نحوه پولیش زدن رنگ و خراشیدگی ماشین با دست و دستگاه

از بین بردن خط ، لکه و.. بدنه ماشین با پولیش خودرو توسط دست و دستگاه

نگهداری و رسیدگی به خودرو امر بسیار ضروری است، زیرا خودرو شما سرمایه شماست و عدم رسیدگی به رنگ خودرو می‌تواند خسارت زیادی به این سرمایه وارد کند. یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود خودرو شما نو به نظر برسد درخشندگی رنگ بدنه آن هست. اگر رنگ خودرو شما به مرور زمان کدر شده و یا روی آن خطوط ریز بسیاری وجود دارد نگران نباشید، کافی‌ است ماشین خود را پولیش کنید. امروز در انزل وب به شما نحوه پولیش کردن و خش گیری بدنه خودرو را آموزش خواهیم داد.

آموزش پولیش زدن رنگ و خط و خش ماشین با دست و دستگاه

How to Polish a Car

رنگ روی بدنه خودرو از هشت تا ده لایه رنگ تشکیل شده است که روی هم قرار می گیرند و اصطلاحا روی ورق بدنه خودرو را پوشش می دهد، پولیش بدنه، یک لایه از این رنگ را بر می دارد و در نتیجه بدنه خودرو براقتر می شود. قبل از پولیش ماشین باید توجه داشته باشید که چه نوع پولیشی انتخاب می کنید و هدف شما از پولیش ماشین چیست. قبلا در انزل وب نحوه از بین بردن خط و خش گیری و شیشه خودرو ، عینک ، ساعت و.. را به شما آموزش دادیم. در ادامه نحوه پولیش کردن ماشین و روش ترمیم خط افتادگی بدنه خودرو را به شما آموزش خواهیم داد.

polishing-photo1

انواع پولیش زدن ماشین

انتخاب یک پولیش نامناسب ممکن است صدمات جبران ناپذیری به بدنه خودرو شما وارد کند. به عنوان مثال پولیش زبر می تواند مانند یک سمباده عمل کند و رنگ خودرو را مات کند. به طورکلی و عمومی پولیش ماشین معمولا در دو نوع زبر و نرم عرضه میگردد که پولیش زبر معمولا با رنگ قرمز و پولیش نرم با رنگ کرم یا شیری ساخته می شود.

  • پولیش زبر دارای خاصیت سایندگی فوق العاده بالا می باشد، استفاده از این نوع پولیش به مهارت بالایی نیاز دارد. با استفاده از این پولیش خراش های عمیق به راحتی از بین میروند و البته سطح پولیش شده به دلیل زبری بالای پولیش کاملا مات خواهد شد و نیاز است پس از استفاده از این پولیش، سطح رنگ با یک پولیش نرم تر پرداخت شود.
  • پولیش نرم دارای خاصیت سایندگی بسیار ملایمی می باشد به طوری که سطح را کاملا براق و صاف نموده و کلیه خطوط و خش های سطحی را از بین می‌برد.
    همچنین از این پولیش گاهی جهت تمیز کردن لکه های محیطی مانند قیر، شیره درختان و… که به راحتی از روی بدنه خودرو پاک نمی شوند استفاده می شود.
  • پولیش واکس در حقیقت یک نوع پولیش مخلوط با واکس میباشد که می تواند براقی بیشتری را بر روی بدنه ماشین شما ایجاد کند و خصوصیات پولیش نرم را نیز دارا میباشد.
  • هرچند که واکس در گروه پولیش ها قرار ندارد، اما در مواردی قابل استفاده می باشد که سطح رنگ خودرو صاف و بدون موج باشد و نیازی به پولیش نداشته باشد، در این صورت واکس با قرار دادن لایه ای از چربی مخصوص براقی را بیشتر می نماید اما توجه داشته باشید که واکس ماشین فقط خاصیت براقی دارد و مقطعی می باشد.

