7 روش بدست آوردن و استخراج فایل نصب یا APK برنامه و بازی اندروید

۷ روش بدست آوردن و استخراج فایل نصب یا APK برنامه و بازی اندروید

فرض کنید شما یک برنامه در دستگاه اندرویدی خود نصب کرده‌اید. یکی از دوستان شما این اپلیکیشن را دیده و میخواهد که او هم آن را بر روی دستگاه اندرویدی خود اجرا کند. برای اینکار لازم است که او حتما فایل نصبی برنامه اندروید را دریافت کند. شما میتوانید با استفاده از روش هایی که امروز در انزل وب به شما معرفی می کنیم فایل نصبی APK برنامه و بازی های نصب شده اندروید را استخراج ، دانلود و برای دیگران ارسال کنید.

۷ روش استخراج و دانلود فایل نصبی APK برنامه های نصب شده اندروید

Ways to Extract APK File From Installed Apps on Android

روش های زیادی برای استخراج فایل نصبی برنامه اندروید وجود دارد، برخی از این روش ها به سادگی کپی – پیست کردن یک آدرس اینترنتی است و برخی دیگر از روش ها نیاز به روت گوشی دارد. حالا چرا باید یک روش را انتخاب کنیم که نیاز به روت داشته باشد درحالی که روش های ساده تری برای استخراج فایل apk وجود دارد؟ بنابراین در آموزش امروز انزل وب ما ساده ترین روش ها را برای استخراج فایل apk از گوشی و تبلت معرفی خواهیم کرد.

android

فایل نصب برنامه های اندروید یا apk چیست؟

apk که مخفف Android Package Kit است به معنای بسته برنامه اندروید است و فرمتی است که ما می توانیم برای نرم افزارهای اندروید استفاده کنیم. به صورت ساده تر apk یک نصب کننده برنامه اندروید است و مانند یک فایل exe در ویندوز و یا dmg در مک عمل می کند. بنابراین وقتی شما برنامه ای را از گوگل پلی استور نصب می کنید شما نمی توانید این فایل apk را ببینید چونکه این برنامه ها به صورت درونی نصب می شوند. اما اگر شما از گوگل پلی استفاده نمی کنید برای نصب برنامه به فایل apk نیاز خواهید داشت. برای ویرایش فایل های apk پست آموزش ویرایش و دستکاری برنامه های (APK) اندروید در گوشی شما را مطالعه بفرمایید.

چرا از apk استفاده می کنیم؟

  • انتقال برنامه ها به دستگاه اندروید دیگری که اتصال اینترنت ندارد
  • گرفتن نسخه پشتیبان از برنامه های مورد علاقه و ذخیره آن در کامپیوتر
  • استفاده از فضای حافظه با بکاپ گیری برنامه هایی که کم استفاده می شوند. شما می توانید وقتی به برنامه نیاز دارید از آنها استفاده کنید و وقتی که برنامه را لازم ندارید آنها را حذف کنید و از حافظه مورد نظر برای کارهای دیگری مانند ذخیره شماره، فیلم و … استفاده کنید.
  • نصب برنامه هایی که در گوگل پلی در دسترس نیستند

۱- تبدیل نرم افزار نصب شده به فایل APK

یکی از مشهورترین برنامه های بکاپ گیری برنامه Android Assistance است که حجم آن حدود ۱ مگابایت است. برنامه  Android Assistance را از گوگل پلی دانلود کنید و آن را نصب و اجرا کنید. بعد به مسیر Tools > Backup and Restore > tap on the checkbox بروید بعد برنامه ای که می خواهید apk آن را استخراج کنید را انتخاب کنید و بعد گزینه Backup  را انتخاب کنید.

Assistant1

فرایند بکاپ گیری شروع می شود و تمام apk ها در حافظه SD در پوشه Android Assistance App Backup ذخیره می شود.

Assistant 2

۲- استخراج فایل های apk برنامه های نصب شده توسط ES File Explorer و Solid Browser

ES file explorer یک برنامه مشهور مدیریت فایل اندروید است. ممکن است شما این برنامه را فقط یک مرورگر فایل بدانید اما شما می توانید با این برنامه کارهای زیادی انجام دهید. برای استخراج فایل های apk با استفاده از ES File Explorer، آن را از گوگل پلی دانلود و نصب کنید و سپس برنامه را باز کنید و به منوی برنامه بروید و مسیر App manager > select the apps > Backup را طی کنید. برنامه ES file explorer شروع به استخراج فایل نصبی apk اندروید از برنامه های انتخاب شده می کند و آنها را در پوشه backup کارت حافظه SD تان ذخیره می کند.

