آموزش 4 روش بکاپ گرفتن از رام اصلی گوشی اندروید و نحوه بازیابی کامل آن

آموزش کامل ۴ روش بکاپ گرفتن از رام اصلی گوشی اندروید و نحوه بازیابی آن

به عنوان یک کاربر اندروید، یکی از مهمترین کاری که شما باید به طور مرتب انجام دهید بکاپ گرفتن است. وقتی شما می خواهید گوشی تان را روت کنید، یا رام های سفارشی را فلش کنید احتمال پاک شدن اطلاعات گوشی و رام اصلی و خام دستگاه شما وجود دارد. به همین علت شما باید از اطلاعات و رام خود بکاپ بگیرید. بکاپ های منظم با برنامه هایی مانند Titanium Backup آسان و راحت است اما فقط از برنامه ها و داده های شما بکاپ می گیرد و از رام های گوشی (Android ROM) شما بکاپ نمی گیرند. به همین علت ما امروز در انزل وب قصد داریم نحوه بکاپ گرفتن از رام اصلی گوشی اندروید را به شما آموزش دهیم.

نحوه بکاپ گیری از رام اصلی گوشی اندروید و نحوه بازیابی نسخه پشتیبان رام

How to Perform an Android ROM Backup and Restore it to your Android Device

بکاپ گیری از اطلاعات ضرورتی است که به کار و فعالیت شما بستگی ندارد. هر نوع اطلاعاتی هم که در گوشی اندروید خود داشته باشید بالاخره برای خودتان ارزشمند است! از طرفی هم کسی از آینده خبر ندارد و ممکن است این اطلاعات به خاطر حواس پرتی و عملیات های ناخواسته در گوشی از بین برود. قبلا در انزل وب ۵ تا از بهترین برنامه های بکاپ گیری در اندروید را به شما معرفی کردیم.

اگر این پست را مطالعه کرده باشید این برنامه ها فقط از برنامه ها و داده های شما بکاپ می گیرند و امکان بکاپ گیری از رام اصلی اندروید وجود ندارد. به همین خاطر امروز در انزل وب قصد داریم روش های متنوع بکاپ گرفتن از رام گوشی اندروید را به شما آموزش دهیم. اگر شما قصد دارید رام و کاستوم رام نصب کنید پیشنهاد می کنیم پست آموزش نصب رام و کاستوم رام بر روی گوشی و تبلت اندروید را مطالعه بفرمائید.

قبل از شروع بحث بد نیست توضیح کوتاهی در مورد بکاپ رام اندروید و فلش زدن یک رام دیگر از منوی ریکاوری داشته باشیم.

بکاپ رام اندروید ناندروید چیست؟

بکاپ رام اندروید (Android ROM Backup) ناندروید یک نسخه پشتیبان کامل از گوشی شما است. وقتی ما می گوییم کامل، به معنای هر چیزی که در تلفن شما است از جمله برنامه ها، داده ها، رام فعلی و حتی کرنل می باشد. بکاپ رام اندروید مانند یک ایمیج کامل سیستمی از تلفن شما است که در صورت لزوم بعدا می تواند بازیابی یا ریستور شود.

بکاپ های منظم با Titanium Backup آسان و راحت است اما فقط از برنامه ها و داده های شما بکاپ می گیرد. در عوض اگربکاپ رام اندروید از دستگاه خود ایجاد کنید می توانید اطمینان حاصل کنید که تمام گوشی شما به طور امن بکاپ شده است.

یک نکته در اینجا این است که اطلاعات کارت SD بکاپ نمی شود.بکاپ رام اندروید در کارت SD ایجاد می شود. اطمینان حاصل کنید که فضای کافی روی کارت SD خود دارید. هنگامی که بکاپ ایجاد شد به صورت دستی آن را در کامپیوتر خود کپی کنید.

پیش نیازهای بکاپ گیری از رام گوشی

۱- دستگاه روت شده

در ابتدا باید بگوییم که متاسفانه روشی برای بکاپ گرفتن از رام اصلی اندروید بدون روت دستگاه وجود ندارد! اگر شما علاقمند به ایجاد بکاپ ناندرویدی ( بکاپ گیری از رام و کرنل دستگاه اندروید خود) هستید نیاز به روت دستگاه اندرویدی خود دارید. اگر دستگاه اندروید شما روت شده است به مرحله بعد بروید در غیر این صورت دستگاه اندروید خود را روت کنید.