آماده شدن برای پولیش کردن ماشین

اولین مرحله برای پولیش کردن ماشین این هست که ماشین را بشویید و همیشه باید وسیله نقلیه خود را در یک منطقه سایه دار بشورید چونکه نور مستقیم خورشید می تواند صابون ها و یا مایعاتی که برای شستو استفاده می کنید را خشک کند. توجه داشته باشید که ماشین را در جایی که خاک و یا چمن است پارک نکنید چون این احتمال وجود دارد که بعد از شستشو با خودتان گل به ماشین بیاورید

car

پولیش کردن ماشین می تواند یک فرایند شلوغ و کثیف باشد و هنگامی که شما دستگاه پولیش را روشن می کنید ممکن است مواد پولیش روی این وسایل بپاشد. بنابراین چیزهایی که در اطراف ماشین است و شما نمی خواهید کثیف شوند را بپوشانید و یا آنها را تغییر مکان دهید. کودکان و حیوانات خانگی را در طول فرایند پولیش از محیط دور نگه دارید.

stop

همه ماشین را با یک شلنگ آب بشویید و آب را به سراسر وسیله نقلیه خود برسانید. شستشو را از بالا به پایین ماشین انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که چرخ ها و بخش های پایینی خودرو به طور کامل شسته شده اند چونکه گل و خاک بیشتر در این قسمت ها گیر می کنند.

washing

با استفاده از یک اسفنج و سطل چرخ های خودرو را تمیز کنید.

wheels

سطل را با آب و مقدار کمی صابون خودرو پر کنید. صابونی را انتخاب کنید که واکس یا پولیش در آن نباشد. اسفنج تمیز را داخل سطل قرار دهید و ماشین خود را از بالا بشویید و سپس قسمت های پایینی را بشویید. اسفنج را در سطل با شلنگ بشویید. اطمینان حاصل کنید که هر گونه  کثیفی از روی ماشین پاک شده است در غیر این صورت پولیش کردن نتیجه بلعکسی به شما خواهد داد.

soap

پد و ترکیبات مناسب را برای ماشین خود انتخاب کنید. اگر رنگ خودروی شما تیره است از پد و ترکیبات نرم استفاده کنید. شما می توانید از فروشگاه های قطعات خودرو این وسایل را خریداری کنید

pad

روش پولیش زدن ماشین برای روش ترمیم خط افتادگی و لکه بدنه خودرو

پد را روی چرخ دستگاه پولیش خود قرار دهید و با استفاده از آب تمیز آن را خیس کنید. این رطوبت باعث می شود که از آسیب رسیدن به رنگ ماشین شما جلوگیری شود. در طول فرایند پولیش سعی کنید این رطوبت را حفظ کنید.

damp pad

مقدار از ماده پولیش را روی پد بریزید وبا یک فشار یکنواخت، دستگاه پولیش یا بادست پد را روی بدنه ماشین مالش دهید. سعی کنید یکنواختی فشار دستتان را حفظ کنید. شما همچنین می توانید ماده پولیش را روی بدنه ماشین بریزید و بعد پولیش کردن را انجام دهید. هنگامی که کار یک قسمت بدنه تمام شده به قسمت دیگر بروید.

poulish

حالا دستگاه پولیش را به جلو و عقب حرکت دهید و اگر فشار دستتان ثابت و یکنواخت باشد احتمال اینکه به رنگ ماشین تان صدمه ای وارد شود کمتر می شود. اگر با دست اینکار را انجام میدهید سعی کنید پد را به صورت دایره ای و فشار یکسان بر روی بدنه خودرو فشار دهید.

move wheel

هنگامی که براق شدن رنگ را مشاهده کردید می توانید به  منطقه بعدی حرکت کنید و پولیش را ادامه دهید. برخلاف واکس کردن ماشین نیازی نیست صبر کنید تا پولیش خشک شود.

move on

همانطور که در حال پولیش خودرو هستید گاهی کار را متوقف کنید و پد را بشویید تا کاملا تمیز و مرطوب باقی بماند.

rinse

مراقب قطعات برش باشید و بسیار محتاط باشید که لبه پد و یا قسمت های دیگر دستگاه با رنگ خودرو برخورد نداشته باشد.

polish car2

دوباره ماشین را به طور کامل بشویید و اطمینان حاصل کنید که ماده پولیش روی سطح ماشین باقی نمانده است.

wash

اجازه دهید ماشین خشک شود. اگر می خواهید روند را سریعتر کنید می توانید با دستمال های میکروفیبر ماشین را خشک کنید.

