آموزش فیلتر و بستن سایت ، تلگرام ، اینستاگرام و.. در مودم برای همه افراد

آموزش فیلتر و بستن سایت ، تلگرام ، اینستاگرام و.. در مودم برای همه افراد

چندین روش برای فیلتر کردن سایت های غیراخلاقی یا مواردی مثل تلگرام ، اینستاگرام در محل کار ، دانشگاه و.. وجود دارد مثل تغییرات در فایل Host ویندوز ، تنظیمات گروپ پلیسی و.. اما جالب است بدانید در بیشتر مودم ها نیز قسمتی به نام فیلترینگ یا بستن دسترسی به سایت وجود دارد که از طریق آن میتوان سایت های مورد نظر خود را فیلتر کرد. امروز در انزل وب قصد داریم نحوه فیلتر کردن و بستن تلگرام ، اینستاگرام و دیگر سایت و سرویس ها را در مودم به شما آموزش دهیم.

روش های بستن و فیلتر کردن دسترسی به یک سایت ، تلگرام و اینستاگرام در مودم

How to Block Site , Telegram , Instagram … From Your Modem Router

سایت ها و شبکه های اجتماعی زیادی هستند که ما دوست نداریم فرزندانمان از آنها استفاده کنند مانند سایت های غیر اخلاقی، اینستاگرام، تلگرام و… چون استفاده از این سایت ها و شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه وقت فرزندان ما را می گیرد باعث اختلالات روانی و شخصیتی در آنها می شود. برای جلوگیری از این مشکل می توانیم با استفاده از مودمی که در خانه داریم این سایت ها و شبکه های اجتماعی را فیلتر کنیم حتی شما می توانید برای فیلتر بودن سایت ها روز و ساعت تعیین کنید. قبلا در انزل وب ۱۰ قابلیت کاربردی مودم وای فای را به شما معرفی کردیم، در ادامه آموزش امروز انزل وب ما نحوه بستن سایت ها در مودم را به شما آموزش خواهیم داد.

آموزش فیلتر کردن سایت ها در مودم

برای فیلتر کردن سایتها در مودم شما اول باید بررسی کنید ببینید سایت مورد نظر شما رمزگذاری شده است یا نه. بیشتر مودم ها نمی توانند وب سایت های رمزگذاری شده (https://) را مسدود کنند.

block site1

اگر سایتی که شما می خواهید مسدود کنید رمزگذاری شده نیست شما می توانید با ابزارهایی که در خود مودم شما وجود دارد آنها را مسدود کنید. برای انجام این کار صفحه پیکربندی مودم را در مرورگر وبی که در کامپیوتر خود دارید باز کنید و آدرس مودم یا روتر خود را وارد کنید.

block site2

Linksys : http://192.168.1.1

D-Link/Netgear : http://192.168.0.1

Belkin : http://192.168.2.1

ASUS : http://192.168.50.1/

AT&T U-verse : http://192.168.1.254

Comcast : http://10.0.0.1

اطلاعات login مودم خودتان را وارد کنید. اگر شما این اطلاعات را تغییر نداده اید نام کاربری و کلمه عبور پیش فرض admin را وارد کنید. در بیشتر روترها نام کاربری و کلمه عبور پیش فرض همین است اما اگر شما اطلاعات لاگین روتر خود را نمی دانید به دفترچه راهنمای روتر خود نگاه کنید.

block site3

URL Filtering یا Blocking را پیدا کنید. بسته به روتری که دارید ممکن است این قسمت ها در منوی Firewall یا بخش Security باشد.

block site4

آدرس URLی که می خواهید مسدود کنید را به Blocked Domain List اضافه کنید. بخاطر داشته باشید که سایت هایی که با https:// شروع می شود با این روش مسدود نمی شود.

block site5

برای اعمال تغییراتی که ایجاد کرده اید دکمه Apply یا Save را کلیک کنید و روترتان را ریبوت کنید این کار ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

block site6

بعد از انجام این کار سایتی که فیلتر کره اید را باز کنید و ببینید که آیا سایت مسدود شده است یا نه.

block site7

اگر می خواهید سرعت اینترنت خود را برای مهمانانتان محدود کنید بهتر است نحوه انجام این کار را در پست چگونه سرعت و حجم اینترنت وایرلس مهمان را مخفیانه محدود کنیم مطالعه بفرمایید.

