده در حافظه‌های USB نطیر فلش مموری ، هارد اسکترنال و.. در بخش نظرات پست معرفی و تجربه ی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

راهنمای خرید هارد اکسترنال و نکات مهم آن
راهنمای خرید هارد اکسترنال و نکات مهم انتخاب آن
آموزش کامل 3 روش انتقال ویندوز از هارد HDD به SSD
آموزش کامل ۳ روش انتقال ویندوز از هارد HDD به SSD
بررسی تفاوت حافظه های SSD Sata و M.2 و NVMe
بررسی تفاوت حافظه های SSD Sata ، M.2 ، NVMe و..
آموزش 6 روش حل مشکل نشناختن هارد SSD در ویندوز 11
آموزش ۶ روش حل مشکل نشناختن هارد SSD در ویندوز ۱۱

نظرات

  • بهنام says:

    سلام بنده روی فلش با برنامه روفوس یه ویندوز رو بوتیبل کردم و بعد که کارم تموم شد فرمتش کردم ولی سرعت فلشم به شدت پایین اومد و علاوه بر این هنگامی که به سیستم می زنم علاوه بر درایو فلش یه درایو دیگه هم بالا میاره که حدود ۱ مگ ظرفیت داره. قبلا هم باهاش ویندوز نصب کرده بودم ولی اینجوری نشده بود حتی فرمت ntfs رو هم به fat32 تغییر دادم ولی مشکلش حل نشد. اگه کسی تجربه ای در این باره داره ممنون میشم با من به اشتراک بزاره.

  • مجی says:

    سلام میخوام بگم واقعا دم شما گرم سایت بسیار عالییی

  • میلاد says:

    باسلام.جناب بنده میخام از طریق گوشی فایل هامو بریزم تو هارد اکسترنالم زمانی که گوشی رو وصل میکنم گاهی اوقات سرعت انتقالش خوبه ولی بیشتر وقت ها خیلی افتضاح میشه در حد چند کیلوبایت در ثانیه کپی میکنه که واقعا بده میخاستم بدونم نرم افزاری یا کاری میشه کرد که سرعتشو بالا ببرم؟ ممنون میشم سریعتر جوابمو بدید

    • بی نام says:

      سلامو ارز ادب
      میتونید گوشی رو ب پیسی و هارد رو هم ب پیسی وصل کنید بعد از گوشی کپی کنید توی هارد با نرم افزار teracopy.

  • آرمان says:

    سلام

    راهی که من استفاده کردم این بود که Command Prompt رو با کلیک راست کردن بصورت ادمین اجرا کردم و بعد دستور chkdsk G:/f /r رو اجرا کردم. دستور chkdsk خطاهای پارتیشن و … رو برطرف میکنه. G درایو usb هست. ی سرچ بزنید این دستور رو توضیحاتش میاد. فلش من سیلیکون پاور بود و سرعتش روی چند کیلوبایت رفته بود اما الان خدا رو شکر برگشت به حالت اولیه

  • mohammad says:

    سلام
    بعد از اینکه Legacy رو غیر فعال کردیم دیگه فلش های قدیمی کار نمیکنن ؟
    ممنون