dry

قبل از واکس زدن مطمن شوید که ماشین کاملا خشک شده و قطره های آب روی سطح ماشین باقی نمانده است. برای محافظت از رنگ جدید آن را واکس بزنید. کمی واکس را روی پد بریزید و با حرکات دایرای ماشین را واکس بزنید. اطمینان حاصل کنید که ماشین در معرض نور مستقیم خورشید نیست.

wax

اگر با لمس ماشین احساس کردید که واکس خشک شده است می توانید ماشین را دستمال بکشید، می توانید این کار را با یک دستمال میکروفیبر انجام دهید. هنگامی که ماشین را پاک کردید ماشین رنگ درخشانی به خود می گیرد و در اینجا کار به پایان می رسد.

end

در صورتی که ماشین شما پنجر شده است می توانید با خواندن پست آموزش پنچرگیری ماشین و موتور با لاستیک معمولی و تیوبلس، در عرض ۵ دقیقه ماشین خود را پنچرگیری کنید.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

آیا شما روش دیگری را برای پولیش و رفع خط و خش ماشین می شناسید؟ نظرات و تجربیات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

تشخیص علائم و زمان تعویض لنت ترمز عقب و جلو ماشین
تشخیص علائم و زمان تعویض لنت ترمز عقب و جلو ماشین
روش رفع خط و خش عمیق و سطحی شیشه ماشین ، عینک
۵ روش رفع خط و خش عمیق و سطحی شیشه ماشین ، عینک ، ساعت و..

نظرات

  • امیر حسین says:

    من ماشینمو ب با کهنه شستم که بعد بردم بیرون دیدم افتاب میوفته روش کمی خط های ریز افتاده خیلی ناراحتم کرده ماشینم صفره میترسم

  • محسن says:

    سلام
    ماشین من دارای پاشیدگی رنگ بود که برای برطرف کردنش اونو دادم دست یه نفر برای پولیش کردن، اما وسط کار وقتی فهمیدم طرف غیر حرفه‌ای داره کار می‌کنه ازش گرفتم.مشکلم اینجاست که مواد پولیش روی کاپوت مونده و جا انداخته و با شستن ماشین هم پاک نشد.
    برای پاک کردن این مواد از روی ماشین باید چه کار کنم،؟ ممنون می‌شم پاسخ بدید.

  • سعید says:

    برای جلادادن رنگ ماشین و محافظت در برابر نور خورشید و بارندگی از روغن محافظ ویلوکسا استفاده کردم. ماشین داره برق میزنه از درخشندگی و خیلی راحت تمیز میشه. یک محصول دیگه هم داشت برای قسمتهای چرمی و پلاستیکی مثل روکش صندلی چرم و سپر و داشبورد که برای کیف چرم هم قابل استفاده بود. عالی بود. قیمتش از بازار خیلی کمتره. وقی بارون میاد قطره های بارون سر میخورن. بعد از بارندگی با یک تکه پارچه راحت بدنه ماشین تمیز میشه و دردسر نداره.

  • رسول رنجبر says:

    من یه ماشینی تازه گرفتم که مثل اینکه یه چیزی کنارش با پیسوله رنگ کردن بعد باد همه رنگ رو اورده رو ماشین به طوری که دست رو ماشین میکشی زبری ماشین رو به راحتی و خیلی زیاد میشه فهمید روشیشه رو میشه با تیغ و اب گرم پاک کرد ولی روی بدنه رو نه حالا به نظر شما پولیش بزنم یا راه دیگه ای داره

  • امیر says:

    سلام لطفا کمک کنید کفپوش های ماشین که مشکی بوده حواسم نبوده گزاشتم رو سقف ماشین چنتا لکه زرد افتاده با پولیش و نانو هم امتحان کردم نشد چیکار کنم ؟؟؟؟ ماشین نو و مدل۹۷

  • احمد says:

    سلام
    من ماشینم رنگش سفید هست وجدیدا یک لکه زردرنگ کم رنگ روی کاپوت افتاده ومعلوم نیست چطوری اینجور شده انگارکسی با فندک گرفته روش یا با اسپری رنگ شده اصلاهم پاک نمیشه چیکار کنم؟ممنون میشم راهنمایی کنید