افزایش سرعت ویندوز 10

۱۴ روش کاربردی برای افزایش سرعت ویندوز ۱۰

اگر پس از بوت شدن لپ تاپ یا کامپیوتر خود زمان زیادی را صرف منتظر ماندن برای شروع و بکار افتادن برنامه های ویندوز خود سپری میکنید و نمیدانید کدام یک از برنامه ها ویندوز باعث کند شدن سیستم شما میشوند، اگر هنگام کلیک برروی یک لینک، باز‌کردن یک برنامه، تایپ یک کلمه و … سیستم تان زمان زیادی را صرف انجام این کارهای کوچک می نماید، اگر شما هم از آن دسته از کاربرانی هستید که با مشکل کند شدن ویندوز ۱۰ مواجه شده اید پیشنهاد می کنیم پست امروز انزل وب را که ۱۴ ترفند جالب را برای افزایش سرعت ویندوز ۱۰ معرفی و آموزش می دهد را مطالعه بفرمایید.

۱۴ راهکار کاربردی برای بالا بردن سرعت ویندوز ۱۰

۱۴ easy ways to speed up Windows 10

حتی اگر قوی و حرفه ای ترین سیستم ها را در اختیار داشته باشید به مرور زمان ویندوز کامپیوتر یا لپ تاپ کند می شود و ممکن است در اجرا فرمان ها تاخیر مشاهده کنید. بر کسی پوشیده نیست که سیستم‌عامل ویندوز از دیرباز بسته به استفاده کاربر، دچار افت سرعت عملکرد می‌شود و ویندوز ۱۰ نیز از این قاعده مستثنا نیست. کاهش سرعت عملکرد ویندوز ۱۰ می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، قبلا در انزل وب در مورد علت کند شدن سرعت کامپیوتر و لپ تاپ و ۵ روش افزایش سرعت صحبت کردیم، در ادامه آموزش امروز انزل وب ما ۱۴ روش را به شما آموزش خواهیم داده که به کمک آنها می توانید سرعت ویندوز ۱۰ خود را افزایش دهید، اگر شما بلد نیستید با ویندوز ۱۰ کار کنید پیشنهاد می کنیم پست های بررسی و آموزش استفاده از ویندوز ۱۰ را مطالعه بفرمایید.

افزایش سرعت ویندوز ۱۰ با غیر فعال کردن حالت شفافیت

نوار وظیفه یا Task bar در ویندوز ۱۰ به طور پیش‌فرض در حالت شفاف قرار دارد که می تواند سرعت ویندوز ۱۰ شما را کاهش دهد. برای افزایس سرعت windows 10 شما باید این حالت شفافیت را غیر فعال کنید برای این کار به منوی Start بروید و بر روی Setting کلیک کنید و در پنجره بعدی گزینه Personalization را انتخاب کنید.

حال در منوی سمت چپ بر روی Colors کلیک کنید و در سمت راست صفحه و در قسمت پایین گزینه Make Start, taskbar, and action center transparent را پیدا کرده و آن را غیر فعال کنید.

colors

افزایش سرعت بالا آمدن ویندوز ۱۰ با غیر فعال کردن جلوه های ویژه

خوب ما حالت شفافیت را غیر فعال کردیم اما هنوز ویندوز ۱۰ مقدار زیادی جلوه های ویژه دارد که برای بالا بردن سرعت Windows 10 باید آنها را غیر فعال کنیم، برای این کار روی دکمه Start راست کلیک کنید و System را انتخاب کنید. برای باز شدن منوی System Properties روی Advanced system settings کلیک کنید و در سربرگ Advanced  که زیر Performance قرار دارد روی Settings کلیک کنید.

effect1

با این کار پنجره Performance Options باز خواهد شد. در سربرگ Visual Effects یا Adjust for best performance را برای غیر فعال کردن تمام انیمیشن های غیرضروری انتخاب کنید و یا Custom را انتخاب کنید و جلوه های ویژه بصری که شما فکر می کنید بدون آنها می توانید با سیستم کار کنید را از حالت انتخاب خارج کنید. وقتی کارتان تمام شد برای اعمال تغییرات روی OK کلیک کنید.

visual-effects

در صورتی که می خواهید سرعت پوشه های کند ویندوز ۱۰ را بالا ببرید پست قبلی انزل وب را که در مورد چگونه سرعت بارگذاری و نمایش پوشه های کند ویندوز را بالا ببریم؟ است را مطالعه بفرمایید.