توجه : ما پیشنهاد می کنیم از مرورگر فایل ES File Explorer استفاده نکنید و به جای آن پیشنهاد می کنیم از Solid Browser استفاده کنید. برای استخراج فایل apk برنامه Solid Browser را باز کنید و صفحه را به سمت راست بکشید تا گزینه های اضافی برایتان نمایش داده شد. روی Application تپ کنید و برنامه های کاربری یا سیستمی را انتخاب کنید و روی دکمه Next کلیک کنید و بعد apk را که می خواهید استخراج کنید، حالا سه نقطه عمودی بالای صفحه را فشار دهید و Share > Save to را انتخاب کنید و یک پوشه را بر روی کارت SD گوشی خود انتخاب کنید. در صورتی که می خواهید برنامه اندرویدی خود را مخفی کنید پیشنهاد می کنیم پست چگونه با تغییر نام و آیکون برنامه های اندروید آنها را مخفی کنیم ؟ را مطالعه فرمایید.

explorer

۳- بدست آوردن و دانلود فایل APK برنامه های نصب شده اندروید به کامپیوتر

اگر شما می خواهید apk را در کامپیوتر خود ذخیره کنید استفاده از برنامه AirDroid بهترین گزینه است که یک سرویس مبتنی بر مرورگر است و برای تمام سیستم عامل ها یعنی ویندوز، مک و یا هر سیستم عامل دیگر به کار می رود. AirDroid یک برنامه رایگان است که به شما این امکان را می دهد که دستگاه اندروید خود را را مرورگر کامپیوترتان مدیریت کنید. اما شما می توانید از این برنامه برای بکاپ گیری از برنامه های نصب شده خود استفاده کنید.

شروع به نصب برنامه AirDroid از گوگل پلی کنید. بعد برنامه را باز کنید و دستورالعمل های ساده را برای اتصال اندروید به مرورگر کامپیوتر خود دنبال کنید. اساسا هنگام بازکردن برنامه یک آدرس آی پی خواهید دید. این آدرس آی پی را در نوارجستجوی مرورگر کامپیوتر خود تایپ کنید ( کامپیوتر و اندروید باید در یک یک شبکه وای فای باشند). بعد از انجام این کار روی آیکن Apps کلیک کنید و برنامه هایی که می خواهید apk آن در کامپیوتر ذخیره شوند را انتخاب کنید و Download را انتخاب کنید. حالا برنامه AirDroid شروع به استخراج فایل apk از تمام برنامه های انتخاب شده می کند و آنها را در یک فایل فشرده (zip) ذخیره می کند.

android1

۴- استخراج فایل نصبی اندروید از گوگل پلی

بر خلاف روش های دیگر که از طریق گوشی های هوشمند APK استخراج می شد، این روش به شما اجازه می دهد که APK را مستقیما از گوگل پلی استخراج کنید. به این ابزار آنلاین apk downloder بروید و فقط URL برنامه موجود در گوگل پلی را کپی کنید و در این ابزار پیست کنید. این ابزار فایل apk را استخراج می کند و لینک دانلود را به شما می دهد. در صورتی که برنامه ای که می خواهید از گوگل پلی دانلود کنید تحریم می باشد پیشنهاد می کنیم پست حل مشکل This item is not available in your country ، روش های دانلود مستقیم و بدون تحریم از گوگل پلی را مطالعه فرمایید.

apk downloder

۵- نرم افزار استخراج و  ساخت فایل نصبی APK

Wondershare MobileGo یک مدیر فایل مشابه با Airdroid است، تنها تفاوت آن در حالت اتصال است که به جای اتصال وای فای از اتصال USB استفاده می کند. تنها مشکلی که این برنامه دارد این است که تنها برای ۱۵ روز رایگان است.

Extract-apk-Using-Wondershare-MobileGo

۶- ذخیره برنامه های نصب شده اندروید و ارسال فایل APK

APK Extractor برنامه ای کاربردی برای استخراج فایل apk اپلیکیشنهای نصب شده در سیستم عامل اندروید است که توسط توسعه‌دهنده‌ای بنام Burke Choi منتشر شده و بصورت رایگان در دسترس کاربران قرار گرفته است. بوسیله این برنامه میتوانید فایل اصلی و قابل نصب اپلیکیشنهای موجود در دستگاه اندرویدی خود را استخراج نموده و در صورت نیاز به دوستان خود ارسال کنید. شما میتوانید با استفاده از APK Extractor اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کرده و با کلیک بر روی SD، فایل apk نصبی آن را در مسیر sdcard/apks استخراج کنید. پس از بدست آوردن فایل apk میتوانید آن را از طریق بلوتوث یا سایر برنامه‌های ارسال فایل به دوست خود بفرستید.

apk extractor

۷- دانلود فایل های APK برنامه های نصبی از منابع آنلاین

یک جستجوی ساده گوگل با نام برنامه همراه apk انجام دهید اما باید مراقب باشید، منابع آنلاین زیادی وجود دارند که برتامه های محبوب شما را با نرم افزارهای مخرب آلوده می کنند. بنابراین مطمئن شوید که apk را از یک منبع مجاز و قانونی دانلود کردید. یکی از سایت های مطمئن سایت APKmirror است. اگر برنامه ای که به دنبال آن هستید قدیمی می باشد پیشنهاد می کنیم پست بهترین روش های جستجو و دانلود نسخه قدیمی برنامه های اندروید و آیفون را مطالعه بفرمایید.