آموزش بستن سایت در مودم D-link

برای بستن سایت در مودم dlink مرورگر وب را باز کنید و آدرس http://dlinkrouter یا http://dlinkrouter.local و یا http://192.168.0.1 را در نوار آدرس وارد کنید.

block site

در قسمت user name عبارت admin را وارد کنید و در قسمت password چیزی ننویسید. روی login کلیک کنید.

block site

روی سربرگ Advanced کلیک کنید و در سمت چپ روی Website Filter کلیک کنید. از منوی کرکره ای Configure Website Filter below گزینه Deny computers access to ONLY these sites را انتخاب کنید. ادرس وب سایتی که می خواهید فیلتر کنید را در ستون های Website URL/Domain وارد کنید. بعد از اتمام کار روی Save  کلیک کنید.

block site

حالا به قسمت Access Control بروید و کادر Enable Access Control را تیک بزنید. روی Add Policy کلیک کنید و ویزارد را دنبال کنید.

block site

روی Next کلیک کنید.

block site

Policy name را وارد کنید و روی Next کلیک کنید.

block site

در قسمت Details بازه زمانی را مشخص کنید و روی Next کلیک کنید.

block site

دستگاه ها یا ماشین هایی را که می خواهید سیاست را به آن اعمال کنید ( با IP یا MAC) انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید.

block site

روش فیلترگذاری را انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید.

block site

Web Access Logging را فعال یا غیرفعال کنید و روی save کلیک کنید.

block site

حالا شما باید لیست سایت های فیلتر شده را به صورت زیر مشاهده کنید برای ذخیره تنظیمات روی save settings کلیک کنید.

block site

توجه کنید اینکار با توجه به مدل مودم شما ممکن است کمی متفاوت باشد اگر گزینه مد نظر را پیدا نکردید آنرا را با نام مدل مودم خود در گوگل جستجو کنید.

اگر قصد دارید دسترسی افرادی را که به مودم شما وصل هستند را قطع کنید نحوه انجام این کار را در پست نمایش و قطع دسترسی کسانی که به وای فای وصل و از آن استفاده می کنند در اندروید مطالعه بفرمایید.

Hl,ca فیلتر کردن سایتها و بستن IP در مودم TP-link

برای فیلتر کردن سایت ها در مودم های tplink صفحه مرورگرتان را باز کنید و ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ و یا http://tplinklogin.net را در نوار آدرس وارد کنید و اینتر کنید.

block site

نام کاربری و کلمه عبور را که به طور پیش فرض admin است را وارد کنید.

block site

به قسمت Access Control-Host بروید و Add New را کلیک کنید.

block site

IP Address را انتخاب کنید و در Host Description توضیحات کوتاهی را وارد کنید. آدرس آی پی سایتی که می خواهید فیلتر کنید را وارد کنید.

شما می توانید آدرس آی پی را به صورت رنجی وارد کنید به طور مثال ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱۰۰ تا ۱۹۲.۱۸.۱۹۹

حالا روی دکمه save کلیک کنید.

block site

به مسیر Access Control -> Target بروید و روی Add New کلیک کنید.

block site

در باکس Mode گزینه Domain Name را انتخاب کنید بعد در Target Description توضیحات کوتاهی را وارد کنید. در باکس Domain Name کلمات کلیدی که شما می خواهید روتر فیلتر کند را وارد کنید. به طور مثال با وارد کردن کلمه کلیدی google هر نام دامنه ای که حاوی کلمه google است فیلتر می شود. روی save کلیک کنید.

block site

به مسیر Access Control -> Rule بروید و Enable Internet Access Control را انتخاب کنید بعد گزینه Deny the packets specified by any enabled access control policy to pass through the Router را انتخاب کنید و روی save کلیک کنید.

block site

به مسیر Access Control -> Rule بروید و روی Add New کلیک کنید بعد توضیح کوتاهی را در Rule Name وارد کنید در باکس Host  ، قانون هاستی (Host rule) که قبلا ایجاد کرده اید را انتخاب کنید. در باکس Target قانون  هدفی (Target rule) که تعریف کرده اید را انتخاب کنید. در باکس Schedule گزینه Anytime و در باکس Action گزینه Deny و در باکس Status گزینه Enabled را انتخاب کنید.

block site

روی دکمه save کلیک کنید. باید صفحه Access Control Rule Management شما به صورت زیر باشد. برای تست سعی کنید که سایت فیلتر شده را در مرورگرتان باز کنید.

block site

اگر شما می خواهید یک سایت را در یک بازه زمانی خاص فیلتر کنید به صورت زیر عمل کنید.