۲- کاستوم ریکاوری

شما نمی توانید از سیستم عامل در حال اجرای خود بکاپ بگیرید. فرایند بکاپ رام اصلی اندروید از طریق ریکاوری انجام می شود. بوت لودر در ریکاوری شما را قادر می سازد تا از سیستم عاملی که در حال اجرا نیست بکاپ بگیرید. ریکاوری ClockworkMod یکی از محبوبترین ریکاوری ها است. ریکاوری ClockworkMod را با استفاده از  Android ROM Manager نصب کنید و مراحل نصب را کامل کنید.

آموزش بکاپ گرفتن از رام گوشی

یکی از مزایای اصلی دستگاه اندروید این است که شما می توانید با کاستوم ریکاوری هایی مانند TWRP (مخفف Team Win Recovery Project) یا CWM (مخفف ClockworkMod) آن را لود کنید و از ویژگی های اضافی سیستم استفاده کنید. شما نمی توانید این ویژگی ها را با استوک ریکاوری اندروید یا همان فرآیند ریکاوری اندروید خام دستگاه به دست بیاورید. بکاپ و ریستو یکی از بخش های مهم کاستوم ریکاوری است. کاستوم ریکاوری به شما اجازه می دهد تا یک کپی کامل از سیستم رام اندروید خود بگیرید و بعد هر زمان که می خواهید برای ریستور کردن یا بازیابی از آن استفاده کنید.

این روش همچنین بکاپ و بازیابی ناندرویدی نامیده می شود که اولین بار در ClockworkMod Recovery معرفی شد.

بکاپ گیری به ما کمک می کند تا از اطلاعاتی که در گوشی اندرویدی خود داریم نسخه پشتیبان تهیه کنیم و هنگامی که به یک مشکل برمیخوریم با کاستوم ریکاوری به زمانی که گوشی بدون مشکل کار می کرده بازگردیم. در ادامه نحوه بکاپ گیری رام اصلی گوشی با TWRP و CWM را توضیح خواهیم داد.

طریقه بکاپ گرفتن از رام فعلی اندروید از طریق Clockworkod

یکی از روش های بوت در ریکاوری اجرای برنامه ROM Manager و انتخاب گزینه Reboot into Recovery است. در غیر این صورت برای بوت دستی در ریکاوری دکمه CM7’s handy را استفاده کنید. ما ترجیح می دهیم از برنامه Quick Boot استفاده کنیم. این برنامه برای راه اندازی مجدد، بوت در ریکاوری یا بوت لودر و خاموش شدن یک گزینه لمسی تعریف می کند.

Reboot-Into-Recovery-Using-ROM-Manager-or-Quick-Boot-VikiTech

هنگامی که در ریکاوری هستید به گزینه Backup and Recovery اسکرول کنید و آن را انتخاب کنید.

ClockworkMod-Recovery-VikiTech

وقتی شما در صفحه ناندروید هستید برای شروع فرایند بکاپ Backup را انتخاب کنید. در همین صفحه شما یک گزینه برای ریستور بکاپ دارید.

Nandroid-Backup-Menu-VikiTech

تصاویر زیر مراحل مختلف فرایند بکاپ را نشان می دهد.

Nandroid-Backup-in-Porcess.-Backing-up-System-and-Data-VikiTech

فرایند بکاپ ممکن است مدت زمانی طول بکشد.

Nandroid-Backup-Generating-md5-Sum-and-Finishing-Backup-Process-VikiTech

بعد از ریبوت شما می توانید بکاپ را در مسیر clockworkmod/backup/timestamp در کارت SD بیابید. محتوای بکاپ مانند تصویر زیر است. پوشه را در کامپیوتر خود ذخیره کنید. شما موفق به ایجاد بکاپ ناندروید شدید.