apkmirror

در آخر اگر برنامه apk خود را پیدا کردید اما در گوشی اندرویدی شما نصب نمی شود پیشنهاد می کنیم پست ۸ روش حل مشکل نصب نشدن برنامه ها در گوشی های اندروید را مطالعه بفرمایید.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

با استفاده از روش هایی که در بالا ذکر شد شما به راحتی می توانید فایل های apk خود را استخراج کنید، در صورتی که از روش های بالا برای دانلود فایل های apk استفاده کردید و یا ترفندها و برنامه های مشابه دیگری جهت استخراج فایل نصبی اندروید  می شناسید آن را در بخش نظرات این پست معرفی کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش ۹ روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش 9 روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
۹ روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش ۴ روش تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش نصب کالی لینوکس روی اندروید
آموزش گام به گام نصب کالی لینوکس (Linux Kali) روی اندروید

نظرات

  • محمدرضا says:

    سلام روز بخیر من قبلا برنامه هامو با جعبه ابزار تو کارت حافظم ذخیره میکردم و وقتی میخواستم بعدا دوباره نصب میکردم.الان با هر برنامه ای اینکارو میکنم وقتی میخوام اون برنامه رو نصب کنم نمیشه،با فایل اکسپلورر،اکستراکتور و… .چرا دیگه نمیتونم؟مثلا برنامه pdf makerرو که از گوگل پلی گرفتم نمیتونم این حرکتو روش اجرا کنم لطفا ایمیل کنید پاسختون رو متشکرم

  • محمد طاهری says:

    با سلام و تشکر از راهنمایی بسیار عالی،من با اپلیکیشن shareit که کار میکردم و میخواستم که بعضی از اپلیکیشن ها را به گوشی دیگه ای ارسال کنم،بصورت فایل apk ذخیره می شد در گوشی طرف مقابل

  • M says:

    سلام .به علت خرابی چندباره ی باطری تعمیرگاه بمن گفته از سیستم داخای گوشی هست و باید گوشی فلش یا به نسخه کارخانه برگرده. برای ذخیره Apps دچار مشکل هستم که از کدوم قسمت باید خوده اصل برنامه هارو کپی کنم ؟! و ایا کپی از فایل های موجود توی گوشی فقط اطلاعات توی برنامه هارو داره یا شاما نصب بعدی اصل برنامه هم هست؟ میتونم از جاهایی که برنامه هارو نصب کردم دوباره برگشت بدم برنامه ها رو؟یا اطلاعات گوگل پلی و .. هم پاک میشن؟ گوشی نوت ۵. باتشکر

  • مهدیه says:

    چرا جدیدا وقتی بعضی برنامه ها رو دانلود میکنم موقع نصب بجای پسوند apk ، پسوند xml دارن و نصب نمیشن؟

  • حسین says:

    سلام دوست عزیز من گوشیمو روت کردم چون اشنایی با کینگ روت نداشتم به اشتباه دوتا از برنامه های سیستم رو حذف کردم برنامه ها یکیش اسناد بود اون یکی رو هم یادم نیست چی بود ، حالا به برنامه هایی مثل گوگل پلاس گوگل پلی و جیمیل و … که وارد میشم میگه بروز رسانی شود و در گوگل پلی و کافه بازار و کلا هیچ جا نسخه سازگار پیدا نمیکنم . نمیخوام گوشیو فلش کنم . ایا راهی هست که بفهمم کدوم برنامه حذف شده و راهی هست که اون دوتا برنامه رو نصب کنم ؟ لطفا کمک کنید من زیاد نمیتونم وب گردی کنم باید برم سر کار ممنون میشم ایمیل بفرستید دمتون گرم لطفا کمک کنید

  • امیر حسین says:

    من BlueStacks رو برای کامپیوتر دانلود کردم ولی نمیاره اصلا باز نمیکنه
    دوم اینکه چند تا از برنامه هاتون رو تو کامپیوتر دان کردم ولی اونم باز نمیکنه بابا دیگه خسته شدم

  • حسین says:

    سلام جدیدا بازی future fight دیتاش تو پوشه obbیا data ذخیره نمیشه هم مموری هم داخلی..حتی پنهان هم نیست..یک گیگ دیتا معلوم نیست کجاس لطفا اگه کسی میدونه جواب بده….باتشکر

  • اراز says:

    بهترین روش و راحت ترین روش بنظرم استفاده از برنامه جعبه ابزار موجود در مایکت و کافه بازار هست. به بخش ارسال برنامه بروید و برنامه را ذخیره کنید.

  • علی says:

    سلام ببخشید من می خوام برنامه ای رو توی کافه بازار قرار بدم امابرنامه مال خودم نیست می خواستم بدونم میشه با این روش فایل APK برنامه رو بدست آورد و اون رو توی بازار قرار داد ؟

  • محمد says:

    با تشکر، روش دیگر استفاده از برنامه های زاپیا و شیریت میباشد که میتوان برنامه را ارسال کرد و در گوشی هم ذخیره میشه

  • احمد says:

    یک آپ دیگه هم هست به اسم Appwererabbit که مدت زیادی هست استفاده میکنم و برنامه قوی هست در این زمینه