افزایش سرعت بوت ویندوز ۱۰ با غیرفعال کردن برنامه های غیر ضروری در Startup

اگر کامپیوتر شما مدت زمان زیادی طول می کشد تا بوت شود، شما ممکن است برنامه های زیادی را در startup ویندوز خود داشته باشید. برای حل مشکل کند بودن ویندوز ۱۰ روی دکمه Start راست کلیک کنید و روی Task Manager کلیک کنید. روی سربرگ Startup کلیک کنید ( اگر شما سربرگ Startup  را نمی بینید روی More details کلیک کنید) و لیست برنامه هایی که در startup ویندوز شما است را به خوبی بررسی کنید. اگر شما برنامه ای را مشاهده کردید که به آن نیاز ندارید روی آن راست کلیک کنید و روی Disable کلیک کنید.

شما حتی لیست برنامه ها را می توانید با Startup impact مرتب کنید. دقت کنید برنامه های مهم مثل درایور کارت گرافیک و یا درایور کارت صدای سیستم خود را غیر فعال نکنید. اگر می خواهید برنامه های سنگین را در هنگام لود ویندوز غیر فعال کنید پست قبلی انزل وب که در مورد چگونه مدت زمان شروع برنامه ها در ویندوز را پیدا و موارد سنگین را غیرفعال کنیم ؟ است را مطالعه بفرمایید.

startup

پیدا کردن و حل مشکل کند بودن ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ دارای یک عیب یاب است که می تواند به شما در پیدا کردن و حل هر مشکلی که ممکن است بر روی سرعت سیستم شما تاثیر بگذارد کمک کنید. برای باز کردن troubleshooter روی دکمه Start راست کلیک کنید و Control Panel را انتخاب کنید. زیر Security and Maintenance روی Troubleshoot common computer problems کلیک کنید و بعد زیر System and Security روی Run maintenance tasks کلیک کنید.

Troubleshoot common computer problems

افزایش سرعت بوت ویندوز ۱۰ به زیر ۵ ثانیه

وقتی که شما کامپیوترتان را راه اندازی می کنید قبل از لود شدن سیستم عامل، برای چند لحظه منوی بوت به شما نمایش داده می شود. شما می توانید برای راه اندازی سریع ویندوز ۱۰ این مدت زمان را به طور پیش فرض ۳۰ ثانیه است را کاهش دهید. برای انجام این کار روی دکمه Start راست کلیک کنید و Control Panel را انتخاب کنید سپس به مسیر System > Advanced system settings بروید و زیر Startup and Recovery روی Settings کلیک کنید.

SystemProperties

بعد قسمت Time to display list of operating systems را تیک بزنید و در کادر روبرو زمان را از ۳۰ ثانیه به ۱۰ ثانیه یا حتی ۵ ثانیه تغییر دهید و روی ok کلیک کنید.

change-default-operating-system-in-Windows-10-

شما می توانید برای اینکه سرعت دستگاه و تکنولوژی های قدیمی را افزایش دهید این ۱۰ کار را انجام دهید.

افزایش سرعت Windows 10

ویندوز ۱۰ یکسری نکات کمکی در رابطه با اپلیکیشن ها و خدمات مایکروسافت دارد. به عنوان مثال پیشنهاد می کند که برای بالا بردن عمر باتری از برنامه Microsoft Edge استفاده کنید. اگر می خواهید سرعت ویندوز ۱۰ خود را بالا ببرید و ویندوز با مدام نشان دادن این نکات آزارتان ندهد باید آن را غیرفعال کنید. برای انجام این کار مسیر Start > Settings > System > Notifications & actions را طی کنید و گزینه Get tips, tricks, and suggestions as you use Windows را غیرفعال کنید.