FIles-in-Nandroid-Backup-on-SD-Card-VikiTech

ریستور یا بازگشت به بکاپ رام اصلی گوشی اندروید از طریق ریکاوری

دو مرحله اول مانند مراحل بالا است. وارد ریکاوری شوید و به صفحه ناندروید بروید. Restore را برای شروع فرایند بازیابی انتخاب کنید.

Restore-Nandroid-Backup-VikiTech

اگر شما گزینه Advanced Restore را انتخاب کنید شما می توانید کامپوننت های بکاپ را برای ریستور انتخاب کنید مانند بوت، سیستم، دیتا یا ریکاوری کش اندروید.

Advanced-Nandroid-Restore-Options-VikiTech

پس از انتخاب فرآیند بازیابی شروع خواهد شد و بعد از آن دستگاه اندرویدی ریستارت میشود در صورت ریستارت نشدن به صورت دستی دستگاه را ریبوت کنید.


نحوه بک آپ گیری از رام اصلی و ریستور  آن در اندروید با استفاده از ROM Manager

اگر فکر می کنید که مراحل بالا ساده است، بکاپ و بازیابی از طریق ROM Manager ساده تر از آن نیز است. ROM Manager تمام فرایند فوق را به طور خودکار انجام می دهد و به شما اجازه می دهد تا این عملیات را با یک تاچ انجام دهید. فقط Backup Current ROM را انتخاب کنید و نامی را برای بکاپ وارد کنید. سپس برای شروع فریند بکاپ تلفن را ریبوت کنید. در اینجا بکاپ کامل می شود.

Create-a-Nandroid-Backup-Using-ROM-Manager-VikiTech

برای ریستور، برنامه را اجرا کنید و Manage and Restore Backups را انتخاب کنید. بکاپی که می خواهید ریستور کنید را انتخاب کنید، ROM Manager بقیه کار را انجام خواهد داد.

Restoring-Nandroid-Backup-Using-ROM-Manager-VikiTech


آموزش بکاپ گرفتن از از رام اصلی اندروید گوشی هواوی ، تبلت چینی و.. با TWRP Recovery

TWRP بکاپ های ناندرویدی را ایجاد می کند که ایمیج ها کاملا شبیه به سیستم شما هستند. به جای اینکه شما فایل ها یا برنامه هایتان را به صورت تک به تک بازیابی کنید می توانید از بکاپ ناندرویدی برای ریستورکردن تلفن تان استفاده کنید. حال چگونه از رام گوشی بکاپ بگیریم؟ نسخه اندروید، والپیپرها، صفحه خانگی، پیام های متنی خوانده نشده شما همه و همه با بکاپ های ناندرویدی قابل بکاپ گیری هستند. TWRP به معنای بکاپ و بازیابی کل سیستم به صورت کامل است.

برای بکاپ از رام اندروید حالت ریکاوری (recovery mode) را در دستگاه اندروید خود انتخاب کنید.

وقتی که شما در TWRP هستید صفحه ای مانند عکس زیر به شما نشان داده می شود. روی دکمه Backup تپ کنید. شما وارد گزینه بکاپ TWRP می شوید.

TWRP-backup

صفحه ای مانند زیر ظاهر می شود. روی Name تپ کنید تا یک نام قابل تشخیص را ایجاد کنید. گزینه های System,Boot,Data را انتخاب کنید و بعد روی میله آبی در پایین صفحه تپ کنید تا فرایند بکاپ شروع شود.

TWRP-backup

توجه : این فایل ها حجم زیادی از حافظه را اشغال می کند اگر با خطای عدم فضای کافی در حافظه مواجه شدید می توانید برخی از فایل ها و اطلاعات را در حافظه داخلی یا کارت SD خود پاک کنید.

فرایند بکاپ چند دقیقه طول می کشد بنابراین صبور باشید. هنگامی که فرایند بکاپ گیری به پایان رسید می توانید روی Back تپ کنید تا به منوی اصلی TWRP بروید و یا برای راه اندازی مجدد Reboot system را انتخاب کنید.

اگر TWRP از شما پرسید که آیا می خواهید گوشی خود را روت کنید و SuperSU  را نصب کنید گزینه Do Not Install را انتخاب کنید.