برای بررسی تنظیمات زمانی به قسمت  System Tools-Time Settings بروید و اطلاعات زمانی خود را تنظیم کنید.

block site

به  Access Control-Schedule بروید و روی Add New کلیک کنید.

block site

مطابق با نیازتان یک rule ایجاد کنید به طور مثال در اینجا ما Monday to Friday,8:00 Am to 5 Pm ( دوشنبه تا جمعه ساعت ۸ تا ۵) را انتخاب کرده ایم.

block site

زیر قسمت Default Filter Policy گزینه Allow the packets specified by any enabled access control policy to pass through the Router را انتخاب کنید و روی save کلیک کنید.

block site

توجه کنید اینکار با توجه به مدل مودم شما ممکن است کمی متفاوت باشد اگر گزینه مد نظر را پیدا نکردید آنرا را با نام مدل مودم خود در گوگل جستجو کنید.

اگر قصد دارید مودم وای فای خود را مخفی کنید پیشنهاد می کنیم پست آموزش مخفی کردن شبکه وای فای و جلوگیری از دیده شدن آن را مطالعه بفرمایید.

نحوه بستن تلگرام ، اینستاگرام و دسترسی به یک سایت در مودم و شبکه

همانطور که می دانید سایت هایی مانند گوگل از چند سرور استفاده می کنند. اپلیکیشن هایی مانند تلگرام نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما باید تمام آدرس های تلگرام را به مودمتان اضافه کنید. کاربران تلگرام جهت اتصال به شبکه تلگرام از چهار رنج نتورکی استفاده می کنند :

۱۴۹.۱۵۴.۱۶۴.۰ /۲۲
۱۴۹.۱۵۴.۱۶۰.۰/۲۰
۹۱.۱۰۸.۴.۰ /۲۲
۹۱.۱۰۸.۵۶.۰ /۲۲

قبلا در انزل وب بهترین فایروال اندروید بدون نیاز به روت کردن گوشی را به شما معرفی کردیم، بستن هر یک از نتورک ها در فایروال تنها موجب می شود که تصاویر و ویدئوها دانلود و آپلود نشوند و متن ها قابل مشاهده بمانند.

احتمال زیادی وجود دارد که غیر از این آی پی ها تلگرام آی پی های دیگری هم داشته باشد. برای بدست آوردن آدرس آی پی تلگرام شما می توانید به سایت ipinfo مراجعه کنید و تمام آی پی های تلگرام را مانند روش هایی که در بالا توضیح دادیم به لیست سایت های فیلتر شده در مودم خود اضافه کنید شما همچنین باید آدرس مسنجر تلگرام را فیلتر کنید.

برای فیلتر اینستاگرام شما باید آدرس سایت اینستاگرام را در مودم خود فیلتر کنید. البته باید توجه داشته باشید که با این روش تنها عکس های اینستاگرام فیلتر می شوند و شما هنوز به پست ها و نظرات اینستاگرام دسترسی خواهید داشت.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش امروز انزل وب ما نحوه فیلتر کردن سایت ها و شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام را به شما آموزش دادیم چنانچه که شما روش دیگری برای بستن سایت ها در مودم میشناسید آن را در بخش نظرات این سایت با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • محمد says:

    خیلی هم عالی

  • نجمه says:

    من هرچی گشتم ادرس ایپی اینستا رو پیدا نکردم لطفا اینو بگید

  • Neg says:

    سلام خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم چطور میتونم کاری کنم که اینستاگرامم با دیتای موبایل کار نکنه چون حجم زیادی مصرف میکنه

  • افشین says:

    سلام شهریارجان عزیز
    دوست و همکلاس قدیمی
    عزیزم تلگرام و اینستاگرام رو چطوری بلاک کنیم در مودم.
    نحوه ی بلاک کردن آدرس ها رو میدونم
    ولی آدرس یا آی پی تلگرام یا اینستاگرام رو نمی دونم که بلاکش کنم
    چطوری انجام بدم مهندس عزیز؟

  • Sobhan says:

    خیلمی ممنون از شما من دنبال مسدود کردن اینستا گرام بودم به دلیل مصرف حجم زیاد

  • Hosain L says:

    سلام
    باین روش سایتی که فیلتر شده دیگه در لیست جستجو نمیاد؟
    در غیر این صورت راهی هست که سایتی را طوری فیلتر کنیم که در لیست جستجو نیاد؟