Get tips, tricks and suggestions as you use Windows

افزایش سرعت هارد دیسک در ویندوز ۱۰

دلیل اصلی کاهش سرعت در رایانه‌ های شخصی پر شدن هارددیسک است. با این حال فضای دیسک سخت شما با بسیاری از فایل‌ های موقت و تکراری نیز پر می‌شود که از آنها مطلع نیستید. می‌توان فایل‌ های تکراری روی رایانه شخصی خود را که بدون استفاده هستند و از فایل‌ های اصلی گرفته شده‌ اند حذف کرد. برای حذف فایل های تکراری ابتدا Disk Cleanup را در کادر جستجوی منوی start تایپ کنید و در نتایج جستجو برنامه Cleanup را انتخاب کنید و روی دکمه clean up system file کلیک کنید. اگر می خواهید نتایج جستجو را ذخیره کنید پست دسترسی سریعتر به فایل و پوشه ها با ذخیره نتایج جستجو در ویندوز را مطالعه بفرمایید.

Disk Cleanup

علاوه بر این هر چند وقت یکبار اطلاعات هارد خود را Disk Defragmenter کنید چون اطلاعات شما که بر روی هارد ذخیره می شود به صورت پشت سر هم ذخیره نمی شود و حالت تکه تکه دارد استفاده از برنامه Disk Defragmenter به شما کمک می کند که این اطلاعات تکه تکه را کنار هم قرار دهید و به اصطلاح گپ هایی که روی هارد دیسک شما ایجاد شده از بین بروند و در نتیجه سرعت خواندن و نوشتن شما در هارد دیسک افزایش می یابد. برای یکپارچه کردن اطلاعات، روی درایو خود راست کلیک کنید و properties را انتخاب کنید به سربرگ Tools بروید و دکمه Disk Defragmenter را انتخاب کنید.

Disk Defragmenter

حل مشکل کند شدن ویندوز ۱۰ با پاک کردن برنامه های بدون استفاده و Crapware

شاید قبلا شما برنامه ای نصب کرده باشد که در حال حاضر به آن نیازی ندارید و یا اینکه برنامه های crapware را بر روی سیستم خود داشته باشید، برنامه های crapware در واقع همان برنامه هایی هستند که مایکروسافت به صورت پیش‌فرض بر روی سیستم عامل های خود قرار می‌ دهد و کاربرد خاصی برای اکثر کاربران ندارند. اکثر این برنامه‌ ها از حجم بالایی برخوردارند. برای حذف برنامه هایی که مورد نیاز شما نیستند روی منوی start راست کلیک کنید و Control Panel را انتخاب کنید برای حذف یک برنامه، از لیست برنامه خود را انتخاب کنید و  Uninstall  را کلیک کنید.

uninstall

حداکثر کردن مصرف انرژی برای افزایش سرعت ویندوز ۱۰

خوب است بدانید که قرار دادن تنظیمات مصرف انرژی بر روی حداکثر می‌تواند باعث افزایش کارایی قطعات داخلی دستگاه و در نتیجه افزایش سرعت عملکرد کلی شود. برای انجام این کار ابتدا باید به control panel بروید و سپس مسیر System and Security>Power Options را دنبال کنید. در این مرحله منوی کشویی مشاهده شده را باز کرده و فقط گزینه “High Performance ” را انتخاب کنید.

power

اضافه کردن حافظه رم برای افزایش سرعت عملکرد ویندوز ۱۰

بر کسی پوشیده نیست که افزودن حافظه رم می‌ تواند سرعت عملکرد کلی دستگاه را به طور محسوسی افزایش دهد. وقتی که کامپیوتر رومیزی را خودتان اسمبل می‌کنید، یک کیس اختصاصی خواهید داشت که محتویات آن را متناسب با سلیقه، کاربرد و بودجه‌‌ تان مشخص خواهید کرد، اما اگر از یک لپ‌ تاپ یا الترابوک استفاده می‌ کنید با محدودیت‌ های جدی برای ارتقا حافظه رم مواجه خواهید بود به طوری که اولاً دستگاه شما بایستی از این قابلیت برخوردار باشد، ثانیاً برای ارتقا بایستی حافظه رمی مشابه با نمونه سوار شده بر روی مادربرد بیابید در غیر این صورت به اصطلاح حافظه رم پس زده خواهد شد.