TWRP-root

نحوه بازیابی کردن بکاپ رام اصلی اندروید در TWRP

اگر شما نیاز به ریستور کردن از بکاپی که قبلا تهیه کرده اید دارید، این ساده است. به محیط ریکاوری بروید و روی دکمه Restore در صفحه اصلی تپ کنید.

TWRP-home-restore

TWRP به شما لیستی از بکاپ های قبلی تان را نشان خواهد داد. روی موردی که مد نظرتان است تپ کنید تا صفحه ای مانند زیر را مشاهده کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام باکس ها انتخاب شده اند و برای بازیابی روی نوار ضربه بزنید.

TWRP-restore

فرایند بازیابی چند دقیقه طول می کشد اما وقتی تمام شد شما می توانید تلفن تان را ریبوت کنید.

TWRP-restore-process1

اگر یک بار دیگر درمورد نصب SuperSU از شما سوال پرسید مجددا بر روی Do Not Install ضربه بزنید.

اگر قصد دارید برنامه هایتان را از حافظه داخلی به کارت SD انتقال دهید پیشنهاد می کنیم پست ۴ روش انتقال برنامه از حافظه داخلی به کارت حافظه SD اندروید (بدون روت و روت شده) را مطالعه بفرمایید.


نحوه ایجاد نسخه پشتیبان و برگرداندن رام اصلی گوشی با نرم افزار FlashFire

FlashFire برنامه ای است که شما می توانید به کمک آن رام ها را فلش کنید، بکاپ ها را ایجاد کنید و حتی ایمیج های کارخانه را بدون از دست دادن روت نصب کنید. بهتر از همه شما به کاستوم ریکاوری یا ابرازهایی مانند Fastboot نیاز ندارید.

FlashFire بسیاری از ویژگی های اصلی TWRP را ارائه می دهد اما در خود اندروید اجرا می شود. شما به حالت reboot into recovery نیاز ندارید. در حقیقت شما حتی نیاز به کاستوم ریکاوری های نصب شده ندارید. این باعث می شود که فلش کردن رام ها و ایجاد بکاپ ها بسیار سریع تر و آسان تر شود. همچنین دارای چند ویژگی اضافی مفید است که شما در جای دیگر پیدا نخواهید کرد. این ویژگی ها شامل توانایی فلش ایمیج های رسمی سیستم عامل در دستگاه بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر و قابلیت ایجاد بکاپ هایی که شما می توانید از طریق fastboot ریستور کنید است.

آموزش بک آپ گیری از رام اصلی و ایجاد بکاپ با FlashFire

برای تهیه نسخه پشتیبان از رام گوشی روی آیکن + تپ کنید و Backup را انتخاب کنید و بعد Normal را تپ کنید. بعد در قسمت Location مکانی را که می خواهید بکاپ در آنجا ذخیره شود را انتخاب کنید. به صورت پیش فرض شما به حافظه داخلی هدایت می شوید. اگر شما کارت حافظه دارید می توانید برای ذخیره بکاپ از آن استفاده کنید. گزینه ADB به شما اجازه می دهد تا بکاپ را در کامپیوتر خود ذخیره کنید.

normal-backup-flashfire

بعد یک نام توصیفی اضافه کنید و هر آنچه که می خواهید از آن بکاپ بگیرید را انتخاب کنید. حفظ گزینه های پیش فرض ایده خوبی است. انتخاب را تایید کنید و به صفحه Actions برگردید. تمام اکشن ها در کارت های شخصی شما نمایش داده می شود آنهایی را که نمی خواهید حذف کنید. حالا روی دکمه بزرگ Flash تپ کنید. این فرایند طول می کشد. بعد از انجام این فرایند گوشی ریبوت خواهد شد. بنابراین در طول این مراحل گوشی را لمس یا تاچ نکنید.

confirm-backup-flashfire

اگر قصد دارید اطلاعات خود را از یک گوشی اندروید به اندروید دیگر منتقل کنید از ۷ روشی که قبلا در انزل وب معرفی کرده ایم استفاده کنید.

طریقه بازگشت به رام اصلی گوشی در برنامه FlashFire

برای بازیابی یک بکاپ برنامه FlashFire را باز کنید و روی آیکن + تپ کنید. بکاپی که می خواهید ریستور یا بازیابی کنید را انتخاب کنید. سپس روی علامت تیک تپ کنید. حالا برای شروع روی Flash ضربه بزنید.

restore-backup-flashfire

اگر گوشی شما بوت نمی شود اما FlashFire بکاپ را ذخیره کرده است شما می توانید بازیابی را از طریق TWRP انجام دهید. پس از بوت شدن در TWRP به مسیر Install > FlashFire > Backups بروید و مکانی که بکاپ را در آن ذخیره کرده اید را انتخاب کنید. شما فایل twrp.zip را پیدا خواهید کرد. برای ریستور کردن گوشی تان فلش کنید.

recover-twrp

بکاپ سازگار با Fastboot اندروید ایجاد کنید

شما می توانید با استفاده از FlashFire بکاپ های سازگار با Fastboot ایجاد کنید. این فرایند اساسا مشبه با ساخت یک بکاپ معمولی است فقط مطمئن شوید که Fastboot را به عنوان نوع بکاپ انتخاب کرده اید.

بکاپ های Fastboot برای بازیابی از طریق FlashFire طراحی نشده اند. شما نیاز به کپی بکاپ به کامپیوتر تان دارید و ریستور از طریق برنامه Fastboot انجام می شود.

آموزش فلش زدن یک رام دیگر با FlashFire

برای فلش زدن یک رام دیگر بدون منوی ریکاوری یک رام سازگار با تلفن تان دانلود کنید. در FlashFire روی آیکن  تپ کنید و Wipe را انتخاب کنید. پیش فرض های انتخاب شده را تغییر ندهید و برای تایید روی علامت تیک تپ کنید.

حالا دوباره روی + تپ کنید و Flash ZIP یا OTA را انتخاب کنید. رامی که دانلود کردید را انتخاب کنید و برای تایید در صفحه options روی علامت تیک تپ کنید. شما نباید گزینه های پیش فرض را در اینجا تغییر دهید.

flash-rom-flashfire

به صفحه Actions برگردید و بررسی کنید که اکشن های انتخاب شده شما به ترتیب لیست شده اند. اگر ترتیب آنها اشتباه است با انگشت خود یکی یکی آنها را نگه دارید و به جای مناسبش بکشید. و آنهایی را که لازم ندارید حذف کنید. در نهایت روی Flash و سپس OK تپ کنید.

نصب بروزرسانی های Firmware اندروید

شما از طریق FlashFire می توانید Firmware های رسمی را نصب کنید، چیزی که شما با اتصال گوشی های خودتان به یک کامپیوتر نیاز دارید انجام دهید.

ایمیج Firmware را برای گوشی تان دانلود کنید. در FlashFire روی آیکن + تپ کنید و Flash firmware package را انتخاب کنید. به مکانی که نرم افزار دانلود شده است بروید و بعد چند دقیقه منتظر بمانید.

factory-image

بخش هایی که می خواهید نصب کنید را انتخاب کنید که احتمالا به صورت پیش فرض انتخاب شده اند. برای تایید روی علامت تیک ضربه بزنید.

inject-supersu-flashfire

به صفحه Actions برگردید، EverRoot به عنوان یک اکشن لیست خواهد شد. با این کار گوشی شما بعد از فلش زدن برای روت شدن تلاش می کند و بعد برنامه SuperSU نصب می شود. اگر شما نمی خواهید این برنامه را نصب کنید Inject SuperSU را از حالت انتخاب خارج کنید. وقتی همه چیز خوب به نظر می رسد برای شروع روی Flash تپ کنید.