اگر از دستگاه‌ هایی مانند سری سرفیس و یا یوگا لنوو استفاده می‌کنید، بهتر از قید ارتقا حافظه رم را بزنید زیرا باز کردن قاب پشتی این دستگاه‌ ها به حرارت و تجهیزات لازم نیاز دارد و در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی ممکن است صفحه‌ نمایش آسیب بیند. قبلا در انزل وب ۲ روش افزایش رم کامپیوتر با استفاده از فضای هارد را آموزش دادیم که پیشنهاد می کنیم مطالعه بفرمایید.

add-more-ram

افزایش سرعت ویندوز ده با استفاده از حافظه SSD به جای هارد HHD

اگر از سیستم خود برای کارهای گرافیکی مانند تری دی مکس، اتوکد، مایا، کورل و… استفاده می کنید استفاده از حافظه های SSD می تواند سرعت شما را بالا ببرد.  برخلاف HHD ها یک یک بازوی مکانیکی برای نوشتن و خواندن اطلاعات بر روی هارد وجود دارد SSD ها هیچ قطعه مکانیکی ندارند و بنابراین سرعت تبادل اطلاعات بسیار بالاتر از HDD ها است. اگر هارددیسک شما مشکلی ندارد می توانید از طریق کابل USB یک SSD را به سیستم خود وصل کنید و از آن استفاده کنید و یا اینکه اطلاعات خود را به این SSD منتقل کنید.

install-an-ssd-startup-drive

 

بررسی ویروس ها و بد افزارهای سیستم برای افزایش سرعت Windows 10

هدف اصلی اکثر بدافزارها آسیب رساندن به سیستم است، با این حال تقریبا تمام ویروس‌ ها پس از فعال شدن در اجرای روند کلی برنامه‌ها اختلال ایجاد می‌کنند، از این رو پیشنهاد می‌ شود دیوار دفاعی ویندوز خود را که Windows Defender نام دارد را به‌ روز نگاه دارید و یا در صورت امکان از ضدویروس‌ های رایج و شناخته شده‌ای که در بازار وجود دارند استفاده کنید. شما می توانید از ضد ویروس Malwarebytes Anti-Malware که نسخه رایگان آن نیز موجود است و یا Webroot SecureAnywhere AntiVirus استفاده کنید.

check-for-viruses-and-spyware

برای افزایش سرعت ویندوز ۱۰ قابلیت Search Indexing را غیر فعال کنید

ویندوز ۱۰ در پس زمینه خود سرویس‌ های زیادی را برای عملکرد صحیح در شبکه و سیستم اجرا می کند. البته تعدادی از این سرویس‌ها برای بسیاری از کاربران معمولی ویندوز غیرضروری بوده و می‌توانند غیرفعال شوند تا سرعت سیستم بالا برود. این کار باعث بهبود عملکرد سیستم می‌شود. یکی از این سرویس‌ هایی که منابع سخت‌ افزاری زیادی را استفاده می‌کند همان “Search Indexing” است که با استفاده از کادر جستجوی کورتانا، امکان پیدا کردن فایل یا برنامه‌ ها را فراهم می‌کند.

برای غیر فعال کردن این قابلیت بر روی آیکون This PC کلیک راست کرده و گزینه Manage را انتخاب کنید. در پنجره باز شده در قسمت چپ روی علامت فلش Services and Applications کلیک کنید تا گزینه Services نمایان شود. حال روی Services کلیک کنید تا در قسمت راست همین پنجره لیست سرویس‌های ویندوز نشان داده شود. در این قسمت کافی است به دنبال گزینه Windows Search بگردید و روی آن کلیک راست کنید و سپس Manual یا Disabled را انتخاب کنید. البته به خاطر داشته باشید که پس از این کار و با راه‌اندازی مجدد ویندوز ، مایکروسافت به شما هشدار خواهد داد که متوقف کردن Search Indexing از قابلیت‌های ویندوز ۱۰ می کاهد.

turn-off-search-indexing

اگر علاوه بر ویندوز سرعت اینترنت شما نیز کند است پیشنهاد می کنیم پست ۲ روش افزایش سرعت اینترنت با استفاده و تغییر سرویس های DNS را مطالعه بفرمایید.