اگر قصد دارید اطلاعات خود را به طور کامل و بدون بازگشت حذف کنید پیشنهاد می دهیم پست آموزش حذف دائمی و غیر قابل بازگشت اطلاعات و فایل ها در اندروید را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

برنامه هایی همچون Titanium Backup توانایی تهیه نسخه پشتیبان از رام (ROM) اصلی گوشی اندروید را ندارند به همین دلیل ما باید از یکی از ۴ روشی که امروز در انزل وب خدمت شما معرفی کردیم استفاده کنید. اگر در حین استفاده از روش های بکاپ گیری از رم گوشی با مشکلی مواجه شدید و یا سوال یا پیشنهادی داشتید آن را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش ۹ روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش 9 روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
۹ روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش ۴ روش تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش نصب کالی لینوکس روی اندروید
آموزش گام به گام نصب کالی لینوکس (Linux Kali) روی اندروید

نظرات

  • محمد یاسین امجدی says:

    گوشیم ر وته ولی نشد

  • sina says:

    سلام وقتتون بخیر.
    گوشی بنده تو صفحه اسکرین لودینگ میمونه و وارد نمیشه.گفتن که باید فلش بشه گوشی،راهی داره که بدون روشن شدن گوشی یا از طریق بوت،از اطلاعات بک اپ گرفت؟

  • مهدی says:

    لطفا روش بک آپ گرفتن از شماره سریال و nvram و رام در گوشی های لنوو با CPU اسنپدراگون را بدون روت و یا نصب ریکاوری کاستوم توضیح دهید .
    ممنون .

  • حسن says:

    سلام من گوشیم (سامسونگ) روی آرم گیر کرده قبلا بک اپ گرفتم از بوت و سیستم گوشی میشه ریستور کنم از بوت لوپ خارج بشه؟

  • مقداد says:

    سلام به ادمین عزیز و ممنون از لطفیکه بابت سرویسی که رایگان میدین به کسایی که طالب یادگیرین. من یه خواهش عاجزانه خم از شما و هم سایر دوستان دارم دیوایس من Lg XPOWER K220DS ,است یه ساله تمام نت زیرو رو‌کردم نمیتونم راهی برا روت این نفرین شده بیابم . آیاکسی تجربه ای داره. واگه بوت لودرش آنلاک نخاهد شد اصن آب پاکی و بریزین رو دستمپببرمش بفروشمش ?

    • alijafary says:

      بااجازه ادمین سایت ??سلام یعنی ازطریق ریکاوری twrp امتحان کردی نشد!!!؟؟؟محاله باید خیلی راحت روت بشه با این لینک اموزششو ببین
      اگه نشد از این روش استفاده کن اموزش تصویری هست https://www.aparat.com/v/ktzoO

    • محسن says:

      سلام گوشی من جی پنج هست و کاستوم twrp رو نصب کردم و میخوام قبل وایپ کردن یه بکاب بگیرم که تو نود و نه درصد گیر میکنه و فیلد میشه درو ازم میخاد مونت dada کنم ولی گزینه dada تیک نمیخوره چیکار کنم

  • mahmood says:

    باسلام
    من میخواهم گوشیم را فلش کنم، چون گوشیم قدیمی هست شاید رامش پیدا نشود ؛ اگر از یکی از ۴ روش بالا که معرفی کرده اید استفاده کنم برای رامم گوشیم بکاپ بگیرم ، میشه دوباره از همین رامی که بکاپ گرفتم استفاده کنم یا فقط یا نرم افزار مخصوص خودشون اجرا میشن(بعد فلش کردن که رام پیدا نشد)؟

    • alijafary says:

      میتونید از طریق همون .فلش فایر یا twrpاز قسمت ریستورفایل بک آپ رو که تو مموری کارتتون ریختید روفلش بزنید و بازیابی کنید پوشه بک آپ رو بزنید تومموریتون پیدا کنید وبعد ریستورکنید وبعدش وایپ کش و دلویک کش روهم انجام بدید و بعد ریبوت سیستم رو بزنید تمام رام قبلی که بک اپ گرفته بودید بالا میاد

      • حمید says:

        سلام
        ممنون از آموزش و مطالب بسیار خوبتان
        در بالا اشاره کردید که برای بک آپ گیری کامل باید گوشی را روت کنیم
        سؤال من این هست که اگر روت نکنیم و با TWRP بک آپ بگیریم آیا error می دهد؟ و اگر فرایند انجام شود چه چیزهایی را بک آپ نمیگیرد
        چون من بدون روت کردن این کار را انجام داده ام و فکر میکنم کامل از رام و کرنل و غیره بک آپ گرفته
        از کجا بفهمم که کامل شده یا نه؟
        ممنون