راه اندازی مجدد روشی برای حل کند شدن سیستم عامل ویندوز ۱۰

اگر سیستم شما به علت استفاده زیاد از حافظه کند شده است؟ سیستم را ریبوت کنید. ریبوت یا راه اندازی مجدد باعث می شود که تمام اجزای سخت افزاری ریست شوند برای مثال در حالتی که سیستم شما به علت استفاده زیاد از حافظه کند شده است با راه اندازی مجدد سیستم شما، منابع اشغال شده بصورت کامل خالی می شوند و در اختیار سیستم عامل قرار می گیرد که همین موضوع باعث بالا رفتن سرعت سیستم عامل می شود.

در نهایت برای حل مشکل کند شدن سیستم پیشنهاد می کنیم علت کند شدن سرعت کامپیوتر و لپ تاپ ، ۵ روش معجزه آسا افزایش سرعت را مطالعه بفرمایید و برای اینکه بدانید که ریستارت کردن برای سیستم شما خطرناک است یا نه پیشنهاد می کنیم مطلب  آیا ریستارت کردن سخت افزاری کامپیوتر و لپ تاپ خطرناک است ؟ انزل وب را مطالعه فرمایید.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

با استفاده از روش هایی که در بالا ذکر شد شما به راحتی می توانید سرعت ویندوز ۱۰ خود را افزایش دهید، در صورتی که از روش های بالا برای افزایش سرعت windows 10 استفاده کردید و یا ترفندها و برنامه های مشابه دیگری جهت بالا بردن کارایی ویندوز ۱۰ می شناسید آن را در بخش نظرات این پست معرفی کنید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش حل مشکل آپدیت نشدن ویندوز 10
آموزش ۹ روش حل مشکل آپدیت نشدن ویندوز ۱۰
آموزش 4 روش جلوگیری از نصب Windows 10 Update Assistant
آموزش ۴ روش جلوگیری از نصب Windows 10 Update Assistant
قابلیت های جدید آپدیت ویندوز 10
بررسی کامل ۲۵ مورد از قابلیت های جدید آپدیت ویندوز ۱۰
نحوه فعال کردن حالت مشکی شب برای اکسپلورر ویندوز 10
نحوه فعال کردن حالت شب و تم مشکی برای محیط اکسپلورر ویندوز ۱۰

نظرات

  • amir says:

    خیلی خوب بود ناموسا

  • حسین says:

    این مورد آخری که میگید سیستم رو ریبوت کنید من کامل متوجه نشدم منظورتون اینکه ویندوز کامپیوتر رو عوض کنیم؟ لطفا اگه منظورتون این نیست یکم بیشتر توضیح بدید ماهم که خنگیم بفهمیم. ممنون

    • MASIX says:

      ن دوست عزیز
      یعنی کامپیوتر یا لب تابت رو ری استارت بکنی
      همه ی نسخه های ویندوز گزیه ری استارت دارن
      یعنی خاموش و روشن کردن سیستم

      ??

  • مصطفی says:

    دمتون گرم واقعا حال دادین به سیستممون الان سیستمم تنها چیزی که می شناسه سرعته

  • SHerViiN says:

    دست خوش عالی بود همه این آموزش ها رو انجام دادم سرعتم از ۴۰ درصد به ۱۰۰ درصد رسیده واقعا عالی بود ممنون از سایت بسیار خوبتون دلم نیومد نظر ندم

  • علی says:

    در نسخه های جدید ویندوز ۱۰ در تسک بار تعیین سطح power موجوده که اگه رو حالت best performance قرار بدین سرعت میره بالا من نتیجه گرفتم.

  • محمد says:

    دستت تون درد نکنه خیلی خوب و مفید بود

  • محمد رضا رنجبر says:

    اقا خیلیی ممنون دستتون درد نکنه خیلیی مطلب خوبی بود

  • عارف says:

    خدایی دمتگرم من اون مرحله باتری رو انجام دادم انگار جادو شد اصن تو سیستم . سایتتون خیلی